[WN] Dressuurmatig rijden met een westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee1990

Dressuurmatig rijden met een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 08:43

Hallo,

Gister las ik een aantal topic's over het westernrijden en de commando's die daarbij horen.
Zelf ken ik er ook een aantal waar mijn pony ook goed op reageert.

Ter info,
mijn pony is een quater x pinto
23 jaar , altijd western gereden.

Maar ik wil iets meer dressuren met hem, dus een normale draf (trot)
en sneller galloperen. en hem toch nagefelijkrijden.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oefenen.
Als ik les heb rijd ik met een dressuurhoofdstel en gewoon bit,

Het is niet mijn bedoeling om het paard volledig dresuur te rijden.
Hier is hij te oud voor,

Alvast bedankt,

Groetjes Renee

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:55

Als je paard goed is gereden moet dat geen enkel probleem zijn, ik rijd mijn westernpaarden altijd "dressuurmatig", dus met aanleuning en in " arbeidsdraf en galop", incl. uitstrekken en verzamelen in alle gangen.
Dat is niets anders als de basis die elk paard zou moeten beheersen, ongeacht de discipline.
Correcte basisgangen, ruggebruik, aanleuning, speedcontrol, souplesse, etc: allemaal basis, allemaal onontbeerlijk voor een goed lopend paard/ pony.
Overigens worden "westernpaarden" niet alleen maar getraind in de jog ( langzame draf) en lope ( langzame galop), maar vooral in de galop moet bijv. een reiner en cowhorse enorm kunnen schakelen en bijv. een pleasure paard zal meer moeten kunnen laten zien als een slow motion jog, en moeten kunnen versnellen, ruimte in de pas laten zien.

Kort en bondig is het antwoord dus: Ja, pony zal er, als je het goed doet, waarschijnlijk alleen maar beter van worden.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:16

Mijn vraag is hoe jij dan je paard met aanleuning rijdt,
want met een westernbit kun je niet dezelfde aanleuning hebben als met een gewone trens.

Ik ben zelf een dresuurruiter en dan heb je snel de neiging om meer dressuur te doen dan western zelf.
En mijn paard is inderdaad altijd getraind in de Jog en Lope en wil daar een beetje van af.

Ik heb zelfs de dressuurwedstrijd meegedaan en was 3e van de 8 :D ,
wel met dressuurzadel en gewoon hoofdstel uiteraard.

ElCid schreef:
Als je paard goed is gereden moet dat geen enkel probleem zijn, ik rijd mijn westernpaarden altijd "dressuurmatig", dus met aanleuning en in " arbeidsdraf en galop", incl. uitstrekken en verzamelen in alle gangen.
Dat is niets anders als de basis die elk paard zou moeten beheersen, ongeacht de discipline.
Correcte basisgangen, ruggebruik, aanleuning, speedcontrol, souplesse, etc: allemaal basis, allemaal onontbeerlijk voor een goed lopend paard/ pony.
Overigens worden "westernpaarden" niet alleen maar getraind in de jog ( langzame draf) en lope ( langzame galop), maar vooral in de galop moet bijv. een reiner en cowhorse enorm kunnen schakelen en bijv. een pleasure paard zal meer moeten kunnen laten zien als een slow motion jog, en moeten kunnen versnellen, ruimte in de pas laten zien.

Kort en bondig is het antwoord dus: Ja, pony zal er, als je het goed doet, waarschijnlijk alleen maar beter van worden.

troi

Re: Dressuurmatig rijden met een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:21

Wat bedoel jij met een westernbit? Want in de western wordt ook gewoon gereden met een trensje (alleen noemen ze het een snaffle) pas later in de opleiding van het paard als die eenhandig wordt gereden gaat men over op een shank (=scharen bitje, ik denk dat dat is wat jij bedoelt). Dus met een aanleuning rijden kan zeker.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:22

In de western ben je niet verplicht elke dag van de week met een scharenbit te rijden :) je mag ook gewoon op een trensje rijden (even los gezien van wedstrijden).

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:35

Dat bedoel ik inderdaad.
En mijn paard is volgens mij redelijk western gereden.

Ik ga het gewoon eens proberen :+ ,
Ik heb de neiging om het zo gezegd meer aan de teugel te rijden dan alleen met de aanleuning. (dit wel met een trens)

maar met het scharenbit rijd ik uiteraard met lange teugel en loopt hij eigenlijk vanzelf.
Zodra de trens weer tevoorschijn komt, dan stopt hij niet meer direct bij de hulpen en reageert hij anders met het rijden van Figuren.

Sorry,
jullie zullen wel denken, wat is zij dom, maar ik wil graag verder met rijden.
dus ook dressuur en ben aan het trainen voor maart, dan is er dressuurwedstrijd en wil dit keer voor de 2e plaats gaan!
Dit gaat mij ook best lukken als ik ook met western het onder de knie heb

troi schreef:
Wat bedoel jij met een westernbit? Want in de western wordt ook gewoon gereden met een trensje (alleen noemen ze het een snaffle) pas later in de opleiding van het paard als die eenhandig wordt gereden gaat men over op een shank (=scharen bitje, ik denk dat dat is wat jij bedoelt). Dus met een aanleuning rijden kan zeker.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:39

Zoals hierboven al gezegd; als je met meer aanleuning wil rijden moet je gebruik maken van een trens ( snaffle).
Het kan best lastig zijn om weer terug te gaan naar de trens, je rijd dan met directe aanleuning en de kans is groot dat jouw pony dat niet meer gewend is en nu dus onprettig vind. Ik rijd ook mijn oudere paard afwisselend op een snaffle en een shank, geen probleem.

Enne, dom, nee hoor; beter dat je even vraag als je het niet zeker weet dan dat je zelf gaat experimenteren. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:47

Ik vindt je ook echt niet dom hoor!
Maar wat elcid schrijft is wel waar, je pony is gewend op een losse teugel te lopen dus kan het zijn dat hij de aanleuning vervelend vindt. Geef je pony dus tijd om er aan te wennen en zorg ervoor dat hij ook de voordelen ervan inziet (dus probeer echt een vederlicht contact te hebben dat soort dingen). Dan houdt je op den duur een werklustigere pony over.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:02

Bedankt voor de reacties,
Ik ga zeker verder met oefenen :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:31

Sorrie hoor maar met dit soort vragen vraag ik me altijd af of mensen wel weten wat westernrijden is. Western paarden worden van het bit af gereden dus niet in de aanleuning zo als dat bij dressuur gebruikelijk is. Dit wil niet zeggen dat deze paarden niet zeker net zo nageeflijk zijn.

Ook dat draven en galoperen geeft aan dat je weinig tot niks weet van western sport. Ook bij western worden paarden in verschillende tempo's getraint als het goed gedaan wordt tenminste. Draf heeft een basis (werk ) van waaruit je kunt vertragen richting Jog maar ook kunt versnellen . Het zelfde geldt voor galop.

Dus nee je hoeft niet meer dressuur matig te gaan rijden om je paard dit te leren, wat jij vraagt is niet iets wat je moet gaan oplossen met overschakelen naar dressuur. Dit probleem is veroorzaakt door een tot nu toe veel te eenzijdige (pleasure zo te lezen) training van je paard. Zoek en je vindt de oplossing gewoon binnen de sport en niet op een ander!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:29

Adrienne schreef:
Sorrie hoor maar met dit soort vragen vraag ik me altijd af of mensen wel weten wat westernrijden is. Western paarden worden van het bit af gereden dus niet in de aanleuning zo als dat bij dressuur gebruikelijk is. Dit wil niet zeggen dat deze paarden niet zeker net zo nageeflijk zijn.

Ook dat draven en galoperen geeft aan dat je weinig tot niks weet van western sport. Ook bij western worden paarden in verschillende tempo's getraint als het goed gedaan wordt tenminste. Draf heeft een basis (werk ) van waaruit je kunt vertragen richting Jog maar ook kunt versnellen . Het zelfde geldt voor galop.

Dus nee je hoeft niet meer dressuur matig te gaan rijden om je paard dit te leren, wat jij vraagt is niet iets wat je moet gaan oplossen met overschakelen naar dressuur. Dit probleem is veroorzaakt door een tot nu toe veel te eenzijdige (pleasure zo te lezen) training van je paard. Zoek en je vindt de oplossing gewoon binnen de sport en niet op een ander!

nou! dit spookte mij ook al door mijn hoofd..
wel goed dat je het vraagt hoor, maar ik hoorde heel veel vooroordelen doorschemeren.
waarom kan het niet. als het paard goed getriant is is het (praktisch) hetzelfde..

ik zag het probleem al niet.. maar idd als het niet goed getriant is.. tja.. maar daar kan jij dan niets aan doen.
en dat maakt jou nog niet dom! jij bent zo slim om het even na te vragen in plaats van aan te modderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:04

Dressuurmatig rijden is niet hetzelfde als Grand Prix dressuur rijden he...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:32

nee maar hoeveel hier op bokt rijden grand prix?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:34

Paintless schreef:

Whahaha, zowat iedereen! :D :P

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:13

sflj schreef:
Paintless schreef:

Whahaha, zowat iedereen! :D :P

:= _O- Echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:13

Paintless schreef:

En hoeveel rijden er hier western op het niveau waar ze hun babbeltje vol van hebben??????
}:)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:32

Adrienne schreef:

Even zo een vraagje, wat bij mij opkomt als ik dit lees. O:)
Als het paard bij de western van het bit af wordt gereden, waar moet hij dat op nageven als hij wel nagevelijk is. :?

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:03

aanleuning en op de teugel hangen is iets anders he,
als je aanleuning hebt dan hoef je niet noodzakelijk dikke armen ervan te krijgen,je kunt ook gewoon de teugel op lengte hebben maar weinig druk erop.
de inwerking van een trens en shanks zijn helemaal anders maar normaal gezien is dat na 3 dagen voorbij dat het paard terug moet wennen aan een trens,maar als je je benen gebruikt en niet alleen op teugeldruk rijdt moet dat vrij weinig problemen geven denk ik.
verder wens ik je succes met de wedstrijd ;)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:47

sliding schreef:
Adrienne schreef:

Als het paard bij de western van het bit af wordt gereden, waar moet hij dat op nageven als hij wel nagevelijk is. :?

Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, daar heb je geen aanleuning en zelfs geen bit voor nodig :)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:13

Pasterza schreef:
sliding schreef:

Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, daar heb je geen aanleuning en zelfs geen bit voor nodig :)

Wat jij hier noemt zie ik als verzameling, daarbij wordt het gewicht(van het paard) meer naar achteren gebracht zodat het paard meer op de achterhand gaat zitten (maw de achterhand er meer onderbrengt).
"Nageven" is het ontspannen van hoofd,nek, hals en het aanspannen van rug en buikspieren.
Als het nageven goed is krijg je makkelijker betere verzameling.

Van het bit afrijden moet je soms doen als een paard zich opkrult ,dus ver achter de teugel gaat lopen, ook al wordt er geen tot weinig druk op de teugel uitgeoefend.
Het paard onttrekt zich op die manier geheel aan de "hand" van de ruiter en laat zich niet los in de rug.
het voelt als heel makkelijk maar de realiteit is dat hij achter totaal niet werkt, mooi plaatje maar doet niets.
Soms moet het paard naar voren worden gereden omlosheid te verkrijgen in zijn lichaam, om dus blokkades (vooral in de rug en nek) eruit te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:27

Pasterza schreef:

Nee hoor, nageven is bijvoorbeeld ook het hoofd omlaag brengen op het moment dat ik druk geef op het halstertouw. Heb ik helemaal geen achterhand voor nodig.
Nageven = wijken voor druk.
Verzameling komt uit de achterhand. Nou ja, in a perfect world dan.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:23

Ik heb een western AV en herken het heel erg hoor, wilde in eerste instantie geen dressuur met hem rijden maar western/endurance wedstrijden was leuk alleen zo ver weg. Vandaar dat we zijn gaan dressuren.

Hij pakt het heel goed op alleen blijft hij zo verschikkelijk in de jog en trot zitten, het zit lekker maar dat is niet wat ze in de dressuur willen zien, daar hebben ze liever ruime gangen. Nu heb ik geleerd via instructrice om het paard meer voorwaarts te vragen zonder van voor dat op te vangen, dus meer vrijheid geven. Moet zeggenhet gaat al beter.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:38

slotje

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:51

mooi op tijd :+