haflingers en western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:31

Waarom rijdt je eigenlijk western? Ik heb engels gereden, maar rijdt nu western omdat ik de manier van rijden fijn vindt. Voor mij en voor mijn paard. Dat heeft het niveau van wedstrijden e.d. toch niks mee te maken?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 17:25

Precies Mandy dat vroeg ik me ook af waarom Cornelie dan western rijdt. Alleen voor de eer die te halen valt? Het gaat mij meer om de manier waarop je met je paard om gaat, de vele vrijere manier van rijden. Het klinkt eng, maar ik ben het regelmatig met Blaze eens. Hij mag wel met wat meer takt leren schrijven, maar ik vind ook dat westernriding vaak zwaar onderschat wordt. Hoe vaak hoor je niet: eerst dressuur rijden en als ik daar niet in verder kom, dan kan ik altijd nog western gaan rijden. Bull!!!! Als je het werkelijk goed wilt doen, dan is het zeker net zo moeilijk als dressuur. Want hoe vaak hoor je niet dressuur ruiters zeggen dat ze westernrijden link vinden omdat je niet direct contact hebt met de mond van het paard? Ze hebben dan niet de beroemde ´controle´. Wat het type paard betreft: ik heb vandaag een fjord hele mooie rollbacks zien maken waar menig quarter jalours op kan zijn. Maar zoals blaze zegt, de fjord op de fotos kijk naar alles behalve de koe, en die ridder trekt wel heel hard in de mond van dat paard. Niet iets wat ik graag zie bij welk ras dan ook!

Groetjes,

Jolande

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-01 19:30

ok, ze hebben geen of minder cow-sense maar voor de rest is het toch een kwestie van leren of zie ik dat nu helemaal verkeerd? het zal misschien wat langer duren, net zoals bij engels. mar ze kunnen het wel, ze leren het alleen minder snel. of zit dat bij western helemaal anders?
ok ze moeten hun bouw een beetje mee hebben maar voor de rest...?

(haha, ben blonT bezig volgens mij)

greetzz debbie

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 20:10

Citaat:
Op 2001-08-12 17:25, schreef Jolande:
Het klinkt eng, maar ik ben het regelmatig met Blaze eens. Hij mag wel met wat meer takt leren schrijven, maar ik vind ook dat westernriding vaak zwaar onderschat wordt.



tact??? Verward
wat is dat Haha!
ja he Cool eng dat ik gelijk heb *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 21:16

misschien bedoeld ze daarmee dat je eens moet accepteren dat er niet alleen quarters in de westernsport lopen.
ook haflingers en andere rassen die dan ook eens wat winnen. ik vraag me eigenlijk af waarom het in jou ogen zo verkeerd is dat bv een haflinger eens 1e wordt op ned kampieonschap.
zolang jij steeds een ander ras benoemd staat er een duiveltje achter. iets wat ik dus echt niet snap maar goed dat zal dan in jou ogen wel weer aan mij liggen.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 10:36

Ben het ook vaak met Blaze eens Extreme duivel }> Cool
HAHAHAHAHA
daarom heb ik een western paard gekocht. Ook omdat ik het karakter gaaf vind en de bouw mooi, maar ook omdat ik graag western wilde rijden en ik vind dat je dan een paard nodig hebt wat dat kan. Dit betekent overigens niet dat dat persé een quarter moet zijn. Dat zie ik bij Jos heel goed. Maar Jos zoekt ook diertjes uit waarvan ze denkt dat die het leuk zullen gaan kunnen. Niet elk paard is immers geschikt voor alle onderdelen. Ik heb het hier dan dus over rijden op het niveau van bijvoorbeeld de laatste wedstrijd op de Kalverhoek, niet internationaal ofzo.
Ik vind ook (en dat is Blaze denk ook niet met mij eens) dat mensen die op een niet-quarter of niet-paint toch een beheerst geheel laten zien en ook nog netjes presteren vaak knapper dan mensen die het allemaal doen op een daarvoor gefokt paard.
Mijn paard loopt bijvoorbeeld van nature al met zijn hoofd graag laag. Maar mensen die bijvoorbeeld een paard leren zijn hoofd laag te houden terwijl het niet de aangefokte houding is, daar heb ik wel bewondering voor.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 11:44

zag een nette run van een Haflinger die Pablo heet in Kalverhoek......bekend???

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:34

Inderdaad is niet elke Haflinger even getalenteerd om reining te lopen. Maar ook niet elke Quarter heeft het in zich om een reiningster te worden. En je moet meer tijd in het trainen van een Haflinger stoppen dan in de gemiddelde Quarter. En daar zit het hem in: voor de grote ruiters is het niet rendabel om die extra tijd in een paard te stoppen en vele zijn, net als sommig hier, van mening dat er niets boven een Quarter gaat en proberen het dus niet eens. Maar er zijn genoeg voorbeelden dat niet-Quarters en dan in het bijzonder de Alpenquarters het heel goed doen, ook op hoger niveau. En daarom ben ik van mening dat de amateurruiter niet direct een Quarter hoeft te kopen en dat ze samen door kunnen groeien tot hoger niveau. Overschakelen op een Quarter wil niet altijd zeggen dat je dan verder komt, wie zegt dat het met die Quarter wel gaat lukken als het je met een Haflinger niet lukt?!! Het zijn echt geen robotjes hoor, die Quarters: kwartje erin en ik rij een 70 proef. Je moet er net zogoed voor rijden. Of je moet een grote zak met geld neer kunnen leggen en de trainer in de inrijbak je paard laten losrijden voor je de showring ingaat...... (Maar dat zou je met een Haflinger ook kunnen doen).
Trouwens , Markus is weer hersteld van zijn peesblessure, eerste wedstrijdje weer gehad (in Eersel) dus we gaan weer proberen al die critici de mond te snoeren. Tot ziens....

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:42

Citaat:
Op 2001-08-13 11:44, schreef vera:
zag een nette run van een Haflinger die Pablo heet in Kalverhoek......bekend???



Tuurlijk ken ik die! Is van T@nja. Wat ging ze netjes he?! Alleen Pablo is wat eigenwijs (echte haf) en gaat soms staan poepen op plaatsen die hij beter niet had kunnen uitzoeken. Dat is wel erg zonde. Verder vind ik dat ze heeft laten zien dat een haf ook heus wel wat kan.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:48

Citaat:
Het zijn echt geen robotjes hoor, die Quarters: kwartje erin en ik rij een 70 proef. Je moet er net zogoed voor rijden. Of je moet een grote zak met geld neer kunnen leggen en de trainer in de inrijbak je paard laten losrijden voor je de showring ingaat...... (Maar dat zou je met een Haflinger ook kunnen doen).


Volgens mij gebeurde dat bij de kalverhoek ook. (de trainer rijdt het paard in en de ruiter rijdt de proef) Maar volgens mij hielp het niet en kwalificeerde de ruiter zich niet. Ik kan me vergissen hoor, misschien heb ik twee paarden door elkaar gehaald Schijnheilig , maar volgens mij was het betreffende paard stukken minder braaf dan de paarden die "zelf" ingereden werden. Daar moest ik wel om grinniken! }>

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:59

Volgens mij gebeurde dat bij de kalverhoek ook. (de trainer rijdt het paard in en de ruiter rijdt de proef) Maar volgens mij hielp het niet en kwalificeerde de ruiter zich niet. Ik kan me vergissen hoor, misschien heb ik twee paarden door elkaar gehaald Schijnheilig , maar volgens mij was het betreffende paard stukken minder braaf dan de paarden die "zelf" ingereden werden. Daar moest ik wel om grinniken! }>
[/quote]

Kan het zo zijn dat het juist andersom was? Dat de trainer zelf twee paarden startte, en dus iemand nodig had om een van de paarden los te rijden?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 16:56

Yep wjerdoi kan zonder oeffenen Jogge, dus hij heeft de aanleg er misschien wel voor, maar ik niet Haha!

kijk en huiver:

Afbeelding
Afbeelding

Nee een western ster ben ik nou niet bepaald Haha!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 19:00

hoi allemaal ik ken pablo ook hij is namelijk van mij. soms is hij wat eigenwijs maar als ze het eenmaal doorhebben dan zijn ze tegek. dus felix???????krijgt er concurrentie want pablo is in aantocht.
groetjes tanja en pablo Haha! Haha! Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:33

nou tanja, veel succes met je haffie want je reed een keurige run en ik vond hem om te zoenen!
groetjes, Vera

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:15

Citaat:
Op 2001-08-13 10:36, schreef banish:
Ben het ook vaak met Blaze eens Extreme duivel }> Cool
HAHAHAHAHA
daarom heb ik een western paard gekocht. Ook omdat ik het karakter gaaf vind en de bouw mooi, maar ook omdat ik graag western wilde rijden en ik vind dat je dan een paard nodig hebt wat dat kan. Dit betekent overigens niet dat dat persé een quarter moet zijn. Dat zie ik bij Jos heel goed. Maar Jos zoekt ook diertjes uit waarvan ze denkt dat die het leuk zullen gaan kunnen. Niet elk paard is immers geschikt voor alle onderdelen. Ik heb het hier dan dus over rijden op het niveau van bijvoorbeeld de laatste wedstrijd op de Kalverhoek, niet internationaal ofzo.
Ik vind ook (en dat is Blaze denk ook niet met mij eens) dat mensen die op een niet-quarter of niet-paint toch een beheerst geheel laten zien en ook nog netjes presteren vaak knapper dan mensen die het allemaal doen op een daarvoor gefokt paard.
Mijn paard loopt bijvoorbeeld van nature al met zijn hoofd graag laag. Maar mensen die bijvoorbeeld een paard leren zijn hoofd laag te houden terwijl het niet de aangefokte houding is, daar heb ik wel bewondering voor.


ohh neee heeee}:) denk je echt dat een quarter omlaag loopt omdat hij zo gefokt is????? hallo.
ik ga nu niet uitleggen hoe het zit maar dit vind ik geweldig,en typisch iets voor bokt Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-08-13 22:41 ]</font>

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:20

Citaat:
Op 2001-08-13 12:34, schreef Natascha dH:
Of je moet een grote zak met geld neer kunnen leggen en de trainer in de inrijbak je paard laten losrijden voor je de showring ingaat......


Whizz N Vanna Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:30

met elk paard kun je recreatief rijden. dAar heb j ehelemaal geen bijzonder ras voor nodig.
Maar als je op hoger nivo wilt rijden dan moet je niet met een haflinger of fjord of whatever aan komen want die zijn gewoon niet goed genoeg voor de top. (en dan ga ik uit als je een topruiter wilt worden) besteed dan iets meer geld uit aan een dure quarter waar je wel de top mee kunt bereiken. (en daar geef ik blaze helemaal gelijk in)

Dit is eerlijker tegenover jezelf maar ook tegenover je paard. Je kunt (en mag) geen dingen van je paard eisen die hij niet kan. DAn ben je niet goed bezig.

Groetjes Steef.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:54

Soms kan je met een goedkoop paard winnen van de dure Top Pling
Maar misschien moet je dan wel héééél goed kunnen rijden Schijnheilig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:58

haha soms kan dat? (is dat jouw overkomen?)
maar niet iedereen kan goed rijden (en ik al helemaal niet zoals je gezien hebt)
En <b> toppers worden gemaakt </b>

Een goed paard kun je slecht maken door hem slecht te rijden en een slecht paard kun je goed maken door hem goed te rijden.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:01

Laten we maar beginnen met een goed paard goed te rijden. Knipoog

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:02

ja en gelukkig kan jij HEEEELLLL goed rijden Haha!
winnen van Marjolein Spaans is niet niks(dat ze niet op texas top win reed geeft weer eens weer dat een kant en klaar paard kopen maar korte glorie opleverd. Cool

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:05

Citaat:
Op 2001-08-13 23:01, schreef Jos:
Laten we maar beginnen met een goed paard goed te rijden. Knipoog


haha inderdaad. maar ook al ga ik op een goede knol zitten ik bak toch nix van dat westernrijden.
GEef mij maar springpaarden.

BTW Blaze.. Jos kan idd goed rijden.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:06

ach ... misschien had ik wel gewoon geluk.
of schoof er een maan voor de zon. net toen ik reed *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:07

haha ik hoor je het zo zeggen!!!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 09:43

dank je wel vera ik vond het ook super gaan.