[WN] Oneerlijke verkopers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Oneerlijke verkopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 11:57

Een paar jaar geleden heeft een vriendin van mij haar Quarter verkocht. Ze zou hem eerst voor een leuk bedrag verkopen aan een geïnteresseerde, maar na de keuring bleek hij spat te hebben. De mensen van de best wel bekende western stal waar de geïnteresseerde vandaan kwam hebben hem toen voor een zeer klein bedrag gekocht voor de "lessen". Hij zou eerst een tijdje op het land gaan en dan zouden ze hem rustig wat laten doen. Mijn vriendin moest hem echt verkopen, dus heeft ze het besluit genomen om dat te doen, omdat er bij spat ook nog kans is dat het verbetert en het dus ook zo rigoureus zou zijn om een einde aan zijn jonge leven te laten maken.

Dat we hem bij de stal gebracht hadden zag het er ook allemaal prachtig uit en voor hem leek het dus een goede oplossing. Misschien naïef van ons..??

Ruim een jaar geleden werd ik door iemand op bokt benaderd die vroeg of ik nog wat informatie had over de Quarter, want zij reed hem bij, ze traint hem voor de reining.... Dus ik had echt zoiets huh??? Hoe kan dit? De stal bleek het paard voor 3x zoveel verkocht te hebben aan onwetende mensen, die hem niet hebben laten keuren. De verkopers wisten dus dondersgoed dat hij spat heeft, maar er is niks over verteld... Het knaagt soms best wel aan me en het liefst zet ik het hier met naam en toenaam op Bokt om mensen te behoeden daar een paard te kopen. In ieder geval niet zonder het paard vooraf te keuren... Moet ik dat doen? Of moeten mensen er zelf maar achter zien te komen? Ik vind het eigenlijk best wel een ernstige zaak.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:09

Lastig, als de kopers het paard zelf niet hebben laten keuren is het in principe hun eigen verantwoording. Aan de andere kant horen de verkopers eventuele gebreken wel te vermelden. Voor het paard blijft het het vervelendste aangezien die nu misschien volop in training staat en er geen rekening wordt gehouden met de spat.

kleinvosje

Re: Oneerlijke verkopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:13

Het is niet leuk nee, maar je weet niet het hele verhaal. Wellicht hebben de mensen van de stal waar ie terecht kwam, nog verdere onderzoeken gedaan waaruit toch geen spat kwam?
Daarbij, het paard is verkocht, en daarna weer doorverkocht, dat gebeurt nu eenmaal. Daar doe je niets aan.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:17

Wat ik gehoord heb is dat ze dus helemaal geen onderzoek hebben gedaan. En op de foto's toen is heel duidelijk spat naar voren gekomen.

Dat ik er nu niks meer aan kan doen dat begrijp ik. Maar mijn issue is juist dat er van die oneerlijke mensen zijn waar ik andere mensen voor zou willen behoeden... En zij zijn heus niet de enige, maar als ik het aan zou geven, moeten mensen daar wel even goed over na kunnen denken en in ieder geval laten keuren!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:31

ik ben wel heel benieuwd welke stal dit geweest is.....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:34

Doe je niks aan als mensen zelf niet laten keuren. Tuurlijk is het banketstaaf, maar in dit geval hebben 2 schuld denk ik :j

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:37

En het paard is nu misschien de l*l. Hij kan natuurlijk niet getraind worden voor reining. Beetje recreatief rijden moet prima kunnen gaan en dat zal hij zelf waarschijnlijk ook wel aangeven, maar meer ook niet...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:38

Tja, daar zullen de huidige eigenaren dan zelf toch achter moeten komen, hoe vervelend het ook is.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:42

Volgens mij is het zo dat als je aan kan tonen dat het verborgen gebrek er al voor de aankoop zat, je 'm terug kan brengen, tot een bepaalde tijd na aankoop. Nou hebben die mensen daar niks meer aan, maar goed.

Ja, vreselijk dat mensen zó verschrikkelijk oneerlijk zijn (niet in het minst tov het paard!), maar ja, het gebeurt en ergens is het natuurlijk ook niet slim om een paard ongekeurd (röntgenologisch) te kopen.

Ik ben ook wel erg benieuwd wie het zijn geweest eigenlijk!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:44

My_Little_P schreef:
Volgens mij is het zo dat als je aan kan tonen dat het verborgen gebrek er al voor de aankoop zat, je 'm terug kan brengen, tot een bepaalde tijd na aankoop. Nou hebben die mensen daar niks meer aan, maar goed.

Ja, vreselijk dat mensen zó verschrikkelijk oneerlijk zijn (niet in het minst tov het paard!), maar ja, het gebeurt en ergens is het natuurlijk ook niet slim om een paard ongekeurd (röntgenologisch) te kopen.

Ik ben ook wel erg benieuwd wie het zijn geweest eigenlijk!

Nee, de kopers hebben onderzoeksplicht, als je die niet voldoet, heb je pech. Ok, de verkopers hadden het moeten melden, maar dan nog geldt de onderzoeksplicht, dus keuren bij aankoop!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:48

Ik vind het schandalig dat die verkopers het zo hebben aangepakt! Tuurlijk zijn de aankopers naief geweest door niet te keuren. Wat mij betreft aan de schandpaal die handel!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:49

Nou het paard is niet geschikt waar de kopers het voor gekocht hebben en de verkopende partij was hiervan op de hoogte. Als vriendin van de oude eigenaresse kan je weinig doen maar de huidige eigenaren kunnen wel even bij rechtsbijstand vragen of ze hier nog iets mee kunnen. Wordt wel een gedoe omdat ze inderdaad niet aan hun onderzoeksplicht hebben gedaan maar de koper heeft ook meldingsplicht en mag ook niet dit soort dingen achterhouden.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:50

Ooit werd bij mijn 8-jarige paard spat geconstateerd, d.a. zei: hij kan nog 3 maanden lopen maar kan ook met 3 weken afgelopen zijn. Dit paard heeft daarna nog diverse ruiters naar het Z2 gedragen (ZZL gelopen) en geniet nu 22 jaar oud van zijn oude dag bij mij op stal.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:20

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:41

Op zn zachtst gezegd: Niet netjes van de eerste partij om een paard 3x zo duur te verkopen en er niet bij te vermelden dat het paard spat heeft en voor recreatief gebruik is...
Net verstandig ook van de kopers om het paard niet te laten keuren... je hebt geen poot om op te staan :(

Maar het meeste triest voor het paard: reinen met spat is niet fijn, hij zal het vandaag of morgen wel aan gaan geven, maar of de huidige eigenaren daar naar willen luisteren....

Onze Arabier heeft de laatste 6 jaar van zn leven ook spat gehad, genezen doet het niet, maar de schijven waren op een gegeven moment wel bijna aan elkaar gegroeit; hij galoppeerde met een stijver achterbeen maar op zn buitenritjes had niemand daar last van en hij kreeg vloeibare Cortaflex om het allemaal wat soepeler te laten gaan voor hem.
Mijn gevoel zegt: Aan de schandpaal die lui, maar of het zin heeft?

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:42

Voor zover ik weet weten de huidige eigenaren het nog niet eens. Alleen de verzorgster die nu rustiger aan zouden doen met het paard.

Hoe het in rechte aangepakt kan worden is dus niet heel erg van belang.

Ik vind het gewoon schandalig hoe ze het aangepakt hebben. Ik kwam iemand van de stal een tijd geleden (voordat ik het verhaal gehoord had) ook nog tegen in het vliegtuig, ze kwam toen terug uit Amerika om paarden te zoeken. Ik vroeg toen naar het paard en ze zei toen dat hij ergens in Brabant stond, lekker op een weiland en dat hij af en toe een buitenritje maakt. Maar deed daar ook een beetje vaag over... Het is best een bekende ruiter in de westernsport en ik vind het gewoon te erg dat mensen dus zo kunnen zijn.

Wie het wilt weten, stuur maar een pb, dan zeg ik het daarin. Als iemand het dan in het topic wilt zetten vind ik het prima. Geen idee of ik er anders gezeur mee krijg... :?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:44

Heel vervelend maar echt niks aan te doen.

Als je je paard verkoopt, ongeacht voor wat voor bedrag met welk 'probleem', eenmaal verkocht heb je er niks meer over te zeggen.

Je moet de nieuwe eigenaar vertrouwen zich aan z'n woord te houden. Wordt dit niet gedaan dan is dat heel spijtig. (Als je niet wil dat zoiets gebeurd is het enige, het paard in kwestie nooit verkopen.)

De personen die het paard weer hebben gekocht zijn net zoveel schuld, altijd een paard laten keuren. Er is ondertussen via internet genoeg informatie te verkrijgen om je in te lezen in het kopen van een paard, er zijn genoeg bronnen te vinden dus ze hadden dit kunnen voorkomen.

Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met de gang van zaken....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:47

Met spat kun je idd meerdere kanten uit, maar als de oude eigenares er fotoos van heeft laten maken dan zal de DA toch ook een oordeel hebben geveld over de plek en de vooruitzichten.
Maar het blijft triest dat het gebeurd in het eerste geval voor het paard.

Ik heb in het verleden ook een dergelijk geval meegemaakt en ook dat paard is zeer goedkoop verkocht als fokmerrie en stond 14 dagen later op MP als volleerd getrainde reiner.
Nu jaren later (en tig eigenaren verder) krijg ik nog regelmatig vragen om info over dit dier.
En men krijgt gewoon te horen wat ik weet; wat er al zoal voorgevallen is en om wie het gaat.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:21

Lijkt mij voor het paard het meest fijne als die verzorgster van het paard (die het wel weet?) het aan de eigenaren meldt.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:27

DubbelDun schreef:
Met spat kun je idd meerdere kanten uit, maar als de oude eigenares er fotoos van heeft laten maken dan zal de DA toch ook een oordeel hebben geveld over de plek en de vooruitzichten.
Maar het blijft triest dat het gebeurd in het eerste geval voor het paard.

Ja, de DA heeft toen ook gezegd dat hij op rust moest het komende jaar en dat er daarna weer gekeken moest worden of het belast kon worden. En die informatie hebben wij ook meegegeven. Dat zou ook gebeuren en daarna zouden ze hem rustig in de les mee laten lopen. Maar niet dus...

Xono schreef:
Lijkt mij voor het paard het meest fijne als die verzorgster van het paard (die het wel weet?) het aan de eigenaren meldt.

Ja, lijkt mij ook een goed plan. Maar zij vindt het zielig geloof ik. En de eigenaren zijn niet heel fanatiek. Die verzorgster iets meer, maar die zou het dus minderen... Maar ik denk dat ik het als eigenaar toch ook graag zou weten wat in het belang van mijn paard is...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:38

ik zou ook best willen weten welke stal dit geweest is want dit is niet netjes ook al heb je al kopende party onder zoeks plicht

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:45

Voor wie vind de verzorgster het dan zielig? In principe zouden de eigenaren nu nog actie kunnen ondernemen..

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:49

je heb pb

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:49

troi schreef:
Voor wie vind de verzorgster het dan zielig? In principe zouden de eigenaren nu nog actie kunnen ondernemen..

Voor de nieuwe eigenaren... Ze zou er niks over zeggen geloof ik. Misschien dat ze het inmiddels gedaan heeft, dat weet ik niet...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:52

Ik vind wel dat je het aan hun moet zeggen..