[WN] western EN engels rijden, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

western EN engels rijden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:35

Ik heb de mogelijkheid om een quarter te kopen. Zij is alleen western gereden. Ik hoeverre kan ik hier enigszins engels op rijden, dwz dressuurfiguren. Ik kan zelf niet western rijden, heb alleen engels gereden op B nivo. Het westernrijden spreekt mij erg aan, niet zozeer de disciplines, maar de paardvriendelijk wijze met zit en weinig been en zonder dat getrek in die mond.

Kan zo''n paard een simpel dreeuurlesje aan of gaat dat helemaal mis?

En mensen die beide stijlen rijden- ik weet dat die er zijn- hoe speel je dat klaar?

crazycactus

Re: western EN engels rijden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:02

Op zich kan je best met een western gereden paard engels rijden, maar als je het western rijden wel leuk vind zou ik westernles nemen. Helemaal als je een western gereden paard hebt.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:05

op de manege hebben we een paardje gehad die ook beide stijlen reed, niet zozeer met de westernfiguren, maar met het rijden met zit. het ging prima. (was ook een superlief paardje)

en als je een westernpaardje hebt, en het lijkt je leuk omt te leren, is dit natuurlijk het juiste moment!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:57

stalone2 schreef:
Ik heb de mogelijkheid om een quarter te kopen. Zij is alleen western gereden. Ik hoeverre kan ik hier enigszins engels op rijden, dwz dressuurfiguren. Ik kan zelf niet western rijden, heb alleen engels gereden op B nivo. Het westernrijden spreekt mij erg aan, niet zozeer de disciplines, maar de paardvriendelijk wijze met zit en weinig been en zonder dat getrek in die mond.

Kan zo''n paard een simpel dreeuurlesje aan of gaat dat helemaal mis?

En mensen die beide stijlen rijden- ik weet dat die er zijn- hoe speel je dat klaar?

Onze quarter kan ook engels gereden worden. Hij heeft zelfs meegedaan aan cross-trainingen! Het kan dus wel maar bij mij zaten die knoppen er al op toen ik hem kocht :o
Hij loopt super western, totaal tuigloos door de bossen, en springt graag een hindernis, dressuurmatig heeft hij gewoonweg de juiste ruime gangen niet maar hij doet wel zijn best en lijkt het nog leuk te vinden ook die afwisseling :D

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:04

toen ik mijn pony kocht kende hij bijna niets.
en hellemaal niets van western.
ik rijd normaal gewoon engels dressuur en springen,
en af en toe rijden we western meestal barrel race,
maar we doen ook freestyle/bitloos en vd.

bij jou is het net andersom je pony kent western en jij wil ook wat engels doen.
voor ze echt western kunnen beginnen ze ook met de basis net als dressuur,
dus ik denk dat je wel gewoon op b nivo kan rijden.
(ik zou dan wel met western een westernzadel doen en dressuur/engels een dressuur/vzh zadel dat rijd fijner/makkelijker vind ik)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:25

Tja, bij onze paarden verschilt het wel.
Het ene western gereden paard protesteert bij dressuurrijden.
Met name het teugelcontact is hier oorzaak van denken we.
Andere paarden accepteren het weer wel.

Qua figuren denk ik niet dat je problemen kunt verwachten.
Veel dressuuroefeningen zijn ook basis in de western.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:49

Ik doe ook beide met mijn paard. Wanneer je goede dressuurles krijgt is het verschil echt niet zo groot (basis = basis) Je moet alleen (bij mijn paard iig) niet met een heel kort teugeltje gaan rijden (net wat Rumpleteaser zegt) Het ligt denk ik heel erg aan de manier waarop je dressuur rijdt. Ik merk bij mijn klassieke lessen iig niet dat mijn paard het verwarrend vind. Maar daar ligt de nadruk dan ook niet op het 'in de krul' rijden. Anders zouden we de bak wss achteruit doorgaan :D
Mijn paard is er ook met westernoefeningen erg van verbeterd, hij heeft er ook lol in!
Maar ik zou je aanraden eens wat westernlessen te gaan volgen. En dan het liefst op het paard dat je wilt gaan kopen zodat je de knopjes kan vinden ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:50

volgens mij moet je eerst eens een beter/realistischer beeld krijgen van westernrijden.

van 'met weinig been' en 'paardvriendelijker' zit je toch niet helemaal goed hoor.....

(paardvriendelijk is zowiezo afhankelijk van ruiter, niet van tak sport en van wat jij persoonlijk wel/niet vriendelijk vind)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:52

quarterH schreef:
volgens mij moet je eerst eens een beter/realistischer beeld krijgen van westernrijden.

van 'met weinig been' en 'paardvriendelijker' zit je toch niet helemaal goed hoor.....

(paardvriendelijk is zowiezo afhankelijk van ruiter, niet van tak sport en van wat jij persoonlijk wel/niet vriendelijk vind)

ik eou net zeggen meer been om het gemis aan 2 handen sturing en aanleuning aan het bit te compenseren

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:54

In welke discipline van de paardensport dan ook, is imo de basis toch wel dressuur... Dus óók in de mensport oefen je dressuur voor de wagen, ook springruiters moeten de basis dressuur bijhouden. En zo ook in de western is de basis gewoon dressuurmatig. Welliswaar met iets andere hulpen ed, maar de basis blijft redelijk gelijk.
Ik heb zelf altijd 'engels' gereden en volg sinds kort westernlessen. Maar wat jij zegt over weinig been, waar baseer je dat op? Want mijn ervaring tot nu toe met de western is juist méér been, en van voren loslaten.
Waarom ga je niet eerst eens een paar westernlessen volgen zodat je het zelf kunt ervaren? :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:00

Wendy15 schreef:
In welke discipline van de paardensport dan ook, is imo de basis toch wel dressuur... Dus óók in de mensport oefen je dressuur voor de wagen, ook springruiters moeten de basis dressuur bijhouden. En zo ook in de western is de basis gewoon dressuurmatig. Welliswaar met iets andere hulpen ed, maar de basis blijft redelijk gelijk.
Ik heb zelf altijd 'engels' gereden en volg sinds kort westernlessen. Maar wat jij zegt over weinig been, waar baseer je dat op? Want mijn ervaring tot nu toe met de western is juist méér been, en van voren loslaten.
Waarom ga je niet eerst eens een paar westernlessen volgen zodat je het zelf kunt ervaren? :)

ik zie veelal dezelfde problemen met mensen die overschakelen van dressuur naar western. ik vind jou stelling helemaal niet opgaan. misschien wel voor L5 t.e.m. L3 maar zeker niet voor NRHA open bv, daar is nogal wat verschil met dressuurmatig rijden (tenminste als ik dressuurmatig definieer als aansluiting van de benen, aanleuning aan het bit,.....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:02

Je leest niet goed ;)
Ik zeg dat de basis bij alles dressuur is.. Ik zeg ook dat bij bijvoorbeeld de mensport de basis óók dressuurmatig is, dat is ook niet alleen rondcrossen. Daarbij wil je ook je paard nageeflijk en los in het lijf hebben lopen. En nee, dat heb je ook geen aansluiting van de benen ;)
Daarom zeg ik ook, de basis van alle disciplines is dressuurmatig, de hulpen zijn alleen anders ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:04

eens!

imo weten de mensen die zeggen dat 'de basis van engels en dressuur hetzelfde is' dus niet wat echt westernrijden is.
die rijden engels-met-western-optuiging-en-losser-teugeltje.

verschillen tussen engels en western zijn inmens en uitten zich in alles, ook de omgang met de paarden en insteek ed.
(en ja ik weet dat 90% van bokt dit niet zo ziet, jullie hoeven niet te gaan proberen me te 'bekeren')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:05

Offfff jullie hebben nog steeds geen idee van wat mensen met 'dressuurmatig' bedoelen... ;)
Daarmee wordt doorgaans aangeduid dat er gewerkt wordt aan rechtrichten, lenig en sterk maken, schouder- en heupcontrole, tempocontrole etc. Klinkt al minder onbekend denk ik? Met 'dressuurmatig' wordt niet perse 'geen gelul kop in de krul' bedoeld...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:06

maar de manier waarop men het doet is heel anders

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:07

Misschien toch iets beter lezen ;)
Ik zeg nergens dat de maniér van dressuurrijden en westernrijden hetzelfde is... Ik zeg dat de basis van álles dressuurmatig is. En dat is imo ook zo. Dat wil zeggen en los en nageeflijk paard wat goed aan de hulpen staat. Dat die hulpen bij dressuur, mennen, western enz verschillen is weer een ander verhaal ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:08

Mwoah denk dat dat ook niet zo heel veel verschilt, schouderbuitenwaarts is schouderbuitenwaarts... of ik nu met een dressuurzadel rijd of met een westernzadel, de hulp blijft voor mij op zich hetzelfde... de teugels misschien iets losser bij een western gereden paard maar dat is dan wel het enige echte verschil denk ik.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:08

Sonja schreef:
Offfff jullie hebben nog steeds geen idee van wat mensen met 'dressuurmatig' bedoelen... ;)
Daarmee wordt doorgaans aangeduid dat er gewerkt wordt aan rechtrichten, lenig en sterk maken, schouder- en heupcontrole, tempocontrole etc. Klinkt al minder onbekend denk ik? Met 'dressuurmatig' wordt niet perse 'geen gelul kop in de krul' bedoeld...

Idd!! Dat is ook wat ik probeer te zeggen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:10

zoals ik al zei, 90% van bokt is dit niet met me eens. en dat is ook niet erg.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:17

Tsja, ik heb hier een reining-getrainde quarter staan die ik kan laten appuyeren in de galop, op één hand. Wissels om de twee passen ook geen probleem. En daar is toch echt nooit op geoefend. Gewoon voor de lol een keer geprobeerd. Kortom, als een westerngetrainde quarter goed aan de hulpen staat, kun je er eigenlijk alles mee... ;)

O ja, en springen kan hij ook (als het niet te hoog is) :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:19

In de krul lopen is voor mij ook geen doel op zich.

Ik zocht gewoon een rustig recreatiepaard voor buitenritten en ik liep hier tegenaan. Maar ik wil ook wel een beetje loswerken in de bak, dat bedoel ik met dressuur, inderdaad rechtrichten en souplesse.
Bij mijn vorige paard- een Fjord dus wel iets anders!!!!- moest ik zo veel been geven dat ik dat nu heel erg gewend ben. Dit paard heeft dat helemaal niet nodig, dus moet ik me daarin bekwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:21

Dan stond je fjord dus niet aan de hulpen. Heeft weinig met dressuur of western te maken, meer met opvoeding en rijden...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:37

Sonja schreef:

Hier kan ik me helemaal in vinden. :j

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:00

Ik denk dat het paard zelf ook een bepalende factor is of een dier western en engels gereden kan worden.
Ik rij naast mijn eigen paarden ook vaak op het paard van mijn vriendin, ik heb een engelse basis maar sinds ik in Texas woon rijd ik western. Haar paard kan zowel engels als western gereden worden en omdat ik ook engels kan rijden wilde mijn vriendin graag dat ik het engels met haar paard bleef trainen. Het paard heeft een duidelijke voorkeur voor western, heeft dan veel meer plezier in het rijden. Dus uiteindelijk heeft mijn vriendin ervoor gekozen om het engels te laten vallen.

Misschien is het een idee om een paar western lessen te nemen om je goed te laten voorlichten over de stijl? Zodat je zelf kunt ervaren of het western bij je past?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:45

Dressuur komt van dresseren, wat africhten betekent.
En of je het paard nu engels, western of voor de wagen leert lopen, er komt altijd africhting bij kijken.
Dat de manier van africhten, het dresseren niet altijd hetzelfde is, is een ander verhaal.
Binnen een tak van de paardensport is de africhting ook niet altijd hetzelfde, kijk maar naar de engelse dressuur waar verschillende 'scholen' worden aangehangen.

Mijn instructrice combineert western en engelse oefeningen.
Of je nu engels of western rijdt, als een westernpaard er soepeler van wordt, wordt een dressuurpaard dat ook en andersom.