Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Satine schreef:@ Iris82 : je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk had ik ook commentaar verwacht op de shanks, maar wilde de situatie gewoon eerlijk omschrijven, in plaats van te zeggen dat ik met snaffle rijdt. Ik heb zelf ook al wel eens getwijfeld om het toch met snaffle te proberen, maar deze 4 lessen zijn dus op shanks gereden.
Het is juist dat dat me stoort, ik rijd normaal gezien volledig zonder druk, mooi in evenwicht mét shanks. Dit gaat prima, maar ik wil van de shanks geen misbruik maken door er druk op te zetten (= pijn in paardenmond) en hem te forceren oefeningen te doen waar hij nog niet aan toe is. In mijn ogen doe je dat met een snaffle ook, want dan zet je ook druk op de mond (= pijn). Ik zou het liefst zo goed als het kan drukloos rijden, en hem gewoon meer tijd geven zodat we alle oefeningen kunnen zónder druk in de mond, of dat dan een snaffle of shank is. Want als je van de mond afblijft, maakt het toch niet uit welk bit erin hangt?
Vandaar dat mijn vraag is : gaan we te snel, of is dit een normaal tempo en zijn dit eigenlijk allemaal basisoefeningen? Indien dit een normaal tempo is, dan ga ik er niet meer over twijfelen om op snaffle over te stappen, want dan betekent dat dat ik áltijd druk zal moeten zetten op het bit om hem tot deze oefeningen te "dwingen". Dan toch liever met een snaffle als op shanks. Misschien was mijn beeld van Westernrijden gewoon verkeerd, ik dacht dat dat bijna zonder druk op het bit gebeurde.
helemaal mee eens, waarbij "de verkeerde vraag" wil zeggen dat hij er lichamelijk of psychisch nog niet aan toe is.Citaat:als een paard niet doet wat jij graag wilt stel je of de verkeerde vraag of de vraag verkeerd