[WN] Wat is leuk om te vertellen en te laten zien van Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Wat is leuk om te vertellen en te laten zien van Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 12:12

Er is aan mij gevraagd door de stichting van de manege waar ik sta om wat dingen te laten zien van westernonderdelen.
Dit omdat de manegeruiters(dressuur) toch heel veel intresse hebben in western.

Wat zijn leuke onderdelen om te laten zien.
Ik rij zelf reining gericht..
Nu kan ik wel wat trail dingetjes laten zien of pleasure... zou dat leuk zijn?
Misschien barrelrace??

Hebben jullie misschien tips en ideeen??

Het is een middagdeel, dus moet de tijd wel vullen ;)

8nnemiek

Re: Wat is leuk om te vertellen en te laten zien van Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:17

Misschien kun je van alles een beetje laten zien, en het verschil uitleggen, want veel mensen denken bij western echt alleen aan reining.
En inderdaad, pleasure, uitleggen dat het meer is dan gewoon rondjes sjokken aan een lange teugel..
Barrelrace lijkt me ook een leuk idee :D
Zelf vind ik de koeien-onderdelen erg leuk maarja dat wordt natuurlijk lastig :+

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 14:42

tja ... hebben hier geen koeien helaas :)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:48

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met een praatje over de oorspong zodat je in die tijd je paardje warm kan rijden. Vervolgens paar trail dingetjes laten zien en pleasure, kan je van de oorsprong overstappen op willingly guided en de controle over het paard tijdens deze onderdelen. Dan stukje reining (de spins vinden ze altijd geweldig, de wisseltjes en snelheidsverschillen op 1 handje en als afsluiter een stop) misschien leuk om dan iemand uit het publiek eruit te pikken en die een spinnetje te laten draaien. En als het kan misschien stukje met alleen een neck rope, dat slaat ook altijd erg goed aan! Barrelrace kan wel, maar dan is je paard wel weer hoog in de adrenaline en je gaat 2 keer om de barrels en dan is het klaar, daar vul je de middag ook niet mee. Maar goed, is ook allemaal nogal afhankelijk van je paard enzo. Wel heel leuk!! Bem benieuwd hoe t gaat, we want pictures;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:52

Je kan natuurlijk ook als afsluiter een barrel-wedstrijdje houden, dat mensen met hun eigen paard een poging kunnen doen om jouw tijd te verbeteren :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:01

Hoihoi!

Onze westernstal organiseert elk jaar een Open Dag, met de hele tijd demonstraties en uitleg over de verschillende westernonderdelen.
Meestal doen we daar ook nog iets 'naast' voor het publiek. Dit jaar mocht het publiek ringsteken bijvoorbeeld.
Hier heb ik een topic met uitleg en foto's over geopend, misschien leuk om inspiratie uit op te doen:
[EV-ITP] Leuke foto's van de Open Dag Lone Star Western Stable!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:32

@ Rebel_gloe, dat iemand op mijn paardje gaat is geen optie hoor ;)
Ik laat niet zomaar een vreemde op mijn paard :)

Ik laat met haar wat dingen zien en daarna mogen ze het op een ander paard proberen :)...Manege paardje hier is western gereden, zal die voor daar voor gebruiken :)

Goed idee om tijdens het warmrijden iets te vertellen over western

Misschien is het idd wel leuk om met een barrelrace af te sluiten met wat paardjes...

Dank je Rumpleteaser, zal een kijken in je topic :)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:22

Heel persoonlijk zou ik gaan voor juist de wat langzamere onderdelen en afsluiten met bv een stukje reining. Waarom? "Men" :D heeft meestal bij het idee Westernrijden dat het alleen maar heel snel en heel hard kan, dat een Trailproef of een Horsemanship proef gewoon heel moeilijk is hebben ze geen idee van.
Gewoon wat balkjes, een L-achterwaarts bv, misschien een zeiltje, moet je natuurlijk wel een paard hebben die daar niet koud of warm van wordt 8-)

Als je dan bv een "engels" gereden paard probeert zijwaart te laten gaan over een balkje zullen ze zien dat je dat niet "zo maar" even doet! Wij doen wel eens meer gewoon voor de afwisseling een HMSproefje in de Engelse les, heel simpel, stap, draf, eventueel galopje maar dan wel netjes en exact bij de pionnen en mén... wat vinden ze dat moeilijk!

We hebben ook weleens een demonstratie gegeven met een Westernruiter en een dressuurruiter; we deden dan dezelfde onderdelen, maar ieder in onze eigen discipline. Ook dat was heel leuk, daarna ging de dressuurruiter op één hand proberen en mocht de westernruiter op 2 handen, dat gaf leuke stof tot praten :9 want zo makkelijk was 't toch niet 8-) :(:)

Wat je ook doet: maak er een leuke middag van en probeer een goed beeld achter te laten bij de bezoekers!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:55

Wat een leuk idee trouwens! :D Ik zou niet weten of ze daar bij mij op stal op zitten te wachten... :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:27

beter 1 of 2 onderdelen goed dan alles en dan slecht mdat je het niet kan....

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:29

Leuk idee! Ik sluit me bij Dropje aan. Misschien heb je nog een aantal collega westernruiters die je kunnen helpen met wat veelzijdigheid?

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:20

Een beetje van alles laten zien is natuurlijk fijn, omdat de ene misschien meer geïnteresseerd is in Pleasure terwijl de andere dan weer Trail leuker vind. Maar ik zou zoals SusanW zegt wel beroep doen op een aantal collega's, want als je alles alleen moet laten zien wordt het heel zwaar voor jou en je paardje.. Succes in ieder geval :) en laat ons maar weten hoeveel je er bekeert ;)

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:21

We hebben pas een demo gedaan op een open dag op de Manege hier in Wijchen [WN-ITP] Open dag St Frans met barrelrace, vrijheids dressuur en meer Het Westerngedeelte bestond uit
Opening met de vlaggen (5 min)
Vrijheidsdressuur met pony (10 min) dat vonden de kinderen helemaal leuk
Barrel race (15 min met uitleg van de training dus ook stukje basis en langzaam trainen op de tonnen laten zien)
Pole Bending (10 min ook eerst langzaam laten zien hoe de training gaat)
En Horse en Dog trail (als je een paard en hond hebt die aan elkaar zijn gewend een hond die redelijk goed luisterd en het trail parcours simpel houd is dit best snel voor te bereiden)
Naast het westerngedeelte ook Dressuur demo en kuur op muziek, manegeles uitleg. Springen en Polocrosse en Voltige
Dan is zo de hele dag vol :)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:24

Je kan ook een trail parcoursje uitzetten met wat balken en misschien een hek (2 hindernispalen met een touw ertussen) dat jij dan voordoet en dat zij op de manege paarden mogen proberen. Dan is het ineens allemaal een stuk moeilijker dan als ze alleen maar kijken :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 07:50

Leuke tips komen hier :)

Was niet van plan mijn paard helemaal te gebruiken voor alles hoor ;)
beetje veel van het goede.

Trail, de makkelijke onderdelen dan( ik doe zelf geen trail) :)...en dan mogen ze het nadoen met een van de manege paarden.

Pleasure..mogen ze ook proberen met een manege paard.

Verschil tussen dressuur en western laten zien. Heb al iemand die een dressuurpaard rijdt om het te laten zien.

Als afsluiting laat ik wat van reining zien.

En daarna mogen ze met de manegepaarden...na uitleg.. een rondje om de tonnen :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:41

Ik laat meestal van alles wat zien en dan met name trail, hsm, pleasure en reining. Leg heel kort en gobaal even uit wat de jury wil zien bij elk onderdeel en doe het voor. Daarbij vertel ik ook hoe anders het plaatje eruit ziet dan bij dressuur, aar dat de basis oefeningen in beide disciplines voorkomen. Ik laat zien waar onze goede punten en mindere punten liggen en rij even op 1 hand en soms zonder handen om te laten zien hoeveel we op zit rijden.

Vergeet niet te beginnen met jezelf voorstellen en je paard en even kort te vertellen wat jij rijdt.