[WN] Paint halfboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Paint halfboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:17

Een kennis van me heeft een 'papierloze halfpaint' (ja, dan mag het de naam paint niet dragen, dat is bekend). Vader is geregistreerde painthengst (inmiddels geruind). Moeder is onbekend, of althans, papierloos. Voor het ontstaan van het paard vd kennis is nooit een dekbewijs afgegeven, maar dat wordt met DNA uitgezocht. Als blijkt dat hengst inderdaad de vader is van de merrie, is er dan een mogelijkheid haar in te schrijven in het paint-stamboek, als half-paint zeg maar? En wat zijn de kosten van het inschrijven van een 4 jarige merrie? Dit omdat merrie gedekt zal worden komend seizoen door een goedgekeurde painthengst. Voor het veulen is het uiteraard verstandig om die te laten inschrijven. als merrie als halfpaint geregistreerd is, is dat imo beter voor de papieren van het veulen, dan wanneer de merrie niet geregistreerd is. Kan iemand hier meer licht op werpen?

XoNo

Re: Paint halfboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:19

Kort antwoord: nee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:41

Er bestaat idd geen half-Paint onderdeel bij de APHA, wel is er een Pinto-boek, maar wat de meerwaarde daarvan is ....
Maar dat moet iedereen zelf weten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:19

Skippy01 schreef:
Dit omdat merrie gedekt zal worden komend seizoen door een goedgekeurde painthengst. ?

Heb ik iets gemist? Sinds wanneer zijn er keuringen voor paints :?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:33

Misschien bedoelt ze wel klinisch of röntgenologisch niels :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:00

Misschien is hij gewoon door TS goedgekeurd :D, haha

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:04

Kort maar krachtig, geen papier en komt er denk ik ook niet :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:04

In Duitsland en België bestaan officiële keuringen voor het landenstamboek.
Voor het APHA is dat niet nodig natuurlijk.

@Skippy01 : het veulen wat uit de kruising half-paint x Paint komt zal ook niet in het APHA-stamboek worden opgenomen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:15

Het Pinto-stamboek heeft in de US zeker meerwaarde als in 'daar heb je nog wat aan', omdat daar een heel Pinto-showcircuit is compleet met Worldshow, net als dat er APHA shows zijn. Veel show-Paints staan ook bij het Pinto stamboek ingeschreven in de US zodat ze de Pinto Worldshow als soort 'try out' voor die van de Paints kunnen gebruiken. Veel judges en pro-handlers doen ook beiden (en rara wat gebeurt er als judge A op de Pinto-WS handler is en op de APHA-WS judge en judge B andersom... Is al meerdere jaren voorgekomen :roll: ).
Maar hier in Europa heeft het Pinto stamboek inderdaad geen meerwaarde. 't Is een kleurstamboek zonder eisen voor afstamming.
Een veulen uit Paint x 'wat anders' kan alleen opgenomen worden als dat 'wat anders' een zuivere Paint met papieren, zuivere Quarter met papieren of een zuivere TB met papieren is. Al het andere = geen APHA papieren. Dus ook een zuivere Paint waarvan de papieren bijv. kwijt zijn... Pech gehad... Die krijg je er ondanks de mogelijkheid van DNA onderzoek zelden tot nooit meer bij, daar zijn ze echt moeilijk mee in de US. Een halve Paint hoef je dus niet eens te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:41

DubbelDun schreef:
Er bestaat idd geen half-Paint onderdeel bij de APHA, wel is er een Pinto-boek, maar wat de meerwaarde daarvan is ....
Maar dat moet iedereen zelf weten :D

DSBA kunnen starten in de toekomst?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:02

Oh ja, NSBA shows, die was ik vergeten... Daar heb je er in Belgie en Duitsland ook wat van dus die kun je dan extra rijden met een Pinto papier.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:24

En in NL! :j Niet veel, maar ze zijn er :D
In september tijdens het SWRN NK zullen er weer een aantal DSBA klasses verreden worden!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:28

Ja, ik zei ook 'ook in Belgie en Duitsland' ;) waarmee ik dus naast de paar wedstrijden (of eigenlijk 'onderdelen op wedstrijden') in Nederland bedoel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:03

Mijn halve paint is ingeschreven in het sportregister van het NRPS. Ik heb er ook een 'stamboek'papier bijgekregen waarop een paar generaties staan vermeld. Ik wilde ook graag de afkomst van mijn kruising vastgelegd hebben.
Wellicht kan je bij de NRPS informeren of er ook nog mogelijkheden zijn om de vader van het paard te registreren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 11:57

hengst is inderdaad goedgekeurd klinisch en rontgenologisch ;) gezondheid voorop zullen we maar zeggen.

maar enige mogelijkheid zou dus evt nrps of pinto zijn? en voor het veulen eveneens? toch jammer dat er niet een soort 'hulpboek' of 'bijboek' is, want als hengst dus zou gaan presteren, kunnen we een veulen v hem hebben dat in principe nergens 'bekend' is? en dus ook nooit iets zou opleveren behalve 'voor de liefhebber'? (verkoop is overigens niet aan de orde hoor, paardje wordt gefokt als uitbreiding eigen paarden, en evt amateurklassen vd sport)

excuses overigens als vragen dom overkomen, maar heb voorheen m.n. met kwpn'ers gefokt (en werd gek vd karaktergebreken die door prestatiefokkerij ontstonden en ben gestopt daaraan mee te doen, wil eerlijke oprechte paarden onder mn kont, maar dat terzijde), dus ben niet geheel bekend met hoe paint/quarter fokkerij werkt...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:18

NRPS is alleen een optie als een van de ouders door't NRPS (de hengst meestal) goedgekeurd is voor't NRPS.
Pinto stamboek is een kleurstamboek dus daarvoor moet je wel ergens een vlekje hebben. Wat hun kleureisen zijn durf ik zo niet te zeggen (bij de Paints moet het binnen bepaalde lijnen en bepaalde grootte zijn) daarvoor zou je op hun site kijken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:22

Ja de enigste mogelijkheid voor papieren, voor zowel de merrie als het veulen, is het Pinto of het NRPS stamboek. De APHA neemt op geen enkele manier een kruising. NRPS is afhankelijk van de hengst en of het NRPS hem erkent heeft. Geloof dat ze geen nieuwe (paint)hengsten meer aannemen. Red Pebbles is daar aangemeld als hengst en kruisingen met hem kunnen daar een papier krijgen, maar zoals ik al zei geloof niet dat ze nu nog zomaar paints of halfpaints inschrijven daar. En dan blijft alleen maar het Pintostamboek over.

Voor hun heeft het geen enkele meerwaarde een hulpstamboek of bijboek te openen. Daarvoor is in amerika het Pintostamboek groot genoeg.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:58

Ik heb wel een papier van het sportregister van het NRPS hoor, van mijn paint x haflingerkruising. Volgens mij moeten de vaderdieren wel goedgekeurd zijn bij een erkend stamboek.

Een stamboekpapier zal je inderdaad bij het APHA niet krijgen, dat werkt anders dan bij het KWPN. Daar kan je na twee generaties het paard weer in het stamboek op laten nemen. Ik kan me wel voorstellen dat je de ouderdieren vastgelegd wil hebben. Wellicht dat het KNHS dat ook doet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:01

Francis schreef:
NRPS is alleen een optie als een van de ouders door't NRPS (de hengst meestal) goedgekeurd is voor't NRPS.
Pinto stamboek is een kleurstamboek dus daarvoor moet je wel ergens een vlekje hebben. Wat hun kleureisen zijn durf ik zo niet te zeggen (bij de Paints moet het binnen bepaalde lijnen en bepaalde grootte zijn) daarvoor zou je op hun site kijken.

Of als je aan kan tonen dat het paard minimaal 12.5% arabisch bloed voert.

Sportregister heeft IMO verder geen meerwaarde

Artikel 4- NRPS Sportregister B
1. In het Sportregister B ( HRB, HPB en HAB) mogen dieren worden geregistreerd
die niet kunnen worden opgenomen in een van de veulenboeken dan wel in een van de
registers A.

Volledig regelement:
http://www.nrps.nl/fokkerij/Mei%202009% ... lement.pdf