quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:33

Fijn Hutch!

Dalawestern: hobbelheks heeft ervaring met een spierbiopt. De symptomen van type 1 en type 2 zijn hetzelfde...

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:50

jazzejam schreef:
Hoe heet de muesli van mulhendorf die jij voert, en wat als ik vragen mag kost die?
Heb je ook een ingredientenlijstje daarvan of etiket? Op de website kan ik nog niet echt wat vinden qua samenstellingen alleen zeer algemeen info.

Misschien is het ook wel wat voor ons.

Bokker SparklingApp verkoopt dit voer, zie haar onderschrift.

http://www.muehldorfer-pferdefutter.de/pd348_muehldorfer-low-glycaemic.htm
Laatst bijgewerkt door simodi op 27-03-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:51

dank je skippy .

aangezien mijn paard ook tekenen had, heb ik na overleg met de dierenarts wel besloten om hem toch op de hogere dosis olie in plaats van brokken/muslie te geven. /
ik geef dan ook gewone onderhouds brok muslie met een laag suiker gehalte

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:53

Let op: Olie moet je heel geleidelijk introduceren in het voer, echt heel langzaam opbouwen! :j

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:55

klopt inderdaad ik moest in 6 weken tijd op bouwen naar 300 ml per dag,
en stap nu over na 200 ml per dag en dan gewoon zonnebloem olie ipv mais olie

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:12

Maar geeft er hier iemand dan ook carnitine bij als ze extra vet voeren?

Want zit nu te twijfelen of dit echt nodig is.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:51

jazzejam ik niet hoor wel heb ik een tijd lang vitamine /selenium bij gevoerd aangezien paarden dat in de winter niet of nauwelijks opnemen aangezien ze dat alleen uit gras kunnen opnemen.
maar je hebt het over mogelijk waarom laat je je paard niet testen om zekerheid te krijgen anders verander je straks een hoop en blijk er juist iets anders te zijn..

mijn dierenarts vermoed nu namelijk dat ik mijn paard te vet arm gevoerd heb dit in combinatie met een niet passend zadel en dus zijn rug vast gezet en toch blijven rijden kan in zijn ogen de klachten verklaren hoe ze bij mij paard waren.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:14

Reden dat ik nog niet heb laten testen is dat mijn merrie kwpn gefokt is en dus grote kans dat als het pssm is het type 2 is.
dat zou dus alleen via spierbiopt gaan.

Momenteel weer bezig met lichte training, dus hopen dat de problemen nu over zijn met het aangepast dieet.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:15

Je kunt natuurlijk in elk geval testen op type 1 toch, dat is zo gebeurd en dan weet je vast iets.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:31

dat had ze toch al gedaan? pssm 1 was nn meende ik.

ik ben idd heel blij dat ik er (in theorie) vanuit kan gaan dat Lucy gewoon COOL is, in plaats van lethargisch en papa en broer zijn pssm vrij.

ik ga dr nu ook niet meer testen. wel hou ik zowiezo rekening met het voer. niet te veel suikers. nu ze langzaamaan wat meer aan het werk komt ga ik wel basisbrok bijvoeren en een halve kilo mueslie met kruiden en tot 8 kilo hooi per dag. veel weidegang (als het kan) en niet te veel kunstmatige toevoegingen.
welke basisbrok kan geadviseerd worden? welke brok geven jullie en met welke hebben jullie positieve/negatieve ervaringen?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:35

toch stoor ik nog een keer in dit topic ..

na overleg met mijn dierenarts heb ik besloten om mijn paard toch op het vet rijken en suiker arme dieet te houden..
zijn voor stel was mais olie.. met als mogelijke optie zonne bloem olie..

nu gaat het perfect maar hoor ik toch steeds meer verhalen dat maiskiemolie en zonnebloem olie niet goed is voor je paard?
Maris @ [VS] maiskiemolie vs zonnebloemolie
weet iemand of dit klopt ? aangezien er hier een aantal zitten die vet rijk voeren

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:37

maiskiemolie is ene absolute aanzetter waar je paard snel dik van kan worden.
zelf voer ik het liefst lijnzaadolie

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:44

hobbelheks bedankt
dat weet ik ook maar zonnebloem olie moet dus weer een ontstekingen bevoorderen

gaucho

Berichten: 9541
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:45

Qua omega 3-6-9 samenstelling is lijnzaadolie het best (werkt ontstekingsremmend hierdoor) en de meeste paarden eten het graag.

Ik bestel bij http://www.lijnolie.nl ; snel en goedkoop.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:50

oke en de omega 369 mengsel van de subli heeft iemand daar ervaringen mee ?

gaucho

Berichten: 9541
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:54

Heb ik ook gevoerd om mijn paard wat gevoelig is voor spierbevangenheid dikker te krijgen. Werkte goed daarvoor. Ik weet alleen niet of het ook specifiek geschikt is voor PSSM-paarden. Ik ken de specifieke samenstelling niet en weet dus niet wat er buiten olie in zit.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:09

ik moet zeggen dat mijn paard op dit moment prima op gewicht is en hij ook niet echt dikker werd van de maiskiem olie
tot nu toe bedankt voor het antwoorden

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:03

EVEN EEN ALGEMENE OPMERKING:

VAAR NIET BLIND OP DE TESTEN, want:
Het wil niet zeggen dat een paard dat getest is op PSSM/1 en negatief is bevonden daadwerkelijk n/n is!!!!!

De genetische test geeft geen 100% zekerheid en dan kan je paard ook altijd nog de PSSM-2 variant hebben.

Dus mensen met een paard met alle PSSM verschijnselen en toch negatief bevonden op de tests: Geef hem de behandeling als een PSSM paard en denk er goed over na of je met zo,n paard wil fokken......

Helaas heb ik zo,n paint ruin die PSSM1 negatief getest is, maar wel af en toe een zware aanval had.
Maar met een "PSSM-behandeling" heb ik nu alles goed onder controle en ja fokken gaat gelukkig niet met hem.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:26

Nadenken over fokken met een paard met pssm kost niet veel tijd. Gewoon niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:26

Romkabouter schreef:
Nadenken over fokken met een paard met pssm kost niet veel tijd. Gewoon niet doen

Like! Helemaal waar!

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:12

dalawestern schreef:
EVEN EEN ALGEMENE OPMERKING:

VAAR NIET BLIND OP DE TESTEN, want:
Het wil niet zeggen dat een paard dat getest is op PSSM/1 en negatief is bevonden daadwerkelijk n/n is!!!!!

De genetische test geeft geen 100% zekerheid en dan kan je paard ook altijd nog de PSSM-2 variant hebben.

Dus mensen met een paard met alle PSSM verschijnselen en toch negatief bevonden op de tests: Geef hem de behandeling als een PSSM paard en denk er goed over na of je met zo,n paard wil fokken......

Helaas heb ik zo,n paint ruin die PSSM1 negatief getest is, maar wel af en toe een zware aanval had.
Maar met een "PSSM-behandeling" heb ik nu alles goed onder controle en ja fokken gaat gelukkig niet met hem.


Eh, waar komt deze "wijsheid" vandaan? als een paard negatief test via dna op pssm1, is ie negatief pssm1.
Als dan via een spierbiopt ook nog negatieve resultaten tevoorschijn komen voor pssm2, heeft dat paard dus echt geen pssm, er zijn wel nog andere vormen van suikerstofwisselings-spierbevangenheid zoals RER, en dat zou dan nog een mogelijkheid zijn. maar een pssm1 dna test is 100% zekerheid.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:53

mijn dierenarts melde mij tussen het hebben van de ziekte en snel verzuren zit een groot verschil . dit doordat de spieren van een quarter net wat andere behoeftes hebben.

ik heb dus zo een grijs geval niet de ziekte wel makkelijker verzuren en geef nu omega 3-6 9 ( gestopt met olie hij werd er ontzettend druk van) en de spieren blijven sopeler

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:46

Wat is jouw definitie van makkelijk verzuren hutch84?
Als verzuren zich gaat uiten in complete spierbevangenheid of als het paard vaak om niet aanwijsbare redenen (zoals niet goed opgebouwde training of niet geschikt voer) stijf is of gedragsproblemen gaat vertonen, is het wellicht toch handig om een spierbiopt te laten doen zodat je PSSM2 kunt uitsluiten. Voor je dat beslist -het is immers behoorlijk ingrijpend- kun je de spierwaardestest na arbeid doen om een indicatie te krijgen of PSSM2 eventueel het probleem kan zijn.
Je kunt natuurlijk je paard ook gewoon op een PSSM dieet zetten en kijken of hij verbetert. Daar past de omega 3-6-9 (van Subli) overigens niet in (of bedoel je wat anders?), want het bevat tarwe en dextrose, beide niet geschikt voor PSSM-ers (en je moet je afvragen of deze ingredienten voor andere paarden wel iets toevoegt).

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:27

mac.. euh moeilijk uit te drukken zo via een toetsenbord..

mijn paard was niet spierbevangen maar zijn spieren waren wel verzuurd.
ondanks dat ik in mijn idee mijn trainingen wel goed op bouwde en hem goed voerde.
hij werd zuurde in gedrag. en de oefeningen ging moeilijker..

ik wil hem toch op een variant van pssm dieet houden alleen de olie in hoeveelheden van 300 ml is voor mijn 5 jarige niet weg gelegd.. daar krijgt hij te veel energie van.
ik bedoelde dat ik nu de sublie omega 3-6- 9 geeft. (50 gram wel pas sinds woensdag ) in combinatie met 50 ml zonnebloem olie.

mijn brok voeding heb ik geprobeerd zo suiker en zetmeel vrij de krijgen.
lijnzaadolie eet hij niet en deze omega 3-6-9 wel.. moet alleen uit vogelen hoeveel ik hem moet geven

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:37

Ik wil geen onrust zaaien, maar BEWUST WORDING!!!!!! De testen voor PSSM/1 & PSSM-2 zijn nog niet 100% waterddicht.

Verschillende dierenartsen hebben mij de spierbiobt voor de test van PSSM-2 afgeraden, omdat deze behoorlijk ingrijpend is en zeker niet 100% sluitend .

Als men wil fokken met een PSSM-1 en/of PSSM-2 n/n geteste hengst, moet men meer achtergrond info vragen over prestaties en/of blessures,enz, die wijzen in de richting van spierproblemen (en natuurlijk ook andere problemen)

Zodat men een goed objectief beeld kan vormen van deze hengst.

Voor een (eigen) merrie die PSSM-1 en/of PSSM-2 n/n ,maar met spierproblemen geld natuurlijk het zelfde als voor een hengst.

Wees eerlijk naar je zelf en vraag je af om met zo,n merrie of hengst te fokken.

Ik zeg dit omdat ik zoveel(vooral amirikaanse rassen) paarden met zware spierproblemen zie rondlopen en dat dit er ook steeds meer worden

Hoe zou dit nou komen........... :n

Dus geld en eigen belang gaat boven de gezondheid van het paard, dus knijpt men af en toe een oogje toe.
Zie de fokkerij met honden, bijvoorbeeld : de Duitse Herder en HD.....

Ik wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien }> , maar wil graag die BEWUST WORDING en dat mensen eens goed nadenken en niet alles klakkeloos aannemen en dit alles voor onze aller grootste vriend: HET PAARD.........