Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sann_e schreef:Maar voor rollbacks heb je geen plates nodig.
Wat voor onze jonge paarden heel goed helpt.
Is in stap en draf een rechte lijn, ze stoppen, paar passen achterwaarts en dan een rollback.
Hierbij leren ze wachten, en in het achterwaarts gaan moet je goed voelen welke kant ze op trekken en daar maak je je rollback dan heen!
Waratje schreef:Voor het trainen van de schouderspieren is correct gereden zijgangen inderdaad een goede methode. Let wel op dat je eerst de achterhand er goed bijgereden hebt voor je aan de zijgangen begint. Schouderbinnenwaarts is op drie (of 4) sporen laten lopen van de voeten met de voorbenen dus van de hoefslag af, travers is voorbenen op de hoefslag en achterbenen naar binnen laten komen.
Met name schouderbinnenwaarts werkt goed op de schouderpartij.
Citaat:meikie Als ik de topicstarter adviseer te googelen doe ik dat niet voor niets, mijn uitleg is slechts bewust zeer globaal. Maar laten we het on topic houden, anders krijgen we weer het bokt gezeur en verzand het topic
. 
Miryamk schreef:Als je je paard om wat voor reden ook moet/wilt verbeteren kan het imo geen kwaad om eens buiten je eigen hokje te kijken.
Shoufshouf schreef:In de bak veel roll backs doen..... (gewoon los in de bak) En lekker veel overgangen doen....en stops....hoef je niet perse te gaan rijden!!!