[WN] % foundation bloodlines

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

% foundation bloodlines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 08:38

Regelmatig zie ik quarters voorbij komen,waarbij vermeld is.......%foundation bloodlines.
Ik heb al even gegoogled,maar wie weet waar je ergens makkelijk kan uitzoeken hoeveel foundation er in je paard zit?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:52

Stond ooit eens een artikel in de Quarter, over hoe je het foundation percentage van je eigen paard kan berekenen.
Ik ben er niet heel zeker over, maar ik denk dat alle voorouders die geboren zijn voor 1942, zoiezo 100% foundation zijn.
Dus van daaruit zou je het voor elke QH moeten kunnen berekenen.
Er stond ook een lijst in met alle QHs die 100% en 50% foundation zijn.
Misschien is er ergens op internet wel een site te vinden die het voor je berekent

Edit: TB's zijn 0% foundation denk ik.
Dus in het pedigree teruggaan tot je voorouders vindt van voor die periode of TB's, en zo terugrekenen.
(Zowel merrie als hengst geven 50% genen door, maar dat is wel duidelijk denk ik ;))

DubbelFun

Re: % foundation bloodlines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:09

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 02:18

Nog makkelijker kan het via de Wittelsburger. Die kunnen dat voor 25 euro (zo uit mijn hoofd maar de precieze prijs staat wel op hun site) voor 3 foundationclubs uitzoeken.

Van 1 club kan ik het ook (mits alle data er correct is) maar het ligt er dus aan welke club. Elke heeft zijn eigen manier van berekenen, en sommige sluiten bepaalde bloedlijnen bij voorbaat al uit.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 10:28

@ Rina, zou jij het voor mij dan willen uitrekenen/ ik vind 25 euro echt een beetje te gortig,alleen voor de weet.Het lijkt me gewoon leuk om te weten,meer niet.Zeker Lena ( hollywoods Lena lady,compleet pedigree op mijn website) lijkt me een merrie met veel foundation bloodlines,mooi in het bull type gebouwd.Maar mijn veulen Shiny ,heeft van 4 kanten pocobueno,dus die zal ook hoog in foundation staan....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:02

gewoon officieel laten uitrekenen. heb ik ook gedaan.zelf uitrekenen klopt nooit, die berekeningen lopen erg raar.ik geloof pas dat het een echte foundation is, als ik het op papier ziet. er zijn zovelen die het zeggen..
plus bij evt. verkoop word er altijd gevraagd bij welke club, of een certificaat. eenmalig 25 $ is wel te overleven :D
mijne stond vrij hoog ; 92,77 % bij de FQHA. een van de strengste.
foundations zijn gewild, dus het is het geld wel waard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:15

Die 25 euro is voor 3 foundation clubs, niet voor 1. En nee sorry op het moment heb ik de tijd er gewoon niet voor Y;( Kost best veel tijd om het allemaal uit te zoeken en rekenen. Daarbij is dat dan ook maar voor 1 club waarbij het bij de ander weer compleet anders wordt berekend. Het kan dus zomaar zijn dat ze dan voor die andere clubs niet in aanmerking komt. 1 berekening geeft je geen garanties erover.

@SG die 25 euro is alleen maar voor de berekening van de Wittelsburger. Het aanmelden en lid worden van die clubs komen er nog overheen ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:27

ik betaalde toen iets van 35 $, inclusief een jaar lid.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:17

die van mij zal wel niet erg hoog eindigen. zit vrij snel al op TB bloed.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:08

@paintless- de jouwe is toch niet geregistreerd ?? dan is het nooit een foundation....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:07

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:31

Geeft het eigenlijk een meerwaarde aan je paard als je het Foundation% laat uitzoeken?
Stel, ik wil mijn paard verkopen en hij is bvb. 90% foundation. Is hij dan meer waard dan wanneer ik dat foundation percentage niet weet en het nooit heb laten uitrekenen?
Niet dat het voor mij uitmaakt of hij nu 0 of 100% Foundation is, maar ben gewoon benieuwd...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:38

of het daadwerkelijk in euros is uit te drukken, betwijfel ik. maar er word wel steeds meer naar gevraagd, en op prijs gesteld (foundation bloed). hier begint het een beetje te komen, in duitsland en de VS zijn ze er gek op.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:36

misschien een blonde vraag ..maar wat houdt het precies in "foundation bloodlines"?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:58

Is het niet het percentage oud, origineel bloed? Dus weinig nieuws erin gefokt?

Maar kan het fout hebben, ben ook knap blond van binnen..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:11

heel kort door de bocht : zonder volbloed erin. de quarter, zoals de quarter bedoeld is...
meer info op "www.fqha.com

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:04

Dat is idd heel kort door de bocht.

De naam van het ras komt van "A Quarter Mile Horse", de kwart mijl was de afstand die op een Zaterdag in de dorpstraat afgelegd moest worden bij de paardenkoersen die gehouden werden. De basis van het Quarter Horse ras is Volbloed, gekruisd met van alles wat er in Amerika rondliep. Het stamboek is in 1940 opgericht, en er is een groep mensen geweest die van Ranch naar Ranch zijn gegaan en de paarden op uiterlijk hebben beoordeeld. Waar men naar streefde was een bepaald type, genaamd naar de hengst met de naam "Steel Dust".

Omdat er van oorsprong veel Engels Volbloed is gebruikt, en dit ras als enige ras nog gebruikt mag worden voor het fokken van de tegenwoordige Quarter, zijn mensen bang dat je uiteindelijk een Volbloed krijgt met een Quarter Papier. Wat ze willen behouden is het oude Bulldog type, met zo min mogelijk tot geen volbloed ingekruisd na 1940.

Men maakt alleen een denkfout. Foundation is niet per definitie Bulldog, er zijn wel degelijk ranke vertegenwoordigers.
En er is geen enkele selectie op de Volbloeds die gebruikt worden. Er zijn wel degelijk ouderdieren die genoeg massa, een makkelijk character en voldoende maat bezitten om een waardevolle bijdrage te leveren aan het Quarter Ras. Er is alleen geen selectie op.

Voorbeeld is de Hengst Indian Artefacts: Kijk naar het papier, het is een Quarter met welgeteld een Quarter voorouder.

http://www.whatiwork4.com/photo_gallery.asp#

Dus om te voorkomen dat je met Quarters komt te zitten die wel een Quarter Papier hebben maar er verder uitzien als een Volbloed, zijn de Foundation Stamboeken opgericht.

Er zijn in het verleden de nodige discussies over geweest: er zijn fokkers die het Foundation toch een beetje te ver doordrijven. Ik ben van mening dat "Extinct is forever" maar sta je niet blind op een papier en ga kijken wat voor paard je voor je hebt, en wat voor hengst je daar op wilt zetten. Uiteindelijk is het wel of niet hebben van een percentage Foundation pure marketing. Op een papier kun je niet rijden.

Voor eerdere discussies (kan niet garanderen dat alle foto's en links het nog doen)

[WN-AM] 100% foundation ???

[WN-AM] Foundation ten top

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:18

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:20

In mijn ogen is dat geen Quarter, behalve op papier. En de reden waarom ik ertoe neig om de Foundation Registries te ondersteunen. Want een Quarter Stamboek vol met Indian Artefacts....ik zou acuut overstappen op een ander ras...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:56

ik vind het gros van de pleasure paarden al meer op trakehners lijken, als quarters.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:50

Eerder op Volbloed dan op Trakehner, maar idd, met Quarters heeft dat weinig meer te maken....

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 01:13

ik heb net een 100% Foundation quarter verkocht. Ook alle kanten Poco Bueno zoals hier eerder werd genoemd. (zal maar niet zeggen voor welk bedrag dan gaan jullie gillen)

Er is hier ook een soort markplaats staat vol met paarden ook foundation quarterhorses voor een appel en een ei.

De foundation quarters zijn erg populair maar zeer afhankelijk in welke staat je zit. Hier (in Kentucky) raken ze ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik had mazzel.

Dus als iemand een goedope goeie quarter zoekt :-) hier zijn ze nog te vinden.
Die van mijn was geregistreerd bij de fqhr en dat is heir toch wel de populiarste geloof ik. Lidmaatschap kost $30 per jaar

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 01:16

HCRanch schreef:

Tis dat die postzegel zo duur is ;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 03:37

rina schreef:
HCRanch schreef:

Tis dat die postzegel zo duur is ;)

_O- _O- inderdaad ja. Maar dan nog denk ik dat je goedkoop uit bent in deze tijd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:43

Mijn merrie is nog het ouderwetse bulldog type (geen haltertype wat niet kan bewegen) en 93,75% foundation, ik vind dr helemaal geweldig en voor mij het perfecte type quarter! <3
Kan ondanks dr spiermassa en bulldog lijf prima uit de voeten met een reiningproef :).
Ik ben ook niet zo van de volbloedtypes met die lange benen en smalle schoudertjes..... daar zou ik ook niet op passen dus geef mij mn bodybuildertje maar!

HCRanch, ik ben jaloers..... jij zit midden in Quarter heaven! :D