[WN] waarom western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandyQ

waarom western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:08

soms vragen mensen mij waarom ik western rijden leuker vind dan dressuur of andere disiplines
bij ons op stal zijn er maar 3 western paarden ,

ik vind het harnachement mooier ,de hele aankleding ,zoals lekker rijden in spijkerbroek
en daarnaast met western loopt een paard niet zo opgesloten aan de teugel,meer bewegingsruimte en voor mijn idee
een veel natuurlijker loop

en ik vind de Quarter horse gewoon een wereldpaard met een hogere inteligentie<of ben ik nou bevooroordeeld vanwege mijn schattige merrie Sandy > <3

wat vinden jullie ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:14

Ach ik vind het wel geinig en die paardjes gaan ook wel..

:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:36

Ik vind er eigenlijk geen reet aan maar ik verstond die schreeuwlelijk langs de kant nooit tijdens het proefjesrijden dus toen ben ik maar western gaan rijden. Hoef ik minder te onthouden.

:+

Anoniem

Re: waarom western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:39

OK serieus dan... Ik zat in de Engelse sport aan m'n max. Had er nog lol in hoor, maar de kans om weer eens wat nieuws te leren was erg welkom. Was echt 'voor de lol' erbij in eerste instantie, tot ik er écht de lol van in begon te zien zeg maar, toen kreeg ik de smaak echt te pakken. De beheersing, de disciplines... nét even wat 'verder' voor mijn gevoel dan Engels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:47

Ik was echt engelse ruiter en vond het geweldig hoor. Maar ik wilde pony's blijven rijden en was toen wel klaar met de wedstrijden, vooral springen.

Toen ik geen eigen pony had, zijn mijn vriend en ik samen westernlessen gaan nemen, puur voor de lol. Ik vond het echt wennen.

Ben zelf engels blijven rijden en weer eigen paardje gekocht, ditmaal draver.
Toen ik zwanger was is mijn vriend een westernzadel gaan halen en western gaan rijden met hem.
Ik kreeg mijn pony niet meer terug, hahaha

Heb zelf weer een pony gekocht voor engelse sport, amar begon toch steeds meer western te rijden, lessen te volgen, zijn draver te rijden etc.

Ik was wel weg van de quarter en dus kwam er een quarter en zij kreeg weer een veulen etc etc.

We zijn ene tijd gestopt. Maar het kriebelde wel en heb eerst voor de shet van onze zoon een westernzadeltje gekocht, leek vanzelfsprekend en daarna een western ingereden pony.

Het past me gewoon goed en ik voel me er prettig bij. Ben zelf toch een stuk relaxter geworden en ben dingen toch anders gaan zien. Ik heb prima dressuurles gehad en goede springtrainingen. heb zelf ook les gegeven, maar ben toch door western beter gaan voelen, meer ontspannen en beter gaan begrijpen.

Heb nog wel dingen van mijn engelse basis, maar dat zie ik niet meer als storend. Ik start niet en wil vooral dat mijn pony oed loopt en ik lekker gereden heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:03

Ik heb de overstap gemaakt nadat ik op een manege waar beide rijstijlen werden gegeven, iedere dressuurles op een paard werd gezet dat ik gewoon niet leuk vond. De instructie was niet optimaal, de paarden niet leuk, ik leerde niets, en toen ik serieus de bibbers kreeg nadat ik een aantal keer van een paard af werd gegooid waar ik tegen mijn zin opmoest (en me serieus heb bezeerd) stond ik op het punt om de paardensport voor de tweede keer definitief de rug toe te keren, want ik wilde meer dan een keer in de week op verschillende paarden te hobbelen. Ik wilde die band, die garantie op groei, een goed opgeleid paard en goede instructie.

Dit heb ik op een gegeven moment aan de instructrice voorgelegd die de westernlessen gaf. Die bood aan dat ik misschien kon proberen westernlessen te gaan nemen, en verzekerde me dat ik voorlopig op een en hetzelfde paard kon rijden om weer vertrouwen te krijgen.

De eerste les was een openbaring. Een gevoelig paard, met stuurbekrachtiging, die echt deed wat ik haar vroeg. Geen kasteel van 1.80m (ik ben zelf niet zo groot) en de lessen waren goed en gevarieerd. Ik ben nog nooit in zo korte tijd zo vooruit gegaan.

Na een jaar kocht ik mijn eigen Quartermerrie, ik heb nooit meer omgekeken, voor mij zijn Quarters gewoon HET ras, is het harnachement gewoon SUPER, en kan ik me helemaal vinden in het redelijke relaxte van de westernstijl....

En ach, ik heb er altijd van gehouden om tegen de stroom in te gaan...en de stroom was op dat moment: dressuur of springen, wedstrijden in apepakkies, een hoop haat en nijd, en een basis op manegepaarden waar ik echt niet over naar huis kon schrijven....

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:26

Ik wist van western rijden niets af, de manege vroeger had alleen dressuur en springen. Ik wist niet beter. Totdat ik in Amerika was met mijn ouders en daar perse een buitenrit wilde maken door de bergen. Brutaal een ranch opgelopen en gevraagd of dat ook kon. Er werd een cowboy uit de stal geplukt en een paar paarden opgezadeld en ik en mijn zusje hebben een rondrit van 2 uur gehad door de bergen daar. Was gelijk verkocht.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:13

Waarom western?? Waarom niet!!!

Ik vond het altijd al leuker dan dressuur, maar vroegah waren er niet zo heel veel westernstallen. Toen ik dus eindelijk in contact kwam met westernruiters was ik dan ook heel snel omgeturnd. Kwam een leuke cowboy tegen en mijn eigen paard (QH) was een feit.
Nooit spijt gehad van mijn beslissing, en als ik zo af en toe eens op een dressuurpaard stap voel ik de dingen beter aan dan dat ik ooit geleerd heb op de manege's waar ik vroeger reed (gebruik achterhand, nagevelijkheid). Maar ook voel ik dat die paarden meestal veel harder in hun mond zijn en minder goed aan de hulpen dan mijn eigen paarden en die van bevriende westernruiters.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:19

Na 12 jaar dressuur ben ik in aanraking gekomen met het western rijden via een stalgenoot die western reed.
Had echt intresse in het rijden hoe zij dat deed . Zag er goed en ongedwongen uit en ze kreeg heel wat voor elkaar met haar pony. Na het een aantal keer op haar paard te hebben geprobeerd ben ik het met mijn paard gaan proberen.
En tsja binnen een mum en een zucht had ik al mijn tuig verwisseld voor een western outfit.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:34

Als kind wilde ik knolhollen, maar mocht niet van mijn moeder. Na veel zeuren mocht ik wel op ponykamp. Na veel ontploffingen tijdens de puberteit mocht ik eindelijk naar de manege. Dat beviel totaal niet. Ik had letterlijk 3x per les een vliegles en ik mocht niet op een andere pony. Toen mijn zoon bijna een jaar was tijdens de vakantie in aanraking gekomen met western en nooit meer iets anders gedaan. Het is net zo hard werken op een paardje, maar toch veel relaxter.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:34

omdat dressuur gewoon echt niet leuk is :+
en vooral die wedstrijden niet :n

maar eigenlijk alles vind ik veel leuker aan western, het gehele plaatje
zelfs de muziek jengelt hier thuis door.....

overigens ben ik de enige westernmuts op mijn stal Syl ;)
dus heb jij nog mazzel met je 3 :P

Lucky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:42

Western is veel relaxrer en ik vind de ruiters socialer. Verder is western minder tuttig. Voor het paard is het ook beter lekker op eigen benen lopen en niet tig soorten riemen om neus en borst. Geef mij maar western 8-)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:26

omdat ik wel eens wilde voelen hoe dat nu was op zo'n echt 'cowboypaard' ging ik voor de lol een proeflesje nemen. Was gelijk verkocht. Wat een heerlijke paarden waren die Quarters, maar ook de manier van rijden sprak mij veel meer aan. Heb een half jaar daar les gehad en toen een haflinger gekocht om die western te gaan rijden. Helaas klikte dat niet zo, en ging ik op zoek naar een ander paardje. Het werd een 4,5 jarige Paint, en hij is geweldig!!!!!!! Zo lekker cool dat karakter.
Mijn dochter reed nog op een manege maar was na één lesje western ook meteen verkocht, ze gaat binnenkort onze Paint starten in de pleasure. Inmiddels hebben nog twee stalgenootjes een westernzadel gekocht voor hun KWPN'er :D
Ik heb echt geen hekel aan dressuur hoor, maar het is gewoon niet meer mijn ding.
IK vind het geweldig, hoe ik nu leer sturen, remmen, wijken, achterwaarts, en dat met een lang teugeltje, het is toch anders dan in het engels rijden.
Ik wil straks op één hand kunnen rijden, met een lange teugel 8-)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:01

Ik voel me meer thuis in dat wereldje. Ongedwongen, relaxed, toch wat stoerder. Leuke sfeer op wedstrijden. De manier van rijden bevalt me beter. De onderdelen zijn leuker en divers: trail, horsemanship, reining, etc. En de paarden zijn leuker! Veel meer relax, cool in de kop, en kleiner (ik rijd ook liever op pony's).

Misschien is het een gevoel, maar ik heb ook het idee dat, omdat er verhoudingsgewijs meer mannen in het westernwereldje zitten, dat dat tegengas geeft tegen het kattige van dames onderling (wat mijn ervarnig is op dressuurwedstrijden).

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:45

Ja, nog zo'n punt. De leuke sfeer onderling. Ben nu een paar keer bij een clinic geweest en op een wedstrijd. Iedereen is echt aardig en behulpzaam voor elkaar. Vond ik echt opvallend.
En de diversiestijd aan onderdelen. Dochterlief kan straks bv op één wedstrijd op meerdere onderdelen gaan starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:56

ik vind het uiterlijk van een 'aangekleed' western paard onwijs gaaf!

ik rijd nu zelf nog dressuur ( rechtrichten ) maar zit er over na te denken om even een les western ergens te nemen , en dan misschien ook western gaan rijden met mijn arabiertje :D de uitfit zal der wel gaaf staan

( heb nu een gaaf boomloos 'wild' zadel en het staat echt gaaf)

zelf vind ik die dressuur wedstrijden echt niks... en vaak worden de paarden in de krul getrokken etc... nou liever lkkr vrijheid voor het paardje aan een lang teugeltje rijden! :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:41

Hihi, ik had mijn paintje vandaag wel 'gewone' bandages omgedaan. Lichtblauwe, geleend van een stalgenootje. Stond hem best mooi. Dus ik denk dat zijn wedstrijdkleur iets met lichtblauw gaat worden straks.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:05

Ik rij net zo hard dresuuuroefeninegn (rechtrichten travers en sbw e.d) als westernoefeningen (stilstaan back up hesitate pivot)
Voor de wedstrijden kies ik western daar komen mijn paardje en ik beter in uit. Ik vind een onderlinge dressuur nog wel eens een uitdaging, die proefjes zijn best lastig en vergelijkbaar met horsemanship als je ze westernstyle rijdt hahah!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:09

Ik doe thuis ook veel met rechtrichten, sbw enzo. Dat is gewoon een perfecte basis voor elke discipline!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:13

kortom ,alles aan western is gewoon leuker
tja natas ,hier klinkt de muziek ook lekker door in country style ,en daar zijn m,n buren niet altijd blij mee ...zeker niet als ik loop mee te bleren ... :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:48

nou, de muziek hoeft mij niet perse hoor. Sommige liedjes zijn wel leuk. Maar niet de hele dag!!!!
En line-dansen vind ik ook vreselijk, hahahahaaaaaa

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:58

sandyQ schreef:
kortom ,alles aan western is gewoon leuker
tja natas ,hier klinkt de muziek ook lekker door in country style ,en daar zijn m,n buren niet altijd blij mee ...zeker niet als ik loop mee te bleren ... :D

daar kan ik me wel iets bij voorstellen _O-

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:39

Mijn dochter reed van haar 9 tot 16 jaar engels, manege en de laatste drie jaar met een eigen paard. Het laatste jaar stelde zij steeds meer vragen bij de wijze waarop er met paarden werd omgegaan en de hele sfeer tussen de ruiters.
Zij is dan op zoek gegaan naar info over andere manieren om met paarden om te gaan en is zo bij begrippen als opvoeden en grondwerk gekomen. Dit zijn we dan gaan proberen op ons paard en dat gaf positieve resultaten. Door deze zoektocht kwam zij dan in contact met "western rijden" en op een dag kwam het hoge woord eruit : "papa en mama ik wil overstappen naar western rijden".
Voor ons goed maar hoe doe je dat, moeten wij verhuizen naar de VS of bestaat er in Vlaanderen ook zo iets ?
We zijn dan op internet gaan zoeken en inderdaad er waren in Vlaanderen western ruiters en er werden zelfs wedstrijden georganiseerd, dus wij naar zo een wedstrijd.
Dit was een eerste, leuke kennismaking : leuke paarden, allerlei interessante wedstrijddisciplines, een ontspannen sfeer en mensen die ons dadelijk een hoop uitleg gaven, dit smaakt naar meer.
We zijn dan op zoek gegaan naar een goede trainer, hebben deze gevonden en mijn dochter is haar omscholing begonnen. We hebben ons paard verkocht en zijn op zoek gegaan naar een quarter.
Na enkele maanden training zei mijn dochter : "papa dit is wat ik al jaren zoek, dit voelt als thuiskomen".
Ondertussen hebben wij een jonge paint merrie gekocht en heeft mijn dochter, onder leiding van een ervaren trainer, haar basistraining gegeven en nu gaan ze samen verder.
Door onze vroegere engelse ervaringen kunnen we nu extra genieten van van de western wereld.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:30

Bij mij was het eigenlijk liefde op het eerste gezicht. Ik reed op de manege, maar alle 'coyboyboeken' werden al uit de bieb getrokken.
Ik was denk ik nog geen 10 toen ik voor het eerst naar een westernevenement ging en daar werd ik alleen maar bevestigd in wat ik al dacht, wat was dat gaaf!
Helaas geen westernmaneges in de buurt, dus mijn reguliere lessen op de manege bleven engels, maar als ik in de zomer op ponykamp mocht ging ik naar een westernmanege.

Ik kan een hoop punten verzinnen waarom western mij meer aanspreekt, maar het is en blijft voor mij voornamelijk een gevoel.
Western voelt voor mij vanzelfsprekender, logischer en prettiger en mijn paardje voelt zich er ook goed bij.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:48

Lucky00 schreef:
Western is veel relaxrer en ik vind de ruiters socialer. Verder is western minder tuttig. Voor het paard is het ook beter lekker op eigen benen lopen en niet tig soorten riemen om neus en borst. Geef mij maar western 8-)

_O- _O-
ja hoor droom vooral verder!

waarom western? omdat ik paardrijden leuk vind ;)