[WN] Hoe leer je een paard vierkant te staan bij Showmanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

Hoe leer je een paard vierkant te staan bij Showmanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:23

Ik was vandaag op de NK en heb een vraag over showmanship at halter.

Hoe leer je toch je paard om zelf zo mooi vierkant te gaan staan? Ik kan daar in de diverse boeken over western rijden niets over vinden.

Johanna59

Re: Hoe leer je een paard vierkant te staan bij Showmanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:33

Trainen.

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:47

:\ misschien heeft de TS meer aan iets meer uitleg....
Iedere manouvre leer je door te trainen maar de vraag is hoe waarschijnlijk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:58

Mensen waar ik op stal sta doen dit.

Volgens mij staan ze gewoon uren te oefenen in de bak, elke keer als ze een voetje verzetten, zetten zij het weer terug. In het begin kun je je hand gebruiken, en later raak je gewoon de voet aan met je voet en zetten ze hem terug. Na een poosje gaat het paard zelf al vierkant staan.

Zo ziet het er in elk geval uit...heb nooit echt gevraagd of er nog een speciale manier is ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:58

Door het paard elke keer zelf vierkant te zetten.. Klein stapje naar voren/klein stapje naar achteren.. net zo lang dat het keurig vierkant staat en blijft staan. Dan belonen.. Stukje lopen en opnieuw. Gezicht naar je paard en weer vierkant gaan zetten. Belonen.. op stal.. paar dagen later weer hetzelfde riedeltje. Net zo lang tot je paard begrijpt dat als jij met je gezicht naar het paard draait of stopt hij vierkant moet gaan staan.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:00

@ Libera.. dat is een goede manier voor de halter, maar niet voor de showmanship. Het verschil zit hem in dat je bij de halter je paard mag aan raken, maar bij de showmanship at halter je dat niet mag. Je mag dan ook niet naar de benen wijzen of wat dan ook.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:16

Hier wat linkjes waar je misschien wat aan hebt ;)

http://successinthepen.blogspot.com/200 ... dated.html
http://www.lsuagcenter.com/en/crops_liv ... Halter.htm
http://www.horsechannel.com/horse-exper ... et-up.aspx

En een quote van een andere site:
"The most important part of any showmanship pattern is the set up for inspection. The set up is a posed position of the horse for inspection by the judge. To achieve this pose, the exhibitor must teach the horse to stand squarely on each leg and stay posed until asked to change. Bring your horse into the set up with the foot fall of the right hind foot. When you bring your
horse from a walk to halt, the right hind becomes the base of your set up. Do not move that foot.
Next is the placement of the left hind foot. Setting the hind feet is generally the most difficult
chore in the beginning of training. Work only with the hind feet until you get a response.
Response is movement of the foot or shift in weight when you pull or push on the lead shank. This beginning movement probably will not be correct in its placement, but once your horse
understands he is to move a foot when you cue him, you can keep asking him to move his foot
until he places it correctly, or anywhere you wish it to be. At first, you may have to pull very hard
as the tendency of a standing horse is not to move. Once he moves, relax the lead. This is his
reward.
The front feet are treated a little differently. The foot most out of position, or not square, is
moved first. Moving the front feet is generally done with side to side motion of the lead, with the
lead held under the chin. Again, when a front foot moves, release the tug. With patience, the horse will become sensitive to any movement of the lead shank. In time, a slight tug on the lead will cause the horse to move a foot. Eventually, the horse will anticipate your cues and stand himself correctly".
( http://www.scribd.com/doc/12694369/4-Gr ... howmanship )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:46

juist. haha.
belangrijk is dat je het paard niet 'een truucje vierkant staan' leert maar gewoon leert te luisteren naar de signalen die jij geeft via de ketting.
een strucje leren is leuk maar hoe corrigeer je dan als het paard niet vanzelf vierkant gaat staan? of de verkeerde voet verzet?
wat je wilt is dat ie iedere voet afzonderlijk beweegt op een bepaalde kettinghulp van jou. zo kun je hem precies zo zetten als jij wilt.

hoe wij het bv wel in het begin oefenden is met een longeerzweep zonder touw eraan (dus gewoon lange stok). en als je wilt dat ie links achter beweegt, geef je de hulp aan de ketting die je daarvoor wilt geven en tikt vervolgens (of eigenlijk tegelijk)voorzichtig met het stokje op dat been. dit irriteerd het paard en dus gaat ie het been verzetten.
uiteindelijk linkt het de beweiging aan de ketting met voet verzetten en heb je de stok niet meer nodig.
(het is natuurlijk wel wat preciezer en ingewikkelder dan deze uitgeklede uitleg maar dan krijg je een idee)

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:52

IK heb het mijn paard geleerd door sqaure te zeggen als ze vierkant stond en om dr vierkant te krijgen deed ik dan een stapje naar voren of achter nu hoef ik me maar om te draaien en ze doet het eigenlijk al doet ze het dan niet en ik zeg sqaure dan gaat ze vierkant staan.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:32

quarterH schreef:
juist. haha.
belangrijk is dat je het paard niet 'een truucje vierkant staan' leert maar gewoon leert te luisteren naar de signalen die jij geeft via de ketting.
:? Waar staat dat je een trucje leert vierkant staan? Het is juist de bedoeling dat je paard leert welk signaal voor welk been dient. En ja uiteindelijk mag hij best weten dat het de bedoeling is om vierkant te gaan staan zodra hij stilstaat. Je moet tenslotte toch binnen de gewenste 4 tellen je paard vierkant hebben staan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:51

mijn bericht was geen directe reactie/aanval op een andere reactie hoor, gewoon hoe ik het zie/het doe.

ja je hebt helemaal gelijk dat het het beste is als ze meteen goed gaan staan. maar er moet wel een technische basis achter zitten zodat als ie niet helemaal goed staat je het wel kunt corrigeren.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:06

Ah oké, misverstandje ;)
Maar inderdaad zo denk ik er ook over.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:33

o.k dus rechterachterbeen laat je staan. Linker achterbeen verzet je door de ketting naar voren of achteren te bewegen/corrigeren en dan het voorbeen wat het meest uit de stand staat door de ketting onder kin links/rechts te bewegen en dan het laatste voorbeen.

Het wordt me al een stukje duidelijker,..... Ga weer oefenen.

dank je

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:18

Ja eigenlijk heb je het zelf nu heel goed kort samengevat :+

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:28

Leren dat vierkant staan een 2e natuur is, overal waar je paard moet staan waar jij erbij bent vierkant zetten, dus ook op de poetsplaats of als je even staat te kletsen, de tijd ervoor nemen om hem correct neer te zetten en dan goed belonen.
Inderdaad zoals quarterh zegt wel vierkant zetten d.m.v. druk op de ketting, daarbij helpt het wel als je naar het betreffende been kijkt.
En veel geduld hebben

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:57

Ik heb mijn 2 paarden het zelf aangeleerd. Mijn 2 jarige kan het en mijn 6 jarige kant het. Je moet blijven oefenen!!! Elke dag weer, als je m uit de paddock haalt, vierkant zetten, uit de wei of naar de wei whatever, vierkant zetten. Gewoon vaak doen. En nu hoe je het doet. Ik heb het aangeleerd om voor de achterbenen en voorbenen verschillende geluiden te maken. Voor voorbenen klik ik, en voor achterbenen maak ik een kusgeluidje. Kijk ALTIJD naar het been welke je verzet wil hebben. Een paard voelt dat, waar naar je kijkt, en zo leert hij met de geluidjes, en het kijken en het sturen met de ketting welk been hij moet verplaatsten. Gewoon echt heel vaak oefenen en dan lukt het je wel!!!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:27

Belletje maar hoe kan jouw paardje dan die klik en kusgeluiden uitelkaar houden? Tenminste ik heb geleerd om te stappen bij 1 klik, draven bij 2 klikken en galop bij een kusje.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:55

Eerlijk gezegd is het niet verstandig om het met geluidjes te leren, aangezien dat in de ring niet zo gewenst is ;)

Makkelijkst is gewoon met de ketting van voor naar achter bewegen voor de achterbenen (waarbij het rechterachterbeen dus je uitgangsbeen is en blijft staan) en van links naar rechts voor de voorbenen. Dat werkt het meest logisch en je paard snapt het zo ;)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:33

haha ik probeer het ook, maar mijn paard is zo boers.. haha.. die verzet haar been niet een klein stukje maar meteen een hele grote pas.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:35

Gewoon volhouden. Ze zijn meestal niet zo subtiel in het begin. Probeer anders iets minder hulp te geven, misschien gaat dat al beter?

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:21

Ik heb geleerd dat geluiden maken niet erg is, als het maar niet overdreven en hard is. Maar zachtjes mag gewoon hoor! :) Maar mijn paarden doen het er goed op, en die hebben daar zelf onderscheid in gemaakt, hoe? weet ik niet.. maar ze doen het wel :)

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:22

ohja, maar wel heeeeeeeel consequent hierin zijn.. anders gaat het je niet lukken!