[WN] Voedingssupplementen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Voedingssupplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:56

Het duurt nog even voor mij voor ik ga beginnen met mijn quarterkind, maar ik vroeg me af of en wat jullie aan supplementen bijvoeren. Ik hoor wel eens dat glucosamine heel goed is voor de gewrichten, maar heeft iemand hier daadwerkelijk ervaring mee?

Zijn er nog andere supplementen waar mensen enthousiast over zijn of is het allemaal commercie?

Alvast bedankt!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:14

Bedoel je supplementen voor een paard in groei of voor Quarters in het algemeen?
Via de zoekfunctie kun je denk ik wel het eea vinden, is al wat vaker besproken op WN. :)

Mijn volwassen Quarter staat laag in krachtvoer (2x kwart basisbrok per dag) en krijgt ter compensatie een halve tot hele schep (afhankelijk van zomer/winter) geweekte Marstall wiesencobs en voor de dagelijkse vitaminen/mineralen/elektrolyten/aminozuren krijgt hij het supplement Marstall Force. En voor mooie hoeven krijgt hij gedroogde rozenbottels (ook goed voor weerstand). En lijnzaadkorrels. :) Hij doet het hier super op!!

Succes met jouw Quartje!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 07:58

Glucosamine is goed voor de gewrichten als er problemen zijn met het kraakbeen in deze gewrichten, bijvoorbeeld bij artrose maar het is niet aangewezen om dit preventief te geven omdat het ook bijwerkingen kan hebben bij heel langdurig gebruik.

crow

Re: Voedingssupplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:19

Mijn paarden krijgen geen supplementen. Doen het perfect op hooi, gras, liksteen en 2 x 3/4 schep muesli van equifyt.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:38

Hier ook geen supplementen.
Mijn Quarter krijgt 2x daags een schep Quarter van Equifyt en verder uiteraard hooi en hij heeft een Himalayaliksteen in zijn stal hangen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:38

Welke bijwerkingen MarcR?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:29

Een goed krachtvoer samen met voldoende ruwvoer van goede kwaliteit bevat alles wat een paard nodig heeft. Eigenlijk zijn supplementen dus niet nodig, behalve misschien bij heel zware training (bvb elektrolyten) of bij bepaalde tekorten/mankementen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:43

Hier krijgen de paarden 2x per dag brok naar de hoeveelheid die ze nodig hebben, daarnaast nog 2x per dag lucerne aangepast aan het seizoen (In de zomer wat minder aangezien ze langer op de weide staan, in de winter meer omdat ze dan wat langer op stal staan)
Daarbovenop nog een pompje lijnzaadolie.
Verder probeer ik ze 24/7 voordroog te geven.

Paarden die in de zwaardere training staan krijgen ook nog vit. E bij

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:39

linky schreef:
Welke bijwerkingen MarcR?

Het is zou mogelijk zijn dat ze nier problemen krijgen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:24

Jaycee_ schreef:
Een goed krachtvoer samen met voldoende ruwvoer van goede kwaliteit bevat alles wat een paard nodig heeft. Eigenlijk zijn supplementen dus niet nodig, behalve misschien bij heel zware training (bvb elektrolyten) of bij bepaalde tekorten/mankementen.

Behalve dan als je er - net als ik - voor kiest om je paard op zo min mogelijk krachtvoer te zetten (hij krijgt het meer voor het idee, met de rest mee) ivm ballaststoffen. Ik geef mijn paard zo ''concreet'' en natuurlijk mogelijk te eten. Het kan altijd beter, maar ik geloof dat het zo aardig in de goede richting zit (voor een paard in gevangenschap). :D Behalve dan die Force maar dat is om ervoor te zorgen dat hij zeker alle vitaminen/mineralen e.d. binnenkrijgt. Force is één van de weinige supplementen waar weinig tot geen onzin bij zit (melasse e.d.). :)

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:24

Er zijn tegenwoordig best wat merken voer te vinden die geen balast stoffen bevatten.
Als je een goed voe rhebt en goed hooi zijn supplementen in mijn ogen niet nodig en zelfs niet goed. Als je paard alles wat hij nodig heeft uit zijn eten dan moet je niks toevoegen. Het spreekwoord baat het niet dan schaat het niet gaat niet op.
Ik zweer bij HugHo, geen ballaststoffen en wel natuurlijke vitamines ea voedingsstoffen.
Preventief van alles geven werkt resistentie in de hand.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:02

Dat hangt er imo sterk af van wélk supplement je kiest. In geval van de Marstall Force hoef ik bijv. maar 50 gram per dag te geven (bij het werkschema van mijn paard :D ). En dan hoeft hij verder helemaal geen brokken.

Granen voeren aan een Quarter heeft niet mijn voorkeur vanwege het hoge zetmeel gehalte.
Hoeveel HugHo geef jij per dag? En welke heb je precies?
Ik zie bij de HugHo westernmix (heb uit nieuwsgierigheid even gekeken ;) ) een suiker + zetmeel percentage van 24%?

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:07

ik ben weer van de glucosamine af ivm het hoge suikergehalte, gaat niet zo goed samen met een insulineresistente quarter. hij krijgt nu gewoon een goeie, laag in de suikers staande brok, goed hooi en een scheutje lijnzaadolie en schwarzkummelolie ( dit ivm stofgevoeligheid) hij doet het er meer dan goed op.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:28

Ik voer net als toekie marstal force bij. Ik geef ca. 600 gram krachtvoer per dag ivm enkele malen spierbevangenheid in het verleden. In verband hiermee krijgt hij in de winter ook extra vitamine E.

Heb ook Hugho western geprobeerd want sprak mij erg aan, maar mijn paard voelde toch wat stijver en hij ging weer schuren aan staart en manen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:37

Spekkie01 schreef:
ik ben weer van de glucosamine af ivm het hoge suikergehalte, gaat niet zo goed samen met een insulineresistente quarter. hij krijgt nu gewoon een goeie, laag in de suikers staande brok, goed hooi en een scheutje lijnzaadolie en schwarzkummelolie ( dit ivm stofgevoeligheid) hij doet het er meer dan goed op.
Dat glucosamine een hoog suiker gehalte zou hebben daar zijn de meningen over verdeeld. Paarden krijgen over het algemeen met krachtvoer meer suiker naar binnen dan met een klein schepje glucosamine!

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:53

en/ en is is het geval van mijn paard teveel en zonder krachtvoer kan ie slecht. Ik ben ook op zoek gegaan naar een laag is het suiker staande brok met weinig melasse e.d. Maar ik ben wel met je eens dat dat voor een ieder anders is en er zijn zat paarden die het op glucosamine wel goed doen. Die van mij dus niet en dat weet ik omdat ik het i.v.m. zijn leeftijd ook gevoerd heb.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:07

Bedankt voor jullie reacties! Als ik dit zo allemaal lees weet ik het voor straks helemaal niet meer. :D Hij staat nu ingeschaard, maar komt tegen 't einde van het jaar op stal te staan. Tegen de tijd dat ie bereden gaat worden wilde ik glucosamine bij gaan voeren op advies van mijn trainer. Verder krijgt ie straks westernbrok en kuilgras.

Dat Marstal Force klinkt wel goed, maar ik neem aan dat dat niet gegeven hoeft te worden als ik net begin met rijden als ik de folder bekijk?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:23

Om welke reden wil je glucosamine geven?

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:24

Toekie schreef:
Dat hangt er imo sterk af van wélk supplement je kiest. In geval van de Marstall Force hoef ik bijv. maar 50 gram per dag te geven (bij het werkschema van mijn paard :D ). En dan hoeft hij verder helemaal geen brokken.

Granen voeren aan een Quarter heeft niet mijn voorkeur vanwege het hoge zetmeel gehalte.
Hoeveel HugHo geef jij per dag? En welke heb je precies?
Ik zie bij de HugHo westernmix (heb uit nieuwsgierigheid even gekeken ;) ) een suiker + zetmeel percentage van 24%?

Dat is natuurlijk suiker en zetmeel. Als je heel laag in zetmeel wil dan zijn er andere opties inderdaad.
maar de Marstall FOrce zie ik meteen al melasse (2%) en biergist (5%), maisgluten en tarwe(gries)meel. Dat zou ik er weer niet in willen. En ikwil de vitamines graag in hun natuurlijk eomgeving hebben zodat ook de co-factoren helpen bij het opnemen van de vitamines.

Maar zoals al eerder gezegd, iedereen heeft zijn eigen voorkeur, niks zo verschillend als meningen over paardenvoer :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:27

Jaycee_ schreef:
Word wel vaker gegeven aan (sport) paarden in training voor het behoud van soepele gewrichten om de kans op schade (artrose) klein te houden.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:35

Ja dat weet ik ;) Maar een jong paard in lichte training die goed KV en RV krijgt, heeft in principe toch geen glucosamine nodig.
Ik zou het eerder geven bij gewrichtsproblemen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:02

Bonnigje schreef:
Dat is natuurlijk suiker en zetmeel. Als je heel laag in zetmeel wil dan zijn er andere opties inderdaad.
maar de Marstall FOrce zie ik meteen al melasse (2%) en biergist (5%), maisgluten en tarwe(gries)meel. Dat zou ik er weer niet in willen. En ikwil de vitamines graag in hun natuurlijk eomgeving hebben zodat ook de co-factoren helpen bij het opnemen van de vitamines.

Dat begrijp ik niet helemaal. :P Er staat namelijk:

Suiker (natuurlijk) ___ 3%
Suiker + Zetmeel ____ 24%

Bedoelen ze in de zin van suiker los en suiker+zetmeel samen?
Hoe dan ook, heb blijft suiker/zetmeel en dat wordt omgezet in energie.

Ik moet zeggen; het perfecte supplement heb ik nog niet gevonden. Dus idd heeft ook de Marstall Force een paar nadeeltjes, maar ik vind ze haast te verwaarlozen. Want 2% van 50 gram (1 gram) per dag is toch heel wat anders dan 24% van bijvoorbeeld 500 gram (120 gram) of zelfs meer per dag.
Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van HugHo om aan de dagelijks behoeften te voldoen?

Ik ben gewoon benieuwd hoor. :D Voeding vind ik erg interessant en sta altijd open voor iets nieuws. HugHo kende ik nog niet. :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:02

rapido schreef:
Jaycee_ schreef:
Word wel vaker gegeven aan (sport) paarden in training voor het behoud van soepele gewrichten om de kans op schade (artrose) klein te houden.

Dat is inderdaad precies de reden! Maar ik ben verder niet echt van de supplementen. Dit is mijn eerste quartertje en ik heb het idee dat het toch wel wat gevoelige paardjes zijn.

Zijn ze zo gevoelig voor suikers? Ik zie meerdere mensen hier die hier rekening mee houden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:11

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:24

Toekie schreef:
Quarters zijn een sober ras.
Misschien heb je hier wat aan: [WN-AM] Voeding Quarters :)

Senks! Zal wel eens kijken..