[WN] links buigen op circel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danique00

links buigen op circel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:19

Ik heb een probleempje met mijn quartertje. Hij wil met geen mogelijkheid naar links buigen als ik hem werk in de round-pen. Ik ben hem nu zo ongeveer al 6 weken aan het longeren en bijzetten. Naar beneden gaat het prima dan geeft hij mooi na en naar rechts buigen is ook geen probleem. Heeft iemand nog een slim trucje??

groetjes danique

Kirrr

Re: links buigen op circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:21

Zit er dan niet gewoon iets vast in zijn rug? Erg raar dat hij niet naar links wil buigen.
Hoe vraag het buigen?
Hoe oud is hij en op welk niveau zit je op vlak van het rijden?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:22

ik zou het paard eerst na laten kijken, dat hij echt niet wilt klopt niet, dan zit er iets scheef of zo

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:28

Natuurlijk heb ik hem al laten onderzoeken en hij is helemaal in orde. Ik zet hem met zijn linkse teugel vast aan de ring van zijn singel (dus langs zijn schouder) De andere doe ik losjes onder de borst aan de singel zodat hij nog genoeg ruimte heeft om te kunnen buigen. Hij is pas 6 geworden. Ik heb hem nu 2 maanden en hij is daarvoor alleen maar gereden maar erg slecht gereden. De basis kon hij niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:40

Hoe is je eigen ruiterniveau? Ben je zelf zo ver dat je een dergelijk extreem scheef paard op verantwoorde manier recht kunt gaan richten?
Anders zou ik het even tijdelijk aan een pro overlaten. Dit is een enorme aanslag op z'n lijf, daar moet snel verbetering in komen, maar zónder de boel over te belasten.
Heb je zelf het rechtrichten onder de knie, en/of iemand die je vanaf de grond daarbij kan begeleiden?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:28

danique00 schreef:
Natuurlijk heb ik hem al laten onderzoeken en hij is helemaal in orde. Ik zet hem met zijn linkse teugel vast aan de ring van zijn singel (dus langs zijn schouder) De andere doe ik losjes onder de borst aan de singel zodat hij nog genoeg ruimte heeft om te kunnen buigen. Hij is pas 6 geworden. Ik heb hem nu 2 maanden en hij is daarvoor alleen maar gereden maar erg slecht gereden. De basis kon hij niet eens.

Door wie heb je hem laten onderzoeken?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:36

Buiging in de hals is iets anders als totale lengte buiging.
Als hij scheef is en niet goed zijn binnenbeen onder de massa kan zetten, kan hij zijn hals ook niet goed inbuigen.
Bovendien raakt hij onwijs uit zijn balans als je dat alleen probeert, zijn hals houdt hem in evenwicht en als je die te ver naar binnenhaalt beperk je hem op die manier.

Als je hem hebt laten onderzoeken en er is niets uitgekomen, wil dat niet betekenen dat hij dan ook nergens last van heeft.
Een mens ziet ook wel eens wat over het hoofd.

Scheefheid is niet in een dag recht te breien en al helemaal niet als je zelf ook maar een middelmatige ruiter bent. (wat jij misschien niet bent) maar ik wel en ik heb dit probleem dus ook ;-)

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:48

Met vastzetten los je niks op bij een paard dat niet wil/kan inbuigen, vaak gaan ze zich alleen maar sterker maken en uiteindelijk ga je een gevecht aan die je paard toch wel zal winnen. Je moet dit aanpakken alsof je het je paard voor de eerste keer aanleert en persoonlijk denk ik dat het makkelijker is dit dan ook onder het zadel of tijdens het grondwerken te doen ipv met longeren in de bijzet. Mijn merrie heeft ook op links meer moeite met inbuigen dan naar rechts, daarom lossen we het op door juist de nadruk te leggen op het loslaten. Vraag en laat los zodra je paard meegeeft, dit hoeft maar een fractie te zijn dus wees tevreden met minder!

@Jeannine: TS geeft zelf aan het paard al na te hebben laten gekeken en er was niets aan de hand. Vind het een beetje voorbarig om dan meteen te zeggen dat diegene iets over het hoofd heeft gezien. Natuurlijk kan dat, maar je kan moeilijk alle weetikveelwie's uit het land optrommelen omdat de één weer net iets anders ziet dan de ander. Met die instelling kan je natuurlijk wel door blíjven gaan ;)

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:39

Toch kan je niet zeggen dat er 'niks aan de hand' is want dan zou je paard niet zo scheef zijn...

Je moet inderdaad werken aan de lengte buiging vanaf de grond. Dit bereik je onder meer door je paard eerst in stap op een kleine cirkel te laten gaan. Je laat de longe door de binnen bitring naar de singel toelopen en zet 'm vast aan de singel gesp (van buiten naar binnen en dan naar de gesp). Je loopt zelf kleine cirkels met je paard mee en tikt met bijv. een dressuur zweepje of carrot stick je paard zachtjes aan, daar waar rijdend je been zou zitten. Blijf zelf op de hoogte van de heup meelopen. Je werkt zo in op de middenhand van je paard en begrenst met de longe de richting. Je bepaalt de mate van buiging niet door hard(er) aan z'n hoofd te trekken maar door meer druk op het midden van je paard uit te oefenen.
Mocht je paard nu ineens te ver gaan inbuigen, dan kan je de buitenteugel met redelijk wat ruimte aan de andere kant vast zetten aan de singel gesp.

Belangrijk is om dit eerst goed onder de knie te krijgen in stap. Let goed op de 'ware' buiging vanuit het midden, het achterbeen zwenkt dan niet meer naar buiten uit. Geduld en op beide kanten zo te werk gaan.

En evt. nog een poging wagen om hem na te laten kijken want een paard dat zo vast zit, mankeert zeker wat. Een gyropractor kijkt naar het skelet en een beetje naar de spieren, een fysiotherapeut kijkt naar de spieren en een beetje naar het skelet, en dan is er nog de ostheopaat.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:16

Daarom vraag ik ook, door wie is hij onderzocht. Ik maak altijd gebruik van een osteopaat, waar ik heel tevereden met ben, hij heeft ook heel veel gedaan aan de scheefheid bij mijn paardje en bij mijzelf!
Als ze er een dierenarts bij heeft gehad, zal die niet veel doen...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:44

@ Miss Montana, als ik mijn paard laat nakijken door een Osteopaat dat kan hij inderdaad niets mankeren aan zijn skelet (wervels), maar dan kan hij nog wel een spierprobleem hebben. Of juist andersom, dat bedoel ik ermee te zeggen ;-)

Als er niets aan de hand was, dan had ze vast nergens last van gehad en had ze dit topic ook niet gemaakt! :-)

Ik zou hem in ieder geval niet vastzetten met een touwtje, ook niet een beetje. Daar heeft een scheef paard niet zoveel baad bij (naar mijn mening).

Mijn arab kon ook heel moeilijk inbuigen, daar kon geen osteo of masseur wat aan doen. Het enige wat nodig was , ik moest hem leniger maken. Grondoefeningen kunnen heel goed zijn. Ik bedoel hiermee aan de hand op de volte en stelling vragen en achterhand eronder vragen, schoudervoor op de lange zijdes en uiteindelijk ook sb en travers en renvers. Dit kan in het begin echt heel lastig zijn en je hebt wel goede instruktie nodig.
De meningen zijn verdeeld hierover, maar ik denk dat je een paard er wel vel leniger mee kunt maken. Mijn paard heeft er veel baad bij gehad.

beertje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:38

heb je al eens met dubbele lijnen gewerkt?

misschien is dat een optie