[WN] Bijrijdpaard of extra les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Bijrijdpaard of extra les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:03

Ik heb zinds 2 weken een bijrijdpaard voor 3 keer in de week.
Opzich best een vriendelijk paard ze is 7 en toen ze 3,5 was ingereden daarnaa zo`n 3 jaar stil gestaan en nu zinds 3,5 week weer onder het zadel.
Ze kan stap, draf en galop.
Mijn idee achter een bijrijdpaard zoeken was naast mijn "gewone" les een keer in de week ook weer reining kunnen rijden en daarin meer te leren.
Maar nu ben ik vooral bezig met het paard wat leren en dat was niet mijn insteek.
En daarnaast is het ook niet zo dat ik echt iets heb met dat paard toen ik zelf nog geen paard had had ik een bijrijdpaard dat netjes meeliep in de reining en ik vondt het ook een leuk paard. (helaas kwam er een ernstige peesblesure tussen)
Maar zinds ik zelf een paard heb zijn de andere paarden tja niet gemeen en wel vriendelijk opzich geen probleem als het een fijn rij paard was geweest.
Aan de eene kant denk ik tja ik leer hier ook wat van maar aan de andere kant denk ik ik stop ermee en ga 1 keer in de week reining les volgen naast mijn "gewone" les.
Dat is tenslotte wat ik wil maarja aan de andere kant denk ik ik rijdt dat paard pas 2 weken mischien verandert het wel en wat zou de eigenaar er wel niet van vinden.
Overgens zal ik met dat paard nooit echt reining les kunnen volgen ze is er gewoon echt niet op gebouwd. (kruizing tinker x paint maar ze heeft alleen de kleur van haar pa de paint mee gekregen)
Dus nu zit ik in een dillema bijrijdpaard 3 keer in de week die stap, draf en galop kan waar ik verder geen klik of wat mee heb of 1 keer in de week reining les waar ik "hopelijk" veel van leer.

Dus mijn vraag is wat is jullie advies.
Nog even afwachten of niet en hoe moet ik er ingodsnaam over beginnen bij de eigenaar zonder ruzie te krijgen.
beide is overgens geen optie (ik kan maar op 1 plek tegelijk zijn)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 25-10-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Re: Bijrijdpaard of extra les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:07

Aan je post hier te zien heb je eigenlijk de keus al gemaakt.
Kijk maar naar een van de laatste zinnen: "Dus nu zit ik in een dillema bijrijdpaard 3 keer in de week die stap, draf en galop kan waar ik verder geen klik of wat mee heb of 1 keer in de week reining les waar ik "hopelijk" veel van leer."
Hier zeg je volgens mij gewoon duidelijk dat je liever die reining lessen gaat volgen.
Je moet doen wat je zelf graag wilt, als je het aan de eigenaar van je bijrijdpaard uitlegd waarom je graag wil stoppen zal hij/zij het echt wel begrijpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:16

Lees je eigen post maar terug, dan zul je zien dat de keuze niet zo moeilijk is, en dat je 'm eigenlijk ook al wel gemaakt hebt.
Veel plezier bij je reininglessen!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:22

Als je nu zelf voor een nieuwe ruiter rondkijkt voor het bijrijd paard, dan laat je het ook netjes achter voor de eigenaar van dit paard. ;)
En dan kun jij weer met je eigen paard aan het werk. :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:24

sliding schreef:
Als je nu zelf voor een nieuwe ruiter rondkijkt voor het bijrijd paard, dan laat je het ook netjes achter voor de eigenaar van dit paard. ;)
En dan kun jij weer met je eigen paard aan het werk. :D

Nouja die is 1,5 als die ouder was geweest had ik natuurlijk nooit aan een bijrijdpaard begonnen.
(ik les op lespaarden en de stal die ik had gevonden voor reining les heeft ook les paarden snap je)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:26

Waarom ga je niet op zoek naar een paard waar je zelf meer van kunt leren op het reining-gebied?
Een andere ruiter zoeken voor je bijrijdpaard zou ik niet snel doen aangezien de eigenaresse zich goed moet voelen bij die persoon. Zou aangeven dat dit paard niet is wat je zoekt en dat je daarom ermee gaat stoppen.
Daarnaast kun je misschien een advertentie openen op bokt/mp/sporthorses. Ik weet niet waar je lessen volgt maar kun je daar niet een leasepaard nemen waardoor je een bijrijdpaard hebt en je meer leert?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:09

Ik denk ook dat je de keuze al hebt gemaakt...

Heb je niet de mogelijkheid om een bijrijdpaard te zoeken wat wat gevorderder is qua reining? Mijn bijrijdster is een half jaar geleden "blanco" begonnen met reining en heeft met 1x per 2 weken les al heel veel geleerd.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:57

Weet je..zonder het kattig te bedoelen...voor het paard is het misschien zelfs beter als je kiest voor je reining lessen. Paardrijden doe je omdat je graag leert en "iets" met paarden hebt.
Je hebt niets met dit paard...dat is al in het nadeel voor dat dier.
Eerlijk gezegd vind ik ieder paard boeiend genoeg om van te leren...Ieder paard heeft zijn eigen dingetjes...dat is het mooie van paardrijden!
Dan rij je straks je eigen paardje in, met onder andere de ervaring die je hebt opgedaan met dit andere, redelijk groene paard.
Het is maar hoe je het bekijkt.....

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:02

Ik denk niet dat de eigenaar het raar zou vinden als je er mee stopt. Dat zou ik ook niet zo raar vinden als het mijn paard was. Je hebt een klik of dat heb je niet, dat weet je niet van te voren.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:27

je geeft zelf al aan in je post liever voor de reininglessen te gaan dus gewoon doen!

en over sommige reacties hier om een leuk bijrijdpaard die reining beleerd is te zoeken, dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

musschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:14

Bijzonder dat je na 2 weken al weet dat het paard niks voor je is. Leer eerst eens objectief naar het dier te kijken. Dan weet je ook wat de mogelijkheden zijn. Reining is niet zomaar wat. Misschien is het juist heel leuk om samen aan een goede basis te beginnen voordat je verder gaat denken. Een band moet groeien. Wees niet te snel met je oordeel over een paard wat je niet kent. Je kunt gaandeweg voor prettige verrassingen komen te staan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:04

Ik ben dus de bijrijder van het paardje van gaucho! :+ En wij hebben afgesproken dat als het niet ging, ik dat dat gewoon mocht (en moest) zeggen. Als er geen klik is, is er geen klik en dan houdt het op. Aan de andere kant heeft het mij ook een tijdje gekost om vriendjes te worden met mijn bijrijdpaardje. Daar komt wel bij dat ik inderdaad "blanco" ben begonnen en de ponie al aardig wat reining foefjes onder de knie heeft 8-) . Maar bovenal is het belangrijk gewoon eerlijk te zijn, anders is het echt zonde van jouw plezier in rijden, en het paardje die dat natuurlijk ook voelt.

Succes met de keuze!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:54

musschh schreef:
Bijzonder dat je na 2 weken al weet dat het paard niks voor je is.

Helemaal niet, dat weet je na 1 op 2 keer rijden al :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:33

Romkabouter schreef:
musschh schreef:
Bijzonder dat je na 2 weken al weet dat het paard niks voor je is.

Helemaal niet, dat weet je na 1 op 2 keer rijden al :)

Ook dat is niet helemaal waar, kijk maar naar mijn verhaaltje ;) . Natuurlijk veschilt dat per ras, en zeker per paard (en natuurlijk ook aan ons :+ ), maar vertrouwen win je niet in één dag. Er moet wel een "klik" zijn, daar ben ik het mee eens. Je moet het paard "positief voelen", maar of ik dat had na één dag kan ik lastig zeggen. Ik was zelf misschien nog teveel bezig met welke hulpen ik wanneer moest geven en dat ik vooral moest loslaten. Nu ben ik veel meer op hem ingespeeld (en hij op mij) en gaat het met onze communicatie stukken beter. Maar het blijft wel zo dat deze ponie wel al goed kan reinen, dus misschien heb ik geen recht van spreken...