[WN] Hulp nodig van DPHA-kenners... ik snap het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Hulp nodig van DPHA-kenners... ik snap het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:58

Het zal vast aan mij liggen hoor, maar ik maak er echt niks van, die site van de DPHA }:0
Ik zal het even uitleggen..

Over 2 maanden komt ons APHA (breedingstock) veulen hier naartoe en ik zou graag willen weten wanneer ik haar kan showen. Bij de Wran bijvoorbeeld, moet het paard minstens 2 jaar oud (had ik ergens gelezen?) zijn om ermee in de Halter te kunnen verschijnen, maar hoe zit dit bij de (DPHA) rassenshows? En kan ik (als 15-jarige) haar ook gewoon showen?

Dan heb je nog andere dingen (die op dit moment nog niet echt van toepassing zijn, maar ik wel zou willen weten voor de toekomst) maar ik geen hout van snap, en dat zijn die APHA klassen :o? De (novice) Youth, (novice) Amateur en Open.

Ik zou dus (lijkt mij logisch) in de Youth moeten starten, maar is er nou nog veel verschil tussen de youth en de novice youth? En dan staat bij de 'wedstrijdmogelijkheden' dat je met een amateur- of novice amateurkaart ook in de Open klassen mee kan doen, maar ergens zie ik dan weer staan dat voor Breedingstock alleen 'open' klassen worden uitgeschreven, en dat je dan dus niks aan een Amateurkaart hebt :roll:
Voor de rest kan ik echt nergens duidelijke info vinden over de minimum leeftijden (van het paard) bij de klassen en wedstrijdonderdelen en staat ook nergens wat nou de mogelijkheden zijn als 'Youth' ruiter, want het gaat alleen maar over de Amateur en Open, wat elkaar dus ook nog eens tegenspreekt 8)7

Kan iemand me alsjeblieft verder helpen en uitleggen wat er nou wordt bedoeld, want ik voel me echt een blonde doos :')

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:05

Oja, en nog iets... hoe zit het nou met zonder of met cap rijden? Ik zie alleen staan:

'Rijden met Cap optioneel tijdens officiële APHA-onderdelen'

Maar ik neem aan dat niet iedereen gewoon mag starten met hoed? En wat zijn nou die officiele APHA-onderdelen en wat niet? Weer zoiets onduidelijks ;(

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:02

Zoiets als een regelboek is inderdaad precies wat ik zoek, maar moet je die dan bestellen ofzo? Want (foei foei, weer de verkeerde vergelijking) bij de Wran staat kun je het Regelboek downloaden en bij de DPHA kon ik die niet op de site vinden..

En het kan wel zo zijn dat het pas onduidelijk wordt als je de rassenvereniging met de ruitervereniging gaat vergelijken, maar ik neem aan dat ze bij een rassenshow toch ook gewoon regels qua leeftijd ect. hebben? Ik kan het alleen niet vinden |(

crow

Re: Hulp nodig van DPHA-kenners... ik snap het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:22

Je kunt de DPHC gewoon een mail sturen hoor met je vragen want het zijn echt geschikte lui! Belangrijkste is dat om te showen op rassenshows je lid moet zijn van de APHA, dus de Amerikaanse rassenorganisatie. Daar kun je ook een rulebook verkrijgen of inzien.
Omdat er in Nederland niet genoeg breedingstocks geshowd worden, worden meestal alleen de open klassen uitgeschreven. Als meer mensen hun solid paints zouden showen, gaat dit vanzelf veranderen.
De WRAN kent geen halter dus, bij de paints wel, dus kun je gewoon showen.
Bij de jeugdonderdelen van de DPHC rijden de solids en regulars gewoon bij elkaar, in de open zijn het wel gescheiden onderdelen. Hier is in Nederland voor gekozen om zo de rubrieken redelijk bezet te houden. Het is dan ook een niet approved onderdeel bij de DPHC.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:37

Helemaal eens wat Crow verteld :D Je moet lid zijn van de APHA, dus de Amerikaanse PaintHorse Association, maar als je je paardje hebt laten overschrijven op jouw naam of die van je ouders ben je lid en krijg je ook het regelboek, dat is wel in 't Engels.

Je hoeft geen lid te zijn van de DPHC, maar leuk is het wel en voor de kosten hoef je het niet te laten. Je schrijft niet of je Paintje een merrie of ruin is; maakt niet uit, alleen met een hengstje mag je niet starten volgens mij in de jeugdklasse's en moet je zelf ook niet meer tot de jeugd behoren :D
In de Halter klasse's mag je met een hoed starten, als je er tzt op gaat zitten moet je tot je 18e jaar een cap dragen. Er zijn wel rij-klasse's voor Amateurs met een solid, daar is het idd vaak erg rustig in |( maar als je strakjes gaat rijden hebben we er weer ééntje meer *D

Verder kan je altijd kontakt opnemen met de DPHC, zij willen je graag verder helpen!

In ieder geval van harte welkom!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:48

Ja dat kan natuurlijk ook, maar dan zal ik het even anders moeten formuleren dan ik hier heb gedaan :D Ik dacht, probeer het eerst wel gewoon even hier ;)
Is het niet zo dat als een APHA-geregistreerd paard op jou naam komt te staan, je dan ook meteen lid bent van de APHA?
En als er dus bij de Halter voor solid Paints alleen Open klassen zijn, kan ik daar dan wel gewoon aan meedoen (wat voor 'kaart' moet je dan hebben) ?
En wat houdt het dan precies in als de jeugdonderdelen niet 'approved' zijn?

Of ben ik nu heel vervelend? :o

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:49

Ik was te langzaam, dat was @crow xD

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:02

Als het goed is ben je eerst lid geworden van de APHA en heb je toen je paard over laten schrijven. Dan krijg je een lidmaatschapspasje én het regelboek. Je kan voor 1-3-5 jaar of lifetime member kiezen. Voor 3 jaar kost het 90,00 dollar. In de open klasse's hoef je geen pasje te hebben :D

Not approved wil zeggen : "niet voor punten" oftewel die rubrieken zijn niet officieel goedgekeurd door de APHA en leveren dus geen punten op; je doet er wel een hoop ervaring mee op! :Y)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:05

@Dropje2 Dan had ik daar inderdaad gelijk in :P
Veulie is trouwens een merrie, en anders had ie z'n ballen niet gehouden :D Dus dat moet geen probleem zijn xD
Wel jammer dat je sowieso met een cap moet rijden als je nog geen 18 bent, maarja (moet me toch maar eens verdiepen in die 'veiligheids'hoeden, haha). In ieder geval wel handig om het van iemand te horen, want ik kon het serieus nergens vinden..

Bedankt ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:12

Hou er rekening mee dat je als jeugdruiter geen amateurklasses mag starten! Dus aanvragen van een amateurkaart heeft ook geen zin ;) Amateurklasses zijn vanaf 19 jaar.

Hier kun je ook het regelboek van de APHA (dus de amerikaanse club) lezen: http://www.apha.com/forms/PDFFiles/rule ... leBook.pdf

Je moet inderdaad lid zijn van de APHA (in Amerika dus) om je Paint op naam te kunnen zetten. Maar dat kan ook tegelijk met het overschrijven hoor. Dus je hoeft je niet eerst op te geven als lid en te wachten op je lidmaatschapskaart. Je kunt dit op het transfer aangeven. (Dat is de achterkant van het papier van je Paint)

Voor de beginnersklasses bij de DPHC (de nederlandse club) dien je wel lid te zijn, voor de jeugdonderdelen dacht ik ook, maar dat laatste weet ik niet heel zeker :o

PS: Die veiligheidshoeden zijn niet toegstaan op shows! Dit dient een EU goedgekeurde helm te zijn! (voor je jezelf op kosten jaagt en je hem niet gebruiken mag)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:22

Bestaat er dan geeneen goedgekeurde veiligheidshoed? :oo

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:35

Nee, hier niet in elk geval! Maar ik weet ook niet wat beter geaccepteerd is hoor. Een normale rijhelm, waar inmiddels iedereen wel aan gewend is, of dat dopje in een hoedje ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:39

Dat regelboek was wat ik moest hebben, bedankt :D

Maar als ik dus niet in de amateurklassen (en dus ook niet de Open) kan meedoen doe ik dus sowieso mee met de 'not approved' onderdelen? :S

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:45

Je mag als jeugdruiter wel in de open klassen starten hoor!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:49

Open
Voldoet een combinatie niet aan bovengenoemde eisen, de ruiter verdient bijvoorbeeld geld met het trainen en/of uitbrengen van paarden of de American Paint Horse waarop gestart wordt is niet in eigendom van de deelnemer of directe familie daarvan, dan kan de combinatie starten in de Open klasse.

Indien er geen Youth klassen worden uitgeschreven, kan een jeugdruiter alleen in de Open klasse kan starten. Een Novice Amateur mag te allen tijde ook in de Amateurklasse starten en een (Novice) Amateur mag te allen tijde ook in de Open klasse starten.

Dus als je normaal in de Youth start maar die wordt niet uitgeschreven mag je wel gewoon meedoen met de Open?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:01

Klimop schreef:
Dus als je normaal in de Youth start maar die wordt niet uitgeschreven mag je wel gewoon meedoen met de Open?

Sterker nog, als je dan wilt starten, MOET je in de open starten :j

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:28

Je mag trouwens wel een hoed dragen hoor als je ouders daar toestemming voor geven. Jaime reed toen hij nog 15 was ook gewoon met hoed op Crow, met toestemming van ouder.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:29

Ik meen dat jeugdruiters tot 14 jaar verplicht met helm moeten en daarna een 'ontheffing' kunnen krijgen. Dat is wellicht wat jullie dan ook zo geregeld hebben Crow?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:47

Ik heb trouwens nog iets (sorry ! :o ), maar als je een startnummer aanvraagt moet je bij je wedstrijdstatus kiezen uit 'open', 'amateur' en 'beginner', maar waar hoort de Youth dan bij? Want beginner is toch 'novice'? :P

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:00

Ik geloof niet dat het van belang is dat je dat invult. Volgens mij heb ik het nog nooit aangekruisd. En al kruis je wat aan, dan heeft dat nog geen bindende waarde ;) Ik neem tenminste aan dat je een FNW nummer bedoelt?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:12

Ja FNW inderdaad.. wel raar trouwens :? maarja

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:30

2 SusanW, volgens mij is het inderdaad zo hoe jij het stelt bij de DPHC en in de beginnersklassen stellen ze het geloof ik nu verplicht.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:40

Het is Solid Paint Bred, geen breeding stock ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:50

Romkabouter schreef:
Het is Solid Paint Bred, geen breeding stock ;)

Wat is hier dan het verschil. :?
Wij hebben zelf ook een Soled Paint Bred ( breedingstock?) op stal. :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:55

Omdat het officieel geen breedingstock meer heet, het is Solid Paint Bred.
Als zelf de eigenaren van de solids dit niet eens goed kunnen zeggen, dan zal het de rest van de paintmensen al helemaal aan hun bips oxideren.