Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

TiaraBungy schreef:
Je hoeft ook niet hard of streng te zijn, maar consequent.
Pak haar rustig op met je handen laag (bij je knieën) en geef goed been en hou je handen op dezelfde plek.
Ze moet leren dat ze voor die druk weg moet gaan op je been
Dus hophophop!

CherokeeChum schreef:Mijn oplossing, het paard sterker maken door gewoon veel overgangen te rijden,veel schakelen in tempo.
Niet bang zijn om wat tempo te rijden,het dier moet eerst in balans en tact leren lopen en leren ontspannen bij inspanning. Van daaruit ga je pas aan het langzamere werk beginnen.
Je hebt ook te maken met wat het dier fysiek en mentaal aankan,dat zal bij elk paard anders zijn.
Dat is toch de bouw.
ook hoort te doen met een scharenbitje (hefboomwerking). Als je daar meteen mee begint is de overgang naar hefboomwerking al iets minder groot. Mijn paard weet, zonder of met bit (shank of niet): handen oppakken, lichte druk (het 'vragen') en been erbij = nageven.
Verder is de belangrijkste tip al gegeven en daar zou ik eerst mee beginnen: vooruit rijden en als je dan gaat joggen, pas op het laatst. Dus niet mee beginnen. Succes!