[WN] [RT] Sloffen in de jog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

[RT] Sloffen in de jog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:08

Ik rij nu sinds ruim een jaar western met mijn draver.
Er is uiteraard nog genoeg te leren maar ik zag laatst iets raars. Een soort sleepsporen in de bak.
Nou komt dit volgens mij omdat ze dan haar achterhand niet helemaal optilt. Ze sloft een beetje achteraan. Nou is het probleem dat als ik haar achterhand goed activeer ik de draf niet meer zo mooi uit kan zitten. Op het moment dat ik dan meer verzameling vraag en richting de jog ga (de jog gaat wel steeds beter en fijner) tilt ze haar achterbenen dus nauwelijks op en komen die soort van sleepsporen in de bak. In de galop heeft ze nergens last van, ook niet als ze netjes verzameld en vlak in een laag tempo galoppeert.
Ik heb al een tijdje geen les kunnen volgen omdat de bak de laatste tijd niet te rijden is en het is dus ook al even geleden dat ik die sporen heb gezien maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die mij precies uit kunnen leggen wat ik hiermee aan moet; activeren zodat de sleepsporen verdwijnen maar dan geen echte jog, of juist zo laten omdat het nu eindelijk een mooie vlakke jog is?
Laatst bijgewerkt door Ods op 30-12-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan titel

Romkabouter

Re: [RT] Sloffen in de jog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:41

Sloffen is niet goed, dus activeren en van daaruit weer proberen een jog te krijgen
Als je er dan geen goede jog uitkrijgt moet je dat accepteren of een paard kopen wat wel kan wat je wil.

Klinkt hard, maar zo is het wel (vind ik)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:46

Oh nou dat is het probleem niet hoor, ik hoef geen perfecte jog van haar! Al vind ik het wel fijn om de draf uit te kunnen zitten. Als ik zo'n jog zou willen (en de meeste van de western oefeningen beter zou willen beheersen met mijn paard) had ik zeker geen draver gekocht. Gelukkig gaat het bij ons puur om het plezier van samen rijden en lekker op pad te gaan.
Ik zal proberen een soort middenweg te vinden, wel actief maar toch vlak. Ik hoop dat ik binnenkort weer kan lessen zodat ik hier ook aan kan gaan werken!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:54

Zoals altijd moet je zoveel mogelijk proberen te bereiken binnen de mogelijkheden van je paard :)

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:47

Mijne slofte ook.. maar sta nu een aantal weken op een ''dressuur'' stal en een vrouwtje heeft mij geholpen met het goed rechtrrichten van mijn paard zodat hij zijn binnen achterbeen onder de massa gaat zetten.. Gewoon om hem sterker te maken. Tot nu toe een heeeeel goed resultaat!! Dus begin gewoon met je paardje sterker te maken.. rechtrichten dus.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 19:51

Rechtrichten lukt opzich wel, ik kan haar ook zo rijden dat de achterhand wel actief is maar dan is de jog (nog) niet zo mooi.
Ik ga gewoon proberen om eerst goed te activeren en van daaruit, zoals rom al zegt, alsnog de jog op te zoeken. Normaal begin ik in de jog en dan is ze dus gewoon niet actief genoeg met haar achterhand.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:54

Gewoon eerst lekker voorwaarts rijden.. Daarna van uit het voorwaartse terug rijden! Veel succes

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:09

Toch actiever blijven rijden, veel schakelen (overgangen) en goed je benen bij je paard houden.

Je kan haar van voren ook wat meer oppikken en goed door laten buigen met je been, zodat ze ook actiever wordt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:13

dankje tiaar!
Hier komt dus weer kijken dat ik nog steeds te lief ben, dat doorvragen waar jij het over hebt moet ik gewoon strenger in worden, iedereen zegt het en ik voel het ook, zodra ik doorvraag wordt ze veel losser en fijner te rijden maar dat doorvragen doe ik dus te weinig terwijl ik haar geen pijn doe ermee :Y)
Ik heb helaas nog niet echt kunnen rijden, vrijdag heb ik weer les en dan ga ik me echt op de activiteit focussen :o

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:26

;)

Je hoeft ook niet hard of streng te zijn, maar consequent.
Pak haar rustig op met je handen laag (bij je knieën) en geef goed been en hou je handen op dezelfde plek.
Ze moet leren dat ze voor die druk weg moet gaan op je been ;)

Dus hophophop! :+

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:45

TiaraBungy schreef:
;)

Je hoeft ook niet hard of streng te zijn, maar consequent.
Pak haar rustig op met je handen laag (bij je knieën) en geef goed been en hou je handen op dezelfde plek.
Ze moet leren dat ze voor die druk weg moet gaan op je been ;)

Dus hophophop! :+

Jaah dat moet je zeker doen,je trekt je paard op de rem,en trapt m' er vervolgens met je handen op je knieen doorheen. _O-
Het enigste wat je daarmee bereikt is een paard wat steeds meer op de voorhand zal gaan,en je als ruiter een zeer herkenbare rijstijl zal geven :=

Mijn oplossing, het paard sterker maken door gewoon veel overgangen te rijden,veel schakelen in tempo.
Niet bang zijn om wat tempo te rijden,het dier moet eerst in balans en tact leren lopen en leren ontspannen bij inspanning. Van daaruit ga je pas aan het langzamere werk beginnen.
Je hebt ook te maken met wat het dier fysiek en mentaal aankan,dat zal bij elk paard anders zijn.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:59

Waar lees jij dat je je paard op de rem moet trekken? :?
Het is moeilijk uit te leggen hier, ik ken de TS persoonlijk en weet wat ze bedoelt.

Ik zeg helemaal niet dat je moet trekken! Gewoon rustig druk houden en met je benen rond maken. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen, maar TS weet wat ik bedoel aangezien ik weet bij wie ze heeft gelest.. ;)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:07

CherokeeChum schreef:
Mijn oplossing, het paard sterker maken door gewoon veel overgangen te rijden,veel schakelen in tempo.
Niet bang zijn om wat tempo te rijden,het dier moet eerst in balans en tact leren lopen en leren ontspannen bij inspanning. Van daaruit ga je pas aan het langzamere werk beginnen.
Je hebt ook te maken met wat het dier fysiek en mentaal aankan,dat zal bij elk paard anders zijn.

En dit doe je dan zonder druk op de teugel? Dus die moet je dan los laten? Of wat moet ik hier mee doen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:09

euhm...handen bij je knieen lijkt mij toch beetje "vastzetten" en je handen horen nu eenmaal nooit bij je knieen.
Gewoon netjes hoger en naast elkaar met ruimte ertussen voor de zadelknop.
Denk dat CC dat bedoelde met op de rem zetten.

En natuurlijk hou je wel iets contact met de mond maar je blijft nooit continu druk houden op de teugels, dit rersluteert bijna altijd in terugtrekken en op de voorhand duiken. En loslaten is ook weer niet de teugels losgooien, het is werken met milimeters vrijheid geven....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:46

Sleepsporen, heel herkenbaar... ;)

Dit is niet leuk misschien maar dravers zijn geen joggers. punt. Tuurlijk willen ze langzaam draven voor je alleen maken ze het zich gemakkelijk door te slepen. Dan zitten ze wel lekker maar zijn niet meer actief met de achterhand.

Op het moment dat je weer actie vraagt gooien ze meteen meer op. Ik ben de laatste die zegt dat een draver geen western kan, maar echt, er zijn een paar beperkingen. En vind je het gek?: Dit is makkelijker voor ze, alle vier de voetjes van de vloer :D Dat is toch de bouw.

Afbeelding

Dus; werk naar een iets vlottere jog.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:58

Oh ja, mijn paard sleept ook enorm....achtervoetjes zijn ook recht afgeslten aan de toon en de ijzers zijn daar altijd ontzettend dun terwijl de rest nog goed is.
Paard is altijd geshowed in alle onderdelen en dit slepen heb ik er nooit helemaal uit kunnen krijgen. Zijn artrose veroorzaakt het ook nog eens, door het minder kunnen afrollen van de voet sleept hij ook meer.
Ik had dan ook de meest vlotte jog van iedereen, want alleen met actief rijden en meer gedragen achterhand kreeg ik het weg. Als we gewoon buiten rijden hoor je het zelfs op de straat "klepperen" zit zo'n dubbele tik in als ik niet oplet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:02

hoe kun je nu van een paard vragen wat juist gefokt is om zo snel mogelijk te draven...om dat dan nu zo langzaam mogelijk te doen?Rijd je hem daarmee niet stuk?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:22

geerke:
Als een draver van jongs af aan gewoon gereden wordt in plaats van getraint voor de drafbaan is het ook gewoon een rijpaard als elk ander gemiddeld paard, alleen de naam van het ras geeft verwarring. Als je op de juiste manier met een draver die wel al op de baan heeft gelopen aan de slag gaat rij je zo'n paard echt niet stuk hoor, het blijft een paard met een paardenbouw, paardenspieren en paardenkracht. Alleen zijn de spieren wat anders ontwikkelt en daar moet je dus eerst rustig mee aan de slag gaan, om 'rijspieren' te ontwikkelen.
Ik laat mijn paard ook 3 keer per jaar nakijken door een osteo/fysio om dit allemaal in de gaten te houden en mijn paard wordt juist steeds losser volgens haar door de oefeningen die we doen.
Ik wordt er overigens tegenwoordig gewoon uitgedraafd door een hoop paarden op stal, zelfs door een kleine ukke pukke B pony waar ik wel eens samen mee naar buiten ga. Die draaft dan flink door en mijn draver valt dan al in galop, kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.

Tiaar:
Ik weet helemaal wat je bedoelt, misschien niet heel duidelijk voor de andere mensen hier maar zoals je al zegt, je weet van wie ik les heb gehad en die lessen heb ik ontzettend veel aan gehad.
Om het misschien iets anders neer te zetten voor CC: het is een manier van vragen en geven, verzamelen met druk en been en als mijn paard geeft haar belonen door terug te geven. Geen vastzetten dus. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

de rest:
Ik heb me er al een beetje bij neergelegd dat een echte jog niet gaat lukken maar ik ben er van overtuigd dat mijn paard ook in draf keurig netjes verzameld kan lopen zonder te slepen, in galop gaat dit ook dus ik zal er gewoon meer op gaan oefenen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:35

Handen naar je knieën zou ook zeker mijn keus niet zijn. Imo behoor je altijd nog te 'vragen' en op het moment dan je je handen zo laag houdt is daar imo geen sprake meer van. In zo'n positie zet je je handen meer vast. Je vraagt door je handen (teugels) op te pakken en (lichte) druk te nemen, zoals je dat (vind ik tenminste ;) ook hoort te doen met een scharenbitje (hefboomwerking). Als je daar meteen mee begint is de overgang naar hefboomwerking al iets minder groot. Mijn paard weet, zonder of met bit (shank of niet): handen oppakken, lichte druk (het 'vragen') en been erbij = nageven.

Maar goed. :P Verder is de belangrijkste tip al gegeven en daar zou ik eerst mee beginnen: vooruit rijden en als je dan gaat joggen, pas op het laatst. Dus niet mee beginnen. Succes! :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:43

Sorry dat ik zo inspring maar ik zat dit zo te lezen en vroeg me af.......

Een quarter, plesure, die de afgelopen tijd weinig gedaan heeft.
Die sleept ook behoorlijk in de jog.
Ik ben eigenlijk wel van plan hem te kopen, gaan woensdag voor de keuring.
Maar dat slepen zit nu wel in mijn hoofd.

wat moet ik daar van denken?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:19

Niet kopen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:53

Ik zou niet direct niet kopen zeggen, ga eerst nog een keer proberen voordat je beslist. Kijk of je het paard ook actief kan rijden of dat hij dan ook sloft.
Voor een gemiddelde quarter (zeker pleasure gereden) moet een normale jog wel kunnen, daarom zeg ik eerst nog een keer proberen, misschien ligt het wel aan de huidige eigenaren dat hij sloft!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:35

sevke schreef:
Niet kopen.

Hoezo niet kopen??
ik ben al verliefd, woensdag gaat hij voor de keuring <3

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:16

Tja, hangt helemaal af van de oorzaak van het sloffen. ;)
Je kan je twijfel daarover eventueel bespreken met de veearts?
Succes!

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:39

sloffen in de jog?? is ze bang voor koude hoefjes?? :D