Beginnen met western...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Beginnen met western...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:39

Hallo allemaal!

Met mijn vierjarige paard wil ik graag western gaan rijden. Ik woon in de omgeving van Haarlem. Weet iemand misschien goede boeken/sites en instructie waar ik meer over western te weten kom? Ik heb een noordzweeds trekpaard (Lukas) en ik heb geen idee of hij er geschikt voor is, maar het is ook niet echt de bedoeling op 'op niveau' te gaan rijden, maar meer gewoon voor de lol. Hij is trouwens wel al ruitermak maar moet nog veel leren. Ik heb zelf nooit westerngereden, maar rij wel al 18 jaar engels/recreatief.

Daarnaast ben ik op zoek naar een goede sidepull die niet al te hard inwerkt (het liefst een platte, leren neusriem). Ik had zelf een touwtje gevlochten maar ben erachter gekomen dat dit in zijn neus snijdt (snijt ?) op het moment dat hij weigert naar links te gaan en ik 'doortrek' tot ik mijn zin heb (vandaar ook de zoektocht naar instructie ;) ). Waarschijnlijk werkt mijn touwtje aan het engelse hoofdstel ook niet op de manier in waarop een echte sidepull in hoort te werken. Toevallig ga ik woensdag naar overijssel met een vriendin vanuit leiden, dus alle tips voor westernshops tussen leiden en overijssel en in de omgeving van haarlem zijn welkom!

Groetjes,


Elise en Lukas

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Beginnen met western...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:21

Een sidepull zou ik gewoon online bestellen, zeker omdat je al weet wat je wilt. :)

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:58

TurdusMerula schreef:
Een sidepull zou ik gewoon online bestellen, zeker omdat je al weet wat je wilt. :)


Ik ken alleen niet zoveel sites waarop ze te koop zijn. Ik heb ze wel gevonden maar ze zijn allemaal met touwneusriem of harde neusriem (soort bosalmateriaal volgens mij). Maar waarschijnlijk ligt het aan mijn huidige hoofdstel en mijn rijstijl dat het snijdt. Ik zal eens info vragen aan de instructie in mijn buurt.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Beginnen met western...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:24

Spirithorses heeft fijne sidepulls, is een betrouwbaar adres.

Als je wilt kun je me een pb sturen waar je woont, wellicht dat je eens eentje van mij kunt lenen? :)

Loveromeo
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:52

Hallooow!
Ik wil binnenkort voor de eerste keer western rijden met mijn verzorgje( ik mag van de eigenaar) maar kun je ook met een engels hoofdstel rijden en een western zadel??? Ik voel mij da veel gemakkelijker mee want mijn veraorgpaard is wat koppig en eigenwijs.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Beginnen met western...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:54

tuurlijk kan dat Loveromeo. Belangrijkste is dat je les neemt :)

Loveromeo
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:56

xxdomiixx schreef:
tuurlijk kan dat Loveromeo. Belangrijkste is dat je les neemt :)


Kan ik jammergenoeg niet door privéproblemen

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Beginnen met western...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:01

Dan zou ik er niet aan beginnen. Kans is groot dat oefeningen verkeerd gedaan worden.

Loveromeo
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:23

xxdomiixx schreef:
Dan zou ik er niet aan beginnen. Kans is groot dat oefeningen verkeerd gedaan worden.

Het is wel niet voor op hoog niveau te rijden hoor het is voor de lol en om te ontspannen enzo ;( ;)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Beginnen met western...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:32

Lol aan een lang teugeltje kan altijd maar das geen western rijden. Wel heel leuk natuurlijk!

Loveromeo
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:34

troi schreef:
Lol aan een lang teugeltje kan altijd maar das geen western rijden. Wel heel leuk natuurlijk!

Maar bedoel met een western zadel en engels hoofdstel he .

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:38

Loveromeo schreef:
troi schreef:
Lol aan een lang teugeltje kan altijd maar das geen western rijden. Wel heel leuk natuurlijk!

Maar bedoel met een western zadel en engels hoofdstel he .


Een western zadel erop knallen en met een lang teugeltje rijden is geen western rijden hoor. :p

Er zit wel een bepaalde techniek achter het western rijden principe, net zoals dat bij engels/dressuur zo is. ;) Ik zou mij als ik jou was even iets beter gaan inlezen als je echt wilt western rijden. :)

xxxlottie

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-06-08
Woonplaats: Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:02

En het vinden van een passend westernzadel is heel belangrijk! Westernzadels zijn namelijk heel hard en als ze dus niet goed passen rij je de hele rug naar de knoppen... Plus dat ze nogal duur zijn... En je kan ook gewoon western rijden met een engels zadel.

Loveromeo
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:03

xxxlottie schreef:
En het vinden van een passend westernzadel is heel belangrijk! Westernzadels zijn namelijk heel hard en als ze dus niet goed passen rij je de hele rug naar de knoppen... Plus dat ze nogal duur zijn...

Eigenaar van mijn verzorgje heeft een westernzadel die goed is voor het paard

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:20

Loveromeo schreef:
Hallooow!
Ik wil binnenkort voor de eerste keer western rijden met mijn verzorgje( ik mag van de eigenaar) maar kun je ook met een engels hoofdstel rijden en een western zadel??? Ik voel mij da veel gemakkelijker mee want mijn veraorgpaard is wat koppig en eigenwijs.

Eerst even een vraagje uit nieuwsgierigheid: wat zou er met een westernhoofdstel mis kunnen gaan, wat niet mis gaat met een engels hoofdstel?

Dan antwoord op je vraag: ja, je kunt westernrijden met een engels hoofdstel. Met engels zadel zou ook nog kunnen. Net zoals je dressuur zou kunnen rijden met een westernzadel :)

Ben zelf in mei helemaal overgestapt naar western. Daarvoor lag er wel een westernzadel op, met mn engelse hoofdstel zonder de neusriem :')
Ben in mei verhuisd naar een stalling waar voornamelijk western gereden wordt en ben toen ook les gaan nemen. Zo is mijn voormalig dressuurpaard (KWPN) omgeschoold tot westernpaard.

Nou heb ik ook geen wedstrijd ambities hoor. Heb de jaarlijkse stalwedstrijd mee gereden en daar hou ik het bij :P