[WN] [RT] Voorbeelden van two track

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

[RT] Voorbeelden van two track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:45

Heeft/weet iemand een voorbeeld van hoe een twotrack gereden wordt in een Hms proefje. Ik ken uiteraard de technische achtergrond en uitvoering, ik zou graag wat visuele voorbeelden willen zien en het liefst in een proefje.

Bvd !

XoNo

Re: [RT] Voorbeelden van two track

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:03

Ik heb nog nooit gezien dat dit in een hms proef gevraagd wordt. Wijken kan wel gevraagd worden, maargoed, das weer wat anders natuurlijk :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:20

Volgens de WRAN kan het in de L2 en L1 gevraagd worden. ik heb het ook nog nooit gezien en vroeg em af hoe het eruit zou zien. Ik vodn 1 filmpje op youtube maar daar was imo weinig twotrack te zien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:49

En vertaal je dat dan in een renvers/travers of in een schouder binnenwaarts/buitenwaarts ??

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:50

Hey,
Ik heb het 1 keer meegemaakt in een proefje(L2 Horsemanship).. Ik zal even kijken of ik hem nog kan vinden.
xxx Shannon

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:19

DubbelDun schreef:
En vertaal je dat dan in een renvers/travers of in een schouder binnenwaarts/buitenwaarts ??

Persoonlijk zou ik het vertalen in travers. Maar als het anders is hoor ik het graag!

@shannon, zou fijn zijn!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:41

Ik ben het weleens tegen gekomen in de horsemanship. Volgens mij moesten we beginnen bij pion 1., toen in draf of stap naar pion 2 (rechte lijn) en toen in two track naar de volgende pion, waar bij je eerst in two track naar rechts ging en dan halverwege over ging naar links (over andersom dat weet ik niet meer. Je ging dus in two track maar bleef wel in een rechte lijn naar de volgende pion. Ik hoop dat je het snapt zoals ik het heb beschreven!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:46

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:46

wgirl schreef:
Ik ben het weleens tegen gekomen in de horsemanship. Volgens mij moesten we beginnen bij pion 1., toen in draf of stap naar pion 2 (rechte lijn) en toen in two track naar de volgende pion, waar bij je eerst in two track naar rechts ging en dan halverwege over ging naar links (over andersom dat weet ik niet meer. Je ging dus in two track maar bleef wel in een rechte lijn naar de volgende pion. Ik hoop dat je het snapt zoals ik het heb beschreven!

gokje, dat was in winschoten :D

Daar heb ik een dergelijk proefje gereden, maar twotrack is schouderbinnenwaarts, geen travers, dat heet meestal halfpass.
En anders zou ik de jury vragen ;)

Filmpje heb ik helaas niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:50

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 07:35

het is dus wijken voor het been

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:35

Ik ben helemaal niet bekend met deze term, maar waarom zou het two track heten als het om schouderbinnenwaarts gaat?
Een goed gereden schouderbinnenwaarts (dus geen schoudervoor) is toch op drie sporen?

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:26

Als ik de two track aan het trainen ben, dan zeggen de dressuur ruiters bij mij op stal altijd dat ik een drie spoor rij.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:29

Ik rij maar met 2 sporen anders :?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:48

spatter schreef:
het is dus wijken voor het been

nope dat is leg yield ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:17

Overigens leuke oefeningen om je paard recht te richten!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:07

UIt de quarter nummer 3 2007 Leen een trainer:
Voor de zijwaartse beweging kent de AQHA regelboek de sidepass, de leg-yield, en de two track.
Bij de two-track moet het paard zowel voorwaarts als zijwaarts in diagonale richting bewegen. Het lichaam is recht en nek en hals zijn gebogen in dezelfde richting als de beweging. Dus als het paard in een two-track voorwaarts/zijwaarts naar links beweegt, zijn nek en hals links gebogen naar links. Het rechterbeen kruist over het linkerbeen. (of het buitenbeen over het binnenbeen).

Bij de leg-yield moet het paard zowel voorwaarts al zijwaarts in diagonale richting bewegen. Het lichaam is recht, de nek en hals zijn gebogen in tegenovergestelde richting van de beweging. Dus als het paard in leg-yield zijwaarts/voorwaarts naar links beweegt, dan zijn de hals en nek gebogen naar rechts. De paardenbenen verplaatsen zich naar links en het rechterbeenkruist over het linkerbeen.

Side pass is vergelijkbaar met de two track alleen met minder voorwaartse beweging.

OH zie nu pas dat je beeld zoekt, hahaha sorrie, dat heb ik niet voor je, lekker stom niet goed gelezen :o

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:14

volgens die omschrijving is two-track een appuyement

Ik zou de jury vragen wat ie wil zien :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:24

dressuurboek erbij :P

leg yield is dus wijken voor het been

two track is appuyeren

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:39

Geeft niets Claudia. Het is goed om eerst de defenitie te ehm definieren...

Ik geloof trouwens dat ik het voor het eerst niet eens ben met Romkabouter! Weer iemand van zijn voetstuk gevallen.. zucht, moet ik weer een nieuw lichtend voorbeeld zoeken ;P

Als ik de uitleg van claudia volg kom ik ook op een appuyement.

@ Shannon, ik snap hem prima! Goede uitleg hoor.. En zo zou ik hem dus ook rijden als een hindquarters in waarbij het paard kijkt in de richting dat hij gaat.

Wijken voor been (leg yield) is het in elk geval niet en ook geen sidepasses. Halfpasses zijn mijns inziens een verzameling oefening. En ben ik in de western nog niet tegengekomen.
Schouderbinnenwaarts is idd in drie sporen.

WRAN regelboekje bijlage zegt> twotrack (travers) gezien traver en appuyement gelijk zijn, traver is over rechte lijn, dus voorwaarts, appy is over diagonaal, dus zijwaartse beweging, hou ik het daarop.

Bij een proef zou ik het zeker navragen bij de judge, doe ik graag als ik iets niet snap.

Ik vind nu wat meer filmpjes op de tube, vooral waarbij het als oefening wordt gebruikt (prima!) Ik denk dat ik gewoon moet wachten tot ik een keer een proefje tegenkom op een wedstrijd.

http://www.youtube.com/watch?v=NUupUk7_ ... re=related
deze meneer legt het ook netjes uit, vooral bij 4.10 waar hij het zelf voor gaat doen.. :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:02

Citaat:
Bij de two-track moet het paard zowel voorwaarts als zijwaarts in diagonale richting bewegen. Het lichaam is recht en nek en hals zijn gebogen in dezelfde richting als de beweging. Dus als het paard in een two-track voorwaarts/zijwaarts naar links beweegt, zijn nek en hals links gebogen naar links. Het rechterbeen kruist over het linkerbeen. (of het buitenbeen over het binnenbeen).

Als je dit leest is het Appuyeren.

Maar als je dit filmpje bekijkt, dan is het één stap voor de Travers.
En dat maak ik er ook van, uit de uitleg van de filmpjes van @DubbelDun

yildiz schreef:

Als ik dus van de uitleg, die bij de filmpjes zit, uit moet gaan is het een travers zonder het buigen van het hoofd in de richting van waar hij gaat.
Aangezien het paard rechtuit blijft gaan is het geen appuyeren.
Ze noemen het in de voorbeelden ook de voorbereiding naar de lope/wissels.

@Romkabouter Dat was inderdaad in Winschoten. :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:16

dapperdier schreef:
Weer iemand van zijn voetstuk gevallen.. zucht, moet ik weer een nieuw lichtend voorbeeld zoeken ;P

Succes :D

De termen in het filmpje en wat ze doen heb ik ook al verschillende oefeningen aan gekoppeld gezien. Blijkbaar weten de cowboys het zelf ook niet zo goed :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:25

volgens mijn gooien ze inderdaad maar wat met termen

het is allemaal wijken voor het been, het paard wordt scheef gezet of gestuurd en verder is het afhankelijk waar je heen moet hoe we het in de dressuur noemen
volgens mij houden ze ook weinig rekening met waar het paard nu heen moet kijken
ik zou zeker de jury vragen wat hij nu precies wil zien(ben benieuwd of die het zelf wel goed weet)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:28

@SLiding; wees dus heel voorzichtig met wat een filmpje laat zien ;)
Appuyeren is een zijwaarste gang op 2 sporen, maar kan zowel als een travers en als renvers worden uitgevoerd.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:45

DubbelDun schreef:
Appuyeren is een zijwaarste gang op 2 sporen, maar kan zowel als een travers en als renvers worden uitgevoerd.

Ik zou moeten weten hoe het moet, aangezien ik Z heb gereden. :D 8-)
En wat je zegt klopt, maar je ziet dat ze steeds voorwaarts blijven rijden, op het zelfde spoor blijven en dan doet het meer aan de travers denken.

Nu ja, als het gevraagd wordt op en wedstrijd, dan moeten we het maar aan de judge vragen hoe het bedoeld wordt. :j