[WN] Van western naar springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babette_15

Van western naar springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:45

Ik heb een quater ruin van bijna 4 jaar en ik rij vanaf zijn 2e western op hem. Het is een schat en doet alles heel goed. Maar ik heb 7 jaar gesprongen en dressuur gedaan en wil toch weer gaan springen met lucky (mijn paard :o ). Maar ik weet niet of dat een te grote overgang is? Kunnen jullie mij helpen :D?

Munnie

Re: Van western naar springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:48

Penny alarm? Je sprong op je 6de al?
Ik denk dat ik het niet helemaal ga geloven ook door het verhaal...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:56

bonte quarter horses bestaan niet (in je profiel). dan is het een paint... of niks...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:57

Waarom meteen Penny? :roll:
TS; vanaf zijn tweede jaar? Dat is sowieso een jaar te vroeg maargoed. Daar gaat het nu niet om.

Ik zou even op zoek gaan naar een lesgeefster, deze kan jou en je paard helpen om de overgang te maken! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:00

Tuurlijk kan dat, bij voorkeur onder begeleiding van iemand die weet wat ie doet. Wel even een springzadel aanschaffen want springen met een westernzadel is uiterst ongemakkelijk ...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:11

quarterH schreef:
bonte quarter horses bestaan niet (in je profiel). dan is het een paint... of niks...

:= Dat dacht ik ook al.
En een westernbeleerd paard kan ook leren springen hoor, die van mij kan het ook :D
Alleen die knop is een nadeel :+

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:30

Tis natuurlijk niet helemaal waar dat er geen bonte Quarters bestaan... maar goed daar gaat het topic niet over. 4 jaar is nog wel wat jong om er al flink mee te gaan springen.
Daarbij zijn quarters geen springpaarden bij uitstek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:01

Hannah_Menno schreef:
Waarom meteen Penny? :roll:
TS; vanaf zijn tweede jaar? Dat is sowieso een jaar te vroeg maargoed. Daar gaat het nu niet om.

Ik zou even op zoek gaan naar een lesgeefster, deze kan jou en je paard helpen om de overgang te maken! :)

Jij mag het dan een jaar te vroeg vinden, dat wil nog niet zeggen dat dat zo is. Overigens is die opmerking ook niet echt relevant in dit topic...

Springen met een QH, tja, lijken mij geen topspringers maar het zal tot zekere hoogte best kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:24

Knip/plak uit ander topic waar je deze vraag ook al stelde:

Sonja schreef:
Ligt eraan of je echt springen of een beetje huppelen bedoelt.
Als je van plan bent om concoursen te gaan springen en het is je streven om er Z mee te worden dan zou ik me nog eens op het hoofd krabbelen of je niet beter een ander paard kunt kopen. Maar als jij met springen bedoelt dat je in de wekelijkse springles van de manege mee wilt huppelen en af en toe een oefenparcoursje of een onderling wedstrijdje tot bv een metertje wilt rijden, dan zou dat met je quarter prima moeten kunnen. Als je niet zo'n stijf halterdier hebt tenminste.

Beetje springwerk voor een vierjarige vind ik persoonlijk geen enkel probleem. Worden ze mooi soepel, sterk en lenig van. Misschien wel een aanrader voor een aantal westernruiters ook dus ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:55

Je zou even moeten kijken hoe je paard is als je wat balkjes neerlegt of een aantal cavaletti's. Sommige paarden breken daar al hun nek over en hebben absoluut geen aanleg voor springen.
Als hij over die balkjes heenkomt, kun je gaandeweg verhogen. Vraag goede begeleiding.

En wat Sonja zegt is helemaal waar: hoe ver wil je komen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:05

Ik vind quarters geen springers! Ze zullen best een laag hindernisje leuk kunnen nemen maar voor het hogere werk zijn ze naar mijn mening veel te kort bespiert. Dat moet je niet willen. (dan heb ik het over de reining gefokte quarters)
Kijk eens goed naar spring paarden en pony's, hebben allemaal een lange rug en wat langere benen.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:24

De quarters zijn natuurlijk van oorsprong gefokt voor het werk met koeien en het reining werk. Ze zijn dus gefokt om de sterke achterhand voor de snelle acceleratie. Je kunt dus met een quarter de voorbenen niet zo belasten als dat je met een springpaard kan doen, hier zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Maar goed, een hindernisje hier en daar moet best wel lukken, je hebt niet voor niets het onderdeel hunterhack in de westernsport en ook bij de trail moet hier en daar geloof ik wel eens een sprongetje worden gemaakt.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:13

Je kunt ook eens een PTV training volgen bij de trec ruiters (http://www.trec-lessen.tk/)? Wordt in Didam gegeven, echt verslavend!!
Inderdaad wordt er ook met westernzadel gesprongen en dat gaat prima hoor!
De sprongetjes zijn dan natuurlijk niet echt hoog, hooguit 50 cm. maar het gaat om de afwisseling neem ik aan?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:10

Ik vond dit wel een aardig filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=jNumEUEZL0I
Quarters staan er om bekend erg veelzijdige paarden te zijn. Natuurlijk moet je niet met een puur Reining gefokte Quarter willen gaan springen maar neem een meer Hunter gefokte en tadaaaaaaaaaaa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:15

Los komt elk gezond paard over het daar getoonde sprongetje ;) Zelfs mijn fjorden springen los 1.30 dus ik zou dat niet echt als maatstaf willen nemen.
Onder de man een parcours van 1.20 springen is toch een heel ander verhaal.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:36

Ik sluit me aan bij Rebel_Gloe, een quarterbeen is minder geschikt voor het (hogere en langdurig) springen.
Af en toe springen voor de fun en afwisseling is prima, maar verder dan vraag je om blessures vrees ik.....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:39

Daar gaat het toch helemaal niet om! Het gaat er om of je kunt springen met een Quarter of Paint. Nou dat kan wel degelijk, en is niet echt afhankelijk van of een Fjord ook over een hindernis van 1,20m kan komen. Er zijn ook wel KWPN-ers die niet verder komen dan een metertje hoog! Maar goed die zijn dan ook dressuur gefokt.

Oke; als je het onder het zadel wil zien...
http://www.youtube.com/watch?v=neo0-VEOuKA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:05

Dat zeg ik, huppelhoogtes kunnen met elk ras ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:37

Precies, net als dat je tot een bepaald niveau (bv WRAN niveau ipv NRHA niveau) ook met een anders ras in de Reining mee kunt doen.
Dat was toch ook de vraag, "kun je met een Quarter springen?" Antwoord heel simpel JA.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:30

Tuurlijk kan je met een Quarter of Paint ( ik weet alleen niet of het met een "bond paard" kan) springen.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DG Zie de 2e en 3e van boven: beide spring ( quarter) paarden.
Een quarter is zeer veelzijdig en ze worden in het land van herkomst dan ook voor alle disciplines gebruikt; springen, dressuur, alle takken van western, etc.

Dus kort en bondig is het antwoord; ja!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:42

toch blijf ik erbij dat met die zware, korte bespiering de reining gefokte quarters er niet geschikt voor zijn!
Lijkt me toch schadelijk voor de benen enz.
De all round gefokte quarter is alweer een ander verhaal natuurlijk maar ik weet dan ook niet wat voor welke doeleind gefokte quarter de TS heeft.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:54

Het heeft ook te maken met spiervezeltypen een QH heeft 48% fog vezels (fastoxidatieve/ glycolytic) Het is een tussenvorm tussen spiervezels die een aerobe verbranding gebruiken en een anaerobe verbranding. Oftewel een verbranding met en zonder O2 gebruik. Voor springen en dressuur zijn juist deze vezels van belang. Het ligt dus vooral aan de training die je gebruikt. En kun je de spieren dus ook trainen voor springwerk.

Even ter vergelijking een Engels volbloed heeft 51% FOG vezels. En daar wordt juist veel mee gesprongen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:14

Het hangt denk ik ook veel van de bouw van je quarter af. Compacte reiningpaarden zullen er meer moeite mee hebben dan de (vaak) hoogbenige huntertypes. Hunderpaarden moeten naar oorspronkelijk gebruik in de jacht ook kunnen springen, je hebt ook het onderdeel 'hunter hack' waar gesprongen wordt met quarters. Dus het kan wel degelijk.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:56

simodi schreef:
Het hangt denk ik ook veel van de bouw van je quarter af. Compacte reiningpaarden zullen er meer moeite mee hebben dan de (vaak) hoogbenige huntertypes. Hunderpaarden moeten naar oorspronkelijk gebruik in de jacht ook kunnen springen, je hebt ook het onderdeel 'hunter hack' waar gesprongen wordt met quarters. Dus het kan wel degelijk.

De hunterhack paarden zullen iets geschikter zijn voor het springen maar ook daar mee moet je niet op hoog niveau en op dagelijkse basis gaan springen (ECHT springen bedoel ik dan). Met een duitse dog zul je ook best behendigheid kunnen doen.....maar denk maar niet dat jij en de hond daar gelukkig van worden. Dat het kan betekent nog niet dat je het moet doen:)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:50

Zoals je ook met een ander ras dan een QH kunt westernrijden, kun je ook met een QH springen/dressuren.

Je moet gewoon per paard bekijken welk niveau je kan bereiken, zolang je maar eerlijk bent.

Ik vind dat je met een haf ook prima trail op wolshowniveau zou kunnen doen, maar het mag helaas niet bij de aqha ;)
Is het moeilijk? uiteraard, maar dat is het ook al met een QH :+
Reining zou ik niet zo snel doen, maar ook dan is het belangrijk te kijken naar wat het paard kan en wat de ruiter wil bereiken.

Het springen van het filmpje is dan wel worldshow, maar op de plaatselijke kringwedtrijd wordt hoger gesprongen ;)