dat is niet uit te leggen helaas daar gaat een heleboel oefeningen en trainingen aan vooraf aan dit soort zaken moet je niet zelf gaan sleutelen als je niet weet wat je doet maar ga je op lessen en heel langzaam zal je ervaren hoe het paard gaat sliden en spinnen.
Ik wil hier zelf niet aan gaan sleutelen hoor (ik heb een fries). Ik was gewoon benieuwd hoe dit aan geleerd word, meer niet. Uiteraard moeten deze oefeningen geleerd/ begeleid worden door een ervaren trainer.
Van het engels rijden weet ik ook hoe bepaalde grand prix oefeningen worden aangeleerd, maar zal dit nooit zelf gaan experimenteren.
Denk er wel om dat deze mensen bepaalde oefeningen doen met een bepaald doel. Deze oefening moeten dan ook op een goede manier uitgevoerd en ze voelen op een bepaalde manier. Je moet leren hoe de goede en niet goede uitvoering van een oefening voelt. En, je raadt het al, daarvoor heb je niet genoeg aan een boek (theorie), maar de bijpassende praktijk (les) hoort daarbij.
Maar video's kijken of boeken lezen is altijd goed
piggeljay
Geplaatst: 20-09-10 11:43
je kan ook het boek van antje holtappel ( beter westernrijden ) aanschaffen daar staan ook een aantal tip is, alleen je moet deze tip wel begrijpen en weten hoe de basis werkt ander gaat je paard als nog naar de k.a.l.o.t.e.n. om het maar eens grof uit te drukken
Nogmaals ik wil dit niet weten om zelf te gaan experimenteren of om te leren westernrijden, maar echt uit interesse hoe alles werkt en hoe een paard dit leert. Mezelf meer verdiepen in de rij en trainings wijze van deze tak van de sport.
Ik heb reining les op een manege paard en dat vind ik erg leuk. We zijn ook rustig aan aan het rond kijken voor een eigen quarter of paint. En dus met het oog daarop wil ik mezelf ook alvast meer gaan verdiepen in de materie, zodat ik ook wat meer achtergrond info heb betreffende de oefeningen die ik tijdens de les doen. Trainen met een eigen paard word dan uiteraard een stuk serieuzer dan 1x in de 2 weken op een manege paard.
Maar over het algemeen vind ik het gewoon leuk om overal wat over te leren (studie-a-hollic ben ik, naast werk volg ik een studie psychologie). Dus zowel pleasure, reining als trail vind ik erg interssant. Er zullen ook zeker nog meer leuke takken binnen het western zijn ,maar hier heb ik me tot op heden nog niet verder in verdiept. dat komt tzt wel.
Dus alle studietips zijn welkom. En nogmaals wees niet bang dat ik dit op een paard ga proberen.
Romkabouter: ik bedoelde dat ik niet zelfstandig ga experimenteren op een paard wat dit allemaal niet kan en zonder instructie.
Experimenteren onder leiding van een ervaren instructeur op een ervaren paard doe ik nu al een beetje. Mijn lespaard weet beter hoe alles moet dan ik. Als ik niet de juiste hulp loopt hij de kantjes er van af. Door te lezen vergaar je wel achtergrond informatie over het hoe, wat en waarom. Daar is toch niks mis mee lijkt mij?
Go west is een goed boek om te bestuderen! Maar paardrijden is niet echt een studie, het leerproces is voor veel paarden verschillend en er is legio te lezen en bekijken over rechtrichten nagevelijkheid en andere basisdingen die en grondslag liggen aan elke oefening.
Hierbij my two cents.. een spin is heel goed vergelijkbaar met een keertwending waarbij het binnen achterbeen moet blijven staan, maar dus wel met de juiste stelling. Dit is natuurlijk heel simpel weg gezegd. Om het een paard aan te leren moet hij het eerst fysiek kunnen, moet hij aan de hulpen zijn en kunnen wijken voor druk van been en teugel. Stop is een stop, stilstaan dus. En wat het sliding maakt zijn de ijzers. Maar daarmee ben je er niet, je moet het paard leren doorlopen met zijn voorbenen en hem het vertouwen geven dat hij niet verongelukt bij het sliden en dus stevig durft in te zetten. Ook hier moet een paard het fysiek aankunnen zoveel kracht op zijn lijf te laten komen en hij moet zijn bekken goed kunnen kantelen. Dat laatste leer je aan door verzameling te vragen.
Tja ik ben nu eenmaal een mens die graag dingen bestudeerd en leert, zowel in theorie als in de praktijk. Idd het echte werk leer je in de praktijk, maar het is altijd leuk en nuttig achtergrond info te vergaren. Dat training op ieder paard anders moet worden toegepast is logisch, maar de basis is toch veel al hetzelfde. Stap = stap, ho = ho enz.
ImO niets mis mee om theorie te leren al is het alleen om erachter te komen dat het in de praktijk niet altijd zo lukt. Maar veel plaatjes bekijken van buiging en stelling en hoe de beenzetting precies moet zijn bij bv een schouderbinnenwaarts, kan heel erg helpen voor visueel ingestelden.