[WN] Paint net zo ver al een Quarter in wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Paint net zo ver al een Quarter in wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 10:10

Misschien een stomme vraag, maar ik ben me verder aan het orienteren qua paardjes op western gebied.

Zijn paints net zo geschikt voor de westernsport, reining/pleasure/etc. als de echte Quarter?

Ik hoor graag hoe jullie er over denken!
Ik zou graag namelijk de westernsport in willen, wedstrijdjes zitten er voorlopig nog niet in, maar wil ik op den duur denk ik zeker wel proberen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:12

Tja, hier is niet een makkelijk antwoord op te geven. Zo doorgaans vind je meer quarters in de top dan paints, voor een deel denk ik omdat er bij de paints wat meer op schoonheid (kleur patronen) wordt gefokt dan op prestatie.
Maar.... Er zijn natuurlijk ook ontzettend sportgeschikte paints, bovendien zijn er veel paints met veel quarterbloed. Erg ingewikkeld dus. En bovendien kun je met vrijwel elk paard een aardig stukje komen qua wedstrijden (dan zit het hem meer in jouw talent om het dier goed te trainen dan in het talent van het paard). Wil je echt naar de top dan is het wel verstandig de bloedlijnen goed te bestuderen (veel toppaarden in de bloedlijnen maakt de kans wat groter dat de nakomeling talent heeft, maar garandeert het natuurlijk nooit). Ongeacht of je nu een paint of quarter in gedachten hebt. Maar daar zit natuurlijk wel een fiks prijskaartje aan..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:53

Er zijn heel veel paints die net zo ver komen als Quarters, hier in Nederland zie je misschien wat minder Paints, maar in Amerika komen ze op dezelfde niveau's uit. Denk aan Gunner en veel kinderen van deze hengst bijv. Gunners Special Nite die de houden plak in de reining wom tijdens de WEG.http://www.youtube.com/watch?v=zLY4cpWloy8 en Colonels Lone Gun van Nedpoint.
Maar ook in de pleasure, cutting etc. doen Paints niet onder voor Quarters. Om de 1 of andere reden kopen mensen vaker een Quarter, zeker hier in Nederland, en die zie je dus meer in de shows.
Mijn Paint is bijv. helemaal Performance gefokt en voert veel quarter bloed ( en zal dit jaar voor het eerst geshowd gaan worden).
Ook bij de paint worden enorm goede pleasure paarden gefokt, met veel maat, maar ook hele goede cutters/ reiners. Zeker als je gaat voor een Paint met Quarter lijnen.
Als je er meer over wil weten kan je hier eens kijken: http://www.apha.com/
en hier: http://www.dphc.nl/
En natuurlijk een rondkijken op Paint shows, maar een goed gefokte, gezonde paint heeft net zoveel capaciteiten voor de sport als een goed gefokte, gezonde quarter.

In principe zouden ze niet voor elkaar onder mogen doen, beiden zijn gefokt voor hetzelfde doel, de een heeft ( vaak) vlekjes, de ander niet ;) .
Een effen paint is geen quarter, terwijl een gevlekte quarter altijd een paint is :o ! Even kort door de bocht gezegd.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:20

Een paint kan evenveel wedstrijd potentieel hebben als een quarter daar hun afstammingen parallel lopen.

Dat ze minder voorkomen in de wedstrijden is een gevolg van rasisme .
Vroeger en nu ook nog door sommige in de VS, worden paints als "indianen paarden" beschouwd en dus minderwaardig.
Het quarter stamboek is zo veel ouder dan het paint stamboek en er zijn al veel langer wedstrijden voor quarters dan voor paints en zo een langere traditie.

Wij hebben een jonge paint merrie en zijn daar zeer tevreden mee en hebben al heel wat positieve reakties op haar gehad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:23

MarcR schreef:
Dat ze minder voorkomen in de wedstrijden is een gevolg van rasisme .
Vroeger en nu ook nog door sommige in de VS, worden paints als "indianen paarden" beschouwd en dus minderwaardig.
.

Inderdaad, raar maar waar; zelfs binnen de paardenwereld is er een vorm van racisme :o

crow

Re: Paint net zo ver al een Quarter in wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:53

Heb zelf een erg goede sport paint.
De spoeling is natuurlijk wat dunner. Er zijn nu eemmaal veel meer quarters dan paints dus relatief ook meer goede sport quarters. Mijn paint heeft het beste van beiden, goede quartermerrie (cutting) als moeder en paint vader met veel prestaties in de reining en working cowhorse.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:27

ElCid schreef:
In principe zouden ze niet voor elkaar onder mogen doen, beiden zijn gefokt voor hetzelfde doel, de een heeft ( vaak) vlekjes, de ander niet ;) .
Een effen paint is geen quarter, terwijl een gevlekte quarter altijd een paint is :o ! Even kort door de bocht gezegd.

Dat gaat tegenwoordig niet meer op Elcid. Een gevlekte quarter blijft altijd een quarter en wordt nooit meer een paint.
Als ik me niet vergis is die regel in 2010 in gegegaan, maar kan ook 2009 zijn. Om een paint registratie te krijgen moet minimaal 1 van de ouders een geregistreerde paint zijn. Dus de outcrops van de Quarters kunnen niet meer naar de Paints. Daarbij kan je met QHx QH altijd bij de quarters nu registreren ongeacht hoeveel wit.

Zijn de paints even goed? Sommige wel sommige niet. Zoek vooral goed op performance lijnen. Lijnen waar geld dan wel punten op gereden zijn in de betreffende klasses die jij wil starten. Koop niet zomaar een paard met een paint papier, want dan heb je een dikke kans dat je een miskoop hebt (overigens geldt dat ook bij de quarters hoor).
De spoeling is gewoon wat dunner net wat crow zegt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:46

Vandaar de opmerking; kort door de bocht, omdat ik weet dat dat tegenwoordig anders gaat.
Mijn paint heeft veel quarter bloed, maar er lopen ook zat paints rond die ik niet gratis zou willen hebben, maar dat geldt ook voor quarters.
Performance lijnen zijn er zat binnen de paints, maar heel vaak zit er dan wel een fikse dosis quarter achter.
Mijn paint heeft ook veel performance bloed, een deel daarvan is quarter bloed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:41

Zoek naar de X-factor ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:43

Vergeet ook het prijskaartje niet, voor een budget onder de pakweg 4000 voor een ingereden gezonde raszuivere Q/P kun je qua bloedlijnen niet zoveel eisen stellen. Dan mag je erg blij zijn dat je er überhaupt 1 gevonden hebt..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:56

Volgens mij is de kans dat je voor onder de 4000,- een goed, gezond, etc. paard koopt, van welk ras dan ook, heel klein. Ik denk dat je voor "een beetje paard" al gauw van het dubbele uit mag gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:59

Tja, dat ligt aan je eisen. Een simpel doch gezond dier zonder verdere bijzonderheden (tof kleurtje/toppers in de afstamming etc) moet volgens mij wel lukken hoor. En van andere rassen zeker, de gemiddelde haflinger kost echt geen drol tegenwoordig...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:27

gewoon een jong ding kopen. die verdient zich wel weer terug.

ik heb nooit begrepen dat paints minder waren dan Quarters. ook nooit geweten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:39

DubbelDun schreef:
Zoek naar de X-factor ;)

precies. Het paard zoeken waar jij het meeste mee hebt en waar jij potentieel in ziet......
en vooral even doorzoeken ipv het eerste beste paard kopen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:57

troi schreef:
Tja, dat ligt aan je eisen. Een simpel doch gezond dier zonder verdere bijzonderheden (tof kleurtje/toppers in de afstamming etc) moet volgens mij wel lukken hoor. En van andere rassen zeker, de gemiddelde haflinger kost echt geen drol tegenwoordig...

Dat klopt, als je eisen niet zo hoog zijn koop je voor een stuk minder dan die 4000,- een paard / pony. Ik heb waarschijnlijk een dure smaak ;) en stel ( hele) hoge eisen :o .

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:42

Mijn eisen zijn meer dat het karakter goed is, ik vind het belangrijk dat er een stamboom bij zit, maar de lijn (qua ouders etc) boeit me eigenlijk niet zoveel, als hij maar leuk en goed kan lopen en vooral gezond is! Ook met een paardje met onbekende ouders kan je opzich wel ver komen. Het is namelijk niet de bedoeling dat ik de topsport in ga, maar gewoon een onderling wedstrijdje, misschien een echt wedstrijdje voor de fun..:)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:40

Leuk en goed lopen heeft natuurlijk direct te maken met de bloedlijnen :D
En als je pleasure wilt gaan doen, is het misschien minder handig om een paard met pure reining bloedlijnen te kopen.

Dus ondanks dat het je niet echt uitmaakt, ik zou me er wel een beetje in verdiepen :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 08:50

Romkabouter schreef:
En als je pleasure wilt gaan doen, is het misschien minder handig om een paard met pure reining bloedlijnen te kopen.

Dus ondanks dat het je niet echt uitmaakt, ik zou me er wel een beetje in verdiepen :)

Met leuk en goed bedoel ik meer dat ik geen kreupel paard heb, ééntje die wel stevig op zijn benen staat en in staat is het werk aan te kunnen.. maar inderdaad.. ik ga is rondneuzen:)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:05

Romkabouter schreef:

Tja en renbloed in je alround paardje is ook niet zo prettig hoor :D

Paintless schreef:
gewoon een jong ding kopen. die verdient zich wel weer terug.

Dat is wel de grootste load of crap die ik ooit gehoord heb. Een jong paard moet tegen de tijd dat je het inrijdt nog maar gezond blijken te zijn, goed trainbaar zijn, in training gezet worden, dan nog blijken dat het onder het zadel ook een leuk karakter heeft.. en tegen de tijd dat het zo oud is als een paard waarvan je al die dingen al wel weet is het dan al net zo duur als niet duurder.. het kopen van jonge paarden klinkt financieel heel aantrekkelijk, maar valt altijd vies tegen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:48

oh het valt mij altijd mee.. maar ja. ik heb het ook nog maar 2 keer gedaan (dit is de derde keer)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:20

Doe ik ook altijd, hor. Jonge paarden ( veulens, jaarling, 2,5 jaar) kopen of zelf eenthe fokken. Kost misschien wel een paar cent meer maar je weet wel 100% wat je hebt zeker als je zelf de opfok en opleiding doet. Dan verdient het zich echt wel terug, al was het alleen maar omdat de band die je dan met zo'n dier krijgt onbetaalbaar is.
Een echt goed paard kost nou eenmaal geld, ook als je een echte goede die "klaar" is wil kopen. Met een beetje "oog" voor paarden, kennis van bloedlijnen en het kopen bij een betrouwbaar adres is de kans op een goed paard groot. Ja, ziek worden en doodgaan kan altijd, maar een jong paard wat je zelf, op de juiste manier, opvoed en traint zal zijn gewicht in goud waard zijn.
Daarbij wel gezegd dat niet iedereen dat kan en dat je er ook niet aan moet beginnen als je niet over voldoende kennis bezit!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:41

dat zag je wel aan breeze.. 4 jaar, gezond maar wel dood.. helaas...

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:14

Een painthorse is een gekleurde quarter. :j

Ze zijn dus ook om het even geschikt voor alle takken van de westernsport. Alleen moet je erop letten welke tak van de westernsport je wilt beoefenen en dan kijken naar de bloedlijnen achter het paardje. Net te vergelijken met de bloedlijnen van een springpaard of een dressuurpaard of renpaard etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:23

indian_horse schreef:
Een painthorse is een gekleurde quarter. :j

Technisch gesproken eerder een ontkleurde... :D

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:37

DubbelDun schreef:
Technisch gesproken eerder een ontkleurde... :D

ja :D technisch bekeken wel ja, maarja snapt iedereen het dan nog. Denken ze straks dat een paint kleurloos is. :?