Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
,ElCid schreef:Als je paard goed is gereden moet dat geen enkel probleem zijn, ik rijd mijn westernpaarden altijd "dressuurmatig", dus met aanleuning en in " arbeidsdraf en galop", incl. uitstrekken en verzamelen in alle gangen.
Dat is niets anders als de basis die elk paard zou moeten beheersen, ongeacht de discipline.
Correcte basisgangen, ruggebruik, aanleuning, speedcontrol, souplesse, etc: allemaal basis, allemaal onontbeerlijk voor een goed lopend paard/ pony.
Overigens worden "westernpaarden" niet alleen maar getraind in de jog ( langzame draf) en lope ( langzame galop), maar vooral in de galop moet bijv. een reiner en cowhorse enorm kunnen schakelen en bijv. een pleasure paard zal meer moeten kunnen laten zien als een slow motion jog, en moeten kunnen versnellen, ruimte in de pas laten zien.
Kort en bondig is het antwoord dus: Ja, pony zal er, als je het goed doet, waarschijnlijk alleen maar beter van worden.
,troi schreef:Wat bedoel jij met een westernbit? Want in de western wordt ook gewoon gereden met een trensje (alleen noemen ze het een snaffle) pas later in de opleiding van het paard als die eenhandig wordt gereden gaat men over op een shank (=scharen bitje, ik denk dat dat is wat jij bedoelt). Dus met een aanleuning rijden kan zeker.

Adrienne schreef:Sorrie hoor maar met dit soort vragen vraag ik me altijd af of mensen wel weten wat westernrijden is. Western paarden worden van het bit af gereden dus niet in de aanleuning zo als dat bij dressuur gebruikelijk is. Dit wil niet zeggen dat deze paarden niet zeker net zo nageeflijk zijn.
Ook dat draven en galoperen geeft aan dat je weinig tot niks weet van western sport. Ook bij western worden paarden in verschillende tempo's getraint als het goed gedaan wordt tenminste. Draf heeft een basis (werk ) van waaruit je kunt vertragen richting Jog maar ook kunt versnellen . Het zelfde geldt voor galop.
Dus nee je hoeft niet meer dressuur matig te gaan rijden om je paard dit te leren, wat jij vraagt is niet iets wat je moet gaan oplossen met overschakelen naar dressuur. Dit probleem is veroorzaakt door een tot nu toe veel te eenzijdige (pleasure zo te lezen) training van je paard. Zoek en je vindt de oplossing gewoon binnen de sport en niet op een ander!
Adrienne schreef:Sorrie hoor maar met dit soort vragen vraag ik me altijd af of mensen wel weten wat westernrijden is. Western paarden worden van het bit af gereden dus niet in de aanleuning zo als dat bij dressuur gebruikelijk is. Dit wil niet zeggen dat deze paarden niet zeker net zo nageeflijk zijn.
sliding schreef:Adrienne schreef:Sorrie hoor maar met dit soort vragen vraag ik me altijd af of mensen wel weten wat westernrijden is. Western paarden worden van het bit af gereden dus niet in de aanleuning zo als dat bij dressuur gebruikelijk is. Dit wil niet zeggen dat deze paarden niet zeker net zo nageeflijk zijn.
Even zo een vraagje, wat bij mij opkomt als ik dit lees.![]()
Als het paard bij de western van het bit af wordt gereden, waar moet hij dat op nageven als hij wel nagevelijk is.
Pasterza schreef:sliding schreef:Even zo een vraagje, wat bij mij opkomt als ik dit lees.![]()
Als het paard bij de western van het bit af wordt gereden, waar moet hij dat op nageven als hij wel nagevelijk is.
Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, daar heb je geen aanleuning en zelfs geen bit voor nodig
Pasterza schreef:Nageeflijkheid komt vanuit de achterhand, daar heb je geen aanleuning en zelfs geen bit voor nodig