[WN] engels en western rijden met het zelfde paard? en les in zh

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

engels en western rijden met het zelfde paard? en les in zh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:08

hallo,

ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die zowel engels als western met 1 en het zelfde paard rijden?

ik heb 2 zonen waarvan 1 een fanatieke dressuuruitertje is (Z-niveau) en de andere wil heel graag western gaan rijden,heeft nu ook een proefles gehad en dat beviel hem helemaal prima.
nu hebben wij 2 paarden, 1 jonge kwpn met als doel om hem voor mijn oudste zoon als grand prix paard op te leiden en we hebben een haflinger die dus al z loopt en ook genoeg in huis heeft om boven het Z2 uit te komen.
Nu zit ik er aan te denken om, als mijn jongste zoon het western rijden echt leuk blijft vinden(ik vind het zelf ook wel leuk) om de haflinger ook als western paardje te gebruiken, maar wil ook dat de oudste er dressuur op niveau mee blijft rijden
ik vroeg mij dus af of er meer mensen zijn die dit beide doen met hun paard en wat hun ervaringen zijn?
wat jullie er van vinden?
een optie voor een derde paard is er niet.

tevens zoek ik een goed les adres in zuid holland, waar ze een goede uitleg geven,etc.
heb nog geen idee welke kant je allemaal op kan in de western sport en wil graag meer weten

Delaja

Re: engels en western rijden met het zelfde paard? en les in zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:12

Ik zie wel vaker paarden die beide kunnen, op dat niveau zou ik niet weten, misschien dat het te verwarrend wordt voor de pony maar daar kan ik niks over zeggen.
Ik heb zelf een tijdje op Madepolder (tussen Den Haag en Monster) gestaan en met de lessen meegereden, ik vond de lessen erg duidelijk, zeker voor een western beginner die wel al bekend was met paardrijden, erg fijn dus en zeker een aanrader als het te doen is qua afstand!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:02

De hulpen zijn niet zo verwarrend hoor. Als je goede afspraken maakt snapt een paard dat best.
Wel wordt het vervelend als je op enig moment (vanaf pakweg de M) meer oprichting wilt gaan vragen bij de dressuur, terwijl dat echt niet de gewenste houding voor western is. Dan gaat het elkaar wel in de weg zitten.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:05

Het lijkt mij vrijwel onmogenlijk. Vooral als je beide een beetje op niveau wil doen.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:06

Ik denk dat het moet kunnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:14

Ik ken een aantal paarden die het kunnen,
Als je duidelijk bent in je hulpen moet het gewoon kunnen.
Ik heb er zelf 2 gereden die beide kunnen/konden.
Reed daar dressuur op M/Z Niveau mee en recreatief western.
We hebben nu een engels rijpaard (oldenburger X Selle Francais) en ik heb nu een natuurtalentje op het oog,wordt een topper in de pleasure,voor zover ik het nu kan zien ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:18

FlorisSam schreef:
We hebben nu een engels rijpaard (oldenburger X Selle Francais) en ik heb nu een natuurtalentje op het oog,wordt een topper in de pleasure,voor zover ik het nu kan zien ;)

Maar ken je er ook die het alle 2 op niveau lopen. Want wat recreatief western? Met een westernzadel door de bossen crossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:20

western is een breed begrip.. Wat wil je zoon precies gaan doen?je hebt zoveel richtingen en er zit best een verschil tussen die richtingen!Of weet hij dat nog niet?
Op hoog niveau komen is ook in het western niet makkelijk met een haf.
Ik wilde graag pleasure rijden met mijn haf maar zij heeft die lope niet zoals bijv een quarter die heeft.
Maar ik zou het gewoon proberen. Als het niet gaat merk je dat vanzelf denk ik!
Als hij echt hogerop wil komen ; Een 3e paard is geen optie? Ze zijn niet duur nu :D

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 18:27

bedankt voor jullie reacties.
het zou voor ons ook wat meer recreatief western zijn. het is meer voor mijn jongste zoon, als hij mee is naar de paarden dat hij zich dan ook kan vermaken,zal dus niet dagelijks zijn.hij is absoluut geen dressuur type maar het western rijden spreek hem wel aan. en wat is er nou leuker als beide kinderen plezier van de pony kunnen hebben. het maakt mij niet uit of ze dressuur,western of springen doen, belangrijkste is dat ze er lol in hebben en ik denk dat de pony er wel voor open staat.tot nu toe hebben we al van alles gedaan met hem, van (vrijheids-)dressuur tot aangespannen,springen en buitenrijden, hij vind alles best, dus ik denk dat hij ook wel makkelijk als westernpaardje om te scholen is

weten jullie ook nog goede westernzaken die niet al te dure zadels verkopen en het liefst ook passen

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 18:28

VivaLaVida schreef:
western is een breed begrip.. Wat wil je zoon precies gaan doen?je hebt zoveel richtingen en er zit best een verschil tussen die richtingen!Of weet hij dat nog niet?
Op hoog niveau komen is ook in het western niet makkelijk met een haf.
Ik wilde graag pleasure rijden met mijn haf maar zij heeft die lope niet zoals bijv een quarter die heeft.
Maar ik zou het gewoon proberen. Als het niet gaat merk je dat vanzelf denk ik!
Als hij echt hogerop wil komen ; Een 3e paard is geen optie? Ze zijn niet duur nu :D

in aanschaf niet zo,nee maar in onderhoud wel en ik wil wel dat mijn paardjes niks te kort komen en er 1 verkopen of inruilen voor een andere is ook geen optie, we zijn te gek op onze paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:30

dan zie ik het probleem ook niet. Gewoon een westernzadel kopen en lekker laten rijden. Recreatief western zal niks aan het paard veranderen denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:35

sporter schreef:
FlorisSam schreef:

Maar ken je er ook die het alle 2 op niveau lopen. Want wat recreatief western? Met een westernzadel door de bossen crossen?

Ik heb er geen wedstrijden mee gereden,het plan was er wel,maar toen ben ik bij het beleren van een pony gevallen daardoor heb ik een tijd niet kunnen rijden.
Het was zeker niet met een westernzadel door het bos crossen,
het western was hem eerst geleerd,i.v.m met een nieuwe eigenaresse die geen western kon/wou rijden is hij engels beleerd.
Ik heb er reining en trail mee gereden,wel serieus en echt aan het werk.
Ik heb geen idee welk niveau hij onder zijn vorige eigenaar heeft gereden,deze mevrouw rijdt er nu L/M dressuur mee,
Hij heeft nu een nieuwe bijrijder (western) en rijd hier behoorlijk op niveau mee.
Ik heb helaas geen tijd om er langs te kunnen gaan...

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 18:42

mag ik vragen wat nou precies het verschil is tussen reining en trail en pleasure? ben echt nog niet goed thuis in het western.heb zelf een aantal jaren geleden een x een lesje gehad en nu heeft mijn zoon dus 1x gelesd maar ik heb hierover nog niks gehoord.
is de basis die je leerd het zelfde voor die drie? of moet je gelijk al een keuze gaan maken welke kant je op gaat.
heb ook geen idee wat voor een kind het leukst is om te doen

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:50

Als je op zoek bent naar een zadel kan ik je alleen maar aanraden om volgende week naar Arthurs westernstore te gaan in vorstenbosch. Miscchien niet om de hoek maar de kerstsale kortingen zijn zo hoog dat die benzine er wel af kan. Daar komt bij dat hij mij een goed passend zadel heeft mee gegeven na een aantal foto's te hebben gezien en maten te hebben gehoord. Hij verkoopt ook 2e hands.

Als je zoon alleen maar recreatief wil rijden zou het moeten kunnen. Wat Anya zegt over de hoofd-/halshouding is wel waar maar als je het simpel houdt moet het kunnen.

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:48

heel aktueel onderwerp op dit moment, zie verschillende andere onderwerpen in western algemeen:
en zie hier: Billy , Hickies second jewel, quarter horse 8 jaar, altijd western gereden nu dressuur het oefenen .....
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Yooon op 22-12-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:51

nijland schreef:
mag ik vragen wat nou precies het verschil is tussen reining en trail en pleasure? ben echt nog niet goed thuis in het western.heb zelf een aantal jaren geleden een x een lesje gehad en nu heeft mijn zoon dus 1x gelesd maar ik heb hierover nog niks gehoord.
is de basis die je leerd het zelfde voor die drie? of moet je gelijk al een keuze gaan maken welke kant je op gaat.
heb ook geen idee wat voor een kind het leukst is om te doen

reining is wat anky bijvoorbeeld doet. je rijdt een proef waar verschillende onderdelen inzitten: spins, stops, galopswissels, grote snelle cirkels, kleine langzame cirkels. pleasure is op een zo langzaam, maar wel nette en correcte manier de verschillende gangen laten zien. trail is een parcours afleggen waarbij je bijvoorbeeld: een hek open moet doen met 1 hand terwijl je op het paard zit, een bruggetje over, balkjes lopen zonder ze aan te raken etc. en zo zijn er nog heel veel verschillende disciplines.
in principe is de basis hetzelfde, maar er zijn wel kleine verschillen. zo is de houding van pleasure ruiters anders dan van bijvoorbeeld reining ruiters. de pleasure ruiters zitten meer op een 'dressuur-achtige manier' op hun paard dus netjes rechtop, terwijl reining ruiters diep in het zadel zitten met een bolle rug.
zo is het even kort door de bocht. als je naar http://www.westernriding.nl/onderdelen/ gaat, kun je klikken op de verschillende onderdelen en staat er een duidelijke uitleg met filmpjes bij! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:53

Ik ben zelf heel erg slecht in uitleggen,
bij mij krijg je vage verhalen,dus hier even een link waar het wel redelijk staat uitgelegd
***edit: Zag dat youthreiner me al voor was!***

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:58

wij hebben een welsh die dressuurmatig en westerngereden is, naast elkaar.
Ging prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:01

friesiszwart schreef:
wij hebben een welsh die dressuurmatig en westerngereden is, naast elkaar.
Ging prima.

Welk niveau?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:16

inderdaad. ik denk dat ieder paard dressuur en western naast elkaar kan.
maar de vraag is, op welk niveau?
veel mensen zien western rijden als crossen door de bossen met een westernzadel.
en dressuur rijden als rondjes rijden in de bak met een dressuurzadel.
en dat kan ieder paard denk ik wel.
maar als je echt op hoger niveau de beide disciplines wil rijden, wordt het een heel stuk lastiger denk ik.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:55

Op niveau kan het gewoon niet.

Als je tevreden bent met B of L bij de KNHS en ergens tot L3 bij de WRAN dan is het geen enkel probleem. Maar daarna wordt het lastig.
In de dressuur wil je oprichting, gangen die UIT de grond komen, opwaartse energie.
Bij western wil je rust, smooth, vlakke gangen, horizontale bovenlijn.
Niet te combineren.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:05

Stalgenootje van me rijd M dressuur en L3 pleasure , trail en horsemanship , met haar 11 jarige paintruin.
Kan prima dus , ze heeft wel gemerkt dat sommige jurileden het niet op prijs stellen en ook aangeven dat
ze het niet kunnen waarderen dat ze dressuur rijd met een paard wat in hun ogen nooit genoeg oprichting
zal hebben.....althans zo werd het naar haar gebracht , maar de aanhouder wint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:08

Met alle respect maar ik vind M dressuur en L3 western nog niet "op niveau" hoor... :o

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:10

Nee niet op niveau , maar het is wel te doen.
Dat was toch de vraag , of er mensen waren die beide deden? ;)

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:12

Hey,

Ik denk, persoonlijn :P, dat het nog best goed voor een paard zou zijn zowel dressuur als western... Je traint dan alle spieren van je paard en door de afwisseling blijft het paard het leuk vinden!!
Je moet alleen wel zorgen dat er duidelijk verschil is tussen het western en de dressuur...
Dus niet gaan western rijden met een dressuur zadel en anders om.........
Wij zitten in Gouderak, naast Gouda en geven westernles op onze western getrainde paarden (ook een haflinger zit ertussen :P) maar ook komen wij op locatie...

Groetjes Shannon
Crazy Cowgirl Ranch