Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik ben juist geadviseerd om olie te gebruiken omdat het er intrekt en niet erbovenop blijft liggen. Ik ben ook gewaarschuwd dat de boom (hout omtrokken met rawhide) niet teveel olie mag opnemen omdat ie dan zacht wordt. Maar lijkt me dat je daar meer dan 1 mager litertje voor nodig hebt?
Een goed werkzadel haalt dat makkelijk. Mijn zadel is ongeveer net zo oud als ik en ik denk dat 'ie mij ook gaat overleven 

.sablou schreef:Tja, d´r gaat wat olie in hé ?![]()
. Het maakt het leer dan te zacht en dan gaan bijv. de stijgbeugelriemen (ongelijk) rekken.
Ik vet 2x per jaar in (vooral aan de binnenkant). Daarnaast doe ik nog wat aan poetsen. Daartoe gebruik ik goede schoensmeer (met bijenwas) in de kleur van mijn zadel. Insmeren en pas na een paar uur uitwrijven. Dan neemt ie de kleur weer op en blijft ie mooi.
Te veel olie is bijna net zo slecht als te weinig olie !!!

) , mankeert abslouut niks aan !
pmarena schreef:In een nieuw leren dressuurzadeltje gaat al makkelijk een litertje olie voordat het leer wat dreigt te gaan worden , dus een westernzadel weet daar ook wel raad mee

) een litertje olie weg in een nieuw zadel.
.