[WN] [RT] Paard vecht tegen bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

[RT] Paard vecht tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:01

Hallo iedereen,

ik heb een vraag. Mijn 4 jarige merrie is zeer gaaf basis gereden. Kent de hulpen van de oefeningen. Hoeft alleen nog maar verfijnd te worden. Echter loop ik nu tegen het probleem dat ze steeds meer in gevecht gaat tegen het bit. Toen ik haar kocht werd ze met scharenbit gereden. Ondertussen heb ik deze verwisseld voor een trens waartegen ze NOG meer vecht. Ze heeft wel gewisseld maar volgens mij is alles er nu uit. (tandarts komt over 3 weken weer)

Rechtsom loopt ze heel fijn. Lang en laag, linksom echter gaat ze echt in zwaar in gevecht. Trekt dr hoofd omhoog, gaat heel traag galoperen en zwiept ze heel boos met d'r staart. Ze heeft zelfs al een flinke bok gegeven. Ik ben echt niet overdreven hard in mijn hand, maar toch gaat die mond soms (echt niet continue, maar echt soms) wagenwijd open. Echt geen fijn beeld om terug te zien op foto's. Been geven, handen aanpakken dat ze toch 'inknikt'. Niks werkt. Rare is, dat ze ook behoorlijk op het bit kauwt en dus d'r kaak ook wel ontspant. Het probleem lijkt meer in de nek te zitten, dat ze deze niet in wilt knikken. Hebben jullie een idee hoe ik dit op kan lossen?

Ik heb wel foto's maar niet op deze computer, morgen heb ik ze wel.
Laatst bijgewerkt door Ods op 20-04-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

TurdusMerula

Re: Paard vecht tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:02

Misschien denk ik erg simpel hoor, maar waarom probeer je niet eens bitloos? Dan zie je snel genoeg of het probleem van haar mond komt, of niet...

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:04

Ik heb geen ervaring met bitloos, mijn huidige instructrice ook niet en mensen op stal ook niet. Ik durf dit niet zomaar te doen eerlijk gezegd.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:05

Al geprobeerd om een keer op een halster te rijden? Doet ze het dan ook, dan is het dus niet het bit maar een probleem elders in de nek/hals/rug. Doet ze dan normaal, dan kun je redelijk zeker stellen dat het een probleem in de mond is.
Als ik het zo lees lijkt het alsof je paard vastzit op een kant, aangezien het verergert op een bepaalde kant. Als de tandarts een tandenprobleem uit kan sluiten is het misschien verstandig om een fysiotherapeut of osteopaat langs te laten komen.

edit: gewoon een klein stukje rijden met halster moet toch geen probleem zijn? Je hoeft niet meteen helemaal over te stappen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:07

Misschien weer 'typisch' bokt maar het probleem hoeft natuurlijk niet uit de mond te komen.
Als mijn paard last heeft van zijn artrose wordt hij ook heel rommelig in de aanleuning en wil hij niet sluiten.Kreupel is hij dan echter niet.
Dus even bitloos rijden of een keer rijden met pijnstillers kan wel uitsluiten of het niet door iets anders komt.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:08

Dat zou eventueel kunnen. Vind het wel heftig om bij een paard van net 4 meteen een fysio erbij te laten komen. Maar als het niet beter wordt is het wel een idee. Het is iets van pas 2 weken (sinds ze hengstig is) daarvoor was ze juist erg moeilijk op rechts. Maar niet zo erg als nu op links.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:11

Mijn eigen pony (nu 6 jaar) heeft dit ook wel gehad. Hij wisselde steeds van 'moeilijke' kant, tot hij op links echt duidelijk vaster ging zitten. Op 4 jarig leeftijd is er toen een osteopaat bij geweest, en hij bleek wel degelijk op bepaalde punten vast te zitten. Hij is toen behandeld, week rustig aan moeten doen, toen aan het werk gegaan, en ik had een ander paard echt waar! Het verschil dat je voelt als je paard weer helemaal los is is echt zo fijn. Het kan dus best dat een 4 jarig paard al wat vast in de rug/hals/wervels kan zitten hoor.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:20

Ok, ik heb haar zaterdag dressuurmatig opgepakt, dus echt 'korte' teugels. Toen ging ze wel in strijd maar uiteindelijk liet ze wel meer los. Ik ben echter bang als ik zo blijf rijden dat ze hieraan went. Ik weet niet of het makkelijk is om het daarna terug te rijden met lange teugel.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:27

ok misschien een domme vraag maar hoe kun je een paard bitloos aan de teugel krijgen? en hoe doe je dat bij een paard die met bit moeilijk aan de teugel te krijgen is?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:36

Biieniie schreef:
Dat zou eventueel kunnen. Vind het wel heftig om bij een paard van net 4 meteen een fysio erbij te laten komen. Maar als het niet beter wordt is het wel een idee. Het is iets van pas 2 weken (sinds ze hengstig is) daarvoor was ze juist erg moeilijk op rechts. Maar niet zo erg als nu op links.

Een fysio heeft niets met leeftijd te maken ;) Mijn draak is nu 7 en heeft die man al meer dan eens gezien. Als ik je verhaal zo lees zou ik er ook even een fysio of osteopaat bij halen. De mijne heeft de aardige :roll: aangewoonheid om blond onderuit te gaan, waardoor ze net even een werveltje verschuift. Vorige week zelfs nog gebeurd, even de fysio erbij en tis weer klaar. En echt het was geen giga val of zo, nee effe omgevallen op dr zij en t was mis.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:39

Bitloos aan de teugel krijgen? Zelfde als met bit, dus drijf je paard van achter naar voren, voor iets tegenhouden tot ie geeft dan ontspannen. Dus niet aan de teugel trekken en alleen met je handen werken en vasthouden maar met je zit en benen werken!
Af en toe met kortere teugels rijden kan geen kwaad hoor, als je maar ontspant als ze geeft, ook met kortere teugels. Opletten dat ze niet je hand gaat volgen maar zelf daar blijft lopen, in de western dan, in de dressuur mag ze wel je hand volgen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:48

Het klinkt als een paard dat scheef is. Wellicht kun je jezelf daar in verdiepen? Overigens is een paard met 4 jaar nog niet klaar met wisselen. Dat zijn ze normaal pas met 5 tot 5,5 jaar.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:55

Ik denk inderdaad ook dat ze aan die kant vast zit en last van d'r spieren heeft, goed gymnastiseren en loswerken met de juiste lengtebuiging aan die kant kan denk ik zeker verbetering brengen. Niet de andere kant vergeten anders krijg je daar weer problemen. Oftewel, probeer je paard aan allebei de kanten even soepel (en recht!) te krijgen. Werkt dit niet dan idd osteo of fysio laten checken.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:56

Sorry hoor,maar als ik jou profiel zo bekijk zou ik in eerste instantie met deze vraag naar jou toe komen, maar als ik dit lees bel ik toch een ander.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:57

Wat bedoel je daarmee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:00

vecht ze tegen je bit of tegen je hand?
Want dat is wel nogal een verschil :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:03

MidnightPSan schreef:
Sorry hoor,maar als ik jou profiel zo bekijk zou ik in eerste instantie met deze vraag naar jou toe komen, maar als ik dit lees bel ik toch een ander.

Is het nodig om zo onaardig en in het openbaar je mening te uiten tov iemand anders?
Vind ik niet erg volwassen...

Ts, het kan best aan de rug liggen. Past je zadel ook wel goed? Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn verzorgpaard. Die liep linksom als een zonnetje, maar rechtsom met kop inde lucht, rug wegdrukken en als een idioot gaan lopen. (nou ja okee, bijna dezelfde symptomen dus ;))

Toen zadelmaker laten komen, en die constateerde dat het zadel niet goed lag. Dus (volgens mij, het is alweer een tijdje geleden) 3 weken niet rijden, alleen loszetten, of longeren aan de bijzet met een flinke dikke pad eronder en de plek op haar rug 2x daags masseren... en na die 3 weken (hadden we inmiddles het zadel weer terug) voorzichtig aan beginnen met rijden. En moet zeggen dat hij het juist had, want ze loopt nu allebei de kanten op als een zonnetje!

Succes met het vinden van een oplossing.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:08

Ach hij zal een andere mening hebben, dat kan en mag.... misschien vind hij dat het nergens op slaat wat ik zeg, is ook maar mijn mening.... :o

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:09

Zou het kunnen dat je paardje gewoon een beetje aan het puberen is? Jonge paarden zijn in het begin vaak een beetje overdonderd en heel braaf, als ze dan wat langer aan het werk zijn wordt het allemaal wat gewoon en dan gaan ze proberen.

Je zegt dat ze het pas 2 weken doet, denk eens heel goed na over jouw reactie op haar gedrag. Is het misschien zo dat ze inbuigen niet zo graag doet omdat het lastig is of omdat ze liever lekker rondkijkt? Door zo te vechten krijg ze misschien juist haar zin en hoeft ze (op dat moment) niet meer in te buigen?

Ik zou gewoon een beetje gaan uitproberen met dit paard. Doe ze het bijvoorbeeld ook met longeren? Doe ze het ook als je met halster rijdt of longeert? Doet ze het ook met buitenritten? Wat gebeurt er als je je teugels alleen maar bij het gespje vasthoudt en een beetje rondrijdt op je zit en beenhulpen?

Zo kun je proberen meer te weten te komen over de oorzaak van het probleem. Het zou mij niet verbazen als het gewoon een manier is om onder het werk uit te komen.
Als ze zo gaat vechten zou ik het in eerste instantie eens even negeren en gewoon doorgaan met je oefening. Zodra het goed gaat kun je stoppen, maar nooit op het moment dat ze vecht. Goed voorwaarts houden en heel veel belonen op het moment dat het wel goed gaat.

Succes in elk geval

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:12

astridklomp schreef:
Ach hij zal een andere mening hebben, dat kan en mag.... misschien vind hij dat het nergens op slaat wat ik zeg, is ook maar mijn mening.... :o

Hij postte niet op jou maar op de TS (en ik dus ook).
In haar profiel staat: "Heb je een problemen met je paard of wil je graag wat verder komen met NH en heb je vragen.. Kun je me altijd een pm sturen. In de straal rond 20 km om Amsterdam kom ik gratis bij je langs. Voor verder weg vraag ik wel een reis vergoeding."

En blijkbaar heeft degene die zo onaardig postte (MidnightPSan) dat zinnetje gelezen en kan hij het niet bevatten dat iedereen wel is hulp nodig heeft...

Maar even voor de duidelijkheid Astridklomp: hij reageerde dus niet aangebrand op jou :P

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:16

Nou sorry maar de opmerking een 4 jarige te vroeg voor fysio of osteopaat vind ik erg kort door de bocht, ze kunnen ook ooit vast hebben gelegen en daardoor iets opgelopen, of per ongeluk in het weiland op een klein steentje gerold hebben, en evt niet bij jou maar bij vorige eigenaar, en dat het nu pas naar boven komt.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:21

Och ja, wat stom van mij.... zit nog niet zo lang op bokt...weer wat geleerd! :+

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:23

astridklomp schreef:
Och ja, wat stom van mij.... zit nog niet zo lang op bokt...weer wat geleerd! :+

Haha no worries, gebeurd iedereen wel is. Op internet is een misvatting snel gemaakt ;)

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:30

Nou ik kan de reactie van MidnightPSan wel bergrijpen, wilde er niet over beginnen, maar sorry iemand die mensen wilt helpen en op de manier in het profiel. Het betreft NH. En ook vnl mee bezig en anderen hulp KAN bieden. En dan totaal geen ervaring met bitloos, vind ik ook wel erg grappig, zelfs instructrice niet. Want dat is toch ook een grote doelstelling. Dus als je dat niet zelf beheerst en dus ook andere faceten van NH hoe kan je dan je diensten aanbieden aan anderen???? En dan vind ik het ook grappig want ook eigenlijk elke goede instructeur in de western is bekend met bitloos rijden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:39

Fijn dat je het grappig vind... En je was er al over begonnen, of althans, je mening was ook wel vrij duidelijk ;)

Heb zelf geen verstand van NH dus misschien maak ik nu wel een verkeerde opmerking, maar je hoeft toch niet altijd ervaring met iets te hebben? Zijn toch ook zat ruiters die Z of hoger rijden en les geven, maar geen stang- en trens gebruiken bij hunzelf of hun lesklanten (en dat misschien dus ook nog nooit gedaan hebben?) Is dat ook niet een beetje te vergelijken met elkaar?

Het is wel interessant om hier over na te denken, want volgens mij heb je wel een punt, maar ik denk wel dat we daarmee dan het topic van de TS verknallen, denk je ook niet? .....
Laatst bijgewerkt door itsmi op 19-04-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt