Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Als je paard het principe van wijken voor de druk kent en goed te rijden is op zit heb je geen les nodig imo. Heb mijn pony van de zomer ook met bosal gereden. Was hier perfect op te sturen, omdat ik altijd al reed met het principe wijken voor de druk en op zit. Heb absoluut geen moeite gehad met sturen etc. Nu rijd ik er helaas tijdelijk niet meer mee omdat bij het rijden met bosal trekken uit den boze is en hij in de galop te oncontroleerbaar werd met bosal, wilde hem niet gaan afstompen en ga het dus later nog eens proberen.
Ik moet wel zeggen dat de momenten dat hij rustig was met de bosal heerlijke momenten waren, echt heel anders dan rijden met een bit. Je paard/pony voelt ook meteen anders aan. Het hele rijden wordt zuiverder, en simpeler. Omdat het bij het rijden met bosal allemaal draait om een goed release. Je geeft de hulp en direct bij goede reactie haal je de druk weer weg. Het sturen is op sommige vlakken hetzelfde en op sommige vlakken anders als rijden met bit. Dus om naar links te wenden: linkerteugel van de hals, jou hand leid deze teugel, dus hij gaat niet naar jou lichaam toe als met een bit maar links van de hals weg, hierdoor krijgt het paard druk op de rechterzijde van het gezicht. De rechterteugel wordt aangelegd. Je handen blijven even ver van elkaar en op gelijke hoogte maar verschuiven gewoon even naar links. Met benen doe je hetzelfde, linkerbeen van het paard af (hoeft niet overdreven) en rechts aanleggen. En hoe vaker je rijdt met bosal hoe minder deze hulpen worden, na een tijdje worden ze minimaal en dat is het heerlijke aan rijden met een bosal.
Dat jou pony neckreining kent wil zeggen dat hij het principe van wijken voor de druk al kent en dat het rijden met een bosal niet zo een grote overstap gaat betekenen. Succes!
ElCid schreef:I sincerely hope they know what you are saying, I have my doubts, though.![]()
??Citaat:Wat taal betreft of wat betreft de inhoud??
.
, dus zal men er of niet aan beginnen of het niet begrijpen.lovemypaard schreef:Pour it on me. Some can dish it out, but only a few can take it. I have a lot to learn and take a little bit from everyone, and try to give as much back as possible.
That's what I love about the hackamore, it weans out those who are truly dedicated and strive to be better for their horse.
Really I'm a nice person, I hate the computer cause it never shows the emotion in your voice. I love everybody.
farichta schreef:@ Lara_Silver: Don't take everything so personnally, the world and Bokt are so much bigger than your message alone. In my opinion lovemypaard posted this information to complete your message and to contribute to the bosal education of everyone on Bokt who is interested.
@lovemypaard: all things are true, but I agree with ElCid, not many will interpret your accurate contribution to this item correctly. Am glad to read these things again, being a bosal adept myself.
lovemypaard kan dat ook lezen. Maak je maar geen zorgen ik neem niet alles te persoonlijk op, ik maakte alleen duidelijk dat een deel informatie die geschreven is wel degelijk al eens op dezelfde manier werd geschreven in het topic, niet nodig om dit in hetzelfde topic te kopiëren lijkt me. Maargoed dat is mijn persoonlijke mening.
.
. Waar ben jij gestationeerd? Mag ook via pb uiteraard.
.
so I'm in for trying a different approach on that.
.