quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:06

Wat is het voordeel om de haren naar de USA te sturen ipv naar Wageningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:06

Meer dan 50% goedkoper en ook heel snel, zodra zij de haren binnen hebben, heb je binnen twee dagen antwoord! Ze mailen het testresultaat gelijk door, later gevolgd door een uitgebreid testrapport.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:42

skippy welke site bedoel jij dan?
want op deze site
http://www.horsetesting.com/equine.asp kan ik de keuze pssm niet vinden

en wat ik er over kan vinden bij kopje prijzen kost een gemengde test 95 dollar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:00


hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:05

dat maakt niet uit, is nog al een verschil met wagening .
hopelijk kan ik maandag alles verzenden

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:11

ik heb het er over gehad thuis en wacht toch even de uitslagen af van Hutch en de fokker. weet niet of zij de hengst nog wil testen.

Letargisch schijnt futloos te zijn.. alhoewel ze best wel uit dr plaat kan gaan.

als ik me er zo onzeker over blijf voelen stuur ik wel haren naar Florida. dan weet ik het zeker. ze oogt nu nog niet pssm-achtig. nog niet spierbevangen geweest, niet moeilijk slank te krijgen, (eerder te mager)
speelt wel, werkt wel, niet extreem stijf na werk..
nu het voorjaar komt (hoop ik) dan gaat ze toch meer werken, dus dan zie ik snel genoeg of het haar goed doet of niet. ik neem aan dat ze met meer werk, ook meer symptomen vertoont, mocht ze ziek zijn.,

kan ze trouwens ook drager zijn, zonder symptomen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:15


Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:16

is het niet helemaal. maar komt in de buurt..

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:44

Paintless de test van Hutch afwachten heeft geen zin, dat zegt namelijk echt helemaal niets over jouw paard. ;)
Je weet het pas helemaal zeker als je of zelf hebt laten testen, of pa en ma zijn getest en geen pssm hebben (of alle opa's en oma's, etc).

Een paard dat heterozygoot voor pssm is, is niet symptoomvrij.
Er zijn wel pssmers die weinig symptomen vertonen, meestal doordat zijn toch al op de voor een pssmer goede manier worden gehouden.

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:55

paintless ik als zus van hutch84 kan je maar 1 tip geven laat haar testen. als ik kijk wat het met mn zus doet de twijfels heeft hij het wel niet. zijn het wel geen spieren etc daar ga je op den duur aan kapot die onzekerheid daarom heb ik ook tegen haar gezegd we laten testen en in nl ondanks dat de kosten misschien hoger zijn. dan kun je altijd bellen voor uitleg. en zoals de rest zegt mbt erfelijkheid hutch kan het wel niet hebben maar het zegt niets over jouw paard. hutch merkte je niets aan tot hij begon te kwakelen en toen was het te laat. als ik lees hoe jouw paard is is dat hetzelfde als hutch en ja ik vind dat de fokker ook moet testen bij twijfel stel je voor dat ze zieke paarden fokt moet je niet willen ( sorry fokker maar is mijn mening) iedereen tot zover bedankt voor de duidelijke uitleg

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:04

Vooropgesteld dat iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt ... :j

Ik heb ook het testen lang uitgesteld, terwijl toch ook met de wetenschap dat de dochter van mijn merrie PSSM positief is en dus de kans zeer groot was dat mijn merrie het ook had. Na een nieuwe, onverklaarbare spierbevangenheid dus toch laten testen en ze is idd positief.

Het goede van zeker weten dat je paard PSSM heeft (of niet) is dat je een heel stuk onzekerheid niet meer hebt. Je kunt je er op instellen, kijken of je voer en beweging nog beter kunt aanpassen en je weet dan dat je zoveel mogelijk opbouwend bezig bent.

Achteraf gezien kan ik ook alleen maar aanraden om gewoon te laten testen. Want ... waarom zou je niet testen?

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:41


hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:16

hier is de test dinsdag op de post gegaan hopelijk arriveerd hij 1 dezer dagen , en weten we binnenkort hoe en wat

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:17

skippy1 schreef:
Hier een link naar een duidelijk filmpje over PSSM (in het Engels). Je kunt je kostenloos aanmelden op de site, zeer de moeite waard!

http://www.thehorse.com/videos/30453/po ... e-myopathy

Interessant!
Zeker weten dat je dan nergens aan vast zit? Of bestookt wordt met mails? (want daar zit ik nooit zo op te wachten ... ;) )

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:28

Ja, zeker weten, ik ben al jaren lid en je kan zelf aangeven waar je interesses liggen qua eventuele nieuwsbrieven. Het is echt ZEER de moeite waard!

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:54

Ik heb mij ook aangemeld.
Super intressant!!!!!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:38

ik heb me ook aangemeld. maar heb het nog niet kunnen bekijken omdat de film een half uur duurt en ik niet zoveel tijd heb. vanavond is er toch niets op tv, kan ik dan wel even kijken.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:02

ik mag jullie gelukkig melden dat mijn paard dus deze ziekte gelukkig niet heeft ben wel ontzettend blij dat ik het heb laten uitsluiten. want heet gaf toch wel genoeg spanning

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:13

hutch84, superfijn, gefeliciteerd!!!!

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:18

dank je wel , ook voor paintless een hele geruststelling , want zowel de vader als broer zijn nu getest en hebben het dus niet

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:26

hutch84 schreef:
ik mag jullie gelukkig melden dat mijn paard dus deze ziekte gelukkig niet heeft ben wel ontzettend blij dat ik het heb laten uitsluiten. want heet gaf toch wel genoeg spanning

Fijn voor je! +:)+

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:11

Ik heb een paint van 6 jaar die alle tekenen & bloedwaardes van een PSSM paard heeft.

Nu heb ik hem laatst in Amerika laten testen op PSSM-! , maar hij bleek n/n op de test.

Ik heb wel gehoort dat de DNA-test niet 100% betrouwbaar is!!!!

Ik weet dat volle broers ook de zelfde problemen hebben en van 1 weet ik dat ie ook n/n getest is.

Dus mijn paardje zou de PSSM-2 variant kunnen hebben, maar dan moet je de spierbiopt moeten nemen.

Mijn vraag aan jullie:

Wie heeft er ervaring met een paard met alle PSSM problematiek en wordt toch n/n getest (PSSM-1)?

Wie heeft er ervaring met de spierbiopt?

Wie heeft er een paard met PSSM-2?

Wie kan mij zeggen wat de VERSCHILLEN zijn in SYMTOMEN tussen PSSM-1 & PSSM-2?

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:42

Sinds een paar maanden ben ik mijn jonge merrie die mogelijk ook pssm heeft, overgezet op een rantsoen van luzerne,lijnzaad, olie, en wat tarwezemelen (dit komt neer op 600gram luzerne, 150 lijnzaad (geel)gemalen, 150 ml olie en 100 gram zemelen) en natuurlijk voldoende hooi.

Ze krijgt nu per dag 150 ml gram olie puur en dan nog 75 ml olie via het lijnzaad. Nu zag ik in een ander topic dat olie alleen goed kan worden benut als er ook L-cartinine aan het dieet wordt toegevoegd.

Wat is jullie ervaring hiermee en wat geven jullie aan pssm-ers als voer (graag ook hoeveelheden).

Daarnaast ben ik benieuwd welke vitamine minerale premix jullie geven, want ik merk dat ik nog niet de juiste heb gevonden.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:18

Na de diagnose pssm heb ik mijn merrie langzaam laten wennen aan speciaal voer van Muehldorfer, dat uitdrukkelijk geschikt is voor pssm paarden, maar helaas reageerde ze daar heel allergisch op (onder de bulten). Ik ben nu huiverig voor andere voerwijzigingen, ook al zou dat beter zijn.
Dus alleen de wortels geminimaliseerd, verder kreeg ze al hooi en suikervrije muesli.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:45

Hoe heet de muesli van mulhendorf die jij voert, en wat als ik vragen mag kost die?
Heb je ook een ingredientenlijstje daarvan of etiket? Op de website kan ik nog niet echt wat vinden qua samenstellingen alleen zeer algemeen info.

Misschien is het ook wel wat voor ons.