[WN] engels getraind paard omscholen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

engels getraind paard omscholen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:33

Hallo iedereen, ik rijd momenteel met mijn paard Z1 en heb het een beetje gehad met het dresuur. Het is toch onder veel dwang je paard oprichten en ik heb wel eens het idee dat hij het misschien wel helemaal niet zo leuk vindt.
Heb al langer aan gedacht hiermee te stoppen, maar hem wegdoen gaat ook weer niet makkelijk omdat hij vroeger heel erg mishandeld is en dus in zijn hoofd weinig nodig heeft om te flippen. Wil hem dus niet wegdoen,maar eigenlijk zou ik wel western met hem gaan willen rijden. Heb net op Youtube filmpjes gekeken en het ziet er veel paard vriendelijker uit. Super....
Maar hij is nu bijna tien jaar oud. Afstamming weet ik niet, maar het is een heel sensitief paard, zou ik hem nog om kunnen scholen en western kunnen gaan rijden??
Hoop op julllie "western" tips.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:39

Hey jacq wat leuk ! *\o/*
Kijk eens op http://crazycowgirlranch.weebly.com/, dat is waar ik nu les. Het is wel een half uur rijden maar dichterbij heb ik destijds niks kunnen vinden.
Ze zijn erg paardvriendelijk, die kunnen wel wat met Vegas hoor !
Misschien paard een maandje brengen en zelf lessen, en daarna samen aan de slag ? :+
Omscholen kan altijd nog hoor, zelfs op latere leeftijd.
Je mag ook een keer mee naar mijn les om te kijken als je dat leuk vind ?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:48

Ja hoor, dat kan prima! Wij scholen regelmatig 'engelse' paarden om naar western. Dat is nagenoeg leeftijd-onafhankelijk.
Maar wel wil ik je meegeven dat western rijden niet de oplossing hoeft te zijn voor een paard dat makkelijk flipt.
Om goed/ correct western te rijden moet je, net als bij dressuur, ook veel trainen ;) Het is dus niet alleen maar aan een lange teugel rondhobbelen.
Maar het kan inderdaad wel een hele goede afwisseling zijn die veel beter bij je paard past. Gewoon eens gaan lessen zou ik zeggen! :)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:50

tuurlijk kan dat, maar ook in de western is veel verschil in trainers en hoe paardvriendelijk die zijn. Ga dus eerst bij verschillende mensen lessen en kijk eerst heel goed of hun methode je aanstaat.

Oke__

Re: engels getraind paard omscholen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:38

jazeker kan dat wij hebben onze pony toen ze 15 jaar was nog omgeschoold ze is nu 29 en gaat super nog steeds!! groetjes

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:13

Hey jacq,

Je bent net bij ons geweest met Claudia.
Natuurlijk kan Viva Las Vegas omgeschoold worden tot echte westernpony :d
Die van ons kunnen het ook :p
Uiteraard ben je altijd welkom voor informatie of een proefles.
Je kan ook kijken op onze site: www.crazycowgirlranch.weebly.com
Daar staat ook mijn telefoonnummer op. Mocht je Viva Las Vegas willen brengen kan ik altijd kijken of ik een stal vrij kan maken hoor, dan regelen we wel wat ;)
Ik hoop dat je het leuk vond bij ons :d

Groetjes
Shannon
Crazy Cowgirl Ranch

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:15

Zoals de rest ook al zegt, ja hoor geen probleem.

Mijn oudje Daisy (NRPS) was ook een jaar of 10 en Z dressuur toen we omgezadeld hebben op een westernzadel ;) Binnen een jaar reden we al wedstrijden en ze is zelfs in 2002 reserve kampioen geweest in de Western Riding bij de WRAN.
Daisy heeft dan wel geen voorgeschiedenis van mishandeling, maar een hittepetit is dat ook zeker wel.
Gewoon goed kijken wat bij jou past kwa lesgeven. Veel plezier :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:48

Mijn oude paard heb ik als 14 jarige omgeschoold, die liep ook M- niveau, dus dat is geen probleem. Maar dressuurrijden kan ook zonder dwang hoor, net zo goed als western rijden soms met dwang gedaan wordt. Zeer trainers afhankelijk, ik rijdt onze Paint western en met onze Lusitano wordt klassieke dressuur gereden; alebei nagenoeg zonder dwang.
Maar overstappen kan dus, waarom niet, maar ga bijvoorbeeld eerst eens een paar lesjes doen op een goede western manege om te voelen wat het is.
Western is, zoals al gezegd niet alleen maar een een lang teugeltje "rondhobbelen" ;) , ook daarbij horen dressuur matige oefeningen om je paard soepel te krijgen en ook daar zal je soms je paard echt wel even moeten "pushen".