[WN] Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:44

Vandaag zag ik hier een supermooi filmpje van Vera's pleasurepaard staan.
Met wederom een paar grappige reacties van dressuurruiters over sloffende achterhanden :D (niet rot bedoelt mensen!).

Daardoor vroeg ik mij eigenlijk af: kunnen dierenartsen/ keuringsartsen hier eigenlijk wel 'doorheen' kijken?

Zelf ben ik van mening dat ieder paard, ongeachte discipline, wel of niet 'goed' loopt.
Ook een jog kan correct en niet correct gereden worden, uiteraard.
En dat mensen met verstand van zaken (zoals keuringsartsen) dit kunnen herkennen.
Die dus een correct joggend paard niet als 'kreupel' of 'sloffend' of 'moeilijk lopend' beoordelen.

Tenminste: dat hoop ik. Maar is dat nou wel zo......?

Of zijn er mensen die ervaring hebben met keuringen van hun Quarter waarbij dat niet zo goed ging?
Dat bijvoorbeeld een keuringsarts met een 'dressuurbril' hun paard heeft beoordeeld?
Ben daar wel erg nieuwsgierig naar! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout in titel.

belletjhee

Re: Getrickerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:48

Ik heb eigenlijk geen flauw idee! Maar ik was wel in kootwijk bij het paardencentrum. Om mijn paard helemaal te laten nakijken. En toen zei zo een DA daar, die volgensmij ook keuringen doet, dat die van mij ook ''sloft'' en dat ik hem dat af moet leren, want het is geen correcte gang ofzo. Maarja het was ook een dressuur knulletje dus geen verstand van de pleasure paarden. Voor de rest weinig tot geen ervaringen ermee..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:58

Tja; ik weet het ook niet.... Eigenlijk is de vraag meer concreet:

Is het mogelijk dat een keuringsarts een 'correct' lopend pleasurepaard toch als 'moeilijk lopend' of 'sloffend' beoordeeld?
Sterker nog: zou het mogelijk zijn dat een paard hierdoor bij een (klinische) keuring wordt afgekeurd?

Het zal toch wel niet? Maar toch vraag ik het me af.... Ervaringen? :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:38

Correct lopend is nog steeds niet stijf of onregelmatig. En daar beoordeeld een DA op.
Dus ik denk dat ze er om afgekeurd worden.

Om commentaar te voorkomen zou ik wel naar een DA gaan die bekend is met amerikaanse rassen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:32

Romkabouter schreef:
Correct lopend is nog steeds niet stijf of onregelmatig. En daar beoordeeld een DA op.
Dus ik denk dat ze er om afgekeurd worden.

Om commentaar te voorkomen zou ik wel naar een DA gaan die bekend is met amerikaanse rassen

Hier ben ik het mee eens. :D

Zelf zijn wij eens met een quarter naar een dierenarts geweest, die bijna niets anders doet dan paarden keuren. (hij keurt ook alle paarden voor Arend Zoer)
Hij keurt ze eerst klinisch (als er dan al iets niet goed is, kun je nog beslissen of je nog verder wil met keuren) en daarna röntgenologisch.
Bij het klinisch keuren zei hij "even omschakelen, zo'n quarter is toch anders", dus hij had ervaring met dit ras en hield er rekening mee. +:)+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:38

Sorry, ik bedoel dus dat ze er NIET om afgekeurd worden ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:46

@ Romkabouter: dat dacht ik al ;)

Eens met Rom; een correct lopende/ joggende Quarter zou dus ook positief gekeurd moeten worden.
Ervan uitgaande dat de keuringsarts ervaring heeft, of hier rekening mee houdt.

Tja; ik heb wel eens eerder opmerkingen gehoord van DA's (geen keuringsartsen) zoals Bellethjee hierboven schetst.
Dus bij een eventuele keuring informeren naar de ervaring van de keuringsarts met Quarters kan nooit kwaad....

Ben dan toch nog wel benieuwd of er Bokkers zijn die WEL discussie hierover met een DA of keuringsarts hebben gehad :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:22

Eerlijk gezegd denk ik dat een ervaren paardenarts dit prima kan beoordelen. Er zijn immers zoveel paardenrassen met 'afwijkend' gangwerk. Kijk naar tuigpaarden/hackneys/spaanse paarden etc. ;)

Ze zijn zuiver, of niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:24

ik heb pas mn quarter laten keuren (en gekocht :D )
de keuringsarts keek niet met een dressuurbril gelukkig :P maar hij zei wel iets van: en hier ga je dan quarter mee rijden?
Eh nee... Western :P
hij keek gewoon naar de regelmatigheid en ze moest wat harder draven.

Edit: susan wat dacht je van gangenpaarden! Een vriendin van me toltte over een fietspad toen er een meidje langs kwam fietsen die zei: ik weet niet hoor maar je paard loopt hartstikke kreupel! :') haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:04

Nou het is inderdaad altijd een beetje een discussiepunt, zeker bij paarden die voor western pleasure gefokt zijn.
Sowieso heeft WP al een slechte naam bij de DA die het kennen. Voel me altijd een beetje een dierenbeul als ik met haar aankom, alsof ik haar gedwongen heb om zo te lopen.
Maar uiteindelijk kijken ze toch er naar of ze rad is en niet onregelmatig. Voor de rest kunnen ze hun persoonlijke smaak niet laten tellen.
Gelukkig zijn er wel steeds meer artsen bekend met Quarters en hun ' afwijkende' gangen.

Maar zo las ik met verbazing dat Morris volgens de arts een matige confirmatie had. Vraag me af wat ze daar dan mee bedoelde...

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:04

Ik heb een keer na een keuring de desbetreffende dierenarts in de roundpen gezet met mijn paard :+ Er ging een wereld voor haar open. was wel erg leuk dat ze er zoveel lol in had.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:05

Niet veel vee artsen hebben ervaring met (ik noem ze even zo) amerikaanse westernpaarden. Ze moeten soms van alles aan de eigenaar vragen en zelfs de kleur beschrijven ze verkeerd. Vind het trouwens juist wel goed dat ze vragen stellen als het voor hen on/minder bekend is.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:40

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 09:25

Vera schreef:
Dit is overigens het ' sloffende paard' waar de TS over spreek...
[WN-ITP] Western Pleasure aan de longe

Hihihi; sloffend..... := even voor de duidelijkheid: dat was niet mijn mening he! ;)
Zie mijn reactie in je topic van je mooie WPP! :)

Leuk om jullie reacties te lezen, dank jullie wel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:57

Hoeveel procent van de westernrassen zal -al dan niet onder het zadel- een door de achterhand gedragen jog laten zien ??
Hoeveel procent van de eigenaren van deze rassen is in staat om het verschil te zien tussen een goed lopend paard en een dier wat te kort loopt, veel op de voorhand loopt en zijn benen onvoldoende optilt ??

De kans dat een DA hier door heen kijkt en op de juiste wijze de gang interpreteert is net zo groot als de kans dat een DA een slecht lopend paard goedkeurt omdat ie denkt dat dit zo hoort bij westernrassen.

Een paard hoort zuiver in tact te lopen en dit kun je beter zien als het iets sneller loopt als de gang die wij graag zien (jog) en élk paard hoort de draf in verschillende snelheden te kunnen laten zien (arbeids- en uitgestrekte draf), waarbij de achterhand goed onder moet kunnen treden en de schouders vrij naar voren moeten kunnen bewegen.
Kan een paard dit niet of niet zuiver dan mankeert het dus iets en dat gaat voor elk ras op, óók de QPA's.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:27

Je kan goede takt uitstekend zien als het paard langzaam in een jog is. Iets sneller is absoluut niet nodig om dit te kunnen zien.
Ook een paard wat op de voorhand loopt lijkt me geen reden voor afkeuring en zeker niet een teken dat er iets aan mankeert. Dit zegt namelijk meer over of de manier van rijden of de bouw van het paard en niet over de lichamelijke gezondheid.
Ditzelfde geen voor het wel of niet over de rug lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:37

Maar een paard kan in een jog wel maskeren dat het iets in de schouders mankeert en als het geen uitgestrektere passen kan/wil laten zien, want dan zou dit nl wél te zien zijn.
Een paard wat erg op de voorhand loopt vanwege sterke overbouwdheid is wel degelijk iets om mee te nemen in een keuring. Op het moment van keuren hóeft er niets aan de hand te zijn, maar deze konditie -die ik wel degelijk onder een slechte conformatie vind vallen- kan op termijn versnelde slijtage van de voorbenen geven en dus een verminderde levens/gebruiks-duur.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:02

Als je paard geen uitgestrekt passen kan laten zien, zegt dat niks over een probleem in de schouders.
Zeker niet genoeg om het paard op af te keuren.
Ook een versnelde mogelijkheid tot slijtage kan geen reden zijn om een paard af te keuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:12

Nou ja ieder moet maar naar een paard ter keuring kijken zoals die wil of kompleet op de keuringsarts af gaan of niet. Persoonlijk zou ik er niet blind op vertrouwen iig.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:31

Ik vind het erg interessant om jullie visie te lezen...

Maar ook wel lastig hoor... Ooit eens m'n paarden EHBO gehaald en ik kan best wel wat herkennen hoor....
Maar ik heb zelf niet bepaald het kennisniveau van een DA/ keuringsarts :D
En ik moet dus wel blind vertrouwen op de kennis/ beoordeling van een keuringsarts.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:33

Daarvoor hebben ze dus second opinions uitgevonden als je het niet blind vertrouwt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:36

En een third opinion als de uitslagen wel erg ver uit elkaar blijken te liggen ??

HumbleTalent

Re: Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:41

Je eigen opinion. Of foto's.
Volgens mij moet je wel hele hoge doelen met een paard hebben wil je 3 keer klinisch laten keuren.
Volgens mij flikker je het paard dan eerder onder de röntgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:46

Niet alles komt er met röntgen uit ;)
En je hoeft helemaal niet veel te willen met een paard om zeker te willen zijn dat je niet een 'kostenplaatje' koopt.
Niemand zit imo te wachten op onkosten aan een paard die bij de keuring al duidelijk zouden kunnen zijn.
Een keuring is imo een algemene gezondheidsindikatie, niet alleen het beenwerk.

Uriah

Re: Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:08

als een western ras sloft en zn achterhand heel stekerig of kort beweegt zou ik hem al niet eens LATEN keuren , je hebt met western rijden toch ook echt een sterke achterhand nodig die kan dragen en goed kan ondertreden.