[WN] Wanneer strenger bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Gloe

Wanneer strenger bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:18

Ik gooi het even in de groep. Zit er over te denken om een strenger bit te gaan gebruiken bij het trainen. Voor jullie info, rij mijn paard nu op een shank met een gebroken bitje (shank snaffle dus). En denk erover om hem op een correctional te gaan rijden. (vorige eigenaar 1,5 jaar geleden reed m op een billy allen meen ik te herinneren)
Maar ga nog niet zeggen wat mijn motivatie hiervoor is. Wil eerst graag jullie meningen hierover horen.

Wat vinden jullie een goede rede, of misschien wel de enige rede, om een strenger bit te gaan gebruiken?

mienmien

Re: Wanneer strenger bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:23

perfectie in de africhting. Wanneer het paard er aan toe is om met nog minder hulpen toe te kunnen (en de ruiter eraan toe is om nog minder hulpen te gaan gebruiken!!!!!!)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:59

ik ga ook voor finesse en perfectie in de training.
niet om evt rijtechtechnische problemen op te lossen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:01

Strenger bit is de oplossing niet, problemen eerst proberen rijtechnisch op te lossen!

En waarom een correctional? Dat is een bit voor de hoogste africhting. Er zijn heel veel bitten, die allemaal anders inwerken.
Waar rij je nu mee dan?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:06

@ Cassisy TS zegt nergens dat hij een ander bit wil gebruiken om problemen op te lossen
Lees nog maar een keer ;)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:38

EN ik zeg al wat voor bit ik nu op dit moment gebruik. Mijn paard loopt nu erg netjes op een shank snaffle. Heb hem bewust na aanschaf eerst op een gewone shank gepakt voor ik op iets strengers over ging omdat ik niet heel erg zeker ervan was of ik niet te veel deed met mijn hand. Wil overgaan op een correctional omdat ik eerder al wel eens een (ander) paard op correctional heb gereden en ik de werking ervan voor het rijden op 1 hand erg fijn vind. Daarnaast wil ik inderdaad gewoon mijn hulpen verfijnen. Ik wil mijn hand gewoon net iets minder hoeven op te tillen tijdens het verzamelen. Ik hoef nu heel af en toe mijn geleide hand erbij te pakken om hem even goed op de achterhand te laten lopen, dus ben ook niet continu aan het oppakken ofzo. Vooral voor de manouvres zoals de spin (aanzet) en de roll back vind ik het iets mooier als ik mijn hand hulp iets kan verfijnen. Maar wilde hem eerst goed op een gewone shank hebben lopen (dus stuur goed etc). Ik zal aanstaande zondag tijdens een clinic van angelique ferdinandus haar ook eens vragen wat ze ervan vind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:46

Ik zou het gewoon proberen, omdat ik in mijn omgeving hoor dat paarden de correctional beter accepteren dan de shank snaffle of de gewone trens. Als hij al goed loopt op de shank snaffle, zou de correctional geen probleem moeten zijn.

Maar: ik zie te vaak mensen naar een ander bit grijpen omdat ze op een gewone trens problemen krijgen dat het paard gaat hangen. En dan kan ik je vertellen dat een ander bit (en dan maakt het niet uit wat voor bit) het probleem gaat verschuiven, maar nooit helemaal kan gaan oplossen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:50

Tsja, een strenger bit doe ik niet aan. Maar wel een bit waar mijn paard fijner op reageerd. Zo ben ik van een enkelgebrokenbit naar een dubbel gebrokenbit en naar een ongebroken bit gegaan. Op deze laatste loopt hij het prettigst. Met de gebroken trensjes ging hij in verzet. Nu ben ik er achter dat hij nu eenmaal een zeer laag gehemelte heeft.

IMO moet je niet kijken waar mensen hun paard mee kunnen rijden, maar van welk bit het paard de minste hinder ondervind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:53

Dat houdt in dat je de tijd moet krijgen/nemen, en diep in je beurs moet tasten om een aantal bitten uit te proberen.
Als je doel is om uiteindelijk wedstrijden te gaan rijden, zou je de correctional kunnen overwegen. Maar durf er ook van af te stappen. Er zijn genoeg paarden die het op een shank snaffle goed doen in de wedstrijdsport.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:05

Wat strenger is hangt niet alleen van het bit zelf af, maar ook van het trainingsniveau van de combinatie.
Wat ik van bitten en de werking ervan weet is een hevel samen met een gebroken mondstuk vaak onduidelijk. Voor mij heeft bij een stang/shank een ongebroken mondstuk altijd de voorkeur. Gezien de probleempjes die jij aangeeft kan het heel goed dat het onduidelijke van je bit die miscommunicatie geeft. Al zou ik liever terug grijpen naar de billy allen van de vorige eigenaar, tongbogen moeten in de mond van je paard passen, anders kweek je alleen weer om een andere reden verzet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:05

Cassidy schreef:
Ik zou het gewoon proberen, omdat ik in mijn omgeving hoor dat paarden de correctional beter accepteren dan de shank snaffle of de gewone trens. Als hij al goed loopt op de shank snaffle, zou de correctional geen probleem moeten zijn.

Ben ik het helemaal mee eens :j
Een correctional is niet per definitie een 'streng' of scherp bit. Je hebt ze bovendien in vele soorten en maten (hoge & lage tongboog, heel bewegelijk of juist niet).
Persoonlijk vind ik een shanksnaffle, oftewel een stangbit met een gebroken mondstuk, één van de kloterigste bitten die bestaan :\ maar er zijn zowaar paarden die er fijn op lopen :D

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:06

Ja ik ben niet van plan een strenger bit te nemen om iets op te lossen want volgens mij onderhoudt je juist een probleem op het moment dat je als oplossing een strenger bit neemt. Ik wil echt alleen mijn handhulp verfijnen. Kijk, het paard kan altijd mooier lopen, en hij is ook echt hier en daar wel eens aan het kijken naar zijn koeien vrienden in de wei ernaast etc, maar dat vind ik geen rede om er een correctional in te hangen. Ik vind het wel mooier als ik met slechts een vingerbeweging bij wijze van mijn paard een roll back kan laten maken, daar reageert hij ook wel op met een snaffle shank, maar dan moet ik mijn beweging toch iets groffer maken en vermoed dat op een correctional dit (met oog op eventuele wedstrijden) netter en strakker oogt.

Er is geen sprake van verzet of verwarring bij mijn paard. Hij reageert op mijn hulpen, we spreken ook allebei dezelfde western taal alleen is zijn reactie soms ietwat langzamer dan gewenst. Minder to the point om t zo maar te zeggen. Ik ben zelf nogal voorzichtig in het gebruik van bitten en wil eerst gewoon goed nadenken en overleggen voor ik er zomaar iets anders in gooi. Het is niet zo dat mijn paard nu slecht loopt en ik daarom een ander bit wil.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:17

http://www.vimeo.com/8268048

Dit is een fimpje van ons als combinatie ter illustratie. De eerste beelden zijn van 1,5 jaar geleden, de laatste beelden van een half jaar geleden. Hij loopt nu netter met zijn hoofd en zijn stuur is verfijnder.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:22

Maar een correctional is geen strenger bit.
"Je bit is zo hard als jou hand"

Daarbij heb ik altijd geleerd dat een snaffle shank het aller scherpst in de mond is.
Ze hebben mij dat laten voelen in mijn hand.
Een correctional zorgt er voor dat de tong alle ruimte in de mond krijgt.
Een snaffle shank als je die aantrekt prikt de punt in de tong of het gehemelte.
Ik vind als je op 1 hand gaat rijden dat je dan het best met een Correctional kan gaan rijden.
Ben je er zelf nog niet zo zeker van raad ik een billy allen aan!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:36

een meisje bij ons op stal rijdt op een baby correction omdat ze met 1 hand moest gaan rijden in de proeven, maar een gewone correction te "zwaar"/streng vond

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:50

Ik rijd mijn paard met een correctional met een hoge poort. Hij is bij de mondstukken gebroken en bij de poort aan beide kanten. Paard heeft meer tongvrijheid en loopt er super op. Hij loopt beter op de correctional als op een gewone shank.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:17

Ik moet denk ik mijn vraag een beetje herzien, uit jullie verhalen komt toch wel naar voren dat het gewoon een "ander" bit is in tegenstelling tot een strenger bit. Ik ga met Angelique overleggen en toch eens ofwel een billy allen of wel een correctional overwegen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:19

Dat klopt...en zoals eerder vermeld....een bit is zo streng als de ruiterhand.....

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:20

Hmm ja heb niet het idee dat ik nou een strenge hand heb dus denk dat ik op zich wel hem op een dergelijk bit zou kunnen rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:01

idd misschien beter een keer overleggen met je instructie.
aangezien je al met shanks rijdt en dus een hefboom gebruikt heb je (voor mij als engelse ruiter zijnde) al een zwaar/streng bit. dus alleen het mondstuk zelf veranderd. Wat betekent dat het beter/slechter in de mond kan liggen en/of mogelijk maakt kleinere/fijnere teugelhulpen te geven.
een lichte teugelhulp met een streng bit kan even hard/zacht aankomen dan een zware hulp op een "zacht" bit. dus 't is zoals El Camino zegt.

"een bit is zo streng als de ruiterhand"

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:10

Sann_e schreef:
Maar een correctional is geen strenger bit.
"Je bit is zo hard als jou hand"

Daarbij heb ik altijd geleerd dat een snaffle shank het aller scherpst in de mond is.
Ze hebben mij dat laten voelen in mijn hand.
Een correctional zorgt er voor dat de tong alle ruimte in de mond krijgt.
Een snaffle shank als je die aantrekt prikt de punt in de tong of het gehemelte.
Ik vind als je op 1 hand gaat rijden dat je dan het best met een Correctional kan gaan rijden.
Ben je er zelf nog niet zo zeker van raad ik een billy allen aan!

de pure waarheid!!!! niks is "strenger" dan een shanksnaffle, behalve een rubberen mondstuk waar één of andere nono aan rukt en plukt, maw een bit is zo hard als de hand die het gebruikt. het is wel zo dat geen enkel (show legal)bit minder signaal geeft en meer pijn veroorzaakt dan een shank snaffle

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:29

Rebel_Gloe schreef:
Ja ik ben niet van plan een strenger bit te nemen om iets op te lossen want volgens mij onderhoudt je juist een probleem op het moment dat je als oplossing een strenger bit neemt. Ik wil echt alleen mijn handhulp verfijnen. Kijk, het paard kan altijd mooier lopen, en hij is ook echt hier en daar wel eens aan het kijken naar zijn koeien vrienden in de wei ernaast etc, maar dat vind ik geen rede om er een correctional in te hangen. Ik vind het wel mooier als ik met slechts een vingerbeweging bij wijze van mijn paard een roll back kan laten maken, daar reageert hij ook wel op met een snaffle shank, maar dan moet ik mijn beweging toch iets groffer maken en vermoed dat op een correctional dit (met oog op eventuele wedstrijden) netter en strakker oogt.

Er is geen sprake van verzet of verwarring bij mijn paard. Hij reageert op mijn hulpen, we spreken ook allebei dezelfde western taal alleen is zijn reactie soms ietwat langzamer dan gewenst. Minder to the point om t zo maar te zeggen. Ik ben zelf nogal voorzichtig in het gebruik van bitten en wil eerst gewoon goed nadenken en overleggen voor ik er zomaar iets anders in gooi. Het is niet zo dat mijn paard nu slecht loopt en ik daarom een ander bit wil.

Als hij iets langzamer reageert op je hulpen hoeft dat zeker niet in zijn mond te liggen.
Maar juist aan jou beenhulp.
Een rollback maak je zeker niet alleen met je hand, en het mooiste is het nog om dat helemaal op je been te doen.
Reageert hij niet direct op jou hulpen zou ik hem met je been even achter zijn broek aanzitten.

Daarbij zoals ze al zeggen zijn er heeeeel erg veel verschillende correctionals.
Je zou ze eventueel bij ons wel uit mogen proberen, wij hebben zeker 25 soorten hangen!!

Succes er in iedergeval mee!!
P.s. gaat hij regelmatig naar de tandarts??

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:20

sann e

als je je rollback alleen op je been vraagt krijg je zelden 180°. eerst op de teugel en dan de rollback met je been afronden is vandaag de dag de meest gebruikte techniek

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:13

dofuzz schreef:
sann e

als je je rollback alleen op je been vraagt krijg je zelden 180°. eerst op de teugel en dan de rollback met je been afronden is vandaag de dag de meest gebruikte techniek

Daar heb je gelijk in, heb het denk ik niet helemaal goed uitgelegd.
Maar ik weet in iedergeval wat jij bedoelt en ik denk jij ook wat ik bedoel.