[WN] omscholing dresuur western, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

omscholing dresuur western, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 12:26

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet alle pagina's doorgelezen.

Hee,
Vandaag heb ik voor het eerst western gereden, en ja ik ben gevallen voor die sport.
Al best lang zit ik er over na te denken om western te gaan rijden, en sinds vandaag ben ik helemaal om :j
Nu heb ik zelf een draver die dresuur matig is ingereden, zij is nooit op de drafbaan geweest en heeft ook geen harde draf, en galop kan ze als de beste.
Nu wil ik haar laten omscholen bij een western stal? Heeft er iemand ervaring met een omgescholen paard?
Hoe gaat dat?
Of kan ik beter een westernpaard kopen ? Ik hoef absoluut niet de top te berijken, en heb verder ook geen wedstrijd ambities.
Gewoon puur voor mijn zelf, en mijn paard hoeft er geen ster in te zijn.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beandwoorden.

Youknowme

Re: omscholing dresuur western, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:25

Niemand hier ervaring mee?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:28

een meisje bij mij op stal heeft met lessen haar pony omgeschoold, was met dressuur een best heet beestje. Overgang ging heel gemakkelijk en sindsdien loopt ze ook een stuk relaxer. Maar verder weet ik er het fijne niet van omdat ze hem al omgeschoold had voordat ik op stal kwam. In princiepe hebben dressuur en western ook gewoon dezelfde basis princiepes, zo geeft de dressuur instructrice hier op stal ook regelmatig de western ruiters een lesje.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:32

ik heb geen ervaring, maar mijn paard was licht dressuur in gereden. eigenlijk vooral met korte teugel.
in het begin vond mijn paard het nog moeilijk zonder aanleuning op het bit en ging er dus steeds op hangen. liep nog veel met z'n hoofdje in de lucht, maar nu begint er verbetering te komen en gaat het hoofd ook wat lager en ontspannender.
persoonlijk zou ik gewoon een goeie western instructeur zoeken en met hem/haar je paard omscholen. dat is voor jou ook een stuk leerzamer en dan kun je paard naar je eigen style een beetje rijden.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:42

hoi,

ik heb zelf vaak bijrijdpaarden die ik om moet scholen, het enige waar ze vaak even aan moeite wennen is dat ze zelfstandig moeten lopen ze hebben geen aanleuning meer aan je teugels, ik zou gewoon een goede instructrise zoeken en samen het leren (jij en je paard)en af en toe een lesje doen op een ervaren paard zodat je weet hoe het moet voelen

dit vind ik zelf het fijnste

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:46

Bedankt voor jullie reacties !
Ik wil haar zowiezo dan naar een westernstal brengen die ervaring hebben met omscholing. En als het kan dat ik zelf mee word genomen in die training zegmaar.
En dan zelf ook afentoe lessen op een echt western paard.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:48

Ik zou zeggen gewoon beginnen. Het is niet zo dat je ineens in niemandsland beland.. en je kan er alleen maar wat van opsteken. Er zijn meerdere dravers die heel leuke westernpaardjes zijn geworden!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:55

Ik en mijn haflinger zijn een paar jaar geleden ook omgeschoold van engels naar western. Is supergoed bevallen, het plezier is weer helemaal terug. Hij pikt het supergoed op, vindt het ook duidelijk leuk.
Mijn hafje is gauw verveeld en heeft afwisseling nodig, het westernrijden heeft daar een perfecte impuls bij gegeven.

Hij reageert nu zo goed op mijn gewichtshulpen en neckreining, dat ik hem nu ook makkelijk zonder hoofdstel kan rijden, dat had ik vroeger nooit verwacht :D

Omdat ook ik van afwisseling hou rij ik wel af en toe een "gewoon" engels wedstrijdje met hem en die knopjes blijken er ook nog steeds op te zitten.

Ik kan het zeker aanraden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:45

Stalgenootje van mij is ook bezig haar draver om te scholen. Ze heeft hem niet laten trainen maar neemt nu zelf westernlessen met hem. Gaat supergoed! Als je meer wilt weten moet je maar even pb sturen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:58

Je kan beter een westernpaard kopen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:56

Romkabouter schreef:
Je kan beter een westernpaard kopen.

Waarom zou je een paard waar je al een band mee hebt weg doen omdat je een andere dicipline wilt rijden?? het komt uiteindelijk allemaal op het zelfde neer zeker als je geen wedstrijden gaat rijden

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:05

Ik heb zelf een 'western' paard. De benen van een draver zijn niet geschikt voor veel sliding stops en spins. Maar de basis en de neckreining kan natuurlijk aangeleerd worden. Ook de hulpen voor spins en stops maar ik zou dit niet heel vaak doen aangezien je paardje hier gewoon niet voor gebouwd is en je hem dus stuk kan rijden.

Ik raad je Rieky Young aan voor je omscholing. (www.burgmeijer.nl) Jan Olthof is ook een goeie ruiter (komt mijn meisje vandaan) maar ik weet niet of hij omscholing doet. Ik kan het wel voor je vragen als je wilt.

Je kan zelf ook wel wat doen. Begin is dat als je paardje nageeft, jij je paardje ruimte geeft met de teugels. En zodra je merkt dat hij omhoog wilt komen neem je je teugels weer op. Zo leert je paardje meer op eigen benen te lopen zonder veel ondersteuning van de hand.

Belangrijkste is dat je ook les neemt bij degene die je paard heeft omgeschoolt dat je ook kan leren welke hulpen diegene geeft. Anders wordt het te verwarrend voor je paard.

Romkabouter, misschien dat je toe kan lichten waarom jij vind dat ze beter een westernpaard kan kopen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:36

Ik neem aan de ze wil westernrijden. En westernrijden kun je het beste doen met een paard wat er het meeste geschikt voor is.
En dat is geen draver, iets waar jullie het volgens mij wel mee eens zijn.

Bovendien vraagt ze zelf "of zal ik een westernpaard kopen", dan neem ik aan dat ze niet een dusdanig band heeft dat ze haar draven absoluut niet wil verkopen. Dus dan ze ik: Koop een westernpaard (wat dat dan ook maar moge zijn)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:39

Bedankt voor jullie reacties!

Biieniie ; Ik heb zelf al een stal op het oog, en heb al gevraagd of ze aan omscholing doen. Alleen heb ik nog geen andwoord terug.
Slidingstops, en spins hoef ik niet te maken, gewoon de basis en misschien iets meer.
En dan natuurlijk met de western uitrusting rijden, dat vind ik helemaal leuk, maar dan moet ie wel een beetje western kunnen.
Met dresuren oefen ik wel eens, maar ze reageert nu nog helemaal niet op mijn zit, en als ik mijn teugels langer laat dan gaat ze ook sneller lopen.

Romkabouter ; Ik wil western rijden maar absoluut niet hoog hoor, gewoon recreatief western? als dat bestaat.
Waarom ik dat opschreef wat meer van, later ( 2 jaar ofzo ) een westernpaard kon kopen.En dan nu gewoon doorgaan met reacreatief rijden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:49

Ik heb mijn rarebier ook laten omscholen maar uiteindelijk toch een ECHT westernpaard gekocht! :D

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:52

Dat paard wat er bij mij ook bijkomt word ook een echt western paard. Maar deze vind dresuur niet leuk, dus dacht laat der gewoon omscholen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:19

Als ze dressuur niet leuk vind, zal ze Western ook niet leuk vinden. Een beetje rond kachelen met eenw Western zadel is nog geen Western rijden ;)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:25

In de dresuur is alles strak, en mijn beeld van western is los.
Dresuur is gestrest, en western relaxter . Wat ik wil doen is met westerntuig, de hulpen van western. Bij western toch ook meer kanten op ? reining,pleasure ?
Het is gewoon voor me zelf, en met de westernhulpen heb ik het gevoel dat ik westernrijd.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:29

Mijn arabier is omgeschoolt van engels naar western. Ik merk dat ze er veel meer plezier in beleeft. En je ziet arabieren ook in de westernsport.
Dus omscholen is geen enkel probleem hoor. Mijn paardje pakte het heel goed op.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:36

Mijn paard komt morgen uit training na 2 maanden weg te zijn geweest, ze is ook omgeschoold naar western. Ik heb haar dichtbij gezet en kom regelmatig kijken. Mijn pony is weer helemaal de oude geworden, ze is weer lekker pittig met rijden, heeft er echt weer zin en werkt lekker mee. Ze vind dit echt heel leuk. Dressuur was gewoon niet haar ding en ook niet mijn ding. Ze pakt de western ook super goed op en leert echt heel snel. We hebben echt samen weer plezier in het rijden en trainen. :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:47

En dat wil ik ook graag bereiken tass ! Wij hebben ook geen plezier in dresuur.
Waarom heb je de jouwe 2 maanden weggebracht? Waar ik dan heen wil is het 1 maan.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:49

Ik kon haar zo lang of zo kort laten staan als ik wilde.

Het was de bedoeling 1 maand, maar toen was het nog niet helemaal super. Dus nog een maand extra laten staan zodat alles mooi en goed afgewerkt was, om het zo maar te zeggen :).

Persoonlijk als ik er nu over na denk is 1 maand wel erg kort :j.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:51

Bij een maand kunnen ze dit doen vertelde ze me ; In een maand kan je een paard een beetje de basis western dingen aanleren. loslaten . rollback , backup, sidepass. en trail oefeningen .

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:56

Ligt ook aan het paard zelf. Je paard moet het wel goed kunnen oppakken en snappen. Het ene paard is sneller daarin als het andere. Voor die van mij was 1 maand gewoon te weinig, het is toch een andere manier van rijden :j.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:03

Oke ik snap het, ik ga zien wat er van komt. Maar dat is toch pas wss eind van dit jaar. Moet eerst sparen voor tuig.