[WN] papieren aanvragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

papieren aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:30

Vraag namens een kennis: Het gaat om 2 bijna 3 jarige quarters. Van 1 is de moeder bekend en aanwezig, van de ander is de moeder wel bekend, maar niet meer aanwezig dekbon/bewijsis van beide wel aanwezig. Alleen door wat vervelende omstandigheden (die verder niks met de paarden zelf te maken heeft) is er bij deze 2 nooit papier van de AQUA aangevraagt en is het lidmaatschap ook niet meer actief.
Wat nu te ondernemen om beide paarden toch in het AQHA te krijgen?

XoNo

Re: papieren aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:38

Volgens mij kun je met een dekbewijs gewoon een papier aanvragen. Moeder hoeft hier niet aanwezig voor te zijn.
Mijn paint (ok, geen QH) heb ik destijds op 5 jarige leeftijd laten registreren en zijn moeder was al enige tijd overleden.

Degene die de paarden op naam zet zal wel weer lid moeten worden bij de AQHA.

http://www.aqha.com/association/registr ... pp2009.pdf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:37

Met een geldig dekbewijs is idd een papier aan te vragen mits van de moeder (en kind) DNA bij de AQHA aanwezig is.
Is de moeder nooit DNA-getyped dan kun je het wel vergeten.
Verder mogen de veulens niet ouder zijn als 48 maanden, ouder is ook niet meer registreerbaar.

Als er geen lidmaatschap is dan betaal je iets meer, wat gelijk staat aan het lidmaatschap van één jaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 14:29

paarden zijn van april/mei 2007. Punt is dat de paarden verkocht "moeten" worden, maar zonder papier zijn ze natuurlijk geen klap waard.
Ik weet niet of de moeders DNA getyped zijn, gebeurt dit standaard? Want dan neem ik aan van wel, eerdere veulens zijn nl wel allemaal ingeschreven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:34

Ligt er aan hoe oud dié veulens zijn.
Vanaf een bepaalde datum zijn ze hier mee begonnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 14:35

laatste die wel ingeschreven is is van 2005 of 2006

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:36

Zal net op de grens zitten. MOet ik eens in de regels opzoeken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:58

Als al eerder veulens van deze moeders gewoon zijn geregistreerd zullen ze wel DNA getypeerd zijn. Mocht dat niet het geval zijn is er nog geen man overboord dan kun je dat tegelijk met het inschrijven van het veulen doen.
De regel dat merries getypeerd moeten worden voordat hun veulens geregistreerd kunnen worden is ingesteld voor alle merries geboren na 1 jan 1989. Ik neem even aan dat deze merries niet ouder zijn dan 21 jaar? ;)

Ik denk dus dat het geen probleem op gaat leveren.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:06

DubbelDun schreef:
Verder mogen de veulens niet ouder zijn als 48 maanden, ouder is ook niet meer registreerbaar.

.

Je kunt ze na 48 maanden ook nog registreren, kost wel 1040 dollar.... (voor non-member)

van 24 tot 36 maand kost het 340 dollar (in dit geval dus.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:14

wtf? 340 dollar per paard als non member om ze te registreren? Fieuw....

En als member?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:30

Staat allemaal in die link die ik je gaf.
300 dollar als member.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:32

op die link krijg ik een reg form (heb ik al uitgedraait) alleen om een of andere reden is het erg slecht leesbaar?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:34

btw: Moet het dekbewijs mee gestuurd worden?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:35

Waarom fokt iemand in godsnaam QH's om ze dan uiteindelijk toch niet te registreren...
Zoveel kost het echt niet. En als je het dan al die tijd later toch beslist te doen, kost het je een hoop geld.
Je kan er ook voor kiezen de paarden voor 1000 euro minder (ik zeg maar iets) te verkopen, maar dan zonder papier. Het zal ongeveer gelijk uitkomen, en de nieuwe eigenaar kan ze dan op zijn kosten laten registreren àls hij dat wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:42

jaycee, misschien even beginpost lezen? Door omstandigheden zijn deze paarden niet geregistreerd, dit was uiteraard wel de bedoeling. Dit is een ontzettend lang verhaal wat ik niet op een forum ga zetten en wat er in feite ook niet toe doet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:19

storrum schreef:
Je kunt ze na 48 maanden ook nog registreren, kost wel 1040 dollar.... (voor non-member)
Dat is redelijk nieuw dan, maar wel alleen met Parentage Verification en dat gaat wat verder als alleen een DNA-profiel in het dossier hebben ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:22

Jaycee_ schreef:
Waarom fokt iemand in godsnaam QH's om ze dan uiteindelijk toch niet te registreren...
Zoveel kost het echt niet. En als je het dan al die tijd later toch beslist te doen, kost het je een hoop geld.
Je kan er ook voor kiezen de paarden voor 1000 euro minder (ik zeg maar iets) te verkopen, maar dan zonder papier. Het zal ongeveer gelijk uitkomen, en de nieuwe eigenaar kan ze dan op zijn kosten laten registreren àls hij dat wil.

de moeder van mijn merrie is ook nooit geregistreerd hoor. zo raar is dat niet. misschien iemand die minder kennis heeft en het gewoon een mooi paard vond, er niet bij stil staand dat het ook nog ergens geregistreerd kon worden.

de reden waarom mama niet geregistreerd is weet ik niet. wel weet ik dat het een volbloed Quarter was/is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:37

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:38

AQHA heeft toch een actie om paarden die nog niet geregistreert zijn alsnog te registreren,tegen een voordelig tarief??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:19

dat is die 300,-, er was eerder ook al een actie en toen was het echt spotgoedkoop, maar die kan ik niet meer terugvinden, toen was het iets van 15,- of zo...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:10

DubbelDun schreef:
storrum schreef:
Dat is redelijk nieuw dan, maar wel alleen met Parentage Verification en dat gaat wat verder als alleen een DNA-profiel in het dossier hebben ;)

Dat is al jaren zo dus niet echt nieuw!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:18

Als het dekbewijs wel aanwezig is, maar de dekkingen van de hengst voor dat jaar niet bij de AQHA zijn gemeld, dan komt er boven de fee van de late registratie ook nog een soort bekeuring overheen voor het laat aanmelden van die dekkingen.
Uiteindelijk is het veel rompslomp, en nog maar de vraag of je er echt een papier bij gaat krijgen omdat het niet zeker is of de moeders DNA getypeerd waren. Veulens moeten ook DNA getypeerd worden. Nog een keer extra kosten. En hebben de paarden al een chip en een paspoort?

Ik zou zonder papier verkopen, en de nieuwe eigenaren de keus geven om ze wel of niet te registreren. Zonder papier kun je ook gewoon op een Quarter rijden, en zonder papier kun je ook gewoon WRAN of NRHA wedstrijden starten, als je dat zou willen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:01

Stef, is je kennis nu wijzer en er al uit wat hij/zij gaat doen? Nu ze nog geen 3 zijn is het nog te doen misschien...?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:13

ik stuur je even een pb ;)