[WN] wie kan mij helpen met trail problemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiaraaa

wie kan mij helpen met trail problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:43

hallo allemaal,
ik had een vragen of iemand dit misschien kon oplossen.
mijn pony en ik doen sinds kort western. maar nu oefen ik trail. zodra ik het hek wil open en dicht doen gaat het goed. maar als ik het in de bak neerzet en het''hek'' een touwtje maak, vertikt ze het. Open doen gaat nog wel. maar dicht wil ze egwoon egt niet. Ik denk dat dit ook temaken heeft dat ze voor een deur wel opzij gat en voor een touw niet.

Ook doe ik achterwaards door een L, maar ik zit met een probleem. Ze doet het wel achterwaards door een L. maar met western doe je je benen naar voren met achterwaards. maar zij is dresuurmatig aangereden en gaat alleen naar achter als je je benen naar achter doet. maakt dit uit voor de wedstrijden?

ik probeer haar ook zijwaards te laten lopen met en balk tussen ze benen. Maar ze wilt altijd overschenkelen. Maar met een balk tussen haar benen, doet ze het niet meer. en ze word altijd boos op die balk. en gaat hem begraven met zand. haha! :o

wie o wie kan mij helpen?

gr kiara

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:59

Doet ze dat ook als er geen hek staat? Zoals ik het lees, mist ze de aanleuning op het hek en weet ze misschien niet goed wat je bedoelt.
Zolang jouw paard rustig en beheerst achterwaarts gaat, maakt het niet uit hoe je jouw benen houdt.
Doet ze hetzelfde als je het van haar vraagt als je er naast staat?

hobbelheks

Re: wie kan mij helpen met trail problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:10

een tip
zoek een instructeur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:46

kiaraaa schreef:
@achterwaards ...maar met western doe je je benen naar voren met achterwaards.
sinds wanneer is dat :D

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:35

dat is dan zeker van voor mijn tijd. Ik til mijn hand gewoon wat op en kantel mijn bekken. Is maar net hoe je je paard het hebt aan geleerd. maar je "poten" naar voren steken is echt geen pan hoor in een gewone achterwaarts

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:56

Ik doe mijn benen wel iets naar voren...
Misschien kan je proberen aan de hand zijwaarts te gaan? Eerst zonder balkje en dan met... dan wil ze het onder het zadel misschien ook wel.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:51

Als ik dit zo lees, dan zeg ik ook: zoek een goede instructeur. Want via bokt los je dit zo niet op....benen naar voren bij achterwaarts... :n

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:49

Welke omgeving zit je? Een instructeur kan meer zien dan een blauwgetint forum :)

Bij hek hek klinkt het alsof ze niet genoeg wijkt voor druk van been, fo er nu een touwtje, ton, muur, mens, koe of hek staat ze zou op zijn moeten gaan voor je been. Het kan ook aan je eigen zit of houding liggen waardoor ze onzeker wordt. Moeilijk te zeggen vanaf hier.

Achterwaarts is achterwaarts dus waar je je benen hbet maakt niet veel uit, wel kun je langzaam aan in je training gaan opnemen dat je paard op hulp van je zit achteruit gaat met steeds een beetje minder ondersteuning van been of teugel.
In de western kan het wel een nadeel zijn al je je been naar achteren moet leggen omdat oa die ook aangeeft in welke richting je opgaat.

Je paard is blijkbaar mooi balk gericht, dat kan een voordeel zijn, ze wil de balk niet aanraken denk ik en dat is handig in de trail. Zijwaarts over een balkje zul je stap voor stap moeten aanleren, afwisselend de voorhand en de achterhand een pasje.

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:46

Ik kan geen instructeur zoeken, want ik bouw mijn pony net op. ik probeer haar dus een beetje af te laten wisselen met trail oefeningen want ik rij meestal buiten. Ook mag ik niet op de manege waar ik rij instructeuren van buiten af nemen.

en ik doe het pas een jaar.. en ik heb het me zelf en mijn pony moeten leren, ik heb het eigelijk gelert vanuit een boek. dus daarom weet ik er niet zo veel van.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:11

Kan je niet met je pony naar een instructeur toe gaan dan?
Tenminste als er 1 in de buurt zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:38

kiaraaa schreef:
Ik kan geen instructeur zoeken, want ik bouw mijn pony net op. .

JUIST dan heb je een instructeur nodig.... ;)

kiaraaa schreef:
Ook mag ik niet op de manege waar ik rij instructeuren van buiten af nemen..

Is toch vaak kwestie van even rustig gesprek aan gaan. Want biedt jouw manege westernlessen? Nee dus. En jij rijdt western. Als ze dan geen westerninstructeur van buitenaf toe willen staan, dan moeten ze OF geen westernruiters accepteren, OF zorgen voor deskundige begeleiding. Ik sta zelf ook op een dressuurstal, maar mijn westerninstructeur is van harte welkom hoor. Sterker nog, mijn dressuurjuf staat aan de kant als hij komt, want die vindt het reteinteressant om de verschillen en overeenkomsten te zien, en is zeer geinteresseerd in wat wij allemaal doen zodat ze mij tussen mijn westernlessen door ook even kan helpen indien nodig.

kiaraaa schreef:
ik heb het me zelf en mijn pony moeten leren, ik heb het eigelijk gelert vanuit een boek. dus daarom weet ik er niet zo veel van.

Paardrijden leer je niet uit een boek. Echt niet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:49

@Sonja, je neemt de woorden uit mijn mond.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:12

Sonja schreef:
Paardrijden leer je niet uit een boek. Echt niet.
En ook niet via bokt ;) Dus probeer toch een instructeur te vinden of anders een goede westernruiter in de buurt die je kan/wil helpen.
Veel succes ermee iig!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 08:36

Als het leren uit een boek zo makkelijk zou gaan waarom bestaan er dan nog trainers.

Bij het achterwaarts gaan doe ik mijn benen niet naar voren, ook nog nooit geleerd tijdens de lessen trouwens
Ik zou dus gewoon les gaan nemen

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:46

Jemig zeg, wat wordt hier kattig gedaan! :( Natuurlijk is het voor iedereen goed/beter om les te nemen, of het eens ter plaatse te laten uitleggen in ieder geval. Maar als we alleen maar roepen dat je les moet nemen, kan er nooit meer iemand een rijtechnische vraag stellen toch?

Er zijn best westernruiters die hun paard achteruit laten lopen door de benen naar voren, of af te steken. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende reiningruiters die na de stop hun benen daar laten (naar voren dus), zolang het paard achterwaarts moet gaan. Dus het is maar net hoe je het ze aanleert. Over het algemeen hoeft een reiner ook niets anders dan kaarsrecht achteruit.

Voor trail is het echter wel handig als je je benen aangesloten laat, zodat je in het geval van bijv. een L nog kunt sturen. Hoe makkelijker je paard op 'beensturen' reageert hoe beter natuurlijk.

Wat betreft je hek probleem is het toch de oorzaak denk ik dat je paard nog niet voldoende aan de hulpen staat. Ga dit eerst eens oefenen zonder hek. Dus alle stappen die je doorloopt bij het hek openen en sluiten ga je leren, stap voor stap. Elke keer stoppen tussendoor, zodat jij maar ook je paard de rust bewaren.
Zorg vooral dat je zo recht mogelijk op je paard zit en leer jezelf aan zo dicht mogelijk bij het (denkbeeldige) hek te blijven. Zo hoef je niet of maar weinig over te hellen en zul je niet onbewust je paard een beenhulp geven die hem de andere kant opdrukt.

Ga je het eenmaal met hek proberen, neem dan ook na elke stap rust, door stil te gaan staan. Dramt hij door en luistert niet naar je, neem dan een stap terug en begin overnieuw. Hij moet leren op jou te wachten, ook al heeft hij straks 100 keer het hek gedaan. Gaat het hek eenmaal perfect, begin dan pas met het touwtje. En begin ook daar weer van voren af aan.

Maar als je paard eenmaal de juiste hulpen goed snapt, moet het geen verschil meer uitmaken of je nu een touwtje door moet, of een echt hek. Hij moet gewoon op jou vertrouwen kunnen dat jij hem er veilig door loodst!

Ik weet niet wat je bedoelt met overschenkelen, maar ook zijwaarts moet je eerst zonder balk oefenen, tot hij het feilloos kan! Daarna pas met een balk beginnen. Anders maak je je paard alleen maar erg onzeker en zal hij op een gegeven moment niet meer zijwaarts willen of durven.
Let op dat als je het langs een hek aanleert (wat veel mensen doen) je dan in ieder geval zorgt dat hij met zijn achterkant naar het hek staat en niet met zijn neus. Dit voorkomt dat hij zichzelf aanleert achterwaarts over te stappen! Ze moeten altijd voorwaarts blijven denken en voorlangs overstappen (benen kruisen). Een paard zal niet voorwaarts denken met een hek voor zijn neus ;)

Gaat het perfect zonder balk, dan kun je proberen om richting een balk te stappen, alsof je erover wilt, maar dan op een meter vanaf de linker of rechterkant, of zelfs nog minder. Dan is het één of twee stappen tot je er weer vanaf bent.
Stap dus over de balk, stop precies met je eigen hak boven de balk (dan zit hij voor je paard precies tussen voor en achterbenen) en wacht. Niks vragen, gewoon 10 seconden wachten. Daarna weer rechtuit verder. Leert hij ook hier het geduld bewaren, dan maak je na het stopje boven de balk een zijwaartse beweging.
Begin met de makkelijkste kant. Alle paarden hebben een makkelijke en moeilijker kant. Die zul je wel ontdekken met het oefenen zonder balk!
Zo leer je hem ook hier vertrouwen in jou te kunnen hebben en kun je het langzaam aan opvoeren dat je steeds meer balk zijwaarts neemt. Denk er wel aan dat je dit dus niet in 1 dag opbouwt, maar hier gewoon wéken de tijd voor neemt. Hoe meer geduld jij hebt, hoe sneller het goed zal gaan!

Succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:08

Ik ben het met je eens SusanW! Waar is een forum nog voor als je `alleen maar`met een instructeur wat kan leren. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Niet iedereen neemt de snelste, of meest foutloze weg..wil niet zeggen dat je niet in Rome aan kunt komen!
Ik ben zelf ook grotendeels `selftaught`of autodidact.

Ik ken mensen die elke week braaf lessen en geen stap verder komen. Kortom, doe eens wat positiever op dit forum!

Overschenkelen is overigens het kruiseling overstappen van de benen, zoals je uitlegt in het stukje over zijwaarts :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:13

zolang je je eigen fouten vanaf de kant niet kan zien, en je ook niet weet hoe je iets moet corrigeren ( wat je dus alleen kan weten als je langer rijd) kun je je eigen nauwelijks wat leren.dat geld voor alles.dus je hebt wel degelijk een instructeur nodig.en waarom niet ? zelfs anky krijgt nog instructie, die was nooit zo ver gekomen als ze dr eigen alles had aan moeten leren.en schriftelijke cursus rijden bestaat ook niet.
als je wilt weten wat je fout doet, en hoe te corrigeren, zal je het toch moeten vragen aan iemand die er kijk op heeft..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:15

Niemand ontkent dat je geen instructeur nodig hebt,maar dat betekent niet dat je je wijsheid niet kunt delen op een froum wat daarvoor bedoelt is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:08

Men deelt z'n beste wijsheid ook; namelijk de wetenschap dat deskundige hulp vanaf de grond tamelijk onmisbaar is :)
Dat wil niet zeggen dat er verder geen tips uit te wisselen zijn, maar énige vorm van basis is toch wel handig om vanuit te beginnen...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:01

hoe leert een kind praten en of nederlands ? niet door ouders die hun mond houden of spaans praten.
dus hoe leer je trail ? niet door allerlei tips van verschillende kanten en pluimage's
kairaaa zal echt iemand moeten zoeken die langs de kant staat en weet hoe je dingen oplost om haar goed te leren een trail oefening te doen.
zelf zijn we nu ook bezig om een paard om te scholen naar trail en geloof me door allerlei aanwijzingen aan de kant los je het echt niet op.
er moet 1 persoon zijn die en zich verdiept in jou en je paard die ook weet op welk moment je welke handeling moet uitvoeren.
wij laten dan ook 1x per maand een trainer komen die verstand van trail heeft.
en ja dat van de manege die geen trainers van buitenaf willen hebben daar ken ik er ook een aantal van.
persoonlijk vind ik dat je eigen keus of je dat accepteerd of niet.
alleen kunnen we kairaaa dit niet aan rekenen gezien haar leeftijd ;)