[WN] Chaos in de showarena: Wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Chaos in de showarena: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:53

Weet niet of het hier hoort en of het al eens op bokt heeft gestaan, maar aangezien het om een westernklasse gaat heb ik het maar hier neergezet.

Met grote verbazing zat ik naar onderstaand filmpje te kijken. Wat er maar mis kan gaan in een show arena, het gaat hier mis en niet zo'n beetje ook :oo Degene die het filmpje heeft geplaatst, heeft de vraag 'wat zou jij doen?' erbij gezet. Na het zien van dit filmpje moet ik heel eerlijk zeggen nog steeds niet helemaal te weten wat ik nu zou hebben gedaan. Dit aangezien het zo gigantisch mis gaat en de oplossingen die bij jezelf op zouden kunnen komen, ook in dit filmpje aan bod komen maar alleen maar voor gevaarlijker situaties zorgen.

Ik ben erg benieuwd wat de bokkers onder ons denken te hebben gedaan wanneer zij aanwezig waren bij dit chaotische stukje wedstrijd. Dus, barst los!

Ohja, even wat dingetjes die uit het commentaar bleken van youtube: Het paard wat alles veroorzaakte werd gestoken door een bij. Het paard op het einde van het filmpje was ok en heeft het daarop volgende jaar deze wedstrijd gewonnen :)

Peelie

Re: Chaos in de showarena: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:56

dit filmpje heeft al heeeeel vaak op bokt gestaan, even zoeken dus...

oa met de zelfde vraag, dus je andwoord vind je ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:01

Heb het opgezocht op de klasse waarin deze wedstrijd gehouden wordt, helaas daarop niet kunnen vinden :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:04

beetje beter zoeken zou ik zeggen :+ hij heeft er echt al een aantal maal op gestaan...

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:09

Ik zou heel simpel de andere paarden uit de ring halen de de pony even met rust laten :)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:10

Wat ik vooral erg dom vind is dat iedereen gaat gillen en paniekeren en het paard willen pakke :=

iedereen weet dat een paard in paniek overal doorheen en overheen walst, ga hem dan vooral als pieterig mensje zijnde niet proberen tegen te houden.... vooral niet rennen en met je armen zwaaien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:15

Ik zou gewoon het paard laten rennen. Iedereen rent er achteraan en het paard gaat er alleen maar harder van lopen. dus lekker laten rennen. Of met een bak brokken proberen te lokken. Maar neit rennen iig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:16

Een aantal menners en grooms hebben goed gereageerd: groom aan het hoofd, paard als de sodemieter uitspannen.
Een aantal ringmensen zijn gaan lopen jagen - niet handig.
Beter hadden zij de andere menners na het uitspannen de ring uit kunnen leiden, zorgende dat de losrennende paarden niet mee kwamen.
Nu zijn er verschillende paarden met karren aan de ren gegaan, omdat het eerste paard daar in z'n blinde paniek tegen op liep.
Als je dan dat ene paard rennend in de ring hebt, stuur er dan één of twee ruiters onder het zadel in om 'm klem te lopen. Een beetje cowboy moet dat kunnen.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:17

Welke klassen is dit? pleasure drive bij de arabieren?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:24

Ibbel schreef:
Een aantal menners en grooms hebben goed gereageerd: groom aan het hoofd, paard als de sodemieter uitspannen.
Een aantal ringmensen zijn gaan lopen jagen - niet handig.
Beter hadden zij de andere menners na het uitspannen de ring uit kunnen leiden, zorgende dat de losrennende paarden niet mee kwamen.
Nu zijn er verschillende paarden met karren aan de ren gegaan, omdat het eerste paard daar in z'n blinde paniek tegen op liep.
Als je dan dat ene paard rennend in de ring hebt, stuur er dan één of twee ruiters onder het zadel in om 'm klem te lopen. Een beetje cowboy moet dat kunnen.

Precies. Als de sodemieter alle spannen naar het midden, groom bij het hoofd en uitspannen. Daarna de paarden en wagens zo snel mogelijk de ring uit en het span op hol laten rennen. Erachteraan rennen en proberen te vangen maakt het paard angstiger en wordt alleen maar gevaarlijker.

Linda_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:31

Inderdaad niet jagen. En de andere uitspannen, maar ik zou ze wel in de ring houden. Je merkt aan de op hol geslagen paarden dat ze juist naar de kudde zoeken. Als je de andere paarden uit de ring haalt, wordt het 'losse' paard juist gekker. Dus overige paarden uitspannen. Op het midden zetten. Paard komt er vanzelf een keer naar toe, dan proberen te benaderen...maar ja, blijft moeilijk zulke situaties, probeer zelf maar eens rustig te blijven. Snap trouwens die mensen ook echt niet die op de wagen blijven zitten of op hun stoel zeg!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:37

Wobbly schreef:
Inderdaad niet jagen. En de andere uitspannen, maar ik zou ze wel in de ring houden. Je merkt aan de op hol geslagen paarden dat ze juist naar de kudde zoeken. Als je de andere paarden uit de ring haalt, wordt het 'losse' paard juist gekker. Dus overige paarden uitspannen. Op het midden zetten. Paard komt er vanzelf een keer naar toe, dan proberen te benaderen...maar ja, blijft moeilijk zulke situaties, probeer zelf maar eens rustig te blijven. Snap trouwens die mensen ook echt niet die op de wagen blijven zitten of op hun stoel zeg!

Nou ja, iemand op de wagen als het paard nog ingespannend staat is wel gebruikelijk. Maar idd die mensen op die stoelen.... of die het paard proberen tegen te houden door er recht voor te gaan staan......
Je ziet het paard idd wel naar de kudde trekken, naar het midden van de ring. Begrijpelijk.....

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:40

Haha dat is inderdaad een klassiek filmpje!

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:41

Zitten die mensen daar binnen nou nog gewoon op een stoeltje ??? |o :?
Ja dom dat iedereen zo gaat gillen en er achter aan gaat rennen.
Ik ga ook voor als de sodemieter uitspannen en de baan uit, in ieder geval de karretjes.
En zorgen dat de overige mensen veilig staan.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:00

Miss_Montana schreef:
Weet niet of het hier hoort en of het al eens op bokt heeft gestaan, maar aangezien het om een westernklasse gaat heb ik het maar hier neergezet.

Welke westernklasse is dit dan??

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:13

Pleasure driving. Maar dat is toch niet per sé een westernklasse??

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:15

Ik had mijn paard zo snel als ik kon van de kar los gemaakt. En dan de restvan het tuig uitgespannnen. Als die dan weg wil rennen zit de kar er in ieder geval niet meer aan. Was ook niet blijven zitten op de bok.
Als mijn paard zo aan de kletter ging. Dan schreeuwde ik dat ze hem niet mochten vangen. Laat maar rennen.
Stopt vanzelf wel. Heb recent iets vergelijkbaars meegemaakt. mijn paard ging aan de kletter met een poort tussen zijn benen....

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:17

Een paard in blinde paniek ziet echt geen mensen zwaaien en denkt vervolgens dat hij maar moet afremmen... Ik kan niet zeggen wat ik zou hebben gedaan, maar de mensen van de wedstrijd hadden inderdaad zo snel mogelijk de andere paarden uit moeten spannen en uit de ring halen. Zoals je ziet duikt het ene paard op het andere paard, en ik heb liever een los rennend paard zonder kar erachter, dan helemaal opgetuigd. Zonde dat iedereen in het begin zo bleef staan en zonde dat iedereen het paard op begon te jagen, met de bedoeling het beest af te remmen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:19

heb niet het hele filmpje uitgekeken, maar het op hol geslagen paard gaat opzich gelukkig wel oke, door toedoen van de omstanders werd het helaas erger omdat hij daardoor bleef rennen.
Inderdaad allemaal naar het midden en uitspannen en evt. eruit als dat veilig kan. Mensen ook allemaal veilig laten staan en simpelweg afwachten en duimen draaien.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:22

Dit soort dingen zijn de redenen waarom steeds meer menners met veiligheidssluitingen e.d. gaan werken. Dan heb je je paard echt binnen korte tijd voor de wagen weg.

Denk dat je als mens in dit geval veiliger was als je in de ruimte ging staan dan dat je op een kluitje ging staan, je ziet de paarden echt de mensen opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:28

In eerdere discussies werd kritiek geuit op het feit dat de speaker de mensen naar het midden van de arena dirigeerde. Ik moet zeggen dat ik bewondering heb voor de rust die de speaker met zijn aanwijzingen uitstraalt. En idd, eerst naar binnen, zo snel mogelijk uitspannen en de ring uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:29

Cassidy schreef:
In eerdere discussies werd kritiek geuit op het feit dat de speaker de mensen naar het midden van de arena dirigeerde. Ik moet zeggen dat ik bewondering heb voor de rust die de speaker met zijn aanwijzingen uitstraalt. En idd, eerst naar binnen, zo snel mogelijk uitspannen en de ring uit.

Precies. Vind dat de speaker juist goed, duidelijk en rustig handeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:38

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:56

Ik zou ook op het midden gaan staan, groom aan het hoofd en uitspannen.
En zeker niet voor een paard wat op hol is springen, die gaat gewoon door hoor, als ga je er met 10 man voor staan. Ze stoppen vanzelf een keer (kan 5 minuten duren of een half uur, maar stoppen doen ze allemaal eens).

Heb 1x soort gelijk mee gemaakt. Op een afgsloten weiland, was een fries de sloot in gedoken met kar en al, en bij het er uit komen(ging heel kalm) trok iemand het hoofdstel van z'n hoofd af en toen ging hij pas. Daar stond ik op mijn 1e wedstrijd met een groene pony. Heb haar naast de jury auto geparkeerd met een groom aan het hoofd en uitgespannen. Friesje nam gelukkig de hele tijd de buitenbocht tot hij na een minuut of 10 galoperen wat moe werd en rustig ging draven. Toen ging er iemand naast lopen, pakte hem bij zijn hoofd, een ander trok het hoofdstel onder de wagen vndaan, werd weer om gedaan, koetsier weer op de bok, longeerlijn er aan en instructeur er naast. Aanspanning heeft zelfs z'n dressuurproef nog gereden (onder de bagger, met de longeerlijn er nog aan). Paard was niet erg onder de indruk van wat er gebeurd was :+.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:31

Dit filmpje heeft al meerdere keren op Bokt gestaan (zie zoekfunctie) en hoort niet thuis op WN. Vandaar hier een slotje.