[WN] [RT]paard peert er tussen uit zodra je dr hoofd geeft, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martine123

[RT]paard peert er tussen uit zodra je dr hoofd geeft, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 01:15

heey mensjes!
ik ben al een tijdje bezig met het rijden en trainen van een MorganxQuarter ... ze is best lekker om te rijden maar ze heeft een groot probleem en ik krijg het maar niet opgelost... iedere keer zodra je dr dr hoofd geeft dan is ze weg! en dat wordt best vervelend zegmaar...
ze loopt netjes aan de teugel (ik wil dat ze veel lager gaat natuurlijk maarja,) en dan hangt ze wel echt in het bit vaak, maar zodra je los begint te laten gaat ze rennen... en dat vind ik vrij vervelend zegmaar...

ons uit eindelijke doel was barrelracen (waar ik vanaf wil zien) , maar ik denk dat ze het best aardig zou doen in de pleasure of misscien zelfs wel reining, maar dan moet er wel van dit probleem afgezien worden..

Elliebelle

Re: [RT]paard peert er tussen uit zodra je dr hoofd geeft, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:50

Ik snap je titel niet helemaal.. bedoel je als je haar meer vrijheid geeft dat ze dan onder je vandaan loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:14

Aangezien mensen een nogal verschillend beeld hebben van wat loslaten is en wat rennen is, denk ik eerlijk gezegd dat je het beste even een filmpje kan laten zien van wat er gebeurt. Zo kunnen we ook even naar de reactie van je paard kijken, lichaamsspanning, uitdrukking etc.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:33

Met Sonja eens :)
Kan van alles zijn maar een kleine tip die altijd wel van toepassing is op 'lopers'; zodra je langzaam de druk van de teugels laat en je pony gaat harder, zet hem dan op een kleine circel totdat hij weer het juiste tempo heeft en vervolg dan je weg.
Gaat het tempo weer omhoog, herhaal deze oefening totdat het kwartje valt.
Blijf rustig en geduldig en laat je paard eerst de fout maken om hem zo te kunnen leren wat je bedoelt.

Maar een filmpje is altijd beter hoor!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:28

ik heb wel een oplossing maar die moet je wel doen met begeleiding

wat heel goed werkt is je paard op de cirkel zetten in galop en dan teugels geheel los
je moet je paard wel op de cirkel kunnen houden met je benen
je laat je paard gewoon gaan en blijft pittig bijdrijven met je kuit, sporen af doen
zo drijf je de achterhand er stevig onder en wat gebeurd er dan?
je paard vertraagd :):)
in het begin galopeer je best wel wat rondjes voordat je paard het snapt en begint mee te werken, maar zogauw het kwartje valt hoef je maar met je benen te drijven en je paard vertraagd

het was voor mij een echte eye-opener en zo grappig om te voelen
spatter was ook op geen enkele andere manier langzamer te krijgen, hij rent gewoon graag

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:18

@Spatter: krijg je dan geen verwarring bij je paard als benen aanleggen de ene keer betekent 'voorwaarts' en de andere keer 'langzamer'...?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:30

Spatter, de mijne loopt ook graag maar, met jou techniek zou ik toch verongelukken. Ik rij met mijn merrie wel barrelrace en zij kan ongelofelijke snelheden halen op kleine cirkels, dus haar aandrijven op de grote cirkel, zou voor haar alleen meer spel zijn. Rennen rennen zou ze doen, tot ik haar vanvoor op pak, dan is het een ander verhaal. Goed aandrijven en spelen in de mond, dan komt de achterhand eronder.
Maar paard volledig op losse teugel en dan gewoon aandrijven, ik moet het eerste paard nog zien dat dan langzamer gaat lopen (in minder dan een uur :+ ).
Vergeet je niets in je uitleg of techniek, of heb je daar een filmpje van, ben echt benieuwd of zoiets bij een paard echt kan werken.. (niet slecht bedoelt)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:17

klinkt mij in de oren dan ze volledig op jouw leunt en als je haar losse teugel geeft haar steun volledig kwijt is , en ze dus niet op eigen benen en nageeflijk loopt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:37

als je aandrijft gaat de achterhand er onder en dan vertraagd je paard automatisch
drijf je dan weer door gaat hij natuurlijk weer harder

kirr het werkt echt, tenminste bij die van mij
de kunst is zo pittig te drijven met je kuit dan die achterhand er onder komt
zolang ze alleen maar harder gaan lopen, lopen ze nog steeds op de voorhand

daarom zeg ik ook dat je zoiets moet doen met begeleiding want het vraagt wel een ruitertechniek die je moet beheersen
je moet je paard zijn energie van "naar voren" zien om te zetten in "naar boven"
bij iedere drijfbeweging trek je je kruis aan en til je als je ware je paard op naar boven

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:44

je kunt haar ook leren rustig te lopen aan de lange teugel. uiteraard begin je eerst in stap versneld ze maak een ophouding reageert ze niet in de achteruit. Net zolang doorgaan tot dat ze jou tempo aanhoud. Als dit in de stap goed gaat ga je uitbreidden naar snellere gangen.
Bij mijn voorwaartse arabier die geen stop knopje had werkt dit heel goed.
Maar je moet wel heel concequent hierin zijn.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 23:50

ons uiteindelijke doel zou barrelracen zijn (wat ik niet zie zitten)
maar op het moment dat je de druk van je teugels afhaalt is ze weg....

spatters techniek klinkt wel goed, maar aangezien het hier idaho is en er nog zon meter sneeuw licht en er een hoop koeien rondrennen in de wei waar ik rijd... verongeluk ik dan denk ik...

ze kan echt heel netjes lopen...zolang je maar druk erop houdt... en daar word ik echt heel moe van,, maar bedankt voor al jullie reacties!!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:54

Je zegt 'ik ben al een tijdje bezig', wat is een tijdje? Hoe lang ben je al bezig met trainen van dit paard?
Heb jij haar zadelmak gemaakt of zat de basis er al in als je ze begon te rijden. Want er is duidelijk iets mis in de basis, een paard moet eerst op eigen benen leren lopen en dat kan hij niet als je nooit losse teugel geeft. Als je vanaf het begin anders gestart was, had je dit probleem nu niet tegengekomen.
Waarom aan nagefelijk rijden gaan werken als je paard op bit hangt. Haal hem van dat bit en leer hem eerst op eigen benen lopen voordat je verder gaat. De manier van lena is goed, losse teugel en elke keer als hij versneld 1 gang terug zetten. Dus als je paard in stap op de losse teugel al versneld, stil zetten en opnieuw proberen. In draf ga je naar stap en galop ga je naar draf.
Ook kleine cirkels werken goed, omdat je ze zo klein moet rijden dat je paard elke keer vertraagd. Maar ik zou beginnen met de andere oefening, omdat je met deze laatste oefening nog veel contact in de mond nodig hebt.
Natuurlijk gaat je paard niet zo diep lopen als jij wilt, je paard kan pas diep gaan lopen als hij verzameld loopt en dus niet onder je uit loopt. Je paard kan pas diep gaan lopen als jij kan loslaten, dus dat hij de juiste houding zelf een beetje kan zoeken.
Waarschijnlijk kan je ook weinig tot geen been gebruiken bij het collect rijden, omdat je zegt dat hij er zo al vandoor gaat. Je paard moet leren traag te blijven lopen ook als jij met je benen werkt.
Heb je geen trainer of af en toe les?
Bij western is net het doel dat paarden netjes kunnen lopen zonder contact, dus je moet echt werken aan je werkwijze, volgens mij had je een beetje het foute doel voor ogen. Of heeft iemand anders de basis er fout in gestoken.
Waarschijnlijk gaat het lang, heel lang duren voordat je dit eruit krijgt, omdat je paard natuurlijk gewend is om lekker in jou handen te komen hangen.
Waarom zie je barrelracen niet zitten? Als je dit probleem opgelost krijgt kan je echte elke richting uit met je paard..
Succes en ik heb uit ervaring geleerd dat mensen mijn reacties nogal bot of direct en onvriendelijk vinden overkomen. Maar dit is totaal niet het geval, mijn uitleg is enkele opbouwend en onderbouwend bedoelt en ik hoop ook dat je iets hebt aan mijn tips. Misschien kom je door mijn uitleg zelf ook aan nieuwe ideeën om dit opgelost te krijgen. :D
Wat ben ik jaloers dat je in Idaho woont 8-)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:01

probeer het eens aan de dubbele longe. Dan kan je va de grond zien wat er nu precies gebeurt. Soms zie je dan zelf wat er gebeurt. Of als ze het goed doet geef jezelf mischien (onbewust) tegenstrijdige hulpen.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:40

als ik het goed begrijp gata het al mis bij aangenomen teugels omdat ze in het bit hangt. Dus dit moet je eerst aanpakken lijtk mij. mijn fjord kon dat ook erg doen. ik blijf zachtjes bumpen totdat ze het bit loslaat. mijn hand sluit ik (vuist maken) op deze manier loopt ze uitzichzelf tegen het bit aan, wat niet prettig is. Hierdoor zal ze al snel naar een andere oplossing zoeken. zodra je paardje mooi gaat lopen zonder te hangen stop je met bumpen en open je je hand, je hebt je teugels nog steeds vast maar iets losser. rust is beloning, rust is fijn. toch weer hangen? meteen weer hand sluiten en bumpen.

om aan een lange/ losse teugel te kunnen werken moet je het heel rustig uitbouwen. Als ze mooi zonder hangen kan lopen aan een korte teugel zonder teugeldruk kan je heel langzaam eens je teugels een klein stukje door je handen laten glippen. blijft ze mooi lopen dan laat je nog eens een stukje glippen.
Gaat het hoofd omhoog, versnelt ze of gaat ze hangen dan neem je gelijk je teugels weer op maat en sluit je handen en bumpen. (bumpen is ook om je paard voorwaarts neerwaarts te laten lopen. van achter naar voren, achterhand er netjes onder, over de rug laten lopen. verder is de combi bumpen en hand sluiten duidelijker)

Uit zichzelf versnellen moet je niet tolereren. meteen terugnemen. naar stap of halthouden.
Met mijn voorwaartse draver deed ik ook altijd wat de anderen al als tip gaven. op een cirkel zetten. en pas weer naar de hoefslag als de rust terug is. nou, die cirkel vond die van mij al snel niet leuk meer. hoefslag volgen was een stuk makkelijker en daarom koos ze al snel voor de samenwerking.

succes!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 04:45

ik heb de laatste twee dagen de techniek op de kleine circel gewerkt, (iedere keer als ze versneld klein maken) en dat gaat heel erg goed ze loopt nu netter aan een losser teugeltje en ze hangt niet meer zo, alleen in galop is ze nogal Run run run en kop omhoog stotend..

@Kirr, ze is 4 jaar oud (hier in Amerika starten ze met hun 2 , 2,5 al..) dus ze is al even onder het zadel, ik rijd haar nu vast sinds januari zegmaar, maar toen lag er overal ook een meter sneeuw om doorheen te ploegen,
maar mijn hostdad's enige doel waneer die er een inrijdt is dat ze "mak" zijn, zodat ie ze kan gebruiken om te verhuren,,.. dus er is eigenlijk nooit iets mee gebeurt (alleen toeristen die er op hebben gehobbelt)
en de reden waarom barrelracen niet zo zie te zitten (ik vind het een leuke sport hoor) is dat ik 1. niet zon snelheids duivel ben, 2. ik zou het wel willen doen, maar ik ben beter met een paard waar je een beetje gas moet geven (dan word ik iets meer van go go go go weet je wel) dan een die té snel gaat uit zich zelf (dan heb ik steeds zoiets van ho ho ho ho we gaan onderuit weetjewel)
maarja, ik zou cinco het liefste in de pleasure of reining willen starten, dat zou ze best wel kunnen, maar daar doen ze hier niet zo aan, net als dat ze niet echt aan trainers doen hier...

oja, en (helaas) is het concept van western rijden hier anders dan in NL, hier is het gewoon de manier om te rijden, je doet geen engels zegmaar, en het moet effiecient zijn, dus helaas heeft hier vrijwel niemand gehoord van alleen met je benen rijden en zijn alle paarden gewestern neckreined (ze bewegen door de druk van de teugel op hun nek) In NL gaat het puur om de sport die er achter zit, hier is het meer van wat je allemaal te paard kunt doen..(dingen zoals 200 koeien over de snelweg verplaatsten enzo..)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:05

En als al de tips hierboven niet werken zou je dr ook nog de one-rein-stop kunnen leren zodra ze gaat rennen, google daar maar eens op.
Bijv de oefeningen van Pat Parelli of Clinton Anderson om de one-rein-stop aan te leren zijn wel goed. je leert het ze eerst in stap en dan in draf en later galop, maar als ze het eenmaal kennen kun je dat dus ook toepassen. Het is te vergelijken met het kleine cirkeltje galopperen maar dan wat extremer, dan leren ze het rennen wel af.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:30

ja die one rein stop ken ik :p maar ik heb hier ook het probleem met de natte ondergrond enzo, (en geen wand om tegen te stoppen)
maar ze doet het nu opzich welk goed moet ik zeggen :) dus daar ben ik heel erg blij mee :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:28

Je hebt helemaal geen wand nodig want als je de one-rein pakt gaat de andere kant niet alsnog aan de wandel... :)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 03:38

dat snap ik, maar ik bedoel dat ik bv als ze er tussenuitgaat haars niet tegen een wand kan stoppen, een een one-rein stop ga ik hier niet aan, iig niet tot alle sneeuw weg is en de modder enzo is opgedroogt..