Mijn man heeft een koudbloeddraver die na 7 jaar drafbaan 2 veulens heeft gekregen, daarna een keer of 10 met barebackpad in het bos is gereden (stap en draf) en daarna jaren heeft stilgestaan vanwege omstandigheden; Het was de bedoeling dat hij met mij en mijn paard de bossen in zou gaan, recreatief, maar mijn paard werd ziek. Veel zorgen en werk daaromtrent en niet kunnen rijden en een ongeluk van mijn man.
Sinds een paar weken ben ik met haar gaan werken. Grondwerk, wandelen en stappen onder het zadel in de wei. Heb zelf al lang niet meer gereden (en moet weer wat zelfvertrouwen opbouwen), merrie heeft geen conditie of spieren, dus ik doe langzaam aan. Mijn man heeft er ook een paar keer mee gereden, maar heeft veelvuldig ruzie met teugels. Hij heeft slechts zeer weinig rij-ervaring (maar is wel zelfverzekerd en zeer rustig en dikke maatjes met zijn paard) Als hij rijdt, dan liefst met los teugeltje. We rijden overigens bitloos.
Nu bedacht ik mij dat het wellicht een goede optie is om de merrie nekreinig aan te leren. Hij kan dan met 1 hand rijden, wat voor hem comfortabel is en een snelle one-rein stop mogelijk maakt, indien nodig. Nu heb ik zelf geen ervaring met het aanleren van neckreining. Ik ben 'opgevoed' op de pony-club, ruiterclub en manege, veel met eigen paard, ook veel andere paarden gereden. En ook paar fjordjes ingereden, maar dat is lang geleden.(ben 50... heb altijd gereden, maar zit wel een lange 'pauze' in na breuk ruggewervel, opgelopen toen ik met paard in rengalop viel omdat hij uitgleed.) Maar in de regel was het grondwerk/langeteugelwerk/zadelmak...' Neckreining heb ik ook een aantal keren mogen doen, maar met paarden die dat konden. Heb mijn eigen paard destijds buiten ook altijd op die manier gereden (Kon allebei), maar dat was een beleerd paard. IIg wat 'engels' rijden betreft. Voor de rest was het een paard wat met 1 teugeltje rijden ook prima vondt. Ik reed hem ook met stalhalster en 1 touwtje. Ging ook. Paard was totaal ongecompliceerd.
Maar dit is dus een 'groene' merrie, ondanks de 14 jaar die ze telt. Grondwerk gaat prima. Ze reageert goed op druk, doet haar best ed. Maar nu vraag ik mij af hoe ik het aanleren van nekreining het beste kan aanpakken. Volgorde van werken en tips zijn zeer welkom. Heb wel een beetje een idee, maar heb graag een gedegen plan klaar voordat ik eraan begin. Het is overigens een ongecompliceerd paard. Sterk willetje, dat wel, maar beslist geen probleemgeval en met het volste vertrouwen in ons.
vast bedankt
*edit: voor alle duidelijkheid. Paard heeft geen volledige westernopleiding nodig (zou ik niet eens kunnen) maar ik zou haar graag nekreining willen leren voor recreatief doeleind.*
Laatst bijgewerkt door Ods op 14-05-10 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel aangepast
Wranglerbutt
Geplaatst: 14-05-10 15:40
In dit filmpje wordt het (op een plezierige manier) aanleren van neckreining heel duidelijk uitgelegd:
Bedankt hoor. Heel erg fijn. Is toch anders als je een 'groen' paard zoiets wilt aanleren dan wanneer je het op een paard doet wat het kent of een paard wat eigenlijk alles prima vindt.
Handig filmpje, duidelijk uitgelegd. Zo hebben we het bij mijn pony ook gedaan toen we western gingen rijden. Aangezien de Engelse basis redelijk overeenkomt leerde ze de neckreining eigenlijk binnen een les. In het begin heb ik wel duidelijk met mijn buitenbeen mee gestuurd en als ze niet voldoende stuurde ook met de binnenteugel. Toen had ze het zo door.
Heel duidelijk ja. Daar kan ik echt wat mee. Had dat filmpje en aanvulling ook al in mijn pb gekregen. Super. Wat ik nog een beetje mis, is de zithulp. Lijkt me toch niet onbelangrijk. Maar die kan ik er zelf wel aan toevoegen. Hoe nekreining aanleren is zo wel heel erg duidelijk. Morgen aan de slag.
Dat is dan de gewichtsverplaatsing van je lichaam door het draaien van je schouders als je goed kijkt in de juiste richting. Komt nog bij .... binnenhand opzij brengen,naar middelpunt cirkel en niet naar achteren geeft richting aan, buitenteugel tegen de hals, niet hand over de hals...
liljebo
Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-10 11:46
ElCamino schreef:
Dat is dan de gewichtsverplaatsing van je lichaam door het draaien van je schouders als je goed kijkt in de juiste richting. .
Dit bedoel ik ook. Lijkt me logisch en duidelijk voor het paard. Misschien dat hij het daarom niet noemt, maar ik kan mij voorstellen dat het verwarring op kan leveren. Zelf doe ik dat iig. wel
volgens mij kun je de one rein stop op elk discipline toepassen, is niet per definitie een western hulp ( helemaal NIET eigenlijk) De one rein stop zelf kun je volgens mij op google vinden
Nee ik bedoel hetzelfdeals jij.... one rein stop is iets heel anders...is helemaal niet iets western... Vindt het persoonlijk ook helemaal niet nodig !!! Western parden staan meestal goed aan de hulpen en hebben de one rein stop niet nodig.
Maar de one rein stop is er toch ook alleen voor bedoeld als het paard echt aan de kletter is. De meeste paarden staan niet meer aan de hulpen als ze echt heel bang zijn en alleen nog willen rennen. Maar goed dat komt bij quarters mss minder snel voor omdat ze vaak wel cool in het koppie zijn.
troi
Geplaatst: 17-05-10 13:08
Elcamino, je vat hem niet helemaal. De TS vraagt helemaal niet naar de one rein stop, ze vraagt naar neckreining, dat is het besturen van je paard met 1 hand (oa door druk op de hals met de buitenteugel). Geen noodstop..
Ik denk ook dat de ts hier neckreining bedoeld, en geen one rein stop. Blijkbaar ziet er iemand daar een duidelijk verband in, misschien omdat wijken voor druk hier ook een duidelijke rol bijspeelt (bij het aanleren tenminste, daarna zou het een reflex moeten zijn) en haalt het daarom erbij. Ik denk zelf dat dat niet is waarop de ts zit te wachten, al is dat natuurlijk helemaal zaak van de ts en wel prettig dat er wordt meegedacht.
liljebo
Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-10 14:13
Nee, vroeg helemaal niet naar one rein stop. Das heel wat anders. Vraag ging over neckreining;besturing met een hand dus,
*edit.... meedenken is zeker goed bedoeld. Maar het ging dus niet over de noodrem*
Sorry hoor maar ik reageer op de openinfspost over het aanleren van de neckreining.En ik geef tips daarover
Tevens wordt daar OOK gemeld dat hij dan een one rein stop kan maken. Ik geef alleen maar aan dat dat niks met western op zich te maken heeft. Ik reageer verder niet op de TS, er zijn anderen die verdergaan op de one rein stop....ik heb er niks mee, gaf er alleen een opmerking over that's all!!!
TurdusMerula
Geplaatst: 17-05-10 15:26
Ik noem toch ook niemands naam persoonlijk?
Ik vatte het one rein stop-verhaal voor mijzelf samen, en de ts geeft aan het hier wel mee eens te zijn en ook wel terug te willen naar neckreining. Da's het enige.
Dus ik denk dat we dat nu weer kunnen doen dan. Ik vind het filmpje in elk geval erg goed!
Splash_
Geplaatst: 17-05-10 15:32
Duidelijk filmpje, heb ik ook wat aan!
Popstra
Geplaatst: 17-05-10 16:11
liljebo schreef:
Nu bedacht ik mij dat het wellicht een goede optie is om de merrie nekreinig aan te leren. Hij kan dan met 1 hand rijden, wat voor hem comfortabel is en een snelle one-rein stop mogelijk maakt, indien nodig*
Camino heeft wel goed gelezen hoor!!
liljebo
Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-10 17:51
oh ja op die manier. Alleen... mijn vraag had geen betrekking op de one rein stop. Eigenlijk ´slechts op het rijden met een hand en het aanleren daarvan.. Dat betekent wel dat als er een onerein stop nodig is, dat sneller kan (voor mijn man iig... hij heeft veelvuldig ruzie met teugels) Dat noemde ik inderdaad- Natuurlijk is de bedoeling dat het niet nodig is en dan rijdt het gewoon lekker ontspannen met 1 hand. En dat is de hoofdreden om het aan te leren. Maar goed... je hebt nooit zekerheid en met een buitenrit, als bv een 'timmerbil' (vrachtwagen met aanhangers volgeladen met hout en huiskraan erop=erg groot, met veel kabaal en wordt meestal veel te snel mee gereden) en je bent te laat om aan de kant te gaan of af te stappen, dan zou het wel van pas kunnen komen,. Menig paard flipt bij dat soort vrachtwagens. Om maar een voorbeeld te noemen. In dat geval helpt het niet als een paard aan de hulpen staat. Ik denk dat een noodsituatie zich altijd voor kan doen, en dan is de ORS een handig middel om te doorbreken, mits je snel genoeg bent en dat kunt toepassen voordat je paard al tempo heeft. Dus exact op het moment dat het wegspringt. En die snelheid kun je bereiken als je een hand vrij hebt; zeker als je toch al neigt naar wat ruzie met teugels. Vandaar. Maar goed...toepassing van ORS, dat is natuurlijk een andere discussie. De vraag was eenvoudigweg hoe je neckreining aan kunt leren. Daar heb ik wel al veel info over gehad en dat is leuk. Maar ik begrijp heel goed dat jullie gewoon meedenken en dat waardeer ik ook.
*edit... ik weet dat de ORS niets met western te maken heeft. Het kan door iedereen worden gebruikt, mits getraind met het paard, maar nee, is niet specifiek western. Heb ook niet de intentie om western te rijden. Maar dat neemt niet weg dat neckreining evengoed kan worden toegepast, voor recreatief gebruik Vergelijkbaar met rijden met halsring, zou je kunnen zeggen.