[WN] de basis van het westenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancaDinja

de basis van het westenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 15:55

hoi,bokers

Ik heb een vraag, dat is wat de basis is van het westenrijden!.
En nog een paar vragen:
hoe duur is een klein opmaat gemaakt westen zadel(17 en een half ins)
hoe duur is een gewoon westen hooftstel?(cob)

mijn pony
naam:Spirit
leeftijd:13
ras:Engels volbloed
stokmaat:1.53 (een E pony dus)
verhaal:
toen hij 3 of 4 was is hij 5 keer op de renbaan geweest daar na is hij in de dressuur en springen getrent
toen is hij naar een eigenaar gegaan en toen is die naar mij toe gegaan !
ik vraag me af of ik wel kan gaan westen rijden!!
het lijkt me wel heeeeeeeeeeeel leuk!!

grooetjes,bianca

troi

Re: de basis van het westenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:05

HI Bianca, westernzadels kun je tweedehands van een goed merk (en dat is bij westernzadels echt belangrijk want de goedkope zijn vaak scheef of hebben uitstekende schroefjes en daar krijgt je pony geheid rugpijn van) krijgen vanaf pakweg 500 euro. Nieuw vanaf pakweg 1200 euro. Hoofdstellen wisselen heel erg in prijs, een goedkope heb je voor 30 euro maar daar is de kwaliteit dan ook naar dus zul je daar niet heel lang van kunnen genieten. Goede kwaliteit vanaf pakweg 60 euro (en dan heb je een simpele),maar ook daar kun je natuurlijk rondkijken voor een tweedehandse.

Veel plezier!

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:03

dankje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:24

De basis van het westernrijden is lol met je knol. :D

Je kunt er al heel veel over terugvinden in de Bokt wiki en op internet.
In theorie is ieder paard geschikt voor het westernrijden alleen zul je wel rekening moeten houden met zijn bouw en wat je wilt gaan doen in de westernsport. Net als bij alle andere manieren van paardrijden is niet elk paard geschikt voor een bepaalde tak van sport. Je zult geen trekpaarden in de springsport zien bijvoorbeeld of shetlanders die grandprix rijden. Ze kunnen het wel maar veel minder dan de daarvoor geschiktere paarden.
Zo zul je in de westernsport ook dingen hebben die niet elk paard kan, zoals het werk met de koeien of de reining.

Misschien moet je het eens het boek van Antje Holtappel, Go West! proberen te lenen bij de bied, dan krijg je al heel veel informatie.

ristette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:16

Een 17,5" westernzadel is een stuk groter dan een 17,5" dressuurzadel :) Je kunt niet uitgaan van dezelfde maten. Omschakelen naar western is meer dan een nieuw hanarchement, ik zou als ik jou was een paar proeflessen nemen van een western instructeur en laten adviseren over nieuw zadel e.d. Zo kom je er ook direct achter of het was is voor jou en je pony.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:25

Heb je al eens western gereden zelf?
Ik zou dit eerst gaan doen en me gaan verdiepen in western, veel lezen in boeken, op internet, enkele lessen volgen.
Pas dan beslissen of je allerlei materiaal gaat aanschaffen om western te rijden.
Wil recreatief buiten rijden met een westernzadel of wil je graag één of andere western discipline doen (reining, pleasure, met de koetjes,....) Hier hangt zoveel vanaf.
Western is niet gewoon, alles los en je paard loopt western, er kruipt heel veel werk in.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:03

Kirr__ schreef:
Heb je al eens western gereden zelf?
Ik zou dit eerst gaan doen en me gaan verdiepen in western, veel lezen in boeken, op internet, enkele lessen volgen.
Pas dan beslissen of je allerlei materiaal gaat aanschaffen om western te rijden.
Wil recreatief buiten rijden met een westernzadel of wil je graag één of andere western discipline doen (reining, pleasure, met de koetjes,....) Hier hangt zoveel vanaf.
Western is niet gewoon, alles los en je paard loopt western, er kruipt heel veel werk in.

Hier ga ik in mee.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:21

hoi,
ik lees er veel boeken over!
ik vind het ook super leuk en mijn pony net zo goed

Lucky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:35

Er is ook een leuk dvd (er zijn er vast meer) van Marielle van Solt www.mireillevansoldt.nl/ dan wordt uitgelegd wat er mogelijk is. Er zijn namelijk ook nog verschillende mogelijkheden, plesure, reining, cutting etc.

beertje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:27

voor een zadel zou ik wel iemand vragen die er verstand van heeft. niet elk zadel past op elk paard, zoals veel mensen denken. zoals westernspul komt op locatie.