[WN] Gaan we te snel met deze oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Gaan we te snel met deze oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:24

Ik zal eerst even de situatie schetsen :
Heb mijn New Forest van 13 jaar nu al 11 jaar. Vroeger altijd dressuur gereden, springen, SGW, longeren, lange teugel, vrijheidsdressuur, buitenritten ... beetje vanalles gedaan dus. Laatste jaar overgestapt op boomloos (Barefoot Atlanta) en bitloos (touwhalster, crossrope, kaakgekruisd). Omdat hij buiten erg vervelend kan zijn in groep, rijden we (enkel als dat in groep is) buiten met shanks, voor een fijnere controle. Het lukt ook bitloos, maar dan blijft hij trekken en vervelend, na een jaar hierop oefenen was ik het toch wel echt beu.

Sinds enkele weken wordt er bij ons op stal op zondagvoormiddag Westernles gegeven, en dus besloot ik om het ook maar eens een kans te geven. Een nieuwe uitdaging is immers altijd leuk? Na overleg met de instructrice heb ik hem opgezadeld en zijn shanks ingehangen, omdat hij hier zo fijn op reageert. Ik moet maar een milimeter bewegen met mijn vinger/hand, en hij reageert onmiddellijk.

Na 3 lessen, waarin, correct me if i'm wrong, volgens mij veel te snel wordt gegaan, vroeg de instructrice me gisteren om verder te rijden met 1 hand. Weliswaar basisoefeningen, maar toch. Pony weet niet goed wat de bedoeling is, en komt dus met zijn hoofd omhoog. Volgens instructrice moet ik mijn hand dan hoger houden, wat "vervelend doen in de mond", dan zou hij wel zakken. Tegen mijn eigen gevoel in dan toch maar geprobeerd, zonder succes. Op 2 handen loopt hij wel mooi laag en rond, omdat het in mijn ogen nogal veel lijkt op het voorwaarts-neerwaarts rijden in de Engelse rijstijl, wat hij daarvoor dus ook al mooi deed.

Oefeningen die we al geleerd hebben (al weet ik van veel de precieze benaming niet) : sidepass, roll back vanuit draf, stap-galop en galop-stap (kende hij al), begin spins, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyeren, wijken, back-up, in galop over ongeveer A-C lijn en zo kort mogelijk draaien op de korte zijde, ...
Ik vraag me af of het wel goed is om deze oefeningen al allemaal te proberen. Hij kende de meeste dingen wel uit de Engelse dressuur, maar dat is inmiddels al jaren geleden. De laatste jaren hebben wij enkel recreatief gereden, buitenritten, beetje basisdressuur. Hij doet zo ongelofelijk zijn best, maar ik heb toch het gevoel dat ik dingen forceer, omdat hij de lenigheid/lossigheid immers momenteel niet heeft. Ik heb zo het gevoel bij deze instructrice : trek maar wat harder aan het bit, zet je benen (ik rijd zonder sporen) er maar wat meer in, dan buigt hij vanzelf wel meer door.

Moeten wij niet eerst, in analogie met de Engelse dressuur, met de basis beginnen? Overgangen, ontspanning, houding en zit, stelling, buiging, regelmatigheid, impuls... en dan stilaan meer buiging en moeilijkere oefeningen? Moet ik hem niet meer de tijd geven om dit lichamelijk allemaal voor elkaar te krijgen?

Popstra

Re: Gaan we te snel met deze oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:43

Is het niet verstandiger om eerst met een gewone snaffel zorgen dat de basis goed is?! Je zegt dat je het tijdens de les te snel vind gaan maar ik denk dat die shank wat te snel gegrepen is!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:47

Om met 1 hand te kunnen rijden moet je pony het principe van nek reining ook goed begrijpen. Ik denk dat je het zelf goed aanvoelt wat voor jou en je pony beter is.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:49

Volg je gevoel. Jij kent je pony het best. Waarom zoveel nieuwe dingen in één les stoppen? Hij moet ook de tijd krijgen om het te verwerken en het vooral ook plezier in hebben :j . Ik zou inderdaad ook eerst op snaffle rijden.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:50

Zou ook best kunnen hoor, alleen is mijn persoonlijke ervaring met gebroken bitje/snaffle niet zo heel goed. Hij reageert bitloos beter op druk. Hij kwam snel in verzet met een gewoon bit. Het is natuurlijk wel een optie om toch nog eens een gewoon bitje erin te hangen, maar de basis zit er in principe wel goed in. Hij is mooi nageeflijk in alle gangen, is perfect terug te rijden op mijn zit (zelfs van galop naar stap of stop), ook sturen kan volledig op mijn zit. De neckreining moet hij inderdaag wel nog leren. Systeem van de instructrice hierin (weet ook niet of dat altijd zo gebeurt) : als hij niet reageert, trek je hem snel om aan het bit, zodat hij weet dat hij moet draaien als je dat vraagt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:54

Nou ben ik zelf echt geen westernruiter, dus wil ik me er niet al te zeer in mengen, maar het topic ging eigenlijk over t hele scala aan oefeningen die TS voorgeschoteld kreeg met de vraag: ga ik niet te snel, en de reacties gaan oa over de snaffle en over dat ze het zelf wel weet.

Imo weet ze het dus niet want anders zou ze het ook niet vragen. Lijkt me logisch dat je van andere érvaren westernruiters wil weten of het normaal is om al heel veel zijwaardse oefeningen op te pakken in het begin waar een bepaalde mate van verzameling voor nodig is, of meer basiswerk te doen.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:06

@ Iris82 : je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk had ik ook commentaar verwacht op de shanks, maar wilde de situatie gewoon eerlijk omschrijven, in plaats van te zeggen dat ik met snaffle rijdt. Ik heb zelf ook al wel eens getwijfeld om het toch met snaffle te proberen, maar deze 4 lessen zijn dus op shanks gereden.

Het is juist dat dat me stoort, ik rijd normaal gezien volledig zonder druk, mooi in evenwicht mét shanks. Dit gaat prima, maar ik wil van de shanks geen misbruik maken door er druk op te zetten (= pijn in paardenmond) en hem te forceren oefeningen te doen waar hij nog niet aan toe is. In mijn ogen doe je dat met een snaffle ook, want dan zet je ook druk op de mond (= pijn). Ik zou het liefst zo goed als het kan drukloos rijden, en hem gewoon meer tijd geven zodat we alle oefeningen kunnen zónder druk in de mond, of dat dan een snaffle of shank is. Want als je van de mond afblijft, maakt het toch niet uit welk bit erin hangt?

Vandaar dat mijn vraag is : gaan we te snel, of is dit een normaal tempo en zijn dit eigenlijk allemaal basisoefeningen? Indien dit een normaal tempo is, dan ga ik er niet meer over twijfelen om op snaffle over te stappen, want dan betekent dat dat ik áltijd druk zal moeten zetten op het bit om hem tot deze oefeningen te "dwingen". Dan toch liever met een snaffle als op shanks. Misschien was mijn beeld van Westernrijden gewoon verkeerd, ik dacht dat dat bijna zonder druk op het bit gebeurde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:17

Rijden zonder druk bestaat niet. Je oefent altijd druk uit, al is het maar door het gebruiken van je gewichtshulp in het zadel.

Shanks zijn bedoeld om eenhandig op te rijden. Voor de overstap naar shanks is het belangrijk dat je paard neckreining begrijpt, anders kun je immers niet op 1 hand rijden. Shanks zijn niet bedoeld voor het rijden met een contactteugel, of voor het rijden op 2 handen.

Reageert jouw paard niet lekker op een snaffle, dan zou ik als ik jou was het bitloos proberen. En eerst bitloos te gaan werken aan de basis. Als je dan bitloos op 1 hand rond kunt komen, dan kun je denken aan de overstap naar shanks.
In principe is het bij western niet de bedoeling om met veel druk in de mond te rijden nee. Als het goed gaat, laat je los. Maar als het niet goed gaat, werk je wel met druk. Om vervolgens meteen weer los te laten als je paard doet wat je wilt. Op een cirkel stuur je bijvoorbeeld niet constant, je corrigeert alleen op het moment dat je paard van de cirkel afwijkt.

En ja, ik zou zeggen dat jullie te snel gaan. De basis is imo niet in orde, dus dit soort oefeningen zou je nog niet moeten rijden in mijn ogen.

Edit: ik vind het wel heel tegenstrijdig dat je praat over rijden zonder druk, maar dan wel een voorkeur hebt voor het rijden met shanks. Je weet toch wel waarom je paard zo licht reageert daarop?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:54

Even terug komend op het shank commentaar, dit is niet negatief bedoeld. Bij elke dicipline begin je bij de basis (en ja, daar horen zijwaartse oefeningen ook bij) en die moet je op een gewoon bitje kunnen doen of bitloos wil je verder gaan. (op een shank in de western) daar komt bij dat waarschijnlijk als je op de shank een paar keer naar buiten bent geweest met de groep je paardje daar op een gegeef moment ook doorheen gaat lopen drammen en dan?? Daarom is een goede basis zo belangrijk want daar moet je altijd op terug kunnen komen als iets niet wil lukken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:24

Of je nou wel of niet de laatste jaren veel hebt gedaan. Ik vind zelf dat je altijd een basis uitleg moet krijgen. Dat doet je instructrice niet en dat vind ik slecht in dit verhaal. Natuurlijk zul je op deze manier wel wat gedaan krijgen, maar het is geen basis om de oefeningen goed te doen of sneller etc.

Als ik jou was zou ik ook bij andere trainers gaan kijken. Daarnaast kan je met een dubbel geborken bitje gaan rijden. Als de basis goed is, kan je overstappen anar een billy allen shank bijv. Er zijn zoveel modellen shanks dat de overstap geleidelijke kan gaan.

Een NF kan prima de oefeningen aan. Ik heb er zelf eentje en die heeft ook door mijzelf veel intervallen gehad in trainen. Dan begin ik ook heel rustig en bouw je weer op. Ben nu alweer even bezig en zie dat alles weer makkelijker word voor hem. Op een snaffle dus.

Je kan heel veel oefeningen doen om de basis er goed in te rijden en de pony zijn spieren ook op te bouwen. Vergelijk het met jezelf als je gaat sporten en steeds meer gewichten wil bijv. Kan niet in 1x, steeds iets meer en wordt steeds makkelijker bij spieropbouw en conditie.

Ik zou veel slalom rijden en overgangen. Je cirkels in orde hebben en de rechte lijnen blijven rijden. Daarna de moeilijkere oefeningen back up, kleine cirkels in stap en draf, wijken, etc etc etc....

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:30

Dat een shank bedoeld is voor 1 handig rijden zegt natuurlijk niet dat je niet met 2 handen kunt rijden en zoals ts zegt, is ze erg zacht hiermee. De discussie gaat over de oefeningen die in rap tempo voorbij komen, in mijn ogen te snel. Waarom geen rustige opbouw, en zeker nog niet 1 handig als het paard de neckreining niet kent. De beschreven manier om de neck reining aan te leren komt ook vreemd over. Goed gesprek aangaan met je instructrice of ergens anders gaan lessen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:35

De meesten mensen die ik ken en met shanks trainen, rijden tijdens trainen ook meerendeel op 2 handen. Ik zie het probleem ook nooit zo. Je bent aan het trainen en als je je handen verder goed houdt, kan het geen kwaad. Ook een paard dat al 1 hand klaar is moet getraind worden en soms gecorrigeerd of bijgesteld worden. Ik pak liever een shank op 2 handen dan aanklooien op 1 hand.

Maar net wat crow zegt. de pony loopt er vast prima op en reageerd goed. Aleen de oefeningen zijn echt vreemd en begin je niet mee. Dan krijg je straks wel een blok als je iets wil doen en het paard je niet begrijpt omdat er geen basis in zit qua oefeningen van sturen, been, zit etc etc.

TS als je bitloos gewend bent, kan dat voorlopig ook nog prima hoor, geen probleem en doen er ook meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:53

Satine schreef:
@ Iris82 : je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk had ik ook commentaar verwacht op de shanks, maar wilde de situatie gewoon eerlijk omschrijven, in plaats van te zeggen dat ik met snaffle rijdt. Ik heb zelf ook al wel eens getwijfeld om het toch met snaffle te proberen, maar deze 4 lessen zijn dus op shanks gereden.

Het is juist dat dat me stoort, ik rijd normaal gezien volledig zonder druk, mooi in evenwicht mét shanks. Dit gaat prima, maar ik wil van de shanks geen misbruik maken door er druk op te zetten (= pijn in paardenmond) en hem te forceren oefeningen te doen waar hij nog niet aan toe is. In mijn ogen doe je dat met een snaffle ook, want dan zet je ook druk op de mond (= pijn). Ik zou het liefst zo goed als het kan drukloos rijden, en hem gewoon meer tijd geven zodat we alle oefeningen kunnen zónder druk in de mond, of dat dan een snaffle of shank is. Want als je van de mond afblijft, maakt het toch niet uit welk bit erin hangt?

Vandaar dat mijn vraag is : gaan we te snel, of is dit een normaal tempo en zijn dit eigenlijk allemaal basisoefeningen? Indien dit een normaal tempo is, dan ga ik er niet meer over twijfelen om op snaffle over te stappen, want dan betekent dat dat ik áltijd druk zal moeten zetten op het bit om hem tot deze oefeningen te "dwingen". Dan toch liever met een snaffle als op shanks. Misschien was mijn beeld van Westernrijden gewoon verkeerd, ik dacht dat dat bijna zonder druk op het bit gebeurde.

Einddoel western is om zonder optoming verder te kunnen. Als je gaat trekken aan het bit gaat dat niet lukken.
En wat hier ook al gezegd is : ja dit gaat te snel, een keertje iets strenger moeten zijn is tot daar aan toe, maar dan moet de pony wel zeker het gevraagde snappen en aankunnen. Ook bij western wil je correct spiergebruik en dat krijg je echt niet door te gaan forceren. Als ik het zo lees ontbreekt de basis in deze lessen, dus of dit is een gevorderde les of de instructrice heeft geen geduld.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:10

Bedankt voor de tips allemaal, waarschijnlijk ga ik volgende keer toch maar even bitloos of met gebroken bitje proberen, was daar toch al over aan het nadenken. Dan kan ik hem beter corrigeren, met minder risico hem hier pijn mee te doen.

De les is geen gevorderde les, we rijden met 2 personen in deze les, beide overstap van Engels naar Western. De andere persoon kan enkel basis Engels, zeker geen zijgangen of overgang stap-galop en dergelijke. Ik doe dan ook andere oefeningen als de andere persoon, die veel meer op de basis traint. Het lijkt alsof mijn instructrice even wil testen hoeveel mijn pony nu werkelijk kan, want hij leert het zo snel. Meestal heeft hij het na een paar keer proberen al door. Dan wordt de oefening wel uitgevoerd, maar volgens mij niet op een correcte manier, in ieder geval niet volledig ontspannen. Wat jammer is, zo hebben ze het mij vroeger nooit geleerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:36

Of je pony snel leert of niet, je begint bij de basis. Mijn pony kan ook wel trucjes lerene, dat is het probleem niet. Ze onthouden prima. Maar je gaat straks nog iets verder en gaat dan echt basis missen. Ik zou deze instructrice sterk in twijfel trekken als zij zo begint met een nieuwe leerling die net overstapt incl pony.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:06

Probeer anders ook even met je instructrice te overleggen dat je je er niet prettig bij voelt dat het zo snel gaat en dat je liever de dingen wat beter uitwerkt voor je verder gaat of met iets anders begint. Geef aan dat het voor zowel jouw als voor je paard te snel gaat. Wie weet verandert er hierdoor al veel!
Zo niet, dan kun je altijd nog besluiten om andere instructie te zoeken, toch?
Want wie weet wordt je instructrice wel overmoedig doordat jouw paard het zo makkelijk lijkt aan te bieden? Je bent de baas over je paard, dus jij kunt de grenzen stellen! ;)
Succes!

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:37

Ik sluit me bij de anderen aan die het snel vinden gaan. Maar ik vind ook de aanwijzingen van je instructrice niet zoals ik het gewend ben. Ik denk dat je best een goed gesprek kan aangaan waarom je je er niet lekker bij voelt als alles zo snel gaat. Misschien pakken jullie het wel heel goed op en gaat ze daarom zo snel. Maar zelf moet ze ook weten dat als je overstapt de basis opnieuw door te nemen wat beter voelt voor jullie. En dat neckreining als dat niet gaat nog is omtrekken denk ik niet de goede manier.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:31

ik herken je probleem
goed lopen op 2 handen en omhoog komen op 1 hand
dat is een teken dat je paard niet recht is en daar moet je eerst aan werken
op 2 handen kun je dit corrigeren, op 1 hand kun je niks

ik vind ook dat je instructrice wat hard van stapel loopt
misschien denkt ze dat jij dat graag zo wil, dus trek aan de rem

in ieder geval terug naar een gewoon bitje of bitloos
mijn spatter reageert heel fijn op een rubber bitje terwijl hij aan de loop ging (met hoofd omhoog) met een trensje
eerst de oefeningen kunnen uitvoeren zonder shank

enne, als een paard niet doet wat jij graag wilt stel je of de verkeerde vraag of de vraag verkeerd
de oplossing is nooit een ruk in de mond en zelden een schop in zijn pens, zeker niet als je een meewerkend paardje hebt

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:28

@ spatter : hij is inderdaad niet (meer) helemaal recht, dat merk ik ook in andere oefeningen, fijn dat ik nu weet dat dat probleem daardoor komt. Hij is zo meewerkend, daar ligt het zeker niet aan. Hij heeft altijd zo zijn best gedaan, in elke discipline. Enige probleem is dat hij soms iets té enthousiast wordt. :+

Citaat:
als een paard niet doet wat jij graag wilt stel je of de verkeerde vraag of de vraag verkeerd
helemaal mee eens, waarbij "de verkeerde vraag" wil zeggen dat hij er lichamelijk of psychisch nog niet aan toe is.

Daarom dit topic, om te zien of ik het misschien gewoon verkeerd vraag, of hij er nog niet aan toe is

Straks ga ik even oefenen, lekker bitloos proberen, omdat me dat toch beter ligt als met trens. Anders kan ik volgende keer nog met trens proberen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:52

Als je het niet naar je zin hebt met de instructie moet je lekker voor wat anders gaan kijken. Het is namelijk ontzettend leuk om te leren en dan zal je er ook een hoop plezier aan beleven samen met je paardje.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:18

als je je handen beetje bij beetje dichter bij elkaar zet, totdat ze zo dicht bij elkaar zijn dat je het met een ahnd kan doen.