[WN] Van snaffle/billy allen naar ? vanwege probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Van snaffle/billy allen naar ? vanwege probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:37

Ik rij mijn ruin voornamelijk buiten.
Vanwege de vele muggen en nu ook dazen kan ik eigenlijk het bos niet meer in.
Zodra die insecten verschijnen, wil ie alleen maar weg!

Ik reed altijd met een shanksnaffle (Mylers)... maar weinig reactie. Meneer gaat versnellen en wil weg.
Nu rijd ik met een ietwat brede billy allen, maar zelfde probleem. Zodra hij weg wil.. gaat ie.
Er is geen beweging in zijn mond met beide bitten, daarmee bedoel ik 'de aanname' van hem.
Hij begint met dribbelen en ik probeer dan geven/nemen.. enz enz.
Als we dan draven, wil ie weer sneller om uiteindelijk in de galop te vallen.
Soms trek ik wel eens behoorlijk hard aan zn bekkie en wisselend links/rechts/hoog/laag... maar weinig reactie
Het is ook een echte drammer qua karakter.

Nu vraag ik me af wat voor bit ik nu kan gebruiken. Het zal een bit moeten zijn met een andere inwerking. Ik zal 'm weer 'bit-gevoelig' moeten maken... 8-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:45

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Maar het is niet op te lossen met een ander bit helaas. Het ligt aan de manier van trainen. Het paard moet WILLEN stoppen. Je kan een paard niet dwingen. Als ie gaat, gaat ie toch.
Om de mond weer gevoeliger te krijgen zou je een tijdje bitloos kunnen gaan rijden in de bak, dat heb ik zelf ook een jaartje gedaan. Op zich werkt dat goed, maar dan moet je daarna natuurlijk niet weer constant in de mond gaan hangen.
En verder goed gaan trainen op zit en stem. Ho = ho! Die stopknop moet je er opnieuw op gaan zetten, zonder aan de teugels te komen, helemaal op zit en stem. Ik heb die van mij heel vaak op een kleine volte moeten trekken om een reactie te krijgen. Maar nu reageert hij goed als ik even waarschuw.
Blijf ook constant de aandacht vragen, en ontspanning vragen. Hij moet op jou letten en niet op de omgeving :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:09

sorry hoor, maar je moet gewoon niet meer het bos in gaan
ik wil daar nu ook niet komen, je wordt levend opgevreten en natuurlijk gaat je paard dan door het bit heen

mijn ervaring is wel dat een ongebroken bitje veel beter werkt bij een paard wat snel is
rustiger in de mond en duidelijkere aanwijzingen

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:13

Heb je geen goede anti-insecten spray?
Ik rij ook met dit weer gewoon lekker buiten namelijk, spray mijn paard van tevoren helemaal in en we hebben eigenlijk nergens last van...
Ik ben het wel met 8nnemiek eens, je paard moet wel willen stoppen, anders kan je zo hard trekken als je wilt maar het helpt niks... Weet niet of je wel eens op een paard hebt gezeten wat er écht vandoor ging? Dat krijg je ook niet zomaar weer stil :Y)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:27

8nnemiek.. Dat zou wel een goed idee zijn ja, thanks. Maar dan zit je nog met dingen weer aanleren.. bitloos.

Spatter, het bos ga ik ook niet echt meer in. Toevallig zondag een stukje in een drafje, toen was het fris en winderig.
Maar het begint al in het voorjaar, met een enkel mugje of vliegje. Zo ook in de wei enz..
Bedankt voor de tip.

En een goede anti-insectenspray.. mja, naar mijn idee helpt niets. En dan nog.. de aanwezigheid van dat vliegend gespuis maakt hem, dat ie alleen maar weg wil.
Toevallig is ie er wel eens vandoor gegaan (pfff.. net met een bosal), maar na een tiental meters weer te sturen..maar niet terug te krijgen. Waren met 2-en en een rits koetsen achter ons aan. Maar goed.. ;)

Popstra

Re: Van snaffle/billy allen naar ? vanwege probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:31

Tijdens een buitenrit kun je ook trainen! Als hij hard gaat (kan al in stap)stoppen en achterwaarts terug zetten en dat blijven herhalen tot hij het snapt. Zo ook aan de hand, drammen niet toestaan maar terug zetten op zijn plek.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:35

rapido schreef:
Tijdens een buitenrit kun je ook trainen! Als hij hard gaat (kan al in stap)stoppen en achterwaarts terug zetten en dat blijven herhalen tot hij het snapt. Zo ook aan de hand, drammen niet toestaan maar terug zetten op zijn plek.

Ja.. ook al gedaan }> Deed ik idd ook in stap, want wilde dan gaan dribbelen. Dan moet ik 'm ook flink aan zn bek trekken ( }> verschrikkelijk eigenlijk he) Hij heeft ook idd wat zn respect verloren. Hij zit vaak rond de grens en eroverheen. Het is eigenlijk ook een floeperd wat dat betreft. Maar miss dat weer oppakken met ander bit? (stang?)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:26

Reageert hij vooral op het geluid van insecten? Want als dat al paniek veroorzaakt, zou je kunnen overwegen om eens met oorproppen te gaan rijden. Wellicht is hij dan al veel rustiger!

En als insectenspray kan ik je Endure aanraden. Is niet goedkoop, maar helpt echt erg goed tegen dazen ook!

Wat de anderen ook al zeiden, als ze weg willen houdt niets ze tegen. En zeg nou zelf, als jij op je blote velletje in het bos belaagd wordt ga je het ook op een hollen zetten. ;) Dus wat dat aangaat, kun je het hem niet kwalijk nemen. Je zou het hem alleen wat makkelijker kunnen maken door hem goed te beschermen tegen de insecten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:35

Mijn Paint is ook paranoia als het op insecten aankomt, hij reageerts ook nog eens abnormaal op beten; hij krijgt enorme bulten met oedeem en schijnt erg lekker te zijn. Tijdens de laatste buitenrit ( ca. 3 weken terug) zaten er zeker 20 bulten onder zijn buik en dat waren alleen maar mugenbulten.
De laatse keer had hij zo'n last van muggen dat hij probeerde op het paardvan mijn man te kruipen ( ook een hengst,8-) om de jeuk/ muggen onder zijn buik kwijt te raken. Hij gaat er weliswaar niet vandoor maar wordt wel helemaal gek.
Ik durf nu dan ook niet meer met hem naar buiten, heb hem hier thuis al met vliegendeken, masker en Endure spray staan en we zitten een heel end van bos en bomen af! Dat gaat heel goed, anders komt hij nl. zijn stal niet uit ( hij heeft een loopstal met paddock).

Binnenkort ga ik wel weer proberen om naar buiten te gaan, met dezelfde maatregelen; dus uitrijvliegendeken, Endure spray en masker. Of het werkt betwijfel ik en anders staan ze zo weer op de wagen en gaan we naar huis. Dan verlang ik wel weer naar het Westen des lands, in het duingebied zit dat "tuig" niet!
Maar het is erg lastig zo'n paard en een ander bit zal niet helpen, alleen maatregelen tegen dat vliegende gespuis.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:49

Ts hoe reageert je paard op insecten als hij in de wei staat? Gaat hij dan ook rondrenne de hele tijd?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:40

Ik heb er net zoeen als ElCid. Zit onder de plakaten als ze gestoken wordt en wordt echt helemaal kriegel als er wat rond haar vliegt.
In de Endure ermee en evt een vliegendeken op (ook met rijden) en klaar.
Ik zou er geen ander bit inhangen, want je kan het hem eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij weg wil. Tuurlijk moet hij wel luisteren, maar dan maar scherper te gaan omdat hij wegwil van iets wat hem zeer doet, ik zou andere maatregelen nemen. Als ik in de zomer in de bak aan het trainen ben heeft zij ook standaard een uitrijvliegendeken op. Zoeen in Pebble

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:56

ik rij buiten als mijn paard er ook last van begint te krijgen met vliegen deken op
die ook gewoon in gesprayd
gelukkig heeft mijn paard niet zo gouw last van die zooi maar een mix je met pure herts hoorn heeft vorig jaar erg goed geholpen voor de manege paarden
het nadeel was wel dat de paarden er niet meer uit zagen en onder de bruine vlekken zaten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:49

Mijn Banish zal idd ook al het geluid van de insect horen..vermoed ik.
Het is ook heel typisch.. als we op een weggetje langs het bos rijden en wat wind, weinig problemen. Komt er een klein stukkie bos ook aan de andere kant.. gelijk zijn reactie!
Nou moet ik ook wel zeggen dat het bij hem ook psychisch is. Voorbeeld: hij presteert het de tekenen van een koliekje te geven... houd ik hem in de gaten. Maar als ik dan naar het stalluik sluip!!..en kijk.. staat ie hooi te eten. }:0

Ik heb de Endure besteld, zal 'm snel thuis hebben.

Mijn merrie heeft er zo op zicht minder last van. Ze slaat ook met de staart enz.. maar Banish heeft zoiets van: weg hier! Dat presteert ie ook als we al ver van het bos zijn, op een open landweg rijden en met wind. Zit dan nog in zn kop.

Elcid.. mja, die heeft er ook last van zeg. Met wat voor een bit rij je? Jouwe heeft geen vluchtgedrag he (ja, wel ander gedrag }> )
Delaja, da's een goeie..
Het begint meestal met de knutten.. als die er zijn wil ie naar binnen. Hij kan dan in het uiterste heen en weer gaan galloperen en volhouden (dan ben ik zowel in, als buiten zicht van hem). Daarna/erbij de muggen.. dan laat ie ook wel zien dat het tijd is naar binnen te gaan. Nu staat ie met vliegendeken en draaft telkens naar de buitenstal.
Ik denk dan aan een ander bit met andere inwerking?

Rina/Rommulus, met zo'n deken of spray zou het beter kunnen zijn, maar dat maakt Banish niet uit... zit in zn kop.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:05

Ik rijd met een Billy Allen snaffle!
Maar hij zal er echt nooit over denken om er vandoor te gaan, gelukkig maar!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:22

Bij ons is het andersom, paard reageert niet op de dazen, die pak ik helemaal in als we naar buiten gaan en heeft nergens last van, maar ik word gestoken en zwaai iedere keer als een bezetene om me heen want ze willen mij! Ik smeer me al helemaal in met Autan en nog steken ze door mijn spijkerbroek heen. Dus ik wordt daar gek van, hilarisch eigenlijk, paard sjokt rustig rond en ik zit als een achterlijke de dazen te ontwijken. Zodra het dazentijd is rijd ik alleen nog maar in de binnenbak 2 straten verder (en daar ga ik dan met de trailer naartoe!). Of ik rijd thuis in de bak tegen dat het donker wordt, dan zijn ze verdwenen....

Om op het bit terug te komen, als je het bit gebruikt om je paard tegen te houden en je hangt steeds een sterker bit erin zal ie steeds harder worden in de mond, da's niet echt een oplossing. Inderdaad een tijdje bitloos (of zelf zonder hoofdstel) lijkt me dan beter. Je paard leren op je zit te reageren. Misschien reageert ie zelfs beter op een bosal. Gewoon uitproberen en oefenen in de bak.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 10:46

Bedankt..
Jouw paard is wel relaxt zeg! Zal een dikkere huid hebben.
Ik doel met de bitvraag op een ander bit met een andere werking. Ik kan idd trekken aan dit bit en weinig reactie.
Daarom juis de vraag ook.. iets anders. Hoeft niet direct scherper, maar andere inwerking.
De stang die eerder genoemd is, ga ik proberen iig.
Bosal heb ik ook, kan ik wel ns mee in de bak rijden ja. ;)