[WN] bloedwaardes van een bv kwpn gelijk aan die van een quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marie1234567

bloedwaardes van een bv kwpn gelijk aan die van een quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 20:28

Vraag...?
Ik heb dus zelf een quarter die een poosje terug als het ware verzuurt was over haar gehele lichaam.. Nu heb ik dus bij haar bloed laten afnemen en laten onderzoeken. Nu waren haar waardes op dat moment veel te hoog..
Ze heeft een poos rust gehad , ander rantsoen etc.. Ze gaat nu dus heel duidelijk vooruit.. Veel voorwaartser en losser dan voor heen.. Heb haar bloed dus weer na laten kijken.. Maar nu zijn de waardes duidelijk een eind gezakt, maar nog wel aan de hoge kant.
Nu heb ik mij laten vertellen dat quarters altijd hogere bloedwaardes hebben dan gemiddeld, doordat ze veel meer bespiering hebben dan gemiddelde paarden...
Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft of weet van hoe of wat
( dierenartsen word je ook niet wijzer van)
Thanks
Greetz Marieke

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:01

Bel Dierenkliniek Wolvega en vraag naar Waling Haitema. Hij is dierenarts van het Reining team en begeleidt de Quarters op internationale shows. Hij kan je er vast meer over vertellen. zie http://www.dierenkliniekwolvega.nl

Achterom

Re: bloedwaardes van een bv kwpn gelijk aan die van een quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:14

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:55

Je kan ook contact op nemen met Dierenkliniek Emmeloord
Daar werkt een dierenarts die zelf ook al jaren western rijdt.
Ze weten daar dus heeeeel veel van Quarters en Paints
8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
http://www.dierenkliniekemmeloord.nl

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:52

Spierverzuring kan komen door te veel suikers in de voeding
Kuil/voordroog bevat veel suikers
Ook brok/lucerne kan veel suikers/melasse bevatten
Sobere rassen zoals bv Quarters/Haflingers/Shetlanders zijn daar gevoelig voor
Vandaar dat de bloed waardes dan ook hoger zijn bij te rijke voeding

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:34

bloed uitslag van mijn 2-jarige Quarter, net na twee jaar in het land te hebben gestaan . Hij had net een zware worm besmetting gehad en was behoorlijk in de groei.
De spierwaarden waren verhoogt, na een tweede bloed test waren de waarden nog net zo hoog, dus heeft de veearts na vraag gedaan over de spierwaarden bij quarters. Door groei van spiermassa en in combinatie met algehele groei wellicht hoger.
Hij kriigt weinig eiwitarm onderhouds brok en droge kuil.
Vraag mij ook af of daar wetenschappelijke feiten over bekent zijn

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:59

Natascha dH schreef:
Je kan ook contact op nemen met Dierenkliniek Emmeloord
Daar werkt een dierenarts die zelf ook al jaren western rijdt.
Ze weten daar dus heeeeel veel van Quarters en Paints
8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
http://www.dierenkliniekemmeloord.nl

_O- _O- _O-

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:19

Heb ook ervaring met ernstige spierverzuring bij mijn paint merrie. Is een veelvoorkomend probleem bij westernrassen juist omdat ze vaak zoveel bespiering hebben.
Belangrijk is erg letten op de voeding (weinig eiwitten, weinig suikers), voldoende vitamine E en selenium bij hoge gevoeligheid. Zorgen dat je zeker niet teveel voert in verhouding met de hoeveelheid werk. Er is ook speciale muesli voor westernpaarden. De mijne doet het erg goed op Subli zonder.
Regelmatig bloed laten trekken door DA bij verdenking van spierverzuring is handig, zo leer je ook wat de normale waardes van je paard zijn. Als je eenmaal met spierverzuring/-bevangenheid te maken hebt gehad zul je de symptomen waarschijnlijk ook snel herkennen: gevoelige harde spieren, overgevoeligheid op het lijf, moeilijker lopen, niet van stal willen.

Als je paard eenmaal last hiervan heeft gehad blijft hij er gevoelig voor en moet je er heel alert op blijven.