Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb ook al eens een clinic van paulette meegereden, en er was ook iemand met een engels zadel bij

BarbaLala schreef:Nee ik wil juist wel blijven vragen hoor, maar ik vroeg me af hoe je in de western zo'n rennerig paard aanpakt?

BarbaLala schreef:Dat is toch heel wat anders?![]()
Ik bedoel; recreatief rijden is hier niet aan de orde zowieso.
Wat ik bedoelde; hoe leer je een paard van met druk rijden, naar zonder druk rijden te gaan, zonder de hele bak door te vliegen?
Of neem je als Western ruiter ook druk aan op de teugels?
dagmach schreef:BarbaLala schreef:Dat is toch heel wat anders?![]()
Ik bedoel; recreatief rijden is hier niet aan de orde zowieso.
Wat ik bedoelde; hoe leer je een paard van met druk rijden, naar zonder druk rijden te gaan, zonder de hele bak door te vliegen?
Of neem je als Western ruiter ook druk aan op de teugels?
Altijd moeilijk antwoorden achter een computer maar ik ga het toch proberen,weet anders wel iemand die het eens uit wil leggen en het je kan laten voelen.Vorig jaar eenzelfde probleem onder zijn hoede gehad.
De basis voor het engels en het western rijden is hetzelfde,dier moet achter actiever worden (klinkt raar voor een dier dat al hard lijkt te lopen),waardoor die achter beter onderstapt,rug bol wordt,nek laat zakken en de westernruiters iets minder aanleuning zoeken dan de engelse ruiters.Deze rijden vaak het dier iets hoger in de hals.
Wat is nu het probleem in jullie geval,door de druk voor,gaat je dier heel vlijtig hard werken aan de voorkant.Beestje rent eronderuit waardoor je geen opwaartse gang krijgt.
Je moet dus leren hoe je je dier achter aan het werk zet en dat doe je eerst zonder aanleuning voor.
Dus eerst op je been voorwaarts,stap 2 aanleuning zoeken,in dit geval een zeer licht contact(teugels lang) waarbij de ruiter meegaat in de beweging,voelen dat de stap achter actiever wordt dan aan de voorkant.
Zogauw dit bevestigd is in de stap,het zelfde spelletje in de draf en laat je vooral niet verleiden tot vastpakken voor.
Zogauw je dier in de draf te hard gaat,terug,boel weer in de stap opzoeken en vandaaruit verder.
Het is een lastig iets,vooral omdat combinatie's al heel lang op deze manier rijden,dus teveel druk voor,beide moeten wennen aan de andere situatie.Uiteindelijk is het resultaat geweldig,dier dat achter aan het werk gaat,zijn ruiter mooie kan dragen en ontspannen met de juiste aanleuning voor gaat lopen.
Maarrrrrr,het is nog wel heeeel veeel oefenen![]()
Hoop dat je er wat van snapt,heb mijn best gedaan
mantha81 schreef:Nou ik denk dat Paulette het zelfs ziet als je zelf ergens vast zit en ergens last hebt!!!
Ze ziet het zelfs als je een spiertje in je billen spant als dat op dat moment net niet moet!!!