[WN] Vlechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lucky00

Vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:56

Vraag, vlechten jullie je western paardje altijd (manen en staart)? Hoevaak maken julli alles los en hoelang laat je het dan los? Ik wil namelijk wel dat het haar goed blijft.....

rommulus

Re: Vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:03

die van mij wel

en zodra ik het idee heb dat het weer opnieuw mag gaat het weer opnieuw

tijdens demo's ed gaat het los
anders niet (gaat ie er op staan of hij eet het op)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:41

Staart is altijd ingevlochten op stal en tijdens trainingen. Op de wei meestal los.
Als de manen kort zijn, laat ik ze los, ook tijdens trainingen. Mijn 2-jarige merrie heeft heel fijn en lang haar en dat knoopt onmiddellijk, dus haar manen zijn ook op de wei ingevlochten.

Ik had gisteren voor het eerst de staart van mijn ruin eens los gelaten tijdens training. Bij de eerste back-up kwam er meteen een hele pluk haar uit... |( Dus toch maar invlechten.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:25

Ik vlecht altijd en het gaat er alleen uit als het nodig is en even los om het uit te borstelen en gelijk weer n vlecht er in. af en toe rijd ik een keer met los maar dan doe ik geen backups ;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:19

Altijd alles los, hoe meer je eraan zit hoe meer haren er verloren gaan. Met rijden is het ook nog eens vervelend voor mijn paard als hij vliegen weg wil slaan en zichzelf steeds hard slaat met zijn staart. Mijn paard gaat toch niet mega op zijn kont zitten zodat hij erop stapt hoor.

Ik zou zeggen laat het gewoon met rust zo houdt je het meeste haar over.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:14

de staart zit op stal in een vlecht,.. dan hangt hij net iets hoger en blijft hij iets schoner,.. als we aan het trainen zijn zit hij ook in een vlecht en als ze op de wei staat dan hangt hij lekker los

maar ook hier geld de ene zweert bij een vlecht en de ander zweert bij los,.. het is maar waar je, je zelf fijn bij voelt.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:17

Bij onze paarden is altijd alles gevlochten en 1x per week worden ze gewassen en ontklit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:47

Ik doe er gel in en föhn het in een mooi boogje omhoog :D

Ken je Cowboy Magic TS? Als je je vlechten even uitkamt als het pluizig wordt, er evt. weer wat CM inwrijft en het opnieuw invlecht, dan lijden ze er niets van.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:52

@ sonja,.. heb je misschien een foto van het eindresultaat ?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:34

Sonja schreef:
Ik doe er gel in en föhn het in een mooi boogje omhoog :D

Ken je Cowboy Magic TS? Als je je vlechten even uitkamt als het pluizig wordt, er evt. weer wat CM inwrijft en het opnieuw invlecht, dan lijden ze er niets van.

Mmm.. ik heb toch andere ervaring met CM, het haar breekt echt eerder af. Tie dr staart is sinds het gebruik van CM veel dunner geworden. Ik gebruik nu een siliconenvrij antiklitmiddel. Schijnt beter te zijn, nog ff jaartje wachten tot ik er iets zinnigs over kan zeggen! ;)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:41

Mijn paard staat zo veel mogelijk met een losse staart, kunnen ze veel beter de vliegen slaan. Als ik sliding plates onder heb en oefen t stoppen of back up krijgt ie een vlecht in de staart en de manen onder de pad doe ik voor de zekerheid ook in een vlechtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:29

Met staarten weet ik het niet Yildiz, daar blijf ik altijd vanaf en die vlecht ik niet ivm vliegenmepperfunctie. Die zitten bij mij echt alleen de nacht voor een wedstrijd in een vlecht en staartzak om 'm schoon te houden. Maar de manen van toenmalig mijn arabier en paint bleven prima in vlechten en met CM.
Wat gebruik jij nu?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:49

Ik gebruik nu Eqyss Survivor Detangler en Shine. Zelfde gevoel al CM, ook zo'n gel, ruikt ook heerlijk maar dus zonder siliconen. Ook wel weer duur moet ik zeggen...

Om ook maar even de vraag van TS te beantwoorden :o : ik vlecht de staart alleen als ik stops en backups train, daarna gaat de vlecht eruit, zeker in de zomer. Alleen voor de show gaat de boel een nachtje in de staartzak.
Wat betreft dr lange manen; daar ben ik nog niet uit wat ik nou handig vind en wat het beste is. Ik heb ze het overgrote deel van de tijd in vlechten, zodat het niet klit en haal het er 1 kee rper week uit en vlecht het dan opnieuw. Ergens heb ik toch het gevoel dat ze daar toch meer van te lijden hebben dan los, al is dat niet altijd even praktisch. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:18

Zolang je de vlechten niet te strak vlecht en het elastiekje er niet te strak omheen doet kan dat geen kwaad en heeft het haar er niet veel meer van te lijden.
Je zou het alleen wel twee keer per week uit kunnen halen, luchtig door borstelen en dan er weer in, ik heb het idee dat èèn keer per week te weinig is omdat er toch vuil, stof en zweet in gaat zitten, en dat moet er uit geborsteld worden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:48

Altijd vast en CM erin. Op wedstrijden los. Reden: gemak zucht en geen staart vol poep. Ik ben toch wel een dik kwartier bezig de klitten uit de staart te halen en vlecht 1 a 2 keer per week opnieuw in. Hij heeft dan ook geen normale staart om eerlijk te zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:05

altijd vlecht. 1 x per 10 dagen weer los, omtklitten en weer vlechten. en een staartzak!!