Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Ik zou het gewoon proberen, omdat ik in mijn omgeving hoor dat paarden de correctional beter accepteren dan de shank snaffle of de gewone trens. Als hij al goed loopt op de shank snaffle, zou de correctional geen probleem moeten zijn.

maar er zijn zowaar paarden die er fijn op lopen
Sann_e schreef:Maar een correctional is geen strenger bit.
"Je bit is zo hard als jou hand"
Daarbij heb ik altijd geleerd dat een snaffle shank het aller scherpst in de mond is.
Ze hebben mij dat laten voelen in mijn hand.
Een correctional zorgt er voor dat de tong alle ruimte in de mond krijgt.
Een snaffle shank als je die aantrekt prikt de punt in de tong of het gehemelte.
Ik vind als je op 1 hand gaat rijden dat je dan het best met een Correctional kan gaan rijden.
Ben je er zelf nog niet zo zeker van raad ik een billy allen aan!
Rebel_Gloe schreef:Ja ik ben niet van plan een strenger bit te nemen om iets op te lossen want volgens mij onderhoudt je juist een probleem op het moment dat je als oplossing een strenger bit neemt. Ik wil echt alleen mijn handhulp verfijnen. Kijk, het paard kan altijd mooier lopen, en hij is ook echt hier en daar wel eens aan het kijken naar zijn koeien vrienden in de wei ernaast etc, maar dat vind ik geen rede om er een correctional in te hangen. Ik vind het wel mooier als ik met slechts een vingerbeweging bij wijze van mijn paard een roll back kan laten maken, daar reageert hij ook wel op met een snaffle shank, maar dan moet ik mijn beweging toch iets groffer maken en vermoed dat op een correctional dit (met oog op eventuele wedstrijden) netter en strakker oogt.
Er is geen sprake van verzet of verwarring bij mijn paard. Hij reageert op mijn hulpen, we spreken ook allebei dezelfde western taal alleen is zijn reactie soms ietwat langzamer dan gewenst. Minder to the point om t zo maar te zeggen. Ik ben zelf nogal voorzichtig in het gebruik van bitten en wil eerst gewoon goed nadenken en overleggen voor ik er zomaar iets anders in gooi. Het is niet zo dat mijn paard nu slecht loopt en ik daarom een ander bit wil.
dofuzz schreef:sann e
als je je rollback alleen op je been vraagt krijg je zelden 180°. eerst op de teugel en dan de rollback met je been afronden is vandaag de dag de meest gebruikte techniek