[WN] vraag voor reiners: sliding plates

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

vraag voor reiners: sliding plates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:31

Na lang twijfelen en op aanraden van mijn trainer en hoefsmid staat mijn paard sinds kort op sliding plates (korte nog). De eerste keer beslaan viel 't me op dat de nagels er een stukje uitstaken onderaan (niet helemaal gelijk met 't ijzer geklopt).
Gisteren heeft de hoefsmid voor de tweede keer slidings komen beslaan en ik vroeg hem of dit normaal is, aangezien de onderkant nu niet volledig glad is maar met aan weerskanten 4 'uitsteeksels' die toch enigzins een remmend effect kunnen hebben. Hij wimpelde me af met de uitleg dat dit geen kwaad kon.
Nu moet ik wel zeggen dat we nog niet echt werken op superstops, maar het begin moet stilaan gemaakt worden.
Wat vinden jullie? Komen bij jullie nagels onder 't ijzer uit? En hoeveel betalen jullie voor vierkant beslaan? En welke hoefsmeden hebben ervaring met slidings?
Alvast bedankt!

Obi

Re: vraag voor reiners: sliding plates

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:37

Bij ons vijlen ze de nagels ook niet direct helemaal gelijk aan het ijzer. Dit slijt vanzelf, mij is uitgelegd dat de nagels dan beter zitten dan wanneer ze ze gelijk vijlen met het ijzer... Met een paar dagen is het meestal wel zo afgesleten dat de nagels niets meer uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:52

Bij ons steken ze de eerste dagen ook nog iets uit hoor. Ik denk niet dat dat een paard van 500 kilo met de kracht van een stop afremt.
Ik betaal 90 euro voor rondom beslaan, achter plates. Naam smid heb je niets aan daar ik totaal niet bij je in de regio woon.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:54

Ik betaal inderdaad ook 90 euro voor rondom beslaan (voren ijzers en achter plates) :j

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:04

Sommige geven als tip om even een "buitenritje" te maken als de paarden net beslagen zijn,dan zijn de ijzers daarna ook gewoon glad..

Mijn nieuwe smid slijpt de nagels gelijk als ze onder de hoef zitten(met een of andere machine)dus zijn gelijk glad.Ik betaal 125,- voor rondom..

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:16

Sonja schreef:
Ik denk niet dat dat een paard van 500 kilo met de kracht van een stop afremt.

Bij mijn vorige paard merkte ik het wel in de stop als de nagels nog niet afgesleten waren.
Gewoon ff een uurtje een buitenrit maken en het probleem is verholpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:17

Tja die van mij zijn gewend een draaiorgel te trekken dus vier van die puntjes dat voelen ze niet eens :))

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:17

Normaal doe ik even een rondje over straat, dan zijn ze mooi glad. Als ik vlak voor een wedstrijd een nieuw ijzer heb slijpt de smid ze even glad. Ik betaal 85,- euro voor rondom maar is ook niet bij jou in de buurt volgens mij.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:30

Bij voorkeur niet afvijlen/slijpen, dan klinken de nagels nog even in. Direct na het beslaan doe ik dus geen stops. Wel ga ik dan 1 vd dagen na het beslaan 20 minuten over het asfalt draven en dan zijn ze mooi glad.
Kosten bij mij 135 euro maar hoef maar om de 9 a 10 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:41

Misschien ben ik wel een enorme meut hoor, maar ik laat m'n paarden niet net voor een wedstrijd beslaan. Ik wil toch dat m'n ijzers 'gezet' zijn voor ik de ring in moet.
Dat maakt dat mijn ijzers ook altijd al wat afgesleten zijn, ik stap doorgaans op het harde uit, beter voor de pezen. Zeker als ik wat zwaarder werk gedaan heb. Of had, in mijn geval ;)
Nu cross ik lekker door het bos met alleen voor een paar ijzertjes en verder helemaal niks.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:52

Ik ook hoor, maar in het verleden trapte m'n paard nog wel eens een ijzer af.

Ik stap uit over straat, 10 minuutjes, dan zijn na 3 dagen m'n ijzers goed glad. Die eerste drie dagen doe ik dan ook niet echte stops rijden.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:22

Lichtaard, dat ligt in West-vlaanderen hé? Daar ken ik niet meteen een hoefsmid die plates legt.
Mijn hoefsmid komt uit regio Gent. Ik betaal 55 euro (achteraan plates, vooraan kappen).
De prijzen verschillen hier erg, sommigen vragen het dubbele.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:38

Er is zeker een reden voor dat ze de nagels nog laten uitsteken, anders komen de nagels weer terug omhoog.
Ik ga net naar het beslaan ook niet naar buiten, maar na 1 of 2 dagen zijn ze wel versleten.
Ook ik laat nooit een week of zelfs een aantal dagen voor de show nieuwe ijzers onderzetten, zelfs niet bij mijn pleasure/hunter paarden.
Ik had altijd een hoefsmid die koste 110 rondom, nu doet mijn vriend het en die kost normaal gesproken 85 voor rondom.

Daarbij heb ik bij mijn Reiner, speciale voorijzers.
Hele lichte aliminiums, hiermee mag ik absoluut niet naar buiten, maar omdat ik zo graag naar het bos ga zitten er speciale punten in dat de ijzers niet te hard slijten op de straat.
(een soort kalkoenen maar dan veel dunner en korter)

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:13

kan het nou kwaad om stops te oefenen zonder plates?
of krijgen ze dan last van hun gewrichten?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:16

plates zijn er niet voor niks

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:32

sorry hoor, het was maar een vraag.
En de vraag omdat mijn instructrice mij wel liet oefenen zonder plates. en aangezien je bijna altijd van je instructrice op aan kan, heb ik hier maar de vraag gesteld, omdat ik er niet zeker van bent

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:36

dan heb je dus een slechte intructrice als het gaat om reining.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:37

daar ben ik nu dus achter gekomen,maar goed dat ik het nog heb gevraagd dan.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:41

Voordat hier nu mensen voor slechte instructie uitgemaakt worden is het misschien ook even handig om te weten wat kejen onder een stop verstaat.

M.b.t. de spijkers worden deze bij mijn paarden ook niet afgevijld of dergelijke. Een paar keer over het asfalt en ze klinken in en zitten als een huis. Worden ook nog eens spiegel glad.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:06

Sommige paarden KUNNEN stoppen zonder plates.
Dit zou alleen verantwoordelijk zijn als je dat doet, vanuit stap of draf, geen lange aanloop neemt en je paard 100% verzameld rijdt.
Maar dit (verzameld) geld natuurlijk altijd in een stop.
Stoppen is een oefeningen waar je paard echt voor gebouwd moet zijn.
Mensen onderschatten dit nog al eens, en denken dat ieder paard kan stoppen.
Maar jou instructrise had dit toch echt moeten weten, zo niet mag ze geen les geven!! (is hoe ik er over denk)

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:16

mijn tinker stopte zonder ijzers ook beter dan met ijzers.
en ze gleed ook echt! zonder ijzers.
net of vond ze het met ijzers een beetje eng, dan gleed ze natuurlijk de bak uit en dat is wat teveel van het goeie met een tinker :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:26

pff de 2 jaarse bij ons leren ook stoppen zonder slindingijzers, maar die stoppen ook nog niet uit volle galop achteraan glijdend en vooraan nog door dravend... ik denk at die pas na 3-4 maand training voor het eerst beslagen worden achteraan. ik ga er eens op letten

ik weet niet van waar de smid (voor de quarters) bij ons op stal komt, maar als je wil pb ik zijn naam en nummer. wij zitten in westmeerbeek.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:44

Sann_e schreef:
Sommige paarden KUNNEN stoppen zonder plates.
Dit zou alleen verantwoordelijk zijn als je dat doet, vanuit stap of draf, geen lange aanloop neemt en je paard 100% verzameld rijdt.
Maar dit (verzameld) geld natuurlijk altijd in een stop.
Stoppen is een oefeningen waar je paard echt voor gebouwd moet zijn.
Mensen onderschatten dit nog al eens, en denken dat ieder paard kan stoppen.
Maar jou instructrise had dit toch echt moeten weten, zo niet mag ze geen les geven!! (is hoe ik er over denk)

mmm dus andere paarden dan reiners kunnen nooit stoppen? Hoe staan ze dan ooit stil? ;)
En de lengte van de aanloop heeft niets te maken met de snelheid imo, je kunt na drie vier passen al een behoorlijke snelheid opbouwen, daar hebben wij geen hele baklengte voor nodig!

Ik zou idd eerst eens kijken wat de definitie van een stop is. Ik stop plenty, ook vanuit galop. op het gras maken we wel eens een slippertje als hij te enthousiast stopt. Kan gebeuren ik vind het doodeng en hij gaat daarna vanzelf rustiger stoppen. IN de vrijheid op de wei maken ze ook wel eens een slipper.

Als je idd in een volle slidingstop! ( zo heet dat) wilt maken, gaat daar wat training aan vooraf en zelfs met plates zal je paard eerst de techniek onder de knie moeten krijgen. Dat gaat ook niet in een keer goed.

Heb je je instructrice een en ander al eens gevraagd?

Neemt overigens niet weg dat slidingstops belastend zijn voor de benen, maar dat is een spin ook nast vele andere oefeningen uit de paardensport.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:07

quarterH schreef:
dan heb je dus een slechte intructrice als het gaat om reining.

Hmm Rieky Young liet mij ook stoppen zonder sliding plates (dus vanuit een basis galop (geen langzame) mijn paard tot stilstand laten brengen zonder draf of stap passen en vervolgens in een rollback weer weg laten galopperen).

Hangt gewoon sterk af van de gehele situatie. Ik had clinic van rieky en mijn paard heeft altijd plates onder behalve toen (vanwege de ernstige vorst in de winter, was te gevaarlijk voor m tijdens de buitenritten etc). Daarnaast was de clinic op de Kolderhoeve in Haaksbergen (deze bak heeft een super bodem om te stoppen, dat helpt ook) Komt ook nog eens bij dat me paard de reining stop gewend is/onder de knie heeft en hij over het algemeen verzameld loopt, en ik zorg dat hij verzameld is voor en tijdens onze stop.

Dus niet te snel zomaar mensen afkraken als je niet het hele verhaal kent, als t volgens rieky in sommige situaties kan dan denk ik dat t wel ok is:)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:06

Dapperdier: sorry maar je verhaal slaat nergens op. het is duidelijk dat we het hier hebben over het vragen van sliding stops.

RG: ik zou nooit van een paard een (sliding)stop vragen als hij geen ijzers onder heeft. en al helemaal niet als hij kan stoppen. de kans dat hij zich blesseerd dan of bang wordt om te stoppen is dan des te groter.
moet iedereen zelf weten, maar ik doe het niet. heb liever een paard die graag wil stoppen.

(speciaal vor dapperdier: stoppen in mijn verhaal is dus het vragen van een sliding stop, kont eronder en laag dus niet halthouden)