[WN] [RT] westernhaflinger soepel maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijnpaard

[RT] westernhaflinger soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:03

Hallo!
Ik rij nu ongeveer 3 jaar op een western manege en heb daar een verzorgpaard. Dit is een (ronde) haflinger, maar ze is heel stijf en kan zich niet goed buigen.
Ik moet ervoor zorgen dat ze met haar rug bol gaat lopen, dus haar neusje iets naar haar borst gaat houden. (ze loopt nu met een holle rug)
Alleen lukt dit mij nog niet echt.

Heeft iemand tips over hoe je een westernpaard (haflinger) soepel kan maken en tips over hoe ze haar rug bol kan gaan maken?

Alvast heel erg bedankt! :D
Laatst bijgewerkt door Ods op 24-05-10 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:06

succes meis!
<3

Popstra

Re: westernhaflinger soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:37

Les nemen!

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:51

Zoals Rapido zegt is les nemen altijd een goed idee, maar misschien kun je hier ook wat mee...
Soepel maken is gewoon een kwestie van doen. Elke keer buigen, en dan elke keer iets verder.
Over het andere wat je noemt weet ik weinig, dus daar durf ik geen uitspraken over te doen.
Succes!

jasmijnpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:35

Ik heb al les (3 jaar dus), maar dit wordt daar niet in behandeld...

maar toch bedankt !

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:20

maar van wie moet jij je pony dan bol maken als het in je les niet wordt behandelt?
je kunt er ook om vragen in de les...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:26

ik zou t in de les vragen daar is een les voor!

verder denk ik ook dat t moeilijk is om het voor elkaar te krijgen met een manege pony/paard als het nooit in een les word behandeld ik heb t vermoede dat het dan ook niet in de andere lessen word gedaan die er word gegeven!!

Anoniem

Re: [RT] westernhaflinger soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:25

Om een paard soepel te maken en zich te leren dragen, moet je zelf op het niveau zijn dat je de overstap tussen op een paard rijden en een paard trainen kunt maken.
Daarvoor heb je ervaring nodig, maar ook (theoretische) kennis en bepaalde vaardigheden.

Zolang een ruiter niet investeert in goede les, waarin je dus ook theoretische kennis meekrijgt, zal de ruiter de overstap naar 'trainen' in plaats van 'meerijden' niet kunnen maken.

Hiermee zeg ik overigens niet dat je geen goede les hebt. Je hebt in je ruitercarrière namelijk ook een flinke basis nodig, kilometers dus. Om een onafhankelijke zit te ontwikkelen, om rijconditie op te doen, en om te leren voelen en zien.
Mogelijk is jouw instructeur heel prima in staat mensen meer kennis en vaardigheden mee te geven, maar oordeelt hij/zij dat je er nog niet aan toe bent omdat je nog onvoldoende kilometers hebt gemaakt.

Drie jaar rijden zegt daarbij helemaal niets. Een fanatieke manegeruiter rijdt in drie jaar tijd ongeveer 150 uur, waarbij er steeds een week tussen elke rijervaring zit en de ruiter doorgaans de aandacht van de instructeur ook nog eens moet delen met medelessers.

Waar ik even benieuwd naar ben; van wie moet je je paard meer over de rug rijden (want daar gaat het over)? Is dat je eigen instructeur, of is dat een opmerking van de eigenaar? Heb je degene die de opmerking maakte al de simpele vraag "hoe dan?" gesteld?

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:31

Sonja schreef:
Waar ik even benieuwd naar ben; van wie moet je je paard meer over de rug rijden (want daar gaat het over)? Is dat je eigen instructeur, of is dat een opmerking van de eigenaar? Heb je degene die de opmerking maakte al de simpele vraag "hoe dan?" gesteld?

Ja mee eens, en WAAROM dan? Merkt ze dat het paard niet soepel genoeg is voor manouvres, of is het paard aan het revalideren? Wat een goede en ook wel leuke oefening is is om met balkjes te gaan werken. Draven en galopperen etc. Is goed voor de houding en de spiertjes en ik vind t ook altijd heel nuttig en leuk om te doen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:42

uit de openingspost begrijp ik dat t een manege paard is....

weet niet of de ts er alleen op rijd of dat het paard door meerdere ruiters bereden worden.

stel dat ts er 1 uurtje per week op mag/kan rijden en hier aan wil werken mar de rest van de uren dat het paard in de lessen loopt hier geen aandacht aan word besteed wat ik begrijp uit ts haar post zal ze niet veel/snel resultaat boeken.

is het eerlijk tegen over het dier om hier aan te werken en met misschien wel wat spierpijn tot resultaat en dan een week niet en dan weer wel aan werken???

stel dat ts meerdere malen per week op kan/mag rijden zeg ik met goede begelijding in de bak zeker aan gaan werken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:22

Verzorgpaard op de manege hoeft geen manegepaard te zijn.
En al was het dat wel, denk je dan dat het kwalijk tegenover het paard zou zijn als 'ie 1x in de week gewoon fatsoenlijk over de rug gereden zou worden? Als een paard daar zo'n spierpijn van krijgt dan ehhh... ;)

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:38

Helemaal met Sonja eens !! Trainen is iets heel anders dan rijden ! Weet jij wat er in het paardenlichaam gebeurt als je de rug "bol" maakt ? Weet je waarom het dan niet gaat, welke structuur is er zwak, kort enz. En weet je hoe je moet versterken of verlengen? Inderdaad, veel theorie, veel studie- en werkuren.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:43

ik rij altijd samen met haar, (ze is mijn zus)
en ze rijd hardstikke goed.. maar ik wil het zelf ook wel weten voor mijn
verzorgpony, maar hebben jullie niet gewoon oefeningen die op stal kunnen
gedaan worden waardoor ze dr spieren wat soepeler maakt?
Hoeft toch niet perse onder het rijden?...

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:29

Spieren train je alleen maar door ze wisselend korter en langer te maken. Trainen doe je niet op stal.
Als je paard leniger wordt van het worteltje-bij-de-heup-happen zoals ik mensen wel eens zie doen, dan moet je je als ruiter af gaan vragen of je niet beter kunt gaan dammen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:00

maar als jouw zus zo goed rijdt waarom heeft het paard dan nog steeds een probleem? Of is jouw verzorgpaard niet het paard van je zus?
misschien dan toch eens uit gaan kijken naar een andere instructeur die je oefeningen mee kan geven om de rug soepeler te maken, als ik het goed begrijp wordt er in jullie les geen aandacht aan besteed. Dan vraag ik me toch af wat jullie dan wel doen in die les want zonder over de rug lopen valt er weinig te doen....

jasmijnpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:36

Sonja schreef:
Mogelijk is jouw instructeur heel prima in staat mensen meer kennis en vaardigheden mee te geven, maar oordeelt hij/zij dat je er nog niet aan toe bent omdat je nog onvoldoende kilometers hebt gemaakt.

Drie jaar rijden zegt daarbij helemaal niets. Een fanatieke manegeruiter rijdt in drie jaar tijd ongeveer 150 uur, waarbij er steeds een week tussen elke rijervaring zit en de ruiter doorgaans de aandacht van de instructeur ook nog eens moet delen met medelessers.

Mijn instructeur heeft aan mij gevraagd of ik misschien zou willen proberen om mijn verzorgpaard wat soepeler te maken (ze is een gewoon manegepaard), dat zou ze niet vragen als ze zou denken dat ik te weinig kilometers heb gemaakt. (ik heb ook nog een lange tijd bij een erg goede trainingsstal gereden, waarbij je tot wedstrijdniveau opgeleid wordt)

Ik weet ook wel hoe ik mijn verzorgpaard kan laten buigen en wat soepeler kan maken, dat heeft mijn instructeur mij ook verteld. Mijn enige vraag was of iemand nog gewoon een tip ofzo had, of bijvoorbeeld een manier van masseren om haar wat soepeler te maken.
Dat was het enige dat ik wou weten... ;)

jasmijnpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:40

goldynf schreef:
stel dat ts er 1 uurtje per week op mag/kan rijden en hier aan wil werken mar de rest van de uren dat het paard in de lessen loopt hier geen aandacht aan word besteed wat ik begrijp uit ts haar post zal ze niet veel/snel resultaat boeken.

is het eerlijk tegen over het dier om hier aan te werken en met misschien wel wat spierpijn tot resultaat en dan een week niet en dan weer wel aan werken???

ik rij mijn verzorgpaard tien keer per maand, dus 2 weken 2 keer per week en 2 weken 3 keer per week. Ik rij ook nog eens elke week in de les (vaak op haar, soms op een ander).
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:23

8jes rijden! En dan steeds om stellen. Je kan ook in het midden van elk 'rondje' een pilon zetten om het makkelijker te maken. Ik heb dit geleerd bij ed gosen en dit trucje bevalt mij super! Het paard gaat er zijn achterhand ook goed onderzetten.. Als je dit onder de knie hebt kun je in de rondingen van de 8 het paard een beetje zijwaarts laten gaan dus het paard naar buiten drukken. Moeilijk uit te leggen Haha hoop dat het te snappen is!

Ik heb ook een haf waar mee ik western rijd, die is dan wel makkelijk te buigen maar dit vond ik zelf een hele fijne oefening!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:53

Ik heb het ook zo gedaan en inderdaad, vond het erg zwaar voor mezelf, ik wist meteen weer dat ik benen haden ze moest gebruiken ook ! het paardje reageerde er goed op!

beertje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:23

je paard voorwaarts rijden en van voor opvangen. en veel buigen. en als hij dan erbij komt kan je hem langzaam aan terug nemen in tempo, maar zorg ervoor dat hij dan niet weer terug valt in zijnoude gewoonte. dan rij je hem weer voorwaarts.