[WN] Wanneer rij je nu western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer rij je nu western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:02

Ik wil hier graag een open en nette discussie over aan welke randvoorwaarden je als ruiter moet doen om te 'mogen' zeggen dat je western rijdt.

Dit naar aanleiding van diverse opmerkingen en discussies die ik op bokt de afgelopen maanden voorbij heb zien komen. Van ongenuanceerde opmerkingen naar aanleiding van een foto topic van een recreatieruiter met een westernzadel, de hele discussie over het wel of niet geschikt zijn van een bepaald ras voor het western rijden of het wel of niet serieus nemen van wedstrijden uitgeschreven door de WRAN.

Ik vind het grappig dat deze discussie alleen speelt als het aankomt op western en je hier bij de andere disciplines nooit iets over hoort. Iemand die zijn shet voor de wagen zet is net zoveel menner als IJsbrand en iemand die haar belg traint voor de 30 km is net zoveel endurance ruiter als iemand die 160 rijdt met een arabier. Daarnaast vind ik het heel erg jammer dat naar nieuwkomers of mensen met geen/minder ambitie vaak op een negatieve toon gesproken wordt in plaats van het welkom heten van mensen die interesse tonen. Het kan voor de buitenwereld lijken alsof de naam westernruiter tot een beschermde titel is verheven.

Mijn status:
Recreatie ruiter met een westernzadel en gangenpaard. Ik heb geen wedstrijdambities maar ben wel van plan om dit voorjaar een 2 keer per maand te gaan lessen.

Shoot!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Re: Wanneer rij je nu western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:07

De discussie gaat meestal dat wedstrijdruiters western als *sport* bedoelen. En recrearidders niet :)

Er is geen checklist met dingen waar je allemaal aan moet voldoen denk ik ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:10

Zou je eerst western moeten definiëren. ;)
Westernrijden is volgens mij een stijl. Een manier van rijden. Dat kun je dus ook met een dressuurzadel o.i.d.
En volgens mij hoef je daar dus geen wedstrijden voor te rijden.

Ik weet niet wat ik rij. Meestal met westernzadel, soms westernwedstrijden maar ook endurance en heel af en toe zonder of met een boomloos zadel. Maar mijn manier van rijden verandert niet. ;)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:13

Rijd je dressuur als je op de manege met een dressuurzadel rondjes rijdt achter elkaar aan?
Dat vind ik eigenlijk hetzelfde.
Ik heb altijd recreatief rond gehobbeld op de manege, nooit dressuur wedstrijden gedaan en ik vind dus dat ik nooit echt dressuur heb gereden. Ik was tijdens het rijden niet dressuurmatig bezig met het trainen van mijn paard, ik reed gewoon rondjes en deed wat oefeningen en had lol met mijn knol. :+
Toen ik western ging rijden, ben ik serieus gaan trainen en wedstrijden gaan doen. Het was niet zomaar rondjes rijden, net als op de manege. Ik had echt een doel als ik ging rijden.
En ik zeg niet dat elke keer als je gaat rijden, je moet trainen.
Maar ik vind dat je western rijd als je op een consequente manier bezig bent met het correct rijden van je paard in welke discipline dan ook. Voor pleasure is dat dan weer anders dan voor bijvoorbeeld reining. Kijk maar naar de gewenste houding van je paard etc. Het maakt dus niet uit voor welke discipline, als je maar rijdt met een doel en echt bezig bent je paard correct te rijden. En daarnaast kun je dan altijd nog bosritjes maken toch? :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:15

dressuur kan je ook rijden met een springzadel

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:28

Je kunt ook western rijden met een dressuurzadel. :+
Is wel wat lastiger, maar het kan..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:58

die stops worden wat lastig YR :D

maar ik denk dat je wel een punt hebt in je eerder post.
als je gericht op dicipline traint. (en dan is pleasure dus meer dan alleen langzaam).
en dan hoef je echt gen wedstrijdn te rijden van mij.
maar als je alleen recratief rijdzonder gericht op een westerndicipline (of meerdere) te trainen dan ben je voor mij een recreatieruiter (met westernzadel) maar geen westenrruiter.
en idd, rondjes hobbelen op een paard in de manegeles vind ik ook geen dressuur.
maar hoe dan ook, het blijven meningen, geen exacte wetenschap

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:04

Ik denk ook vaak dat er van uit de -noem het maar even- dressuurwereld niet zoveel begrip is voor het westernrijden. Algemene gedachten: piepjonge paarden beleren, grote sporen, shanks aan je bit, etc. Vooroordelen dus. Inderdaad krijg je dan af en toe een overspannen reactie uit de westernwereld als iemand een westernzadel op zijn paard gooit en dan zegt dat ie western rijdt. Tja, dat dekt niet de lading als je heel serieus je paard op een bepaalde discipline aan het trainen bent..

Ik train zelf western (reining) in een spring/dressuuromgeving en heb letterlijk meegemaakt dat iemand mijn paard z'n mond opentrok om te kijken wat er nou inhing. Bizar te noemen, toch?

Ben het overigens wel met je eens dat het af en toe wel een tandje minder mag qua reacties, mensen zouden zich niet zo snel op de kast moeten laten jagen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:16

ik denk dat de reactie van veel western-sport-ruiters voortkomt uit het feit dat er heel vaak wordt afgegeven op de western.
zelf heb ik het ook mee gemaakt dat een hoefsmid gewoon zo zei: als het je niet lukt in de dressuur kan je altijd nog western gaan rijden, dat stelt helemaal niks voor, gewoon je teugels los gooien!!!

nou was het maar zo makkelijk, dan waren er bijna alleen maar western ruiters denk ik!! :D ;)

wel vind ik dat "western" een manier van rijden/trainen is, en is dus absoluut niet ras of tuig gerelateerd.
het is een manier van opvoeden en omgaan en dat kan je natuurlijk met elk paard doen.

wel ben ik het eens met wat hierboven ook is genoemd dat ik iemand pas een western ruiter vind op het moment dat je serieus traint voor 1 of meerdere onderdelen van de wedstrijden (onafhankelijk van of je wedstrijden rijdt)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:36

Interessant punt, denk er zelf ook regelmatig over na.

Vaak kan ik de frustratie van sommige westernruiters wel begrijpen. Er bestaan nog steeds een hoop misverstanden over. Westernrijden is in de ogen van een groot aantal mensen óf een soort van rodeo waarbij een hoop koeien en liefst ook boeven in voorkomen, óf een kwestie van te teugels losgooien en op die manier relaxed buiten rijden.
Het punt dat er om een goede pleasure-proef (om maar iets te noemen) ook een hele hoop training aan vooraf gaat ontgaat ze dan even voor het gemak, of ze hebben uberhaupt geen idee van disciplines en wat daarbij komt kijken.
Ik denk dat de frustratie onder westernruiters voornamelijk gebaseerd is op ruiters met een 'engelse basis' die tijdens het buiten rijden een goedkoop westernzadel op hun paard leggen, de teugels losgooien en dan beweren dat ze ineens western rijden.

Toch begrijp ik ook heel goed wat je bedoelt als je het hebt over andere disciplines en het 'vanzelfsprekende stempeltje'. Omdat het engelse rijden hier meer algemeen geaccepteerd is zal een manegeruiter die bij wijze van spreke nog geen idee heeft wat betreft links en rechts niet het commentaar krijgen dat hij/zij niet 'engels' rijdt, omdat er vanuit gegaan wordt dat dat vanzelfsprekend is.
Aan de andere kant krijgt een beginnend westernruiter waarschijnlijk vaker commentaar dat hij/zij niet western rijdt omdat het eerder vergeleken wordt met de algemeen geaccepteerde standaard.

voor het idee mijn status ook maar: zelf zowel engels als western gereden, ik rijd voornamelijk recreatief. Heb mijn paard een NH(ook zo'n begrip ;))/western-basis gegeven, maar ben de laatste maanden meer dressuurmatig bezig omdat dat voor ons beide goed voelt en werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:51

Citaat:
Het maakt dus niet uit voor welke discipline, als je maar rijdt met een doel en echt bezig bent je paard correct te rijden. En daarnaast kun je dan altijd nog bosritjes maken toch? :)

Citaat:
maar als je alleen recratief rijdzonder gericht op een westerndicipline (of meerdere) te trainen dan ben je voor mij een recreatieruiter (met westernzadel) maar geen westenrruiter.

Maar moet je echt op een bepaalde discipline trainen? Of is de basis (zoals die aan jonge sport quarters worden meegegeven) in eerste instantie voldoende? Veel mensen die serieus kennis komen maken met de tak zullen niet meteen weten welke kant ze op willen en blijven in de basis allround trainen.

Citaat:
wel vind ik dat "western" een manier van rijden/trainen is, en is dus absoluut niet ras of tuig gerelateerd.
het is een manier van opvoeden en omgaan en dat kan je natuurlijk met elk paard doen.

Citaat:
Ik denk dat de frustratie onder westernruiters voornamelijk gebaseerd is op ruiters met een 'engelse basis' die tijdens het buiten rijden een goedkoop westernzadel op hun paard leggen, de teugels losgooien en dan beweren dat ze ineens western rijden.
Tja zo ben ik ook begonnen (m.u.v. het goedkope zadel). In eerste instantie het releaxed buiten kunnen rijden en heb uit gemak mijn paard neckreining aangeleerd. Van daaruit is mijn verder interesse in western gerichte training ontstaan. Het lijkt alsof daar een soort taboe op ligt.

Citaat:
Omdat het engelse rijden hier meer algemeen geaccepteerd is zal een manegeruiter die bij wijze van spreke nog geen idee heeft wat betreft links en rechts niet het commentaar krijgen dat hij/zij niet 'engels' rijdt, omdat er vanuit gegaan wordt dat dat vanzelfsprekend is.
Aan de andere kant krijgt een beginnend westernruiter waarschijnlijk vaker commentaar dat hij/zij niet western rijdt omdat het eerder vergeleken wordt met de algemeen geaccepteerde standaard.

Daar heb je een goed punt. Engels is de norm in NL, ongeacht of een ruiter voor de eerste keer op een paard zit of niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:05

mbt algemene basis: vanaf 1 maand onder het zadel ofzo wordt er normaal al dicipline gericht getraint. een pleasure paard wordt met 2 maanden al heel anders gereden dan een reiningpaard.
imo bestaat die 'algemene basis' dus helemaal niet zo. dan rij je iig dus niet gericht op een dicipline.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:29

quarterH schreef:
als je gericht op dicipline traint. (en dan is pleasure dus meer dan alleen langzaam).
en dan hoef je echt gen wedstrijdn te rijden van mij.

Tjee, ik ben het zowaar met je eens :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:17

Voor mij word iemand een westernruiter als hij of zij gericht bezig is te trainen op het verzameld, eenhandig, met slack in de teugels kunnen rondsturen van zijn paard in een westernframe.
En of je dat nou in het bos doet, op een ezel met een racezadel zal me een worst wezen.

Echter, ik zie heel veel foto topics waarbij mensen zonder enige verzameling, met kilometers lange teugels hun paard eenhandig rond proberen te sturen. Dat is voor mij heel ver van western. Want zonder enige verzameling, met lange teugels rondsturen kan je met een engels zadel ook uitstekend en dat noemen ze dan ook geen dressuur.

Iedere discipline heeft een bepaald frame waar je naar toe wilt werken met je paard en zolang je aan dat gewenste frame werkt, train je in mijn ogen voor die discipline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:21

HumbleTalent schreef:
Iedere discipline heeft een bepaald frame waar je naar toe wilt werken met je paard en zolang je aan dat gewenste frame werkt, train je in mijn ogen voor die discipline.

Kan je die frames misschien iets toelichten. Ik heb namelijk alleen een beeld bij Hunter, Pleasure en Reining.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:29

Juliette86 schreef:
HumbleTalent schreef:

Kan je die frames misschien iets toelichten. Ik heb namelijk alleen een beeld bij Hunter, Pleasure en Reining.

Een westernframe is denk ik beter toe te lichten met een foto dan tekst alleen. Helaas moet ik dan wel verzanden in een quarter voorbeeld, omdat google vaak alleen quarters weer geeft als je op western zoekt. Maar dit is het frame wat ik bedoel. Een paard dat zich zelf draagt, vanuit de achterhand, met een level gedragen hoofd, verzameld, zonder teugel contact van de ruiter. Naar dat frame werk je in elke western discipline naar toe. Misschien dat het paard in de reining wat lager mag met het hoofd, maar het principe blijft het zelfde. De hals is lang en niet in een krul, maar het paard is wel verzameld.
Afbeelding

Vooral aan de verzameling schort het nog vaak bij mensen die western gaan rijden zonder goede begeleiding. Die verzanden vaak in los gegooide teugels zonder verzameling.

edit Tinker voorbeeld: niet duidelijk te zien of het helemaal verzameld is, maar het frame kan je wel zien
Afbeelding

of ene KWPN-er tijdens een snelle cirkel:
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:51

Ik blijf western een maffe naam vinden, onze Belgische buren hebben een veel betere term, namelijk amerikaanse dressuur.
Dat woord dekt de lading veel beter.
Het geeft namelijk aan dat het meer is als met een los teugeltje buiten hobbelen.

Engelse dressuur(wat eigenlijk Duits is) rijd je als je serieus traint in deze richting.
Zelfs een springruiter moet eerst zijn punten halen in de B dressuur voordat hij op wedstrijd mag gaan springen.

Recreatief rondhobbelen in een bak of buiten vind ik dus geen dressuur rijden.

Amerikaanse dressuur betekent dus ook dat je je paard traint om de ruiter beter te leren dragen, het paard soepel te maken en sterker en uiteindelijk richting een bepaalde dicipline traint.

Heb je in de engelse sport dressuur en springen, zo hebben we in de amerikaanse dressuur een tikkeltje meer onderdelen.

Iedere soort dressuur heeft een andere achtergrond en dus andere manier van opleren en eindresultaat.
Het "probleem" in Nederland is dat veel western ruiters een engelse achtergrond hebben en van daaruit ook hun kennis gebruiken.
En waarom ook niet, maar daardoor wordt de grens tussen beide dressuren wel eens onduidelijk .
Gelukkig leren beide "kampen" steeds meer van elkaar waardoor trainingsmethodes nog beter afgestemd kunnen worden op het individueele paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:59

quarterH schreef:
mbt algemene basis: vanaf 1 maand onder het zadel ofzo wordt er normaal al dicipline gericht getraint. een pleasure paard wordt met 2 maanden al heel anders gereden dan een reiningpaard.
imo bestaat die 'algemene basis' dus helemaal niet zo. dan rij je iig dus niet gericht op een dicipline.

Ik denk dat je die "algemene basis" vooral ziet bij mensen die van engels rijden overstappen naar western, en rijden met een paard dat tot dan toe alleen engels beleerd is. Die moeten zelf eerst zoveel leren (en weten misschien nog niks of weinig van de disciplines) dat in eerste instantie bijvoorbeeld het rijden met veel lossere teugel al een hele uitdaging is. Dan rijd je dus inderdaad nog niet gericht op een discipline, maar zou je het misschien wel als het begin van westernrijden kunnen zien? (omdat dat wel het doel is?)

Interessante discussie verder, ik weet eigenlijk niks van western, maar leer steeds bij door op WN mee te lezen :j

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:53

Ik denk dat je een western ruiter bent op het moment dat er niet meer in je hoofd op komt om te gaan "dressuren" om iets op te lossen. Wat overigens niet wil zeggen dat je niet mag kijken hoe een ander het op zou lossen. Lessen nemen van echte western trainers is van belang. Western is in de basis het zelfde en splitst dan op in de verschilende disciplines als reining, pleasure enz.

Het worden van een western ruiter is een soort proces wat ik al veel vaker gezien heb bij mensen die de overstap maken.
In het begin denken ze allemaal dat ze niet de zelfde verzameling kunnen krijgen als in de dressuur en dat dat wel nodig is om god knows what reason. Ze kunnen hun paard niet zo goed los kunnen maken als in de dressuur. Dat de paarden op de voorhand gaan lopen als je ze niet constant ondersteund en dat ze niet mooi over hun rug kunnen lopen als ze niet als een pakketje bom zijn opgevouwen enz enz enz.
De opmerking "ik rij nu western maar doe er toch nog en dag of twee in de week dressuur bij om hem soepel te houden" is bijna legendarisch bij overstappers.

We komen bijna allemaal uit uit een dressuur achtergrond, dus het is niet raar dat mensen moeten leren loslaten. (in meer dan 1 betekenis van dit woord)

Pas als alle nieuwe hulpen en nieuwe aanpakken bevestig zijn zie je dat die mensen totaal niet meer na denken over dit soort zaken, ze lossen het binnen hun eigen (western) sport op namelijk, dan zijn ze imo western ruiters. Wat weer niet wil zeggen dat je blind bent voor andere manieren van oplossen

Wat betreft recreatieruiters tja dat zijn recreatie ruiters of ze nu met een veelzijdigheids zadel, bareback, westernzadel,dressuur zadel of springzadel rijden.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:15

Adrienne schreef:
Ik denk dat je een western ruiter bent op het moment dat er niet meer in je hoofd op komt om te gaan "dressuren" om iets op te lossen. Wat overigens niet wil zeggen dat je niet mag kijken hoe een ander het op zou lossen. Lessen nemen van echte western trainers is van belang. Western is in de basis het zelfde en splitst dan op in de verschilende disciplines als reining, pleasure enz.

Kun je dit nader toe lichten. Wat bedoel je met iets op de western of dressuur manier op te lossen. Ik rij alleen western en ken/kan geen dressuur. Wat soort problemen zou je tegen kunnen komen wat je beide op een andere manier op zou lossen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:28

volgens mij zo'n beetje alle problemen hoor :p

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:38

quarterH schreef:
volgens mij zo'n beetje alle problemen hoor :p

Haha, lolbroek :D Ik ben nieuwsgierig naar een voorbeeld. Ik kan me er namelijk niets bij voorstellen, vandaar. Omdat ik alles oplos zoals me geleerd wordt (ja van een westerntrainer) zou ik niet weten hoe het anders kan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:45

noem eens een probleem

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:46

@ Adrienne
Een beetje offtopic, maar wat een leuke paarden heb je!
En die kleur van Brandy is zoooo mooi. <3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:48

Adrienne intressant verhaal, kan Ann Poels blijkbaar nog altijd geen western rijden.
Ook bij haar lessen liet ze me gewoon wijken, traver en appyeren, niks mis met deze oefeningen die trouwens ook gebruikt worden bij western trainers maar dan heet het ineens two track enzo.

Als je beide dressuur soorten en trainingen eens goed langs elkaar legt zie je bij de goede trainers van beide soorten dezelfde oefeningen.
De insteek is soms anders, het eindresultaat is verschillend maar zo groot als het verschil sommige doen beweren is niet mijn ervaring.

Uiteindelijk willen we een paard dat verzamelt loopt op 4 benen, met de mogelijkheid om het gewicht volledig op de achterhand te kunnen plaatsen en een zeer lichte aanleuning in de mond, gereden op been en zithulpen.
De houding van het paard wordt grotendeels bepaald door de bouw van dit dier.