[WN] goedkope quarter: wel of niet kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

goedkope quarter: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:03

Een 16- jarige quartermerrie die goede veulens heeft gefokt en het behoorlijk heeft gedaan op wedstrijden, kan ik kopen voor 2500 euro. Bega ik voor die prijs een enorme miskoop of heb ik juist een mazzeltje?
Ze is ook op stal een schat en lief met buitenrijden dus het ziet er allemaal perfect uit. Maar dan baart die prijs me wel een beetje zorgen. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn....

hobbelheks

Re: goedkope quarter: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:04

laten keuren en je weet het

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:05

Als ze verder gezond is en geen drager is van erfelijke aandoeningen, als je alleen recreatief wilt rijden en niet meer met haar wilt fokken, als het een paard is die echt naar je zin is en je het geld waard vindt, doen!

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:05

Je kan haar altijd even laten keuren, dan weet je of ze goed is.
Weet je meteen of je mazzel hebt...
Heb je ook een leuke foto?
Succes!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:06

Fokken kan een flinke belasting zijn, afhankelijk van de lichamelijke gesteldheid van de merrie en de mate van verzorging. Zoals hobbelheks zegt: laten keuren.
Ik heb het toen ook niet gedaan, een jaar later kon ik ze af laten maken.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:07

Daar zou ik wat huiverig tegenover staan idd, klinkt te mooi om waar te zijn. Wat de rest ook zegt: laten keuren! Dan heb je iig meer zekerheid (hoewel dat natuurlijk nooit alles uit sluit)

Succes en hopelijk veel plezier met je nieuwe paard :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:49

If it sounds too good to be true... it probably is! 8-)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:52

Ik vind dat het prima kan. Ik ken meer dan 1 persoon die voor een appel en een ei een supergoed paard gekocht hebben.

Maar die zijn wel allemaal zo slim geweest om klinisch te laten keuren en foto's te laten nemen!

Kennis van mij daarentegen heeft een paard gekocht van €36.000, NIET laten keuren en nu, 6 maand later, staat het paard er als weideversiering door achtergestoken medisch verleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:56

Tja, wat wil je er mee?
Als jij serieuze wedstrijdambities hebt oid dan zou ik er sowieso niet aan beginnen, ook niet met een OK-stempel van de veearts op haar kont.
Maar als jij een fokmerrie zoekt, en/of een recreatiepaardje, dan kan het wat voor je zijn.
Mocht je haar alleen voor recreatie willen gebruiken, dan is het misschien handig om in je besluitvorming de gedachte mee te nemen dat je voor dat geld ook een ander ras kunt kopen, maar dan een vierjarige. Die gaan nog wat langer mee.

't Is dus maar net of je het er zelf voor over hebt, of dit paard kan voldoen aan jouw toekomstdroom, en daarna; altijd ff laten keuren als je er voor gaat. Al is het maar voor als er nog een 'verborgen gebrek' boven komt.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:18

ik vind het een vrij normale prijs voor een 16-jarige fokmerrie. net wat anderen zeggen, tis maar wat je ermee wil doen. Ik ken ook mensen die hun paard heeeeel duur hebben betaald en er achteraf toch niet uitgehaald hebben wat erin zou moeten zitten... tja...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:22

Ze heeft voor mij de X factor en ik hoef geen wedstrijden te rijden. Er zijn 6 jaar geleden foto's van haar benen gemaakt en die waren perfect in orde. Hij heeft ook zo de naam van de dierenarts gegeven. Keuring op eigen kosten is geen enkel probleem, moet wel bij hem op stal, mag de dierenarst zelf kiezen . Geen proeftijd, maar daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Over de afstamming: ik kan al die moelijke namen noet goed schrijven: Docs Wraingler - oef zoiets
let's fifty two
Don Edglow bar.

Kan iemand hier iets mee?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:27

Docs Wrangler...
tja foto's van 6 jaar geleden zegt nu niets meer, op zich zou ik t wel aandurven met een klinische keuring, op de foto's van zo'n oudere merrie kunnen altijd wel iets van slijtage ed. op naar voren komen. En dat hoeft niets te betekenen.
Een kennis van mij heeft ooit een paard laten schieten wat klinisch afgekeurd was na een slechte bekapbeurt, paard is nu van iemand anders en heeft is in 5 jaar tijd nog geen stap kreupel geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:37

Fotoos van 6 jaar oud zeggen idd niets meer. Gewoon eerst klinisch laten keuren en misschien een paar thermoscan fotoos erbij. Daar kun je prima op zien waar de 'pijn'punten zitten en het is goedkoper als rondom röntgenen.

Neem overigens in je besluitvorming wel mee dat je rijtechnisch gesproken misschien nog 4 a 8 jaar rijplezier van dit paard hebt en of je dan de mogelijkheid nog hebt om haar te houden en er een 2e bij te onderhouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:42

In 4 tot 8 jaar kan er veel gebeuren. Met jezelf en met een paard.
Als je de merrie nu voor dit bedrag kunt kopen zou ik het doen.
Of je laat keuren moet je zelf weten...

x_mnq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:31

ik zou zeggen eerst keuren ja.. als dat ook helemaal goed is. Misschien kun je ook wel voor een proefperiode zorgen? dat je dr eerst een maand uitprobeert en daarna pas beslist of je dr echt koopt.?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:34

Waarom lezen mensen niet?

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:38

chipieke schreef:
Ik vind dat het prima kan. Ik ken meer dan 1 persoon die voor een appel en een ei een supergoed paard gekocht hebben.

Maar die zijn wel allemaal zo slim geweest om klinisch te laten keuren en foto's te laten nemen!

Kennis van mij daarentegen heeft een paard gekocht van €36.000, NIET laten keuren en nu, 6 maand later, staat het paard er als weideversiering door achtergestoken medisch verleden...

Een paard van 36.000 euro en dan niet laten keuren???????? Onvoorstelbaar!
Sorry, was even offtopic :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:40

Tja paard kopen voor dat bedrag en niet laten keuren is ook een leermoment...doe je maar een keer :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:41

inderdaad een spotprijs en als het puur om recreatief te rijden is zou ik niet eens laten keuren.

je kan niet verwachten dat een 16-jarige fokmerrie nog een lenteveulen is en de prijs is een prikkie. je kunt niet verwachten een rolls royce te kopen voor de prijs van een skoda, dus ga ervan uit dat het een Skoda is, en dan is die de investering van de keuring niet waard. moest de prijs nou 25.000 of meer zijn is dat een heel ander verhaal.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:42

Nou, dat mag ik idd hopen voor die mensen :+

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:43

Ik heb mijn pony ook gekocht voor "nix" vergeleken met wat hij allemaal heeft gedaan.

Mijn pony was 14. wel een ruin Z1 gelopen.
Veel wedstrijd ervaring dus, ook maar voof 3.200(met zadel, hoofdstel,3dekjes, 4 kleuren bandages)

zou wel laten keuren(hebben wij ook gedaan)
en mijn pony was helemaal goed gekeurd, geen enkel ding wat niet goed was.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

dofuzz schreef:
inderdaad een spotprijs en als het puur om recreatief te rijden is zou ik niet eens laten keuren.

je kan niet verwachten dat een 16-jarige fokmerrie nog een lenteveulen is en de prijs is een prikkie. je kunt niet verwachten een rolls royce te kopen voor de prijs van een skoda, dus ga ervan uit dat het een Skoda is, en dan is die de investering van de keuring niet waard. moest de prijs nou 25.000 of meer zijn is dat een heel ander verhaal.

Persoonlijk vind ik vanaf enkele duizenden euro's al de moeite waard om te keuren. In dit geval van TS, kan ik me aan de ene kant voorstellen dat je voor dit aankoopbedrag de gok durft te nemen om niet te keuren, maar persoonlijk lijkt me een keuring geen overbodige luxe.

quarterH

vind de prijs niet extreem raar, ze is al 16, zeker voor een paard dat ook geshowt is is dat zeker niet jong.

als je allee recreatie wil zou ik voor dat bedrag ook niet eens keuren.
als je haar als fokmerrie wilt gebruiken hooguit checken of op dat gebied alles ok is.

xTweetyx

BlackZelda schreef:
chipieke schreef:

Een paard van 36.000 euro en dan niet laten keuren???????? Onvoorstelbaar!
Sorry, was even offtopic :o

ik denk dat er een 0 weg moet hoor.

sorry maar dan ben je wel HEEEL dom om sown paard niet te keuren.
Mijn mening

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:58

ik vind de prijs ook niet gek.
De merrie heeft haar diensten bewezen en de tijd om een paard te verkopen is ook niet echt fantastisch nu!