Klaverblaadjes rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 16:52

Nou, niet op mijn tenen in elk geval Lachen

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:54

Hoewel ik een smiley-met-pleister-op-de-mond geplaatst had, wil ik toch
mijn blijkbaar star en overdreven (?) overkomende mening wat verklaren.

In feite berust de werking van iedere hulp op het principe "doorgaan
(met het geven van de hulp) zolang je geen response hebt gekregen" en
"onmiddelijk ophouden (met de hulp) zodra je response hebt gekregen"
(deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden). Of nu die hulp een
simpele teugelhulp of beenhulp is, of een complexer klavertjes-figuur
maakt in feite niet zoveel uit: als immers het paard ontspant (de
response) hou je op met figuurtjes rijden (de hulp). Tot zo ver niet
zoveel mis mee.

Naar mijn idee is echter de "klavertjesfiguur" - "ontspanning"
combinatie een wat minder "vanzelfsprekende" voor het paard dan bijv.
"teugeldruk" - "langzamer lopen" of "beendruk" - "harder lopen" om het
maar even simpel te stellen. Ook lijkt het mij lastig om de hulp
"klavertjesfiguur" tijdens losrijden op een wedstrijd, laat staan een
Pleasure klasse te geven, in tegenstelling tot teugel- en beenhulpen.
Maar dit zijn gewoon wat praktische beperkingen aan deze oefening.

Cornelie bevestigt steeds weer het belang van consequent zijn in de
klavertjes oefening: niet opgeven tot je het doel bereikt hebt, en dan
juist wel ophouden ter beloning. Ik hanteer hetzelfde consequent zijn,
maar dan met de "gewone" hulpen, en dat werkt prima. Niet alleen bij
mij, maar ook bij de mensen die ik les geef. In zo'n beetje alle
gevallen die ik heb meegemaakt (maar ik ben heus niet al-wetend hoor)
was het probleem (naast soms een fysiek gebrek wat je altijd eerst moet
uitsluiten bij een probleem) vaak terug te brengen naar een
inconsequente ruiter die het paard vooral vertelde wat het *niet* moest
doen, maar niet eenduidig en duidelijk met de basishulpen kon vertellen
wat hij nu eigenlijk *wel* verlangde (bijv. de commando's "niet
hardlopen" versus "loop langzaam" die wel veel op elkaar lijken, maar
toch anders zijn). Hiermee bedoel ik zeker niet dat je "vanalles" moet
eisen zoals Comez in zijn training moest gaan doen, nee, juist maar 1
ding tegelijk (en dan ook nog eens niet "eisen" als in dwingen maar
"vragen" als in uitnodigen, het makkelijk maken om het goede te doen).
Ik besef dat wat ik hier bedoel zich moeilijk laat beschrijven, het is
de feeling, de rij-"vaardig"-heid. Het is al moeilijk genoeg om het aan
mensen in de les te vertellen, dus ik zal hier verder niet schriftelijk
op ingaan om misverstanden en verzanding in niet-terzake doende details
te voorkomen.

Ik denk dat als iemand met de "normale" of "klassieke" hulpen al niet
consequent is (80-90% van de ruiters?), dan is zo'n complexe oefening
zonder (werkelijk) deskundige begeleiding gedoemd een drama te worden.
Zeker als iemand niet beseft dat niet zozeer de feitelijke oefening,
als wel de herhaling een paard "right-brainded" (of bij wat teveel
herhaling door iemand die het juiste moment niet herkent:
"left-braindead") maakt. De grens tussen "ontspanning" en "apathisch"
is in dit geval dan ook heel dun...

Wat mij betreft valt deze oefening in de categorie "50x fencing" en
"30x spins": het nut is beperkt tot enkelingen die heel goed weten wat
ze doen, terwijl het gros er meer kwaad dan goed mee kan doen.

Comez, ik sta open voor andere methodes en trainingstips, maar ik
probeer ze *nooit* uit zonder te analyseren hoe het werkelijk werkt en
hoe het evt. in mijn filosofie past (en of ik het uberhaubt nodig heb).
Zo gebruik ik veel (maar niet alles) van Antje Holtappel, George
Marschellani, Sally Swift en zelfs Linda Tellington Jones (maar bijv.
nooit die i.m.o. vreselijke Pessoa-teugel!). Ook "val" ik niet voor
vriendelijke correctional bitjes van bijv. Myler: het blijven tenslotte
"correctional" bitten, en als er al iets gecorrigeerd moet worden, dan
doe ik dat met gevoel met mijn handen, niet met een ijzerwinkel.

Ik doe normaal al gek genoeg

Groetjes,
Bianca

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:14

mijn blaadjes gaan nog steeds goed Bloos

met billy kan het soms zonder handen in galop.
ik moet er wel bij vertellen dat mijn paardjes voordat ik met deze oefining begon geen ongeleide projectielen waren.

Jim heeft nu even vakantie na zijn grote wedstrijd avontuur, maar daarna ga ik met hem ook de blaadjes rijden.
hij is 4 jaar.
ik zal waarschijnlijk alleen de stap en de draf doen, zodat hij het " goed" doet.
want volgens mij is het belangrijk dat je het niet te moeilijk maakt.
als het makkelijk gaat ga ik over naar de galop, en waarschijnlijk lukt dat best wel snel, als ik hem maar beloon, voor wat hij wel kan en de
" fouten" die hij maakt direct vergeet en niet meeneem naar het eerst volgende blaadje.

ook voor Jim geldt dat hij goed luisterd naar mijn zit, en te sturen is met een halster.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:16

Hoi, leuk en interresant antwoord. Maar zoals ik het lees denk ik dat je nog niet helemaal het principe van het figuur door hebt of er misschien teveel achter denkt. Dit is het:

Lange paarden korter maken en korte paarden langer maken. De oefening maakt gebruik van de principes van rechte lijnen, circels, continuiteit en het ontwikkeld de intentie om te stoppen.

En eigenlijk niks meer en niks minder. Zelf vind ik de oefening niet complex, stoppen wanneer je paard ontspant. En het is tevens maar 1 van de vele oefeningen.

Voor mij is teugeldruk en beendruk juist moeilijker voor een paard omdat van nature alles en iedereen tegen druk in zal willen gaan. Dus dat moet echt geleerd worden als een mechanische hulp. Hier gaat het er voornamelijk om dat een paard leert dat het ontspannen kan lopen en ook zelf moet blijven lopen totdat het weer een andere hulp krijgt.
Voor mij is deze oefening ook gewoon een oefening, een middel waarmee ik een doel probeer te bereiken.
Jammer dat je deze oefening plaatst in de categorie: 50 x fencing en 30 x spins. Als je inderdaad op die manier aan het fencen zou zijn dan is dat het doel (50 x iets doen) en niet het middel naar een doel (training). En wat je vaak dan ziet is dat mensen bv 50 x iets doen maar niet eens weten wat ze nou precies aan het doen zijn of wat ze het paard aan het leren zijn. Juist met deze oefening (en nog zeer vele anderen) leer ik om beter op mijn paard te letten en op zijn lichaamshouding zodat er echt een communicatie ontstaat. Ik leer te herkennen wanneer hij ontspant en nageeft. En tijdens het losrijden voor welke klasse dan ook zijn er nog duizenden andere oefeningen te verzinnen Lachen

pmarenaJarig

Berichten: 48337
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:38

Ik voel met beide meningen mee , zowel die van de mensen die ''voor'' de oefening zijn , als voor bv. Holliebollie (:D) , die twijfelt aan de uitwerking ervan.

Ik vind deze oefening positief door het element van de herhaling ,
als je dat in alle rust doet , dan valt het kwartje wel bij het paard , dat het steeds hetzelfde is en hij zich dus kan ontspannen omdat hij weet wat de bedoeling is. Ook is het natuurlijk prettig om door te krijgen dat zodra hij braaf z'n werk doet , er een rustpauze/beloning volgt.

Ik weet hoe goed zoiets werkt , bvb vandaag heb ik Rena los laten springen. Ze wil vaak uit onzekerheid op het laatste moment toch nog al bokkend wegpiepen voor de hindernis vandaan , of staat als een western-natuurtalent ineens vanuit een magnifique sliding de andere kant op Lachen

Ze wordt ook vaak wat nerveuzig ervan , zal wel aan haar verleden liggen Lachen.

Nu was het even 2 keer bevend erlangs schieten , en toen ging ze braaf eroverheen. Meteen nog een keer eroverheen gestuurd , en het vertrouwen was daar. Laten halthouden , knuffeltje en heel braaf , nog een paar keer van beide kanten.

Nouja dan heb ik geen reden meer om langer door te gaan , ze ging braaf en netjes , met vertrouwen en vrolijk over dat dubbeltje heen van beide kanten. Heel snel klaar dus. Paard ook blij , dat blijft ze toch wel een openbaring vinden hoor , dat ze maar kort hoeft te werken als ze zo braaf is Haha!

Dus wat dat betreft vind ik de oefening goed en nuttig , rustgevend , vertrouwengevend , en goed bij de les makend Lachen

MAARRRRR.... het element : ''laat maar rennen , ze komen er zelf wel achter dat het beter is om te ontspannen en te concentreren'' , daar sta ik niet achter. Dit zal voor een aantal paarden heus wel prima werken , sommige paarden zijn bijdehand genoeg om dit door te hebben.
Maar er zijn ook erg nerveuze en onzekere paarden , die alleen maar
minder relaxed worden en minder vertrouwen krijgen , als hun ruiter ze niet verantwoordde dingen vraagt.

Vraag ik iets van mijn pony , dat ze niet goed uit kan voeren , dan maakt dat haar onzeker. Laat ik haar veel te hard lopen , en probeer ik haar toch door die wendingen heen te laten stomen , dan is dat vragen om
ongelukken , en niet eerlijk naar je paard toe vind ik.

Dan kun je wel zeggen dat dat paard dan maar langzamer moet gaan ,
maar sommige dieren zijn zo nerveuzig dat ze dat echt niet doorhebben ,
niet beseffen , alleen maar een vluchtneiging hebben.

En als je zelf dat paard maar laat rennen in de hoop dat hij nog ooit eens een keertje langzamer gaat , dan sta je het rennen en nerveuze/ongecontroleerde dus toe.

Je leert hem dat het okee is om z'n eigen zin te doen.
Je grijpt immers niet in maar laat hem gaan.

Wie zwijgt , stemt toe......

En DAT is nu mijngevoel hierover waardoor deze oefening voor mij en Rena niet nuttig is om letterlijk te gebruiken.

Als ik haar aan laat modderen maak ik juist meer kapot ,
tegenover dat als ik haar (losjes) begeleidt door dit figuur heen ,
haar corrigeer als ze het zichzelf moeilijk maakt , en naarmate het kwartje valt DAN constant ''los te laten'' , DAN heeft de oefening zeer veel nut.

Zij ziet het zelf echt niet in als ze zo onrustig is , dan koppelen die hersentjes namelijk nauwelijks iets aan elkaar..... pas in een bepaalde rust dan ziet ze een patroon , een gevolg van haar gedrag....en dan kan ze de bedoeling pas doorkrijgen.

Niet door haar maar stevig te laten banjeren.

Maar dat is natuurlijk ook weer per paard verschillend.

Net als het beekende : mijn paard gaat er vandoor.
Bij het ene paard werkt het goed om hem dan eens lekker uit te laten rennen op de volte , en als hij moe is en wil stoppen , nog een tijdje door te laten gaan.
Kan echt prima werken bij een aantal paarden Lachen

Maar een ander aantal zal er juist des te vervelender van worden , en ook
des te risicovoller , onverantwoord.

Het staat mij gewoon tegen om het paard iets te laten doen , wat je dus JUIST NIET wilt.

Loslaten is prima , maar dan moet dat eerst verdient worden.
Laat je een paard los , dan is hij braaf , en moet hij blijven doen waar hij mee bezig was.

Bij een te snel gaand paard in deze oefening , toch loslaten , dat zou mijn pony dan zien als : hee ik ben braaf , en ik moet zo doorgaan.

Hebben anderen dit gevoel er niet een beetje bij ? Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 20:12

Aan alles is gedacht Haha! Ik haal even wat tekst op van pagina 1:

veiligheid:


Boos! Je paard heeft zeer veel adrenaline, hij wil in rengalop
Lachen Als je 'lange' paard zeer graag in rengalop wil ipv galop, maak het patroon dan stukken kleiner ipv hem proberen in te houden. Als je eenmaal impuls hebt in dit kleine patroon (je paard rent niet weg, en kijkt meer naar X dan naar de buitenkant van het patroon) dan kan je weer langzaam gaan vergroten. Het geheim is om geen lange rechte lijnen te hebben waar je paard snelheid op kan bouwen. De wendingen moeten regelmatig en vaak komen, soms zelfs binnen een paar galopsprongen als dat hetgeen is wat nodig is.


Toch je paard te veel willen helpen tijdens de oefening:

Hoe meer je je paard met 2 teugels gaat sturen of hem in gaat houden, hoe minder het patroon psychologisch voor hem werkt. Je onderbreekt dan zijn mogelijkheid om na te denken en beslissingen te nemen en hierdoor de mogelijkheid voor hem om 'left brainded' (ontspannen) te worden en zijn verantwoordelijkheden te leren. (die zijn: niet van richging veranderen, niet van gang veranderen, kijken waar je naartoe gaat, je niet als een prooidier gedragen)

pmarenaJarig

Berichten: 48337
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:37

Ik ben echt een zeikerd Haha!

Maar waarom zou ik die figuur kleiner gaan maken , link stress-gedoe , terwijl ik hetzelfde effect , op een veel rustigere manier , veel sneller krijg , door gewoon even met m'n normale hulpen (die ik toch altijd zal moeten gebruiken als ik niet in een bakje aan het klaveren ben Tong uitsteken ) te corrigeren ?

Dus Hooooo-rustig , of even de teugel oppakken. Dat corrigeert veel duidelijker en ontspannener dan 'm door kleine rondjes te gaan trekken...

Alles wat je zo mooi omschrijft dat je met deze oefening wil bereiken ,
verantwoordelijkheden en ontspannen worden , dat zal bij een Rena nooit lukken door haar maar te laten fladderen , en te hopen dat ze niks ontwricht en tot de conclusie komt dat ze beter tot rust kan komen.

Die conclusie trekt ze niet , daarvoor is ze dan teveel aan het vluchten.
Dan werkt het verstand niet , op dat moment....

Nu klink ik echt ongelofelijk eigenwijs en betweterig , dat is niet mijn bedoeling hoor Lachen

Ik begrijp heel goed de bedoeling en de werking van deze oefening en zie echt het nut ervan in , maar alleen niet voor mijn pony.
Omdat ik weet hoe haar radertjes draaien.

Ik blijf daar hardnekkig in : in een grotere ruimte , gewoon loslaten maar wel even kort corrigeren als ze de fout ingaat , daarna meteen weer loslaten....dat werkt beter bij die van mij iig.

Het klopt toch ook niet dat je de ene dag met je paard klavert en je het ''goed vindt'' dat hij onder je vandaan banjert , en de dag erna je een buitenrit maakt waar hij WEL gecorrigeerd wordt omdat je de ruimte niet hebt om te laten gaan en zelf de ontspanning te zoeken.

Dat is maar even heel praktisch , maar dan geef je dus wel gemende signalen naar je paard toe.

Daar zou de mijne ongelofelijk onzeker van worden , die heeft gewoon zachte,vriendelijke, constante duidelijkheid nodig.

Maarja laat ik er nu maar over ophouden , want het komt toch altijd rotter over op tekst dan ik het bedoel Lachen

Het is meer een gevoel , het ''klopt'' niet Lachen

Tenzij je paard pienter en helder genoeg is om het op te pakken , dan klopt het weer wel Haha!

*zucht ik wordt moe van mezelf*

Ik laat het verder gaan , bedankt iig voor de oefening , in ietwat aangepast vorm zal er zeker een gunstig effect voor die kleine gele en mij uitkomen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 20:52

pmarena schreef:
Nu klink ik echt ongelofelijk eigenwijs en betweterig , dat is niet mijn bedoeling hoor Lachen


Zo kom je niet over hoor en het is zeker ook mijn bedoeling niet maar ik denk dat we elkaar wel begrijpen Haha! Eerlijk gezegd vind ik het ook prima om er even over op te houden Knipoog En anders weten we elkaar wel te vinden via pb

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:37

Citaat:
Misschien dat de landingsplaats van de helicopters in het bos groot genoeg is
Ligt ook mooi beschut/verborgen voor nieuwsgierige blikken


Kijk je wel uit voor landende heli's dan sugar? .... anders wordt je zo van je veldje geklaverd Haha!

DubbelFun

Berichten: 88873
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:03

Oh die dingen hoor je wel aankomen hoor. Sugar schrikt er niet van, maar als ze het kon zou ze graag haar hoefjes voor de oren doen Lachen