Sann_e schreef:Sommige paarden KUNNEN stoppen zonder plates.
Dit zou alleen verantwoordelijk zijn als je dat doet, vanuit stap of draf, geen lange aanloop neemt en je paard 100% verzameld rijdt.
Maar dit (verzameld) geld natuurlijk altijd in een stop.
Stoppen is een oefeningen waar je paard echt voor gebouwd moet zijn.
Mensen onderschatten dit nog al eens, en denken dat ieder paard kan stoppen.
Maar jou instructrise had dit toch echt moeten weten, zo niet mag ze geen les geven!! (is hoe ik er over denk)
mmm dus andere paarden dan reiners kunnen nooit stoppen? Hoe staan ze dan ooit stil?
En de lengte van de aanloop heeft niets te maken met de snelheid imo, je kunt na drie vier passen al een behoorlijke snelheid opbouwen, daar hebben wij geen hele baklengte voor nodig!
Ik zou idd eerst eens kijken wat de definitie van een stop is. Ik stop plenty, ook vanuit galop. op het gras maken we wel eens een slippertje als hij te enthousiast stopt. Kan gebeuren ik vind het doodeng en hij gaat daarna vanzelf rustiger stoppen. IN de vrijheid op de wei maken ze ook wel eens een slipper.
Als je idd in een volle slidingstop! ( zo heet dat) wilt maken, gaat daar wat training aan vooraf en zelfs met plates zal je paard eerst de techniek onder de knie moeten krijgen. Dat gaat ook niet in een keer goed.
Heb je je instructrice een en ander al eens gevraagd?
Neemt overigens niet weg dat slidingstops belastend zijn voor de benen, maar dat is een spin ook nast vele andere oefeningen uit de paardensport.