De eerste 2 delen van deze nu al historische (of was het hysterische) reeks “Tips voor beginnende wedstrijd reiners” waren redelijk safe. Zeg maar stof voor normale mensen. Bij deze een waarschuwing vooraf met betrekking tot deel 3 en 4. In deze delen komt de fanaticus in mij naar boven. Deel 3 en 4 gaan voorbij het punt waar de recreatieve wedstrijdreiner nog aanhaakt.
Dus heb je een leuk leven en beschouw je jezelf als redelijk normaal? Lees niet verder! Deel 3 is soms al voer voor fanatici en deel 4 gaat daar nog ruimschoots over heen en neigt naar extremisme. Dus stop nu het nog kan! Peace, relax, make love not competition!

OK. Je leest toch verder. Kijk nu in de spiegel en wat je ziet is een potentieel gevaarlijk persoon voor jezelf en vooral voor je omgeving. Maar je moet het zelf weten. Je bent gewaarschuwd! En bedenk dat het vanaf nu helemaal niet meer gaat over hoe je een betere ruiter wordt maar over hoe je een betere wedstrijdruiter wordt! Goede ruiters zijn er namelijk zat, goede wedstrijdruiters veel minder.
Deel 3 “De weg is het doel” oftewel “Goalsetting en genieten”,
Je rijdt wel eens een wedstrijdje of je bent dit van plan. Misschien heb je een concreet doel in je hoofd en op zijn minst heb je een bepaalde ambitie om een proef netjes uit te rijden of in ieder geval beter te worden dan je nu bent. Of dat ook gebeurd hangt mede af van de control die jij zelf op je eigen prestaties uitoefent. Laat je het gebeuren en zie je wel waar je staat of neem je zelf initiatief om af te dwingen dat je betere resultaten gaat behalen?
Of je je doel exact behaald is in the end niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je control hebt genomen en er zelf alles aan gedaan hebt. De reis is het doel!
• Tip 3 aan de beginner: Personal Goalsetting. Als je iets wilt bereiken dan is het essentieel om jezelf doelen te stellen. Dit geldt zowel sportief, privé als zakelijk. Belangrijk hulpmiddel bij het stellen van doelen is de SMART formule. Ook is het van belang niet alleen lange termijn doelen te stellen maar om vanuit het einddoel terug te redeneren naar het heden en alle tussenstappen te vertalen in korte termijn doelen.
• SMART = Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsgebonden. Formuleer al je doelen zo dat ze aan alle 5 deze criteria voldoen. Dus niet: ik wil in 2010 een goede score rijden. Maar wel: ik wil in 2010 op een DRHA event tenminste 1 keer een 71 rijden. Of: Ik wil in 2010 op de DRHA events in de Rookie een gemiddelde score van 69 rijden over de 5 events waarbij ik bewuste out of patterns niet mee tel. Dat herleiden naar korte termijn doelen betekent bijvoorbeeld: Ik wil dat ik mijn paard binnen 4 weken waar en wanneer ik maar wil op ieder gewenst moment kan stilzetten en dat hij dan tenminste 20 tellen rustig blijft staan wachten op mijn volgende commando.
• Maak een eerlijke SWOT analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threads) van jezelf, als ruiter, als wedstrijdruiter en doe hetzelfde voor je paard en tenslotte van jullie als combinatie. Waarschijnlijk komt daar uit dat je je op een aantal punten zult moeten verbeteren om ambitieuze doelen werkelijkheid te maken. Hierbij zul je volkomen eerlijk in de spiegel moeten kijken. Pak het eerst de verbeterpunten aan waar je met een relatief kleine inspanning de grootste winst kunt boeken!
• Het is onwaarschijnlijk dat je dit allemaal alleen kunt. Betrek iemand bij je doelen en bij je SWOT. Idealiter is dat je trainer. Het kan ook iemand anders uit je directe omgeving zijn. Je moet deze persoon volledig vertrouwen maar dat is niet de enige voorwaarde. Belangrijk is dat deze persoon je passie om je te verbeteren begrijpt en deelt. En dat hij / zij voldoende tijd voor je heeft. Het kunnen ook per doelstelling verschillende mensen zijn. Ik betrek zelf in totaal 4 personen bij mijn doelstellingen en verbeterproces. 3 van deze personen zijn ook daadwerkelijk betrokken bij een deel van mijn trainingen en al mijn wedstrijden. Ze functioneren effectief als personal coaches (al hebben ze het soms misschien niet eens door want in the end ben je zelf je belangrijkste coach). De trainingen waar ze niet bij zijn evalueer ik trouwens per SMS, zeker als er aandachtspunten zijn. (Dit is toch al behoorlijk gestoord en over the top, of niet? Deel 4 wordt nog erger!)
• Leg je doelstellingen samen met de persoon / personen die je erbij betrekt vast op papier.
• Durf je korte termijn doelstellingen aan te passen aan de realiteit. Niet alleen naar beneden, maar ook naar boven. Probeer zo ambitieus mogelijk te zijn. Daarbij moet je gedisciplineerd en streng voor je zelf zijn. Naar je paard toe vooral eerlijk en consequent.
• Dump je TV, verkoop de bank en koop geen chips. Ambities realiseren is hard werken. Je moet je eigen paard natuurlijk niet over de kop rijden (less is more, deel 1) maar kijken en luisteren als anderen trainen kan ook zeer effectief zijn. En paarden voor anderen rijden die wel liever op de bank hangen voor de TV met een zak chips is nog effectiever!
• Verstop je niet voor je ambitieuze doelstellingen. Deel ze met je omgeving. Doe eens on-Nederlands en steek je hoofd boven het maaiveld. Maak je omgeving deelgenoot en medeplichtig in je plannen. Des te groter is de kans dat je ze ook realiseert. Eind 2007 heb ik A Stylish Gallo kunnen kopen en terwijl ik als absolute beginner hem niet eens in galop kon krijgen liet ik de wereld al weten binnen 3 jaar 70 + scores te gaan rijden. Ik vergeet nooit hoe Ton de Rooij (en velen met hem) mij uitlachten. Maar juist Ton was de eerste om mij in juni 2009 te feliciteren met mijn winnende 70,5 in Saasveld.
• Geniet van wat je doet. Vier de kleine successen. Deel teleurstellingen met anderen, verwerk ze en kom harder terug. Ik train regelmatig s’avonds in mijn eentje omdat het gewoon zo laat wordt dat er op stal niemand anders over is (zoals de meesten moet ik overdag werken om deze gestoorde hobby te kunnen bekostigen, de titel nightrider is zo geboren). Als het niet zo goed gaat, of juist wel, SMS ik rustig om 23:00 uur nog één van mijn personal coaches om mijn succes of teleurstelling te delen. Delen geeft extra voldoening of juist extra energie en inzicht + tips om over de teleurstellingen heen te komen. Die personal coach moet natuurlijk wel gek genoeg zijn om hier aan mee te werken. Daarom werken wij samen binnen het Triple W Team waarbij we elkaar coachen.
• Hieronder staan 2 inspirerende verhalen van topsporters. Michael Phelps benadrukt het belang van goalsetting en zijn relatie met zijn personal coach. Tiger Woods benadrukt het korte termijn goalsetting en de positieve attitude die je nodig hebt om jezelf continu te kunnen verbeteren. Als Tiger in zijn privé leven de zaken even goed georganiseerd had als met zijn sportieve ambities dan had hij er nu vast wat meer relaxt bij gezeten
Michael Phelps has Goals, Do You?
Michael Phelps is that swimmer that breaks a record just about every time he gets in a swimming pool.
Leading up to 2008 summer's Olympics, Matt Lauer interviewed Michael and asked him about the power of goals. Apparently Michael has been setting goals for years, but the only other person in the world that has ever seen his day to day goals sheet is his personal coach.
In Michael's words, the two most powerful things in his life that have propelled him to greatness are his never ceasing goal-setting habit and his personal coach.
There is no way I would be so successful if I didn't write my goals on paper each year. The second reason I am so successful... personal coaching. Yes, even the coach needs to be coached.
Tiger Woods has Goals, Do You?
One stroke at a time." In a recent inter-view, Tiger Woods shared this simple formula for success. He further revealed that his habit to focus on the task at hand and not the previous stroke nor the next stroke keeps him self-disciplined.
The Tiger Woods "One stroke at a time" is a brilliant example of short-term goal setting and more importantly goal accomplishment. Each stroke is a short-term goal. The obstacles are viewed from hazards to weather conditions. Solutions appear to be instantaneously created with action steps quickly following. With the completion of each short-term goal, Tiger Woods is that much closer to completing the long-term goal of completing and hopefully winning the game. Each completed game then reverts to a short term goal allowing him to work towards his long term goal or dream of being the very best in the game of golf ~ past, present and future.
Goal setting is a behavior that when used consistently and correctly guarantees success 98% of the time. The problem is that many individuals look to long term goals and do not include supporting short-term goals. Short-terms goals, "one stroke at a time," are the foundation for the successful completion of long-term goals.
)