hoi iedereen ik vroeg me af, als ik een paar lessen western rijden zou willen gaan nemen. Wordt het dan over het algemeen een voordeel of nadeel beschouwd dat ik al een gevorderde engelse ruiter ben? het rijden wat ik nu doen is voornamelijk (95%) recreatief rijden.
de reden dat ik namelijk western lessen zit te overwegen is omdat er een aantal ruitervakanties zijn die ik graag een keer zou willen doen, maar er word op die locaties dus western gereden. en zover ik weet wordt daar geen snelle uitleg gegeven over hoe je moet western rijden.
zijn er hier mensen die deze omschakeling al hebben gemaakt? zo ja, hoe hebben jullie dat ervaren? ervaarde je het juist als een voordeel of nadeel dat je voor het western rijden al engels/dressuur had gereden.
alvast bedankt Wouter
p.s. het is overigens geen permanente omschakeling aangezien ik nu op me werk gratis kan rijden en daar wordt dus engels gereden. dus ik wil het eigenlijk naast elkaar doen.
Als je voor een ruitervakantie op westernpaarden rijdt hoef je echt geen westernles te nemen hoor, de basis is hetzelfde.
Ik rijd al 8 jaar engels en heb nu een western gereden bijrijdpaard. Tot nu toe 1x een lesje gehad maar totaal geen problemen dat hij western gereden is en ik daar geen verstand van heb. Het gaat prima
Het overschakelen opzich vind ik niet lastig, maar ik span teveel aan waardoor ik mijn paard rem/tegenzit, aan dit punt werk ik nu dus ook het meest.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 25-11-10 17:33
Als je je eens wat gaat inlezen over westernrijden, zou het geen probleem moeten zijn hoor. Ik heb zelf paardlief omgeschoolt, we waren allebei groen maar binnen no-time ging het super goed. Ik zou niet zeggen dat het een kwestie is van op je zit doen, want zelfs dat werkt anders.
Klimop
Geplaatst: 25-11-10 17:39
Als je inderdaad alleen op ruitervakantie gaat maakt het niet heel veel uit, ik ga ervan uit dat je dus gewoon gaat buitenrijden, en als je kan rijden kun je ook op een westernpaard zitten Als je 'echt' western gaat rijden moet je uiteraard wel gaan lessen, dit is imo wat anders dan buitenrijden op een westernpaard Een keer een les nemen is nooit verkeerd, zo kom je er snel achter wat precies de verschillen in rijden zijn en wat je je erbij voor moet stellen, maar dan krijg je ook waarschijnlijk al veel dingen te horen die je af moet leren, als je engels hebt gereden (dat had ik in ieder geval) Het is dus de vraag of je echt alleen buiten gaat rijden op een westernpaard of dat je western gaat rijden, want dat is dus in mijn ogen iets heel anders!
xShellie
Geplaatst: 25-11-10 19:31
idd, bij veel ruitervakanties ga je gewoon buiten rijden. een westernruitervakantie is dan buiten rijden op een paard met een western zadel. maar dat ligt er wel een beetje aan waar je heen gaat. een lesje is nooit verkeerd, maar je kunt je niet 1, 2, 3 omscholen wil je allebei de disciplines echt goed beheersen. ik heb van mijn 6e tot mijn 13e engels gereden en ben daarna overgestapt..
Ik heb tot mijn 14e engels gereden en daarna ben ik samen met mijn pony overgestapt. Vooral in het begin reed ik veel te engels. Nu heb ik een tijd het paard van een buurmeisje bijreden toen zij op kamers zat en toen bleek dat ik toch weer westerndingen gebruikte. Dus dat was ook weer even wennen. Na een paar weken gaat dat wel weer goed, maar je pikt toch meer op dan je denkt.
Hier nog een overstapper, en ik ben het eigenlijk eens met het bovenstaande. Western vakantie is lekker boscrossen op een westernzadel toch? Dat moet lukken. Wil je inderdaad echt gaan Reinen of Trailen, is het verstandig om wat hoe-stuur-ik-en-laat-ik-los-lesjes te nemen. Veel plezier
faxa
Geplaatst: 26-11-10 20:25
Als je lekker een vakantie doet zal het niet moeilijk zijn! Ik merk wel zelf, als ervaren engels ruiter, dat western trainen wel moeilijk is! En dan met name met de teugels los laten en weinig ondersteuning kwa been geven
Wouter82
Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-10 00:22
het gaat in de meeste gevallen inderdaad gewoon om om buitenritten en trektochten. al heb ik m'n oog ook laten vallen op een aantal cattle/horse drives. maar dat is verlopig nog verre toekomst muziek.
in ieder geval bedankt voor alle reacties
Anoniem
Geplaatst: 27-11-10 00:29
Ik heb 5 1/2 jaar engels gereden, toen heb ik eens een westernles gehad en dat is echt heel gaaf! Ik rijd nu recreatief engels (4 keer per week ong. een half uur tot drie kwartier per keer) Ik heb totaal geen moeite met omschakelen, In het western trek ik nog wel eens mijn paard om,dat heb ik weer minder bij het engels rijden. Maar ik moet dat gewoon afleren,dat is mijn enige minpunt,voor de rest vind ik het allebei leuk,maar western is toch wel heel leuk (er zijn er alleen weinig hier in de omgeving die het ook doen) Engels heb ik nu wel een beetje gehad,ik rijd dan geen wedstrijden,maar de "gewone lessen" zijn voor mij veel te saai.
Ik rijd nu ruim 13 jaar engels en heb woensdag voor het eerst een westernles genomen. Best wel wat verschillen wat betreft handhouding, teugelvoering e.d., maar erg leuk en leerzaam. Ik ga nu iedere week een westernles volgen en 'half' overstappen op western.
Nikita98
Geplaatst: 06-12-10 16:21
Ik heb 9 jaar engels gereden met mijn arabiertje en we zijn sinds een jaartje overgestapt op western. Het is niet echt veel anders, alleen sommige commando's zijn wat anders. Vooral met stilstaan was ik nog weleens in de war. Bij engels doe je dit door licht aan de teugels te trekken, bij western doe je je handen juist wat naar voren.
Misschien is het voor jezelf leuker om eerst wat westernlessen te nemen, maar echt noodzakelijk is het niet!