Gisteren de eerste wedstrijd van dit jaar gehad op verplaatsing. Ik barrelrace met mijn merrie sinds 3 jaar, maar het eerste jaar gewoon 1 keer in de maand thuis een barrelracetraining gehad. Sinds vorig jaar wat serieuzer beginnen trainen, eind vorig jaar ook enkele keren op verplaatsing geweest. Maar het niveau van mijn run op verplaatsing is echt niet te vergelijken met hoe mijn merrie thuis loopt. Ik vind het niet meer dan normaal dat ze op verplaatsing veel meer stress heeft en veel minder geconcentreerd is en dus ook nog moet wennen dus ik verwachte nog niet teveel.
Sinds begin dit jaar, zijn we echt intensief aan het trainen, ik voel haar ook elke week sterker en beter worden. Maar we blijven toch met één probleem sukkelen. Thuis gebeurt het amper, maar op verplaatsing elke keer.
Ook gisteren weer, ik verlies daar echt 2 seconden, als ik de filmpjes heb kan ik ze hier ook plaatsen, dan zien jullie het probleem.
Ik zal het proberen te beschrijven. Ik vertrek naar mijn eerste barrel en die neemt ze eigenlijk al te ruim, maar ze verliest eigenlijk geen snelheid, dus ik denk dat dat met nog wat oefening nog gaat beteren, want rechts is namelijk ook haar slechtste kant. Op naar barrel 2, daar gaat ze heel netjes rond, in en rechte snelle lijn naar de laatste barrel, ze remt netjes af voor de barrel en draait om.. maar daar komt het probleem. In plaat van rond de barrel te draaien en terug op de middellijn te komen, draait ze niet door en gaat volledig tegen mijn rechts been hangen en wringt naar de fence toe. Ik moet haar dan natuurlijk terug tussen de 2 barrels krijgen om mijn tijd toch te laten tellen. Maar na die laatste barrel maak ik eigenlijk echt ruzie met mijn paard en daar verliezen we zoveel tijd.
Ik heb natuurlijk al heel veel geprobeerd om dit eruit te krijgen, wat thuis ook lukt, maar op verplaatsing komt het probleem altijd terug voor.
Als ik gewoon opwarm in het parcour dan neem ik de laatste barrel altijd 2 keer, dus ik draai er 2 keer rond en als ik dan terug richting finish ga, draai ik eerst overdreven door om dan zo ver mogelijk naar links te finishen. Ik heb ook al met side-pass/to-track gewerkt, dus de barrel uitkomen en dan direct naar links werken. Als ik gewoon een snelle galop run doe, dan komt het probleem ook niet voor. Ik snap dus ook niet goed waarom het wel voorkomt in de run. Ik veronderstel dat mijn paard gewoon zo graag terug wil versnellen dat ze vergeet door te draaien en dus al te snel terug op snelheid wil komen. Misschien doe ik het anders of maak ik wel een fout, maar ik heb niet het idee dat ik iets anders doe. Ik leg ook buitenteugel er tegen en mijn rechter been ertegen. Iemand iets gelijksaardig meegemaakt.
Voor degene die liever niet zoveel lezen.
Dit is het probleem