[WN] trial rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

trial rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 11:09

Ik heb onlangs hier in een tijdschrift een stukje gelezen over ranchtrial en gewoon trial rijden, wat mij wel boeide.
Kan iemand mij goede informatieve sites aanbevelen omtrent het trialrijden (zoals het in trainingen/wedstrijden wordt gedaan in de ring.. ik bedoel nu dus even geen gewone buitenrit, het eigenlijke trial)

Het lijkt mij leuk om dat thuis te oefenen, als ik eens geen tijd/zin of andere reden heb om geen buitenrit te maken.
Maar mij er eerst een beetje in verdiepen, maakt het nog net wat leuker dan zomaar wat aanmodderen, denk ik.

Tevens lijkt het mij dan leuk om zelf wat hindernissen op te zetten, maar liefst zonder hoge onkosten te maken en liefst hindernissen die ik zelf met mijn twee linkerhanden kan opzetten.
Wie heeft hiervoor leuke, creatieve ideëen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:55

bedoel je Trail rijden? ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 13:54

rapido schreef:
bedoel je Trail rijden? ;)

jep :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:52

Afbeelding

Een Trailhek kun je heel simpel maken van 2 vaste palen met een touw er tussen of 2 springstaanders als je het liever mobiel houdt :)
Het hek kun je op 4 manieren door;
hoofd eerst van je af open doen, hoofd eerst naar je toe open doen, kont eerst van je af open doen en kont eerst naar je toe open doen.

Een brug van één of 2 echt stevige pallets (europallets) liefst met iets er op wat ook in de regen niet glad wordt.

Tussen 2 balken achteruit lopen is een goede oefening en als dat lukt kun je proberen hier een bocht aan te maken.
De balken kun je ook gebruiken voor de Sidepass, óók de bocht om.
Zonder het hout aan te tikken uiteraard :D

Links en rechtsom draaien om de middenas van het paard in het vierkant.

De laatste 2 zijn te maken van gewone springbalken of ander 'lang' hout wat niet scherp is.

liljebo

Re: trial rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:11

Hartstikke bedankt dubbeldun... hele leuke ideeen.
Weer iets om lekker mijn tanden in te zetten...
Afwisseling is leuk, voor mij en het paard.

Ik heb haar nu 5 weken en ze komt van een meid die er 2 jaar dressuur mee probeerde te doen; zij wilde dressuur rijden, paard absoluut niet.
Dat leverde nogal discussies op.
Maar afwisseling vind ze leuk.... lekker dingen doen die ze nog niet kent, nieuwe uitdagingen aangaan...
Spannend voor haar en voor mij.
Omdat we nog niet altijd het bos in kunnen en thuis training voor een leuke samenwerking kan zorgen.
Misschien ook leuk als ik mijn mans paard rij (hij heeft niet altijd tijd)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:55

Je kunt eventueel ook een zeiltje neerleggen, kan gewoon een afdekzeil zijn.
Je moet er alleen even op letten dat je op de randen wat zand of een balkje legt, zodat het paard (vooral in het begin) niet achter de rand blijft hangen met zijn voeten. ;)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:52

slalom van pionnen hoort er natuurlijk ook bij he:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 08:53

ok, zeiltje en slaom doen we wel al met grondwerk.
Beetje agility, zeg maar. Paard loopt dan los mee en doet op aanwijzingen slaom, over zeil heen, onder zeiltje door, over balkjes en parkeren. Ook leuk. :D
Is dan een kwestie van vertalen naar onder het zadel.
Voor de slaom gebruik ik overigens prikpaaltjes.
Pionnen willen ze opeten. :+

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:39

Ik weet niet hoe goed je Zweeds is, maar het boek van Lars Bråve, Trail för tävling och fritid, is zeker een aanrader.
Via Lucky Rider (tijdschrift) kan je het bestellen.

Ik heb in juni een trail camp gedaan van Lars, een geweldige man en het was echt ontzettend leuk! Er zijn plannen om deze herfst mss weer zo iets te doen, mss iets voor jou?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:52

Clovertje... volgens mij heb ik dat boek in Lucky Rider zien staan. Stond een stuk in over trial, waardoor ik op het idee kwam dat dat wellicht leuk was voor mijn paard.

Trialcamp lijkt me erg gaaf, maar zo ver zijn we nog lang niet. Paard is nl erg stijf aan een kant en ik heb 0,0 ervaring met trial.
Maar ach... we hebben zo wel het eea om mee aan de gang te gaan.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:29

Zo waren er meer hoor. Ik had ook vrij weinig ervaring en paard heeft atrose maar er werd echt super rekening met iedereen gehouden.
Het is niet zeker of er in de herfst weer 1 komt, anders volgend jaar weer (juni).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:29

Betaalbaar? :)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:05

Sorry, late reactie...
Ik heb toen voor het trailweekend 3800 SEK betaald. Daar zat alles bij in voor paard en mens. Vriendlief heeft 1500 SEK betaald om mee te mogen. Verder hadden we onze 2 hondjes ook nog mee.
Op vrijdagmiddag kwamen we aan, auto en trailer geparkeerd, paardlief had een eigen paddockje met water, wij een supermooie kamer helemaal in westernstyle. Smiddags hebben we les gehad (ruim een uur) in kleine groepjes zodat je ook bij elkaar kon kijken. Savonds een heerlijke gezellige westernBBQ.
De volgende dag een lekker ontbijt daarna les. Toen volgde een uitgebreide lunch en weer een les. Savonds weer een gezellige maaltijd met zijn allen.
Zondag na een ontbijtje weer een les en daarna een lunch en als afsluiting een oefenwedstrijdje. Ontzettend gezellig en heel erg veel geleerd! Het geld meer dan waard.
De ranch waar we verbleven was ook helemaal western, echt heel leuk. Ik had gewoon een beetje heimwee op maandag!
Hier een linkje: www.ja-ranch.se

Ik houd het in de gaten voor je wanneer er weer zoiets is (ik ga zelf ook zeker weten weer!)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:18

Ja ranch ken ik... althans... van internet enzo... ben er nooit geweest.
Klinkt wel heel erg leuk in mijn oren en ik vind de prijs ook erg redelijk
Zou ik ook wel willen eigenlijk..
Moet je zelf echt westernrijden of mag iedere mafkees, incl ondergetekende, daaraan deelnemen?
Zal het iig in de gaten houden'

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:37

Iedereen mag meedoen volgens mij. Vorige keer waren er ook 2 meiden die alleen engels dressuur reden. Verder ook wat, inclusief mijzelf, die thuis op een westernzadel vooral boshobbelen en of je dat echt westernrijden kan noemen?
Er waren ook ervaren westernruiters die ook wedstrijden reden. De groepjes werden ingedeeld naar nivo.

Ik had wel wat les gehad in NL dus ik kende wel wat basisbeginselen, maar zonder had ik ook prima mee kunnen komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:00

Klinkt echt super.....
Ga ik dus echt in de gaten houden.... echt iets voor mij en ik denk ook voor mijn man met zijn paard.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:11

Mijn vriend was dus ook mee, als chauffeur. Voor hem speciaal de honden meegenomen omdat hij geen zin had om de hele dag paardjes te kijken. Uiteindelijk heeft hij elke les van de kant af gevolgd en hebben we samen met de honden gelopen savonds.

Hij is, was eigenlijk, meer een menner maar de kar is de schuur niet meer uitgeweest na dit weekend. Hij heeft een westernzadel gekocht en nu rijden we vaak lekker samen! (hij heeft heel wat plannen voor de toekomst, hij ziet zichzelf al als een soort lucky luke kalveren vangen met een lasso, maar we beginnen eerst maar eens met de basis hihi)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 14:57

Mijn man rijdt ook nog niet lang en heeft een groene merrie
(wel al 15 jr, maar op drafbaan gelopen en later fokmerrie geweest en niets geleerd met rijden)
We hebben zijn paard al 2 jr, maar doordat ik steeds met zieke paarden worstelde, kwam niets terecht van samen rijden.
April ben ik met zijn merrie begonnen en hij heeft het daarna overgenomen. Nu rijdt hij haar buiten (vnl nog in stap) en dat gaat echt super. Vandaag voor het eerst een hoge berg beklommen.
Dat vind hij gaaf. Hij droomt van trektochten te paard.
Helaas loop ik nu weer naast mijn paard.
Mijn nieuwe paard is op zich wel gezond, maar bleek enorm vast te zitten in hals en rug, verschoven wervels te hebben en scheef bekken. Vlgs chiroprakor al jaren. Ze is nu behandeld door fysio en chiropraktor en momenteel is het echt grondwerken/rechtrichten omdat ze te lang verkeerd heeft gelopen/verkeerd is gereden en veel wandelen, totdat ze gewoon ontspannnen op de cirkel kan werken en goed in balans loopt.
En dan moet ik een zadel zien te vinden
Heb nu een spikslinternieuwe barefoot die niet goed ligt. Hij schuift en laat de schoft onvoldoende vrij. Ze haat mijn zadel.
Wordt dus een hele zoektocht voor een rond paard met weinig schoft, zeer rechte en korte rug (iets karperrug)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:11

Pfff, zadels, praat me er niet van! Mijn paard vanuit NL, Clover, heb ik nu meer dan 10 jaar en ongeveer evenveel zadels versleten. O.a. ook Barefoot. Nu heb ik een merkloos westernzadel er op liggen, dat gaat prima. Clover is heel erg rond in de ribben maar het eerste stukje vanaf de schoft is weer minder rond. Ze heeft dus ook een beetje schoft en een enorm overbouwde kont. Daarbij komt dat mijn billen ook niet klein zijn, dus dat was een hele toer om daar een passens zadel voor te vinden.

Voor Myssen, die ik hier in Zweden heb gekocht, had ik eerst een Barefoot. We hebben haar nu 1,5 jaar. Ze kon ook eigenlijk weinig en was zo ontzettend te dik dat ik het niet aan durfde om een boomzael aan te schaffen. De Barefoot lag prima op haar maar mijn kont pastte er niet lekker in en mijn vriend, die het meeste op haar rijd, vond het een rot zadel, dus daar hebben we nu ook een boom-westernzadel voor gekocht. Daar voelt mijn vriend zich beter bij (Barefoot bleef een beetje schuiven en hij is er een keer af gevallen in poging tot galop)
Vriendlief houdt zich vooralsnog ook bij stappen en zo nu en dan een drafje. Galop op Clover gaat goed, op Myssen is het moeilijk, ze springt steeds overkruist aan.